Proiectul achiziționării de nave de tip corvetă, pentru patrulare și desfășurare de alte operațiuni specifice în Marea Neagră, revine. MApN a emis un proiect de HG care prevede, pentru 2018, alocarea din bugetul propriu a 1,6 miliarde euro, inclusiv TVA, pentru achiziționarea acestor nave. Acestea ar urma să fie construite în România, urmând a deveni operaționale în 7 ani, cu prima în maximum 3 ani.
„Se aprobă circumstanţele şi procedura specifică aferente programului esenţial de înzestrare «Corvetă multifuncţională», în vederea atribuirii unui acord-cadru şi a contractelor subsecvente aferente/contract multianual de furnizare a patru corvete, construite şi dotate la un şantier naval din România, precum şi a suportului logistic iniţial. Fondurile necesare se asigură, în condiţiile legii, în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale pentru MApN“, se precizează în HG menţionată.
Corvete inoperabile
Potrivit notei de fundamentare, interesul esenţial de securitate pentru statul român îl constituie consolidarea/dezvoltarea pe teritoriul naţional, prin intermediul operatorului economic declarat câştigător, a unei capabilităţi industriale navale în domeniul militar. Astfel, în România se va crea un centru de excelenţă în domeniul construcției de tehnică militară în domeniul naval.
În prezent, regiunea extinsă a Mării Negre este caracterizată de acţiunile de încălcare a normelor de drept internaţional, prin punerea în discuţie a ordinii internaţionale, conservarea conflictelor îngheţate şi intensificarea prezenţei militare, iar Forţele Navale Române trebuie să dispună de o structură de forţe modernă, credibilă şi echilibrată în raport cu forţele navale ale celorlalte state riverane Mării Negre, pentru îndeplinirea misiunilor specifice în acest context politico-militar, se mai arată în documentul citat.
Forţele Navale Române au acum în înzestrare patru corvete care sunt depăşite din punct de vedere operaţional şi tehnic, cu interoperabilitate limitată în raport cu navele altor state membre NATO şi UE, având resursa de viaţă epuizată şi dotare cu echipamente şi tehnică de provenienţă estică, a căror modernizare nu este fezabilă.
Uite corveta, nu e corveta
Proiectul achiziției de corvete a fost inițiat în timpul guvernarii Cioloș. La acel moment, lucrurile păreau puse la punct, găsindu-se până și șantierul unde urma să fie construite: Damen Galați, deținut de compania olandeză cu același nume. Un proiect de HG privind achiziția acestor corvete a fost trimis Parlamentului, care însă a trenat lucrurile până după schimbarea guvernării. La acel moment, PSD a fost extrem de vehement împotriva achiziției acestor corvete, motivându-se că tehnocrații ar vrea să acorde acest contract fără licitație internațională, fără nimic. La începutul acestui an, după preluarea guvernării, noua putere PSD – ALDE nu a mai luat în calcul HG a guvernului Cioloș, aceasta nefiind trimisă în Parlament. Iată că acum proiectul de lege revine, fiind practic identic cu cel propus de tehnocrați.
Șantierul naval Damen din Galați este singurul din România care a produs, în ultimii 20 de ani, nave militare pentru ţări UE și NATO, fiind practic singurul din România cu experienţă în domeniu. Printre acțiunile pe care le poate derula o corvetă multifuncțională, se numără:
− desfășurarea de acțiuni militare, independent sau în cadrul unor grupări multinaționale, pentru asigurarea integrității spațiului maritim;
− participarea la impunerea respectării legislației naționale și internaționale în apele teritoriale, zona contiguă și zona economică exclusiva;
− executarea operației de securitate maritimă și a intervenției pentru căutare/salvare pe mare;
− asigurarea cercetării permanente a litoralului și a Marii Negre;
− sprijinirea celorlalte categorii de forţe ale Armatei României;
− participarea la operații și misiuni internaționale, conform planurilor aprobate.
Corvetele vor acționa ca unitate multifuncțională de luptă într-o grupare de nave sau izolat. „Corvetele și cele două fregate T22 vor constitui, prin rotație, un grup de nave care să fie pus la dispoziția NATO, în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România“, arată MApN.
