România în Schengen: Ce înseamnă pentru transportatori și economie

După o așteptare de 13 ani și 9 luni, România va reuși să adere Spațiul Schengen, iar acest moment de referință nu doar că marchează o realizare importantă pe plan politic și economic, dar aduce și schimbări semnificative pentru transportatorii din țară.

În urma acestei decizii, transportatorii români, care au fost printre cei mai afectați de întârzierile de la frontieră, vor beneficia de o serie de îmbunătățiri, iar economia românească se va simți și ea influențată pozitiv, printr-o mai mare eficiență a transporturilor și oportunități economice extinse.

Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a explicat impactul economic pe care l-au avut întârzierea în aderarea României la Schengen asupra transportatorilor. Acesta a subliniat că, de-a lungul celor 13 ani și 9 luni de așteptare, pierderile înregistrate de transportatori s-au ridicat la mai mult de 22 de miliarde de euro, iar în 2023, doar din cauza timpurilor mari de așteptare la vămi, pierderile au fost de aproximativ 2,5 miliarde de euro. „Peste 22 de miliarde de euro am pierdut din cauza asta. Circa 2,5 miliarde au fost doar pierderile din 2023 ca urmare a timpilor de așteptare din vămi”, a declarat Dinescu, într-un interviu acordat publicației HotNews.ro.

Dinescu a continuat să sublinieze importanța sectorului transporturilor în economia românească, subliniind că transportatorii români sunt cei mai mari exportatori din industrie, depășind chiar sectorul IT. De asemenea, cu 548.000 de șoferi activi, România se află pe locul al șaselea în Europa în ceea ce privește numărul de șoferi implicați în transporturile rutiere. „Suntem cei mai mari exportatori din industrie, mai mari decât IT-ul. Numărul nostru de șoferi, 548.000, ne plasează pe locul al șaselea în Europa”, a adăugat el.

Un alt aspect important pe care Dinescu l-a subliniat este pregătirea necesară a autorităților române pentru aderarea la Schengen. Deși a salutat decizia, secretarul general al UNTRR a precizat că, deși aderarea va aduce avantaje, autoritățile trebuie să fie pregătite pentru această schimbare. „Este o veste bună pentru toată lumea, dar am avertizat autoritățile că trebuie să se pregătească pentru acest moment. În continuare vor exista controale pe teritoriul național, dar sperăm ca acestea să nu mai afecteze timpii de așteptare ca înainte”, a spus Dinescu.

Pe de altă parte, Ion Lixandru, proprietar al Camion Logistic și Romtrailer, a vorbit despre modul în care aderarea României la Schengen va transforma sectorul transporturilor. „De acum concurăm de la egal la egal în competiție cu economiile învecinate”, a declarat Lixandru, explicând că eficiența operațională a transportatorilor va crește semnificativ, iar acest lucru va duce la o mai mare competitivitate. Acesta a adăugat că, prin reducerea timpilor de așteptare la frontiere și o gestionare mai eficientă a transporturilor, vor putea fi realizate mai multe curse pe zi, ceea ce va genera venituri mai mari pentru transportatori. Totodată, va exista o reducere a costurilor fixe (de exemplu, costurile de leasing, RCA, salariile șoferilor), contribuind astfel la o rentabilitate mai mare.

„Aderarea deschide o nouă etapă de investiții. România are un potențial mai mare decât vecinii săi, mai ales că planurile UE sunt de relocare a sectoarelor de producție vitale în interiorul Uniunii. Va crește traficul și pentru Portul Constanța, iar în acest context, transportul în zona estică a Europei va deveni mult mai fluid”, a explicat Lixandru. El a subliniat că acest moment istoric nu va influența doar sectorul transporturilor, ci va avea un efect pozitiv asupra întregii economii românești.

