Sărbătoarea Sfântului Andrei, Apostolul Românilor

Ziua Sfântului Apostol Andrei, serbată pe 30 noiembrie, este zi de sărbătoare națională legală, în care ortodocșii și catolicii români îl cinstesc pe Ocrotitorul României și cel dintâi chemat dintre apostoli, care a adus cuvântul Evangheliei pe pământul Dobrogei de astăzi.

Sfântul Apostol Andrei s-a născut în Betsaida, localitate aflată pe malul lacului Ghenizaret din Galileea şi este fratele Sfântului Apostol Petru. Inițial, Andrei era ucenicul Sfântului Ioan Botezătorul, de la care aude că Hristos este Mesia Cel așteptat. Astfel, devine ucenic al lui Iisus Hristos, chemând și pe fratele său, Simon, care va deveni Apostolul Petru. De aceea este numit „Cel dintâi Chemat”.

Cei doi au renunțat la a mai fi pescari, L-au urmat pe Hristos și, după Înviere, au devenit „pescari de oameni”, adică apostoli.

După Înălţarea Domnului, sorţii au decis ca Andrei să propovăduiască în Bitinia, Tracia, Macedonia şi Sciţia Minor (Dacia Pontică, Dobrogea de astăzi, în cetăţile Tomis, Callatis, Histria), apoi Bizanţ şi Grecia. De aceea este cunoscut drept „apostolul românilor”.

Conform istoricilor bisericești, Sfântul Apostol Andrei a fost martirizat în cetatea Patras, din Grecia de astăzi, prin răstignire, cu capul în jos, pe o cruce în formă de X, numită „crucea Sfântului Andrei”.

Moaştele sale au fost duse la Constantinopol în anul 350. În anul 850, împăratul Vasile I Macedoneanul a redat locuitorilor din Patras capul sfântului apostol. În urma celei de-a patra cruciade, moaştele Sfântului Andrei au ajuns la Amalfi, în Italia, apoi, în 1462, ele au fost duse la Roma. În anul 1964, capul Sfântului Andrei a fost înapoiat locuitorilor din Patras.

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române l-a declarat sfânt cu cruce roşie în 1995 pe Sfântul Apostol Andrei, fiind cinstit în toată Patriarhia română, iar în 1997, Sfântul Andrei a fost numit Ocrotitor al României.

În anul 2012, ziua de 30 noiembrie a devenit Zi de Sărbătoare Legală.

Sfântul Andrei este ocrotitorul României, al Rusiei, al Greciei și al Scoţiei (care are un X pe steag).

Aproape 700.000 de români poartă numele Sfântului Apostol Andrei.

Sfântul Apostol Andrei a ajuns pe pământul dobrogean în jurul anului 60 d. Hr. Aici a găsit trei preoţi păgâni care slujeau în peşteră, geţi de neam, cunoscuţi sub numele Innal, Rimmal şi Pinnal. Peștera este situată în Dealul Urluiului, la 4 km de localitatea Ion Corvin și aproximativ 80 de kilometri de Constanța.

Conform tradiției, aici s-a adăpostit Sfântul Apostol Andrei, fiind considerată primul lăcaş de cult de pe teritoriul ţării noastre şi poarta de pătrundere a creştinismului pe teritoriul României.

Pe cei trei preoți păgâni i-a botezat în apa unuia din izvoarele care curge lângă peşteră (pârâul Cuzgun), după care i-a hirotonit ca preoţi creştini. Izvoarele se văd şi astăzi, iar localnicii şi pelerinii le consideră izvoarele cu apa cea mai bună din tot cuprinsul Dobrogei.

Acest loc de rugăciune şi vieţuire duhovnicească a devenit o adevărată vatră monahală, cunoscută bine în zonă, așa cum demonstrează toponimia locului. Pădurea care adăpostea sihăstria s-a numit în popor sfântă, iar valea din împrejurimi Valea Călugărilor.

În primăvara anului 1943, peştera şi izvoarele au fost redescoperite de preotul Constantin Lembrău, împreună cu Jean Dinu, teolog şi jurist cu studii la Sorbona. În acelaşi an s-au început lucrările de amenajare a peşterii şi a incintei. La intrarea în peşteră s-a ridicat o faţadă din zid de piatră tencuită în exterior, iar în faţa peşterii s-a amenajat un platou pentru slujbe.

La 30 iulie 1944, Episcopul Chesarie Păunescu a sfinţit locul, redându-l cultului, redevenind loc de închinare şi de rugăciune, aşa cum a fost în decursul vremurilor.

