Sarabanda deciziilor proaste la Opera Națională București

Opera Naţională Bucureşti este cel mai mare teatru liric al ţării devenind instituţie independentă şi finanţată în anul 1921. De-a lungul timpului au existat perioade în care autorităţile au finanţat direct această instituție de cultură, fie au încredinţat-o prin antrepriză unor particulari.

De câteva luni, pandemia a schimbat cu totul stilul de viaţă şi priorităţile indivizilor, dar şi programul unor instituţii şi, implicit, pe cel al angajaţilor acestora.

Pe durata stării de urgență, Managerul Operei Naţionale Bucureşti, domnul Fănel Ignat, a înţeles să dispună o serie de măsuri precum: anularea spectacolelor, interzicerea accesului personalului artistic în instituție; stabilirea unui număr limitat de angajaţi din cadrul personalului administrativ pentru asigurarea permanenţei, stabilirea programului de lucru al personalului artistic prin studiu la domiciliu (n.r. activitatea normală a personalului artistic presupune ceea ce se cheamă program inegal de lucru, fiind pontat 4 ore pentru activitatea în instituţie, 4 ore pentru studiu individual acasă).

Această instituţie se află încă din luna mai 2015 sub o conducere interimară care refuză asumarea oricărei responsabilităţi menite să pună bazele unei organizări administrative şi profesionale demne de o instituţie cu o asemenea importanţă pentru cultura românească.

Profitând de mobilitatea artiştilor din lumea muzicală, la Opera Naţională Bucureşti s-a ajuns în situaţia în care invitarea soliștilor, dirijorilor, regizorilor şi scenografilor şi distribuirea lor, să se facă mult mai des decât ar fi nevoie într-o asemenea instituție. Profesionalismul şi valoarea invitaților, de cele mai multe ori, sunt sub nivelul artiștilor angajați ai operei. Este de neacceptat ca la mâna managerului – director general (interimar), exclusiv, să stea distribuirea soliștilor și a dirijorilor în spectacolele Operei Naționale, atât timp cât calificarea acestuia, conform studiilor deținute, este egală sau chiar inferioară acestora. Această practică denotă lipsă de obiectivitate cu iz de dictatură și induce o stare de spirit total negativă, având în vedere suspiciunile privind anumite interese personale ale directorului general, în condițiile în care, în declarația de venit a acestuia apar colaborări externe facilitate de persoanele care sunt invitate să presteze activități artistice la această instituție de cultură, în schimbul unor onorarii considerabile. Există foarte multe voci, îndrituite de deceniile de muncă asiduă în cadrul Operei Naționale, care afirmă că situația s-a deteriorat grav din punct de vedere al expertizei artistice în domeniul operei și baletului. Dacă ar fi să urmăm „principiile balcanismului”, această situaţie a devenit un modus vivendi în toate instituţiile publice şi în orice structură care are tangenţă cu tot ce înseamnă buget de stat sau management public din România.

În timp ce se programează, în grabă, premiere anunțate cu mare aplomb, unele dintre ele pregătite în doar 45 de zile (în condițiile în care, în mod normal, o premieră se organizează cu un an înainte), nu se asigură angajaților condiţiile pregătirii spectacolului. Acest fapt devine sensibil subiectiv mai ales că transparența execuției bugetare lasă de dorit.

Mai mult decât atât, în prezent se face vorbire despre confidențialitatea anumitor contracte în condițiile în care acest lucru este împotriva legii în cazul cheltuirii banilor publici. Achizițiile publice, în ceea ce privește dotarea orchestrei cu accesorii consumabile și instrumente muzicale, nu sunt considerate o prioritate, singura explicație dată de cei care au puterea de decizie fiind lipsa banilor. Este lesne de înţeles că în aceste situaţii nu este vorba de lipsa resurselor financiare, ci despre cheltuirea banilor publici în direcții și scopuri subiective, prioritară fiind desfășurarea premierelor, iar spectacolele curente şi asigurarea dotărilor necesare activitatății orchestrei fiind lipsite de importanţă pentru managerul Fănel Ignat.

O mare problemă cu care se confruntă Opera Națională București în acest moment este cadrul legislativ ce îi permite managerului general să conducă instituția cu mentalitate de ciocoi, abuzurile pe care acesta le comite, programând în spectacole anumiți angajați sau invitați după politica bunului plac, fiind destul de greu de probat. Pentru restabilirea normalității în ceea ce privește funcționarea Operei Naționale București sunt necesare revizuirea organigramei, a Regulamentului de organizare și funcționare în ceea ce privește competența pe plan artistic în vederea obținerii unei evaluări responsabile, având în vedere volumul unic al activităților artistice și așezarea instituției, prin lege, la locul potrivit, în condiţiile în care, în anul 2021, se împlinesc 100 de ani de la instituționalizarea Operei din capitala României.