La rândul său, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a declarat că aderarea la Schengen reprezintă o „dreptate făcută unei nedreptăți”. Ștefănescu a subliniat că, deși începând din 1 ianuarie 2024 vor mai exista controale aleatorii în interiorul Uniunii, eliminarea controalelor la frontierele interne va duce la o reducere semnificativă a timpurilor de așteptare la vamă. „Decizia de astăzi de intrare în sfârșit în spațiul Schengen, din 2007 de când o așteptăm, înseamnă că s-a făcut o dreptate la o nedreptate. Sperăm ca, după 1 ianuarie, să circulăm liber în spațiul Schengen, cu toate că nu cred că se va întâmpla chiar de la început, dar se va îndrepta o nedreptate”, a afirmat Ștefănescu în cadrul unei discuții cu jurnaliștii de la HotNews.ro.

Ștefănescu a adăugat că, pe lângă îmbunătățirea condițiilor pentru transportatori, această decizie va reduce și stresul șoferilor, care, pe timpul verii, stăteau la granițele României câte zile întregi. De asemenea, el a subliniat că „nu ne deranjează aceste controale aleatorii, sunt prezente în toată Uniunea Europeană, dar nu la frontierele interne. De acum, transportul va deveni mult mai lejer în spațiul european”, a mai spus președintele COTAR.

Aderarea României la Schengen are și un impact semnificativ asupra economiei naționale, în special asupra exporturilor și a comerțului cu țările din Uniunea Europeană. Reducerea timpilor de așteptare la vamă și fluidizarea transporturilor vor permite afaceriilor să livreze produsele mai rapid, ceea ce va contribui la creșterea competitivității și la dezvoltarea unor noi oportunități economice. Aceasta va atrage și investiții externe, având în vedere că România va deveni un punct de legătură strategic între Uniunea Europeană și piețele estice, cum ar fi Asia.

Mai mult decât atât, intrarea în Schengen va contribui și la scăderea costurilor de operare ale transportatorilor români, reducând timpul de tranzit și, implicit, consumul de combustibil. Astfel, transporturile vor deveni mai eficiente, iar impactul asupra mediului va fi, de asemenea, mai redus. În același timp, exportatorii vor beneficia de o livrare mai rapidă a produselor, ajutând întreprinderile locale să își extindă piața și să își crească afacerea.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 5006 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Avem cele mai mici pensii și salarii muritorii de rand și cele mai mari preturi.stat eșuat asa spunea satul johanes.

  2. Aoleo, ce veste rea. Le-a stricat sărbătorile celor înfipți pe granița de vest. Acum trebuie să găsească alte surse de venit să compenseze robinetul banilor care tocmai a fost oprit.

  3. Nu reprezinta nimic, doar o bătaie de joc în plus. Toate tarile vestice, începând cu Austria,Germania și terminând cu Olanda, Suedia etc. au introdus din nou controlul la granițe! Iar după 1 ian 2025, și Ungaria se pregătește de același lucru.Deci nu fiți fraieri, nu va mai lăsați păcăliti!

  4. Declaratia comuna semnata cu Austria prevede controale la granita timp de minimum sase luni,unde se deschid granitele de la 1 ianuarie 2025?Alta minciuna scoasa de guvernanti,pai in minimum sase luni intram in rosboi,isi cere Ardealul autonomia…Ungaria are controale la granita cu vecinii ca asa vrea,cica migranti…

  5. importuri mai rapide…poate marfa de import mai proaspata in galantare…
    banii ies la fel de rapid din tzara…muuult mai rapid decit intra…
    traiasca firmele de logistica, cauciucuri, si drumarilor…eheee ce de bani ies din tzara…si ce putzin ramin…

  6. ungaria, austria, rusia, olanda, germania… gunoaiele politice au facut in asa fel incit Romania sa sufere! ue e un fel de bordel de swingeri in care nimeni nu aprinde lumina. asa ii place lui iohanis, fara organizare!

  7. Înseamnă salarii mai mici cu câteva sute de euro ! Ca au timp de Stationare mai mici ! Pe drum pana in Vama ! Dar Alimente mai Proaspete cu Termene de Garantie mai mari cu doua Zile ! Si la Legume Avantaje cu doua Zile mai mari de Garantzie !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.