Peștera a devenit o ruină în timpul războiului și a fost dată uitării, mai ales după desfiinţarea forţată a Episcopiei de Constanţa, în anul 1948, şi transferarea Episcopului Chesarie şi a administraţiei eparhiale la Galaţi.

În perioada 1986-1989, arhiereul Lucian Florea, pe atunci vicar episcopal la Galaţi, a curăţat intrarea şi interiorul peşterii. Turla de piatră a fost înălţată până la 1 metru deasupra pământului, ca să nu intre în peşteră apa ce se scurgea de pe deal.

Apoi, în vara anului 1990, doi vieţuitori de la mănăstirea Sihăstria, ieromonahul Victor Ghindăoanu şi monahul Nicodim Dincă, oameni din partea locului, din satul Zorile, au sosit în Dobrogea cu gândul de a reface vechea vatră monahală. S-au ridicat chilii, un paraclis, iar la 17 octombrie 1993 s-a pus piatra de temelie a bisericii mari. Tot atunci s-a turnat fundaţia noului paraclis.

În primăvara anului 1994, Arhiepiscopia Tomisului a hotărât ca Sfântul Andrei să fie socotit ocrotitorul Dobrogei.

Între 1998-2002 s-au făcut lucrări de construcţie la biserica mare, iar în anul 2006, biserica a fost sfinţită de către IPS Teodosie Petrescu.

În acest sfânt lăcaş se păstrează o parte din moaştele Sfântului Apostol Andrei, adusă din Grecia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

18 Comentarii

  1. De cand este apostolul romanilor ? Este un fals grosolan pus la cale dupa revolutie.

  2. stia Sfantul Andrei ce popor crestineaza, sigur mai cauta, in alte zari…

  3. Despre Sfântul Andrei, Apostolul Românilor:

    „Andrew the Apostle (Greek: Ἀνδρέας Andreas), also called Saint Andrew, was an apostle of Jesus according to the New Testament. He is the brother of Saint Peter. He is referred to in the Orthodox tradition as the First-Called (Greek: Prōtoklētos). According to Orthodox tradition, the apostolic successor to Saint Andrew is the Patriarch of Constantinople.
    Eusebius in his Church History 3.1 quoted Origen as saying that Andrew preached in Scythia. The Chronicle of Nestor adds that he preached along the Black Sea and the Dnieper river as far as Kiev, and from there he travelled to Novgorod. Hence, he became a patron saint of Ukraine, Romania and Russia. According to Hippolytus of Rome, Andrew preached in Thrace, and his presence in Byzantium is mentioned in the apocryphal Acts of Andrew. According to tradition, he founded the see of Byzantium (later Constantinople) in AD 38, installing Stachys as bishop. This diocese became the seat of the Patriarchate of Constantinople under Anatolius, in 451. Andrew, along with Saint Stachys, is recognized as the patron saint of the Patriarchate. Basil of Seleucia also knew of Apostle Andrew’s missions in Thrace, Scythia and Achaea.”

    DECI, Sfântul Andrei, a PREDICAT atat in zona Traciei, a Dobrogei, cat si in nordul Marii Negre.
    SI DE ACEEA, Sfântul Andrei este considerat Apostolul Românilor (a geto-dacilor din nordul Traciei si pana la Nipru).
    ADICA, al ROMANILOR de pe TARAMUL (SFANT) al GETO-DACIEI si al ROMANIEI MARI !!!

  4. Sunt sigur că aleșii neamului, așa cum au aprins lumânări de Hanuka, în direct, tot așa vor fi prezenți în Sfânta Biserică, la slujba praznicului ocrotitorului poporului român și vor aprinde lumânări, făcându-și apoi cruce cu mâna dreaptă.

  5. @ doru popescu (10.54)..EXCELENT si bine documentat articolul postat de tine,in spiritul realitatii istorice crestine ortodoxe romane. Bozgorii se zbat in chinuri de „oftica”,ei nici nu existau atunci cand Sfantul Andrei un apostol al lui Isus din Nazaret era ucenic al lui Ioan Botezatorul care i-ar fi recomandat sa-l urmeze pe Isus.(anii 30-60 d.Hr). .La Multi Ani ROMANIA !.

  6. DEH … ce sa facem daca POPORUL NOSTRU (geto-dacic-romanesc) ESTE MULTIMILENAR (de vreo 8000 de ani) pe acest TARAM !!!
    DEH … AVEM ce SERBA … cam in fiecare ZI … pentru a ne putea COMEMORA … vechea noastra GENEZA de pe acest TARAM !!!