Odată cu instituirea stării de alertă, managerul a decis să păstreze instituţia închisă, împotriva opiniei exprimate de artişti de a reveni măcar la programul de studiu. Au avut loc două consilii administrative, în cadrul cărora acesta şi-a impus punctul de vedere, ajungând inclusiv să decidă semnarea unor contracte adiţionale cu toţi angajaţii, pentru desfăşurarea muncii la domiciliu. La data de 27.05.2020, şefii de compartiment au primit un email prin care li se cerea în mod imperativ să inițieze o procedură prin care angajaţii din subordinea lor să vină în parcarea operei şi să semneze, retroactiv, contractele adiționale, care ar fi trebuit să intre în vigoare începând cu data de 15 mai.

La sfârșitul lunii iunie a avut loc o ședință, organizată pe “Zoom”, iniţiată de ministrul culturii, la care au participat toţi directorii operelor din România. S-a stabilit un program estival la care să adere toate instituţiile, program desfășurat sub îndrumarea și la recomandarea domnului ministru Bogdan Gheorghiu. Prins pe picior greşit, datorită deciziilor neinspirate şi a lipsei totale de idei, imaginaţie artistică şi activităţi, managerul Fănel Ignat a dispus crearea unui program artistic la care să participe angajaţii operei aflaţi întâmplător prin București. Nu au fost întocmite corect şi la timp actele de rechemare din concediu şi s-a stabilit un număr insuficient de repetiţii necesare pentru realizarea actului artistic (câte două pentru fiecare muzician, după o pauză de 4 luni!). Unii muzicieni au cerut în scris permiterea accesului în incinta instituţiei, cu 5 zile înainte de spectacol pentru a repeta suficient, dar acest lucru le-a fost refuzat, iar consecinţa este că mulţi au decis să se retragă. În această speță vom reveni cu amănunte într-un articol viitor.

În paralel, unii balerini au fost chemaţi la operă să semneze condica, deşi nu li s-a stabilit niciun program de lucru.

Dincolo de toate cele prezentate anterior, trebuie subliniat faptul că Opera Națională București este singura instituție care nu a dat spectacole și nu a organizat repetiții timp de 4 luni, fiind plătită, practic, “fără să scoată un sunet”, în perioada 09.03-13.07.2020.

Deschiderea noii stagiuni a Operei Naționale București a fost umbrită, în afară de restricțiile impuse de pandemia de coronavirus, de o altă serie de probleme interne care aruncă o și mai mare o notă de neseriozitate și de superficialitate asupra managerului general al acestei instituții.

Iubitorii muzicii clasice au avut o mare surpriză să descopere că în loc să se delecteze cu octetul anunțat pe afișul de prezentare al evenimentului, au avut pe scenă un cvartet. ”Surpriza” oferită spectatorilor este rezultatul neprincipialității conducerii care nu a oferit soliștilor toate condițiile necesare pregătirii pentru spectacol, căci se știe că pentru orice lucru bine făcut este nevoie de exercițiu: matematicianul are nevoie să exerseze calculele, pictorul să refacă lucrarea până când rezultatul îl satisface, scriitorul să corecteze până ce rândurile exprimă exact ceea ce-și dorește să exprime, cercetătorul are nevoie să reia experimentul până obține rezultatul așteptat etc.

Acesta este și cazul instrumentiștilor care trebuie să se pregătească temeinic pentru spectacol, în condiții optime, pentru ca toți ”să funcționeze” impecabil, ”ca un ceas elvețian”, în timpul spectacolului și pentru ca spectatorii să plece încântați de ceea ce au ascultat.