Prin angajamentele luate în faţa NATO, România trebuie să aloce anual 2% din PIB pentru apărare. În acest context, achizițiile de tehnică militară se vor înmulți. Deja au început puternic, România semnând un contract de 3,9 miliarde dolari cu un producător de armament din SUA pentru livrarea de rachete Patriot antiaeriene și antibalistice. De asemenea, este în derulare un contract pentru achiziția de transportoare blindate 8×8 Piranha de la alt producător american de armament, General Dynamics, care le va fabrica în România. Bugetul propus pentru MApN în 2018 este de circa 4 miliarde euro.
Nu ne putem apăra nici de braconierii turci ai calcanului…
Trecerea, ca preocupare, de la sala de sport polivalentă la corveta militară multifincținală marchează un sfert de veac de regres național. Nu am mai spus
iar curvetele olandeze contra schengen, un preţ prea mare pentru nişte orgolii meschine…
Nu se stie daca vor fi olandeze , e posibil sa la fabrice nemtii de la Rheinmetal . Se discuta si cu francezii , dar sint cam scumpi. De asemenea se doreste si achizitionarea a 2-3 submarine de clasa medie de la americani. Chiar daca vor fi SH. Rusii au acum 8 in Marea Neagra.Legat de Schengen decizia a fost luata de Merkel si Macron . Olandezii au fost bagati la inaintare . Ei joaca cum le cinta Merkel. Veti vedea ca acum vor fi de acord cu intrarea noastra si a Bulgariei in SChengen.
Eu nu pricep care-i nedumerirea. Se cer corvete, din anumite motive. Se cere și ca aceste corvete să fie produse în țară, așa numitul offset, pentru ca o parte din banii investiți să se întoarcă în economie prin locuri de muncă, etc etc etc.
Singurul șantier naval care corespunde este cel de la Galați, care, coincidență sau nu, este deținut de olandezi. Dacă nu era al olandezilor, mai erau discuții? Sau acum am intrat în faza „mândri că suntem români, nu ne vindem țara multinaționalelor soroșiste”? Sau de ce ne e scârbă de olandezi? Pentru că ne-au zis-o în față că suntem corupți și nu ne vor în casă la ei? Puteți să-i contraziceți?
Sau poate știți un alt șantier naval care are capacitatea de a produce asemenea nave? Probabil la Brașov, nu…?
Dacă tot veniți cu comentarii elevate, civilizate, gen „curvete”, măcar aveți bunul simț să vă și argumentați poziția. Dar de unde nu e…
@Stan: Exista cindva un santier militar la Mangalia. Romania in trecut a proiectat si construit nave militare prin propriul efort. De ce acum nu se mai poate? Banii de care vorbiti vor merge in buzunare straine si prea putin in cele romanesti, caci salariile sint minime. Ceea ce face Romania este doar export de mina, eventual creiere, de lucru, pe foarte putin.
@Stan: Cit priveste coruptia din Romania, nu ca nu ar exista dar de care Olanda si altii fac prea mult caz, ar fi bine ca fiecare sa mature intii pe la usa sa si apoi sa se uite in curtile altora. Nici Olanda si nici Bruxelles-ul nu sint chiar tarimuri ale neprihanirii.
Asta cu corvetele e praf in ochii nostri. Ar trebui sa ne spuna unde este aurul din bnr. Astea cu corvete, aeroplane si mai stiu eu ce, sunt scandaluri aranjate ca sa acopere si sa nu ne gandim la ce-i mai grav: aurul din banca nationala. Intrbati-l ne prea-cur;vitul de isasecu, unde-i aurul si cat a luat de la cia ca sa-l puna la adapost la fed, nu aici ca-i periculos, vin rusii peste noi sa ni-l ia.
Am mai scris asta dar n-a aparut. Ma face sa cred ca cotidianul e controlat integral de cia. Nu ne arata decat scandalurile recomandate de cia.
@Anonim: Total de acord cu dumneavoastră. Exista, la trecut, un șantier militar la Mangalia. Un șantier există și la Constanța, dacă e să le căutăm. Problema e că nu mai au mână de lucru. Meseriașii ies încet-încet la pensie, iar în locul lor nu mai vine nimeni. Cu cine putem să întreținem măcar un vapor, nu zic de proiectare sau construcție?