  7. De unde crezi că vine povestea cu ”crucea Sf Andrei” ?? Și unde crezi că a fost el crucificat ??

  8. I-au expus toata gena si cararile pe unde a trait si, cica, existat dar au legat, cum se practica, aceasta sarbatoare de romani, care romani, nu se prea pupa cu picturile numite spre destinatie manipulare romani. Bafta popilor.

  9. Andrew is said to have been martyred by crucifixion at the city of Patras (Patræ) in Achaea, in AD 60.
    Andrew’s remains were preserved at Patras. According to one legend, Saint Regulus (Rule), a monk at Patras, was advised in a dream to hide some of the bones. Shortly thereafter, most of the relics were transferred from Patras to Constantinople by order of the Roman emperor Constantius II around 357 and deposited in the Church of the Holy Apostles.
    The skull of Saint Andrew, which had been taken to Constantinople, was returned to Patras by Emperor Basil I, who ruled from 867 to 886. In 1208, following the sack of Constantinople, those relics of Saint Andrew and Saint Peter which remained in the imperial city were taken to Amalfi, Italy, by Cardinal Peter of Capua, a native of Amalfi. A cathedral (Duomo), was built, dedicated to Saint Andrew (as is the town itself), to house a tomb in its crypt where it is maintained that most of the relics of the apostle, including an occipital bone, remain.
    In 1461, when the Ottomans crossed the Strait of Corinth, Palaeologus fled Patras for exile in Italy, bringing with him what was purported to be the skull of Saint Andrew. He gave the head to Pope Pius II, who had it enshrined in one of the four central piers of St. Peter’s Basilica in the Vatican and then in Pienza, Italy.
    In September 1964, Pope Paul VI, as a gesture of goodwill toward the Greek Orthodox Church, ordered that all of the relics of Saint Andrew that were in Vatican City be sent back to Patras. Cardinal Augustin Bea along with many other cardinals presented the skull to Bishop Constantine of Patras on 24 September 1964. The cross of Saint Andrew was taken from Greece during the Crusades by the Duke of Burgundy. It was kept in the church of St. Victor in Marseilles until it returned to Patras on 19 January 1980.

  10. @ marele urs..11.53.(mosule pentru stiinta ta):Sf.Andrei a răspândit cuvantul Domnului pana la finalul vietii,cand a sfarsit rastignit cu capul in jos pe o cruce in forma de X.(anul 60 d.Hr,a murit in Ahaia,la Patras). Invatamintele sale au ramas vii in inimile romanilor pana in ziua de azi. Peste 900.000 de romani isi sărbătoresc onomastică de Sf.Andrei.

  11. Andrei vine din grecesul Andros(barbat),nu exista acest prenume la evreii si arameii din zona,acest nume,probabil e grec care si-a bagat capul in poza..Imi e greu sa cred ca a ajuns pana in Scotia,fara pasaport

  12. Pe romaneste: Sfântul Andrei a fost martirizat prin crucificare in orasul Patras (Grecia) in anul 60 AD.
    Ramasitele sale pamantesti au fost stramutate din Patras in Constantinopol (fieful bizantin), apoi in Italia (dupa cuceririle Constantinopolului de catre cruciati si mai apoi de turci).
    Ramasitele pamantesti ale Sfântului Andrei, dupa o serie de peregrinari prin Europa, au fost returnate orasului Patras (orasul martirizarii sale) in anul 1964, iar crucea sa martirica in anul 1980.

  13. Cine traiau, intre anii 1AD si 60 AD … pe teritoriul nordic al tracilor, in Dobrogea, in nordul Marii Negre si pana la Nipru ???
    Ne raspunde CHIAR Ovidiu (din Tomis, pana in 18AD) … GETO-DACII ! Iar dupa 85 AD, Domitian si Traian … GETO-DACII !
    Conform Tradiției Bisericii, la Sinodul din anul 50AD, sorții au căzut pentru Sfântul Apostol Andrei sa meargă în părțile Mării Negre și cunoscute pe vremea aceea ca Scythia. După cucerirea romană din anul 46 d.Hr. aceasta este inclusă în Moesia Inferior. În lucrarea „Despre apostoli” a lui Hipolit Romanul se arată că Sf. Andrei a predicat sciților și tracilor, alăturarea celor două popoare arătând că Scythia Minor (Dobrogea), aflată lângă Tracia, a fost creștinată. Deasemenea Sf. Ap. Pavel cu două secole înainte, în Epistola către Coloseni, spune că și sciții au auzit cuvântul lui Dumnezeu (Coloseni, 3,11).
    Deoarece era pescar, sfântul Andrei este considerat de marinarii și pescarii greci drept ocrotitorul lor. În România este socotit cel care a propovăduit Evanghelia pe aceste meleaguri. Mărturie stau toponimele din zona Dobrogei unde se crede că a și locuit o vreme. Peștera Sfântului Andrei, Paraiașul Sfântului Andrei sunt tot atâtea mărturii care ar putea dovedi trecerea Apostolului pe aceste meleaguri (geto-dacice).