În data de 18.07.2020, pe scenă, urma să urce un octet de coarde format din membri ai Orchestrei Operei Naționale. Aceştia au ales un repertoriu dedicat acelei seri, repertoriu ce necesita un număr mare de ore de studiu. În mod arbitrar, directorul a alocat câte două zile de studiu pentru fiecare artist sau formație camerală participantă în aceste spectacole, fără să se consulte cu nimeni, așa cum ar fi fost firesc. În primul rând, artiștii ar fi trebuit să fie întrebați de câte zile de studiu au nevoie, două zile de studiu, pentru majoritatea dintre ei, fiind insuficiente. Chiar și soliștii operei, care în mare parte au cântat lucrări din repertoriul lor curent, ar fi dorit să repete mai mult în instituție, după o pauză atât de lungă, timp în care majoritatea a facut doar studiu la domiciliu. Directorul confundă, probabil, noțiunea de “studiu” cu cea de repetiție.  Mladen Spasinovici, șeful partidei de violoncel, a încercat remedierea acestei situații, solicitând printr-o cerere intrarea mai devreme la studiu, cererea fiind respinsă, prin rezoluția “conform planificării repețiilor”, un fel de “nu se aprobă” mascat, ce ar trebui să dea vina pe departamentul de planificare muzicală, deși el este cel care a hotărât numărul de zile alocate, iar departamentul doar a implementat “lipsa lui de viziune”, încercând sporadic, și fără success, să îl convingă să facă o excepție măcar în cazul octetului de coarde. În urma cererii neaprobate, o parte dintre artiștii ce compuneau octetul a concluzionat că nu este corectă prezentarea fără pregătire suficientă în fața publicului și s-a retras. Unii dintre aceștia, pentru a salva situația, au alcătuit un cvartet de coarde și au cântat în acea seară lucrări pe care le aveau deja în repertoriu și care au putut fi prezentate doar cu cele două repetiții alocate. O perioadă, în promovarea online a circulat și afișul pe care erau prezenți toți instrumentiștii care compuneau octetul.

În tot acest timp, împotriva tuturor regulilor stabilite chiar de către manager, imposibilitatea personalului angajat de a avea acces pentru repetiții, acesta a stabilit că în incinta operei se permite accesul unei studente, domnișoara Monica Luca, cu care, domnul manager se închide câteva ore în birou. Domnișoara Monica Luca nu este nici angajată şi nici colaboratoarea operei şi niciuna dintre regulile de acces specifice stării de alertă nu îi sunt aplicate, nu îi este luată temperatura cum se întâmplă cu angajaţii și nici nu poartă mască. Pe parcursul ultimei luni, angajaţii operei nu au reuşit să aibă o întrevedere cu domnul director din cauză că secretarele au fost mandatate să ascundă prezenţa acestuia în instituţie, tocmai pentru a nu fi „deranjat”. Potrivit unor informații din interior, Monica Luca și-a susținut online unele dintre examenele la facultatea pe care o urmează, din biroul managerului Operei Naționale. Mai mult, această persoană a fost prezentă în biroul acestuia și în timpul ședinţei desfășurate online, prin intermediul aplicației Zoom, ședință la care a participat și ministrul culturii.

Dincolo de speculaţiile ce au loc referitor la tipul de relație dintre această domnișoară și manager, defavorizarea angajatilor este o realitate care nu poate fi trecută cu vederea de către orice persoană de bună-credinţă.

Probabil, ca o consecinţă a timpului petrecut alături de domnul manager, Monica Luca a fost distribuită să cânte în primele spectacole ale stagiunii estivale, deşi unii artişti angajaţi ai operei, voci emblematice, nu au fost solicitaţi. În acest caz nu a fost nici măcar consultat consiliul artistic, decizia aparținând în exclusivitate managerului.

După spectacolul din 18.07.2020, spectacol în care a fost distribuită Monica Luca, managerul a decis organizarea unei recepţii cu şampanie şi tort, în interiorul instituției, încălcând orice normă de distanţare socială şi de impiedicare a răspândirii coronavirusului.

Pentru mulţi dintre noi, muzica este, aşa cum spunea Tolstoi, „stenografia emoţiei” şi, uneori singurul mod de a ne exprima şi gândi liber, într-o lume plină de limitări, de incertitudini şi de obstacole. Fiecare dintre noi va lăsa o moştenire când va pleca din această lume, iar muzica este un „bun” care va aparţine deopotrivă tuturor „moştenitorilor” noştri, iar pentru asta suntem datori să nu lăsăm să piară talentele prin craii de Curtea-Veche a Ignoranţei.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5

15 Comentarii

  1. La.Opera Nationa exista un blestem, nici un director nu si a terminat mandatul cu bine si mai mult sunt care au si intrat in puscarie

  2. Am inteles, autorul este foarte suparat pe managerul Operei si a trimis o lunga delatiune la gazeta, insa as fi curios sa aflu si parerea celeilalte parti. S-a deranjat cineva sa solicite si punctul de vedere al managementului institutiei, asa cum o cer regulile de baza ale jurnalismului ?

  3. Credeam că e un articol documentat dar citind „picanteriile” cu duduia si petrecerea, imi dau seama ca sunt doar vorbe înșirate de „jurnalist” ca sa atragă, sau poate chiar la comanda vreunuia care ar vrea sa se perinde la conducerea operei.
    Slab, foarte slab articolul !