România face deja export de mână de lucru, pentru că industria e pe butuci prin grija conducătorilor mult iubiți. O grămadă de fier vechi, parcă era expresia. Cine o fi zis-o?
Cât despre corupția din UE, n-am zis niciodată că acolo n-ar fi, dar aici e totuși cam prea vizibilă. De exemplu, cam câți kilometri de autostradă s-au făcut din banii dați de UE? De ce în vest se construiește totuși ceva, chiar dacă și ăia sunt corupți și mai știu eu cum, iar aici se schimbă legile în neștire doar ca să doarmă unii acasă și diseară? Nu vi se pare că totuși e ceva în neregulă?
Cât despre numitul Bucy Nasecsu… Dumneata ești exemplul clar de ce n-ar trebui să fii lăsat liber pe stradă, la metrou sau în autobuze. Ai rămas blocat pe A3 sau RTV, să-ți umple ăia creierul cu tâmpenii. De ce să gândești tu pentru tine? Lasă, că-ți zice Gâdea ce și cum, tu doar să execuți. Gânditul e un sport periculos.
Auzi la el, CIA, Băsescu, Soroș… Cât se mai dă pe cap de câine ieșit la proteste?
Daca se produc in Romania este de bun augur. In felul asta se mentin in viata si santierele navale din Romania, nu se pierde experienta acumulata in timp. Militare sau civile, sunt la fel de importante.
Cu ce sa aduca la modul decent imigrantii la mal ,la Constanta ? Cu lotca ?La cati bani iau de la aia,o corveta,un mertan,se impune….
SUA nu mai au demult submarine conventuionale, nici macar in rezerva, ci doar nucleare. Nu cred ca Romania va fi vreodata interesata de ele.
Intirziem plata tributului si stapinul a devenit nervos …
Asta cu corvetele e praf in ochii nostri. Ar trebui sa ne spuna unde este aurul din bnr. Astea cu corvete, aeroplane si mai stiu eu ce, sunt scandaluri aranjate ca sa acopere si sa nu ne gandim la ce-i mai grav: aurul din banca nationala. Intrbati-l ne prea-cur;vitul de isasecu, unde-i aurul si cat a luat de la cia ca sa-l puna la adapost la fed, nu aici ca-i periculos, vin rusii peste noi sa ni-l ia.
Am mai scris asta dar n-a aparut. Ma face sa cred ca cotidianul e controlat integral de cia. Nu ne arata decat scandalurile recomandate de cia.
@Bucy Nasecsu
Aurul din BNR a intrat in proprietatea actualilor actionari ai BNR, care insa nu sunt Statul Roman ci anonimi straini foarte discreti. Odata cu vanzarea pe un leu a BNR, noii proprietari au intrat in proprietatea integrala a intregului patrimoniu al BNR inclusiv conturile si aurul. Situatia reala este bine ascunsa de public pentru a nu naste revolte. Schema este bine stiuta si de la privatizarea activelor romanesti pe mai nimic. De exemplu e cunoscut cazul cand o fabrica a fost vanduta pe cateva sute de mii de euro neplatiti si doar cu angajament de plata, iar actionarii dupa intrarea in posesie au vandut cladirea sindicatului intreprinderii pe o suma de cateva ori mai mare din careau platit integral, au ramas si cu fabrica si cu bani in buzunar. Asta se cheama improprietatrire neta. Investitorul n-a scos un leu din propriul buzunar. Ulterior au vandut totul unui alt investitor. Tot asa e si cu BNR.
@marcel: din pacate ineci pestele-n apa. Eu am dat nume, dumneata nu. Chiar si asa, nu faci decat sa confirmi ce-am scris.
Romania a murit dupa rablele F16 si dupa ” patrioate „. Corvetele sint bomboana de pe coliva.
