Guvernul României va constitui o echipă specială pentru a iniția negocierile cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) privind achiziția acțiunilor deținute de BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova. Această achiziție ar urma să fie realizată prin intermediul Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța.
Importanța strategică a portului
Portul Giurgiulești, singurul port al Republicii Moldova, se află la km 133,8 al fluviului Dunărea, fiind situat într-o zonă de importanță strategică, la granița cu România și Ucraina. Premierul Marcel Ciolacu a subliniat, în urmă cu un an, importanța achiziției portului, în contextul incertitudinilor geopolitice și al interesului României de a consolida poziția Portului Constanța.
Danube Logistics SRL, operatorul principal al Portului Giurgiulești, este deținut în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV, iar BERD este proprietarul final al acestui grup de companii. Portul a fost un nod esențial pentru comerțul moldovenesc, facilitând transbordarea și depozitarea mărfurilor într-o infrastructură trimodală.
Motivația achiziției
Decizia României de a achiziționa portul vine și în contextul intenției companiei bulgare MBF Port Burgas de a prelua un pachet de acțiuni deținute de BERD la Giurgiulești, ceea ce ar putea influența controlul și dezvoltarea portului. Echipa de negociere, condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Bogdan Stelian Mîndrescu, va include reprezentanți din Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Finanțelor și alte instituții relevante, reflectând importanța strategică a acestei inițiative.
Beneficiile și impactul asupra regiunii
Portul Giurgiulești a demonstrat o creștere constantă a volumului de mărfuri, atingând un record de 2,17 milioane de tone în 2023, și a devenit un hub esențial pentru importul și exportul de cereale, produse petroliere și alte mărfuri. Această performanță subliniază importanța portului pentru economia moldovenească și pentru rețelele de comerț din regiune.
Achiziția de către România ar putea consolida și mai mult legăturile comerciale între cele două țări și ar putea oferi noi oportunități pentru dezvoltarea infrastructurii portuare și a logisticii în sud-estul Europei. Portul Giurgiulești ar putea deveni un amplificator al activității economice regionale și o resursă vitală pentru comercianții moldoveni și internaționali.
Perspective viitoare
În contextul expansiunii și modernizării infrastructurii portuare, planurile de dezvoltare pentru Portul Giurgiulești includ noi terminale și îmbunătățiri tehnologice care vizează creșterea capacității și eficienței operațiunilor. Mathias von Tucher, directorul general al Danube Logistics SRL, a declarat că compania va continua să investească în infrastructura portuară și în îmbunătățirea serviciilor pentru a răspunde nevoilor importatorilor și exportatorilor.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Lasă un răspuns
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.
Să o vedem finalizată rapid achiziția că ze intenții e plin podul și să achiziționăm portul nu ca să-l dăm peste 2,3 ani pe bani mărunți la alții. Să nu fie pentru ca să le dăm pe tavă cu portul Constanța Olandei! Statul Ungaria are așa ceva la Adriatica! Dar statul Ungaria are MOL, Austria OMV, România nimic. Bulgaria e un pericol, ca toții vecinii, declarând sistematic că Dobrogea e a lor și la fel Găgăuzia, vrea să pună un picior ca să poată invoca unificarea.
Asta trebuie să o facă niște firme nu statul român, statul trebuie să se ocupe de porturile dim Romănia dar, nicio surpriză, nu o face!
Aşa-i Măițo când vrei în UE: trebuie să nu mai ai nimic şi să fii fericită 😁
Ceva spălare de bani, cumva?
… stie geografie, silozuri cereale, cateva sute de metri de Ucraina, chestie de „interes national”.
…ca si autostrazile, interzise pana mai ieri de amerloci, chiar da pontacul nu recunoaste, si acest port va fi cumparat pt scopurile fondurilor de investitii care inca sunt proprietare ale ucracilor!…din pacate, acest guvern condus de un functional nu are cum sa priveasca in perspectiva, mizand pe faptul ca rusia va pierde…nu va pierde!…
Mă intreb dacă in acest ”port” la ora asta mai este apă..Iar de e ”liber” de ce să nu rămînă LIBER ?? De ce e nevoie de niște bofrași balcanici să dea năvală pentru un jaf specific demonstrat in Transilvania \??