  4. Cîntăreții de la Opera Națională sunt mari amatori de teoria conspirației. Antivacciniști, ultraortodocși, nostalgici după Ceaușescu, le au pe toate.
    Ozana Barabancea, membră în cor și vedetă mondenă nega existența covidului și acum e bolnavă de coronavirus.

    Dacă directorul îi chema la sediu, iar nu era bine. Iar dacă totuși insista și se îmbolnăvea vreunul era tot vina lui.

    Ei susțin că au repetat acasă patru luni dar nu vor să cânte pentru că n-au repetat la teatru, cum o fi venind asta?

  5. După Mandolină la operă trebuie să cânte în duet Salam cu Minune.

  6. Sunt bine cunoscute multe din cele descrise în articol, dar nu avea nimeni curajul de a le spune. Bineînțeles că regula jurnalismului cere punctul de vedere al ambelor părți, dar când te știi cu musca pe căciula, ce răspuns sa dai?! Sa spui cum te distribui singur și cânti sub orice critica?.. Sau ca aduci artiști mai slabi decât angajatii Operei și ei îți întorc favorul și te invita sa faci ciubucuri grase? Sau promovarea amantelor pe la Achiziții ori alte locuri strategice, ca să fie rotile,, unse bine,, și sa circule banii în direcția,, potrivita,,? Și asta nu ar fi nimic dacă nu ar culmina totul cu umilirea artistilor care trăiesc pentru meseria lor și care și-au pus viata în slujba Operei. Hai sa ne mai lase, el și clica lui, caci lumea de buna credință s-a lămurit cum stau lucrurile..

  7. Păcat că această instituție de cultură a devenit pepiniera pentru toate așa ziselor valori, iar cele care cu adevărat ar putea să reprezinte ceva sunt lăsate deoparte. Așa este în toată instituțiile de cultură din România.

  8. Toate teatrele din Romania au lungi liste de actori (artisti) care s-au sacrificat pe scenele teatrelor, fiind ignorati, umiliati, cu salarii de mizeria! Si nu numai in teatre se traieste greu, in toata Romania!!!! Pana sa ajungeti sa acuzati doar o institutie, uitativa bine in jur … Este efectul Domino al politicii Guvernului. Sa critici, sa te plangi e de mana oricui, sa te pui contra vantului totii fac un pas in spate! Morala: la placinte innainte, la razboi innapoi. Consider acest articol un atac „politic” la adresa institutie intrun moment (inca) dificil prin care trece tara noastra in urma pandemiei

  9. Bravo Rubi, dacă este un moment dificil atunci nu trebuie să fie pentru toată lumea, inclusiv pentru managerul de la Operă?

  10. Acest articol e binevenit în contextul Pandemiei! Poate se face o reforma și în instituțiile culturale din România! Ca e cazul! Și sa înceapă cu pestele de la cap! Ce ne mai facem ca nu vedem ilegalitățile și porcăriile manageriale! Suntem campioni la asta!

  11. Văd aici foarte multe comentarii venite de pe conturi false, încerând să îi ia apărarea actualului director. Nu cred că se poate asocia cineva pe bune cu acesta, pentru că este fară îndoială cel mai incult, lipsit de viziune, afemiat şi ciubucar director pe care l-a avut OPERA în cei 100 de ani. Felicitări Fănică! Ne-ai făcut mândri şi pe noi şi pe soţia ta care aud că lucrează la un fel de DNA al ministerului dezvoltării. Ceva cu corupția, oricum. Dar, cu siguranță nu are altă vină decât aceea că te susţine prin relațiile ei. Sigur nu ştie de şpăgile pe care le ei de la artişti, la fel cum nu ştie că ti-ai transformat opera si biroul în bordel, angajând şi distribuind pe bază de sex!

  12. In primul rând este inadmisibil ca o sala de spectacole sa nu aibă aer condiționat . In al doilea rând , conducerea este penelistă ? Atunci acesta e răspunsul .

  13. Ohooo, e psd-ist pana în măduva oaselor, conu fanel! Se știe de mult asta. De psd a fost pus. Numai psd ul pune din ăștia..ciorditori și incompetenți.

  14. Opereta a oferit publicului spectacole elaborate, cu solişti acompaniați de orchestră. Scena şi spatiul au arătat foarte bine. Opera Comică a dat un exeplu despre cum se poate munci în timpul pandemiei şi cum se comunică pe rețelele de socializare. Toate instituțiile din țară s-au străduit să arate că işi respectă publicul, chiar şi în aceste comdiții de distanțare. Numai melteanul ăsta face lucruri de mântuială când nu mai are bani de furat şi trebuie să se multumească doar cu promovarea noilor achiziții de soliste racolate direct de pe băncile facultății. În schimb îşi pune postacii să comenteze şi să îl apere pe aici.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.