Trebuiesc refuzate doamne pe motivul că Marea Neagra colcăie de submarine rusești …corvetele alea nici că sperietoare de pescăruș nu sunt bune …
Inca din anii ’70 se discuta ca Marea Neagra este prea mica pentru a fi teatrul unui conflict naval traditional. Radare performante pe mal, avioane si elicoptere plus rachete trase de pe mal si din aer sunt suficiente pentru a scufunda orice nava. Iar pentru braconierii turci, ar fi suficiente chiar si vaporasele din Herastrau, cu cateva AKM-uri la bord plus munitia aferenta. Dar asa ii sta bine chelului, cu tichia de margaritar !
Daca e asa, de ce rusii isi modernizeaza flota din Marea Neagra? Una din navele din clasa Mistral urma sa stationeze in Marea Neagra.
Da udrea ce cusur are? Ah da, scuzati, ea e de parasutare, nu de patrulare!
Că sa ilbfaco penibil corupt presupune că tu nu ai fi corupt, așa spune bunul simț. Intrrrsant e că noi din Romania accepta termenul de la unii net mai corupți si mai coorve decât noi, recte negustorii de sclavi si droguri, adică olandezii. Daca le dădeam, bineînțeles mokka, conform modelului românesc, portul Constanta, nu mai guițau nimic despre Schengen, corupție, etc.
Allo! Allo! To’arăși! Stați la locurili voastre!
Ah, scuze, acum s-a schimbat placa, suntem mândri că suntem români, iar corporațiile soroșiste sug din sângele poporului…
Apropo, cât mai costă minutul de propagandă? Sau plata se face în natură?
Hai să nu generalizăm. Olandezii greșesc când spun despre toți românii c-ar fi corupți, la fel și cum „Corporația” greșește când afirmă că toți olandezii ar fi negustori de sclavi. Diferența majoră între abordări este că în România încă sunt o grămadă care gândesc pe modelul „Da, ăla fură, dar îmi mai aruncă și mie câte un os”.
Exemplu concludent: trolul „Corporația”. Până acum, se jelea că olandezii au portul Galați, iar corvetele făcute acolo ar fi cine știe ce plată făcută nu știu cui pentru nu știu ce motive obscure. Acum și-a adus aminte că, de fapt, olandezii ar fi vrut Constanța. Parcă văd că peste o săptămână o să-și aducă aminte că olandezii ar fi vrut portul militar secret din Brașov, în care România are baza de submarine nucleare cu arme laser…
Măi tovarășe, măcar citește-ți postările și rămâi pe o singură idee. Nu vezi că te încurci în ele?
Și da, n-am pretenția de la un străin să facă ce n-aș face eu. Iar eu nu te-aș primi în casa mea. Panimaieși?
Cei care preamaresc posibilitatile si performantele santierelor navale din Constanta si Mangalia sa mai studieze putin domeniul constructiilor navale si vor vedea ca ele nu au excelat in trecut si nici in prezent.Galatiul are traditie si in invatamantul superior si in proiectare.Daca este sa comparam si performantele trecute pot spune ca la Galati s/au constrit toate platformele de foraj marin inainte de 89 si daca adancimea Dunarii si pragul de la Sulina ar fi permis aici s/ar fi construit si navele de 150000 de tdw si ar fi plutit si acum pe apa.
Mon cher,decat sa tot vorbiti so sa consumati biti,mai bine luati-va cate un an sabatic si angajati-va la Mangalia sau Constanta pentru TARA CARE VA SUPORTA chiar pe site-ul Cotidianude toate vorbele mai mult sau mai putin inspirate.Fiti primii patrioti adevarati si postaci cu minte si simtire romaneasca.La Galati,stimati concetateni pe langa santierul naval mai exista prima scoala superioara de constructii navale care a proiectat si acordat asistenta tehnica tuturor navelor si platformelor de care va amintiti.Forta de munca calificata poate fi asigurata de recrutatrea romanilor din strainatate, carora sa li se faca oferte rezonabile de salarizare.Imi pare rau sa afirm ca nu cunosc niciun mare specialist IT,din cei care nu platesc impozit,sa conceapa programe de sudura si proiectare navala.AFIRMATI-VA,luptatori #Rezist,eu am putini ani de asteptat pana sa-mi intalnesc REGELE pe care,sunt sigur ca nici o pruna tehnocrata,inca nu l-a intales!