Viziunea P$DNL de dezvoltare a porturilor dunarere a fost Timpul trece leafa merge, asta nimic. Vine pensia speciala.
Cu PNRR-ul romamesc n-au facut nimic sau deje le-o fi luat UE banii.
Dar li se nazare sa cumpere porturi jn R.Moldova. Urmatoarlel porturi lista lui Grindeanu, noul geniu carpatin, porturi in India si Africa
Romanii au primit comanda
Parca terenul pe care se afla portul a fost cedat de Romania. Este un motiv in plus ca acesta sa nu fie instrainat bulgarilor.
;;România negociază achiziția Portului Giurgiulești din Republica Moldova,, PENTRU INTERESELE UKAINEI !!!
-BERD-ul este proprietarul final al „achizitiei”!
-compania olandeză Danube Logistics Holding BV este OPERATORUL portului-
-Mathias von Tucher, directorul general al Danube Logistics SRL,-deci persoana fizica-SRL.”investitor”-
-Banii indatorati pe dobinzi grele ii dau Ciolacu,Grindeanu adica Romania pt.”achizitie”!
-Romania este manechin,nu are nici-un drept ci da „pentru comercianții moldoveni și internaționali”adica pt.Mathias von Tucher si olandezi si care mai sunt –
„patriotism economic” adica imprumut pe dobinzi grele la banci,”investitia”e a altora- se filfaie „concurenta”Bulgariei,de ce nu cumpara Mathias von Tucher ca tot este miliardar?NAPIRCILOR! sau Grindeanu ,agentul lor !
pun astia de o mangla!
@ L Ileana.. Probabil foarte aproape de adevăr,..
Mai cumpără ceva pentru olandezi? Șantierul Naval din Mangalia e închis de olandezi până la sfârșitul anului, toată lumea în șomaj tehnic. Orașul ăla e distrus. În 2007 turismul mergea mai bine ca acum, existau două fabrici de confecții, șantierul Daewoo avea vreo 6000 de angajați. Acum fabricile de confecții au dispărut, șantierul e mort, turismul e așa cum e. Trăiască EUSSR!
Marele Urs ..demonstrat in fanteziile tale erotice cu ,,Transylvania”, ursare. plimba ursu’
Si daca nu reusesc din prima, sa trimita niste trupe sa „negocieze” cu armele pe modelul NATO (Afganistan, Siria, Irak, Yemen etc).
Cred că graba e justă..
Niște îndoieli referitor la alegerile de la toamna.. Duduia poate zbura din funcție ca dopul din sticlă cu spumant.
O afacere proastă pentru RO.
Proprietarul e şmecher: vinde acțiuni acum, cât e război în Ucraina şi „portul Giurgiulești .. a atins un record de 2,17 milioane de tone în 2023” deci şi prețul e maxim. După ce se încheie conflictul şi repornesc porturile ucrainiene nu va mai valora aproape nimic.
Aşa e când eşti fraier: plăteşti „taxe de şmecher” către toți: la partenerul strategic, la instutuțiile financiare globale, la NATO etc
@de la nistru…Unde ai vazut declaratii „sistematice” ale bulgarilor,cum ca ar vrea Dobrogea? Da-ne un indiciu,ceva…
Care Romanie?
Nimeni nu bagă în seamă derapajele … romănești . Nici măcar sărmanii traficanți de frontieră moldoveni , care intră în Romănia pe la Giurgiulești .
Cu siguranta ca la mijloc este o afacere al unor baiti destepti care se vor inbogatii .Sa fiti siguri ca statul roman nu face nimic pt. tara si totul se face doar in interesul celor care butoneaza si fac politica asta murdara !
În primul rînd cum a ajuns BERD să cumpere și cum le-au vîndut fără ca partea română să aibe vreun cuvînt? Încă o dovadă că nu este parte română, adică românească în slujba noastră a românilor.
Pare doar altă schemă de a se ne fura. Le fel sînt împrumuturile (să-mi arate cineva că ar fi și pe ce s-au dus!), scumpitul energiei de orice formă, grija de natură, războaie, alte crize.
@ DD in Direct: Mergi si vezi ce harti pun bulgarii pe la bodegile lor si ce istorie scriu ei. Ei cinta pe struna rusilor in privinta Moldovei, revendicind Bugeacul si pe cea a ungurilor.