  14. Românii au fost creştinaţi de conducătorii ce s-au impus în spaţiul carpato-danubiano-pontic. Din considerente politice de moment au ajuns să li se impună religia creştină sub influenţa ţaratului bulgar, sprijinitor al patriarhiei bulgăreşti, afiliată ritului bizantin şi care vine în antagonism cu expansiunea maghiară ce adoptase creştinismul vasal papalităţii catolice. Acest lucru se întâmpla în secolul X şi nu de apostolul Andrei. Creştinismul a existat şi înainte, sporadic, în tandem cu religiile păgâne sau cu ancestrale tradiţii trace, dar nu a fost structurat decât sub oblăduirea conducătorilor. Un mare avantaj l-a avut ortodoxia în regiunile controlate de otomani (sec. XIII-XV) deoarece religia creştină era oblăduită în condiţiile în care era vasală patriarhiei Constantinopolului (ortodoxă), controlată de turci. Multe vestigii ale altor religii au fost distruse, adoptate sau transformate de ortodocşi. Aşa fac toate religiile, mai ales dacă au sprijinul politic, nu este o specificitate ortodoxă.Intotdeauna am fost mai catolici decat papa…daca ungurii sau crestinat in secolul 9 , bulgarii tot pe atunci,noi suntem de 2000 de ani crestini..nu ca migratorii…doar de 1000 de ani.Teoria este sustinuta in primul rand de BOR care uita ca este biserica nationala abia din secolul 19 si care a fabricat la repezeala o istorie a Bisericii si a crestinismului pe plaiurile Mioritei.Iar povestea cu sfantul Andrei … care a crestinat pe rand romania, ucraina , rusia, scotia,etc.,niciuna din popoarele acestea nu existau la vremea sfantului andrei, daca a existat si acesta

  15. Aha, știi ceva dar nu știi tot.. Și ce ai invățat din pățania lui,? Care au fost mesajele crucificării sale ?? Dacii, geții, ”românii” de atunci erau creștini ?? La vremea războaielor cu romanii, cu Traian, dacii erau monoteiști sau politeiști, A ținut fenta cu creștinarea a lui Andrei ??

  16. „Dacii, geții, ”românii” de atunci erau creștini ??” BINEINTELES ca NU ! (I)
    1. In Neolitic (terminat pe la 3300 BC, prin destramarea culturii Cucuteni) religia noastra era cea a ZEITEI MAMA .
    2. Prin destramarea culturii Cucuteni, in zona patrunde si difuzeaza foarte lent, cultura PIE (proto-indo europeana). Probabil ca in acele timpuri apar si limbile IE in zona (traca, geto-daca), precum si zeitatile specifice de tip geto-dacice. Probabil ca mai inainte de religia monoteista a lui Zamolxe, geto-dacii aveau o religie politeista. Herodot aminteste ca in epoca sa, Zamolxe era confundat inca cu o zeitate anterioara, Gebeleizis (zeul uranic la geto-daci), care se presupune a proveni dintr-o zeitate tracica (Zibelthiurdos). De asemennea se venera si zeitatea Bendis (zeitatea feminina lunara). …
    3. In zona Dobrogei, in coloniile infiintate de greci (incepand cu Histria in 656 BC) se folosea panteonul politeist de zeitati grecesti. Dar, prin transformarea acestora in zone maritime mixte greco-romane (12 AD) si prin cucerirea romana a Dobrogei de catre romani (46 AD) panteonul de zeitati se modifica, trecand la cel politeist de tip roman. Sa nu uitam ca daca vorbim de activitatea de predicare a Sfantului Andrei pe teritoriul nostru (zona Dobrogei), vorbim de epoca anilor 50-60 BC, epoca in care, alaturi de romani aparuse in Dobrogea si o mica populatie de crestini.
    4. Geto-Dacii au avut (incepand cu sec. VI BC) o noua RELIGIE PROPRIE – RELIGIA MONOTEISTA a ZEULUI ZAMOLXE. Daca Zamolxe a fost sclavul/elevul lui Pitagora (570-495 BC), rezulta ca RELIGIA MONOTEISTA a zeului Zamolxe apare la geto-daci undeva la anii 550-501 BC (sec VI BC). Aceasta RELIGIE MONOTEISTA este amintita de Herodot (425 BC, Histories I).

  17. „Dacii, geții, ”românii” de atunci erau creștini ??” BINEINTELES