În anii ’80, exista o vorba: „Te stingi ca o baterie de Bistriţa!”. De la această tristă realitate a luat startul, zece ani mai târziu, compania ROMBAT, ajungând lider de piață în 1997. Poziția pe care o păstrează compania, în cei 22 de ani, este rezultatul investițiilor, respectării normelor de lucru și calității produselor. Numărul total al angajaților depășește 700, iar rețeaua de service cuprinde peste 100 de reprezentanțe în toată țara.
ROMBAT: de la comunismul arid al anilor ’80, la capitalismul zilelor noastre
ROMBAT, fostul Acumulatorul Bistrița, a început să funcționeze în 1980, iar în 1991, firma, deținută de statul român, a devenit societate pe acțiuni. Între 1994 și 1996, ROMBAT se privatizează și primii angajați devin primii acționari. În anul 2008, peste 40% dintre acționari și-au vândut acțiunile unui investitor financiar român, Dorel Goia. În 2012, un grup sud-african a cumpărat 99,4% din acțiunile ROMBAT.
Metair Investments Ltd. este o companie cu capital public listată la Johannesburg, Africa de Sud. De la sediul său din Johannesburg, grupul gestionează o serie de companii internaționale care produc și distribuie produse cu amănuntul pentru componentele sale de stocare a energiei și componentele autovehiculelor.
Rombat a propulsat Metair pe locul al treilea pe piaţa de baterii din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa
Produsele grupului Metair sunt fabricate, asamblate și distribuite în Africa, Europa, Turcia, Orientul Mijlociu și Rusia. Metair livrează baterii tuturor producătorilor de echipamente din Africa de Sud, Europa, România, Turcia și Rusia, prin filialele din România (Rombat), Turcia (Mutlu Aku) și Africa de Sud (FNB).
Un an mai târziu de la achiziționarea societății ROMBAT, Metair s-a clasat pe locul al treilea pe piaţa de baterii din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa
Reciclarea bateriilor ROMBAT la Copșa Mică
Aproximativ 30.000 de tone de baterii uzate sunt plasate anual pe piața României. Bateria acidă cu plumb nu are impact asupra mediului când este în exploatare, însă bateria uzată are impact negativ dacă nu este dirijată spre o rețea de colectare-valorificare.
Rombat a investit, în 2010, peste 9 milioane de euro pentru extinderea capacității de reciclare a bateriilor la Rebat Copșa Mică. Obiectul principal de activitate al Rebat este recuperarea plumbului din acumulatorii uzați. Uzina este situată în zona industrială a orașului Copșa Mică și ocupă 3,7 ha, din care circa 0,5 ha o reprezintă hala de producție și anexele.Primele teste tehnologice au început în toamna anului 2005 iar până în prezent au crescut constant nivelul producției și randamentele de extracție a plumbului. Calitatea plumbului obținut este similară cu cea oferită de marii producători europeni, iar prin modernizarea fluxului tehnologic s-a mărit capacitatea de producție la cca 12.000 t/an.
ROMBAT vinde anual în lume peste două milioane de baterii
În primele 6 luni ale lui 2019, la Rebat s-au desfășurat două mari proiecte. Primul proiect este Iso 50001 pentru optimizarea consumurilor energetice. Cel de-al doilea proiect îl reprezinta extinderea spațiului pentru depozitarea bateriilor prin construcția unei hale metalice. Acest depozit va ajuta ROMBAT să aibă un stoc mai bun și să îmbunătățească relația cu furnizorii de baterii uzate (care suferă uneori din lipsa continuității în preluarea bateriilor).
Anul 2018 a adus pentru ROMBAT un record: vânzări de 2 350 000 de baterii (peste 1 500 000 au fost vândute la export) și 90 milioane de euro, cifră de afaceri.
În anul 2017, au fost vândute 2.200.000 de baterii, iar în 2016 s-au produs și vândut 860.000 baterii, ceea ce a însemnat cu 8,4% mai mult decât aceeași perioadă a anului 2015. Țările în care există zone de distribuție ale produselor ROMBAT sunt: Franța, Italia, Germania, Portugalia, Belgia, Bulgaria, Rep. Moldova, Grecia, Croația, Ungaria, Rusia, Ucraina și Finlanda, America, Moldova etc.
Prognozele industriei auto indică o trecere necesară către automobilul electric
Europa investește într-un sector de producție de baterii competitiv și oferă un cadru care să includă accesul securizat la materiile prime. În anul 2018, cota de piață a automobilelor electrice (EV) a fost în jur de 2%. Se prevede că în anul 2030 cota de piață a EV noi, să fie de 50%. Privind această evoluție, bateriile plumb acid ar mai fi încă necesare pentru următorii 20 ani. Dar în același timp, noile baterii Li-ion, care echipează EV, încep a fi cerute tot mai mult de piața auto, având în vedere proiectele lansate de marile firme.
În 2018, Comisia Europeană a lansat un Plan Strategic de Acțiune la nivel european, privind bateriile care combină măsurile vizate de UE pentru materii prime, cercetare și inovare, finanțare și investiții, standardizare și reglementare, comerț și dezvoltare, cu scopul de a transforma Europa într-un lider mondial în producerea durabilă a bateriilor.
1.000.000 celule Li-ion vor fi produse în capitală
Metair a investit, prin ROMBAT, 12 milioane euro într-o linie tehnologică de fabricare a celulelor Li-Ion. Aceasta este amplasată în București, are două nivele și ocupă o suprafață de 5.000 mp. Fabrica va produce 1.000.000 celule Li-ion.
ROMBAT va continuă să producă baterii plumb acid, dar investește și în baterii Li-ion, lucrându-se în momentul de față la montajul utilajelor de fabricație in București. Această fabrică va produce 1.000.000 celule Li-ion, pe două chimii, NMC și LFP. Sperăm ca la începutul lunii februarie 2020, fabrica din București să funcționeze și în felul acesta să facem pasul în fabricația de baterii Li-ion. Acesta va fi doar începutul, a decalarat directorul general Rombat, Ioan Repede, în editorialul revistei Rombat.
Fiecare investiție realizată de ROMBAT dovedește că firma se pregătește intens pentru tendințele viitorului. În prima jumătate a anului 2019, au fost puse în funcțiune noi utilaje și sisteme de producție care să îmbunătățească calitatea muncii și productivitatea.
Prefer din Congo baterie.
Bistriteni iubitori de rosu-alb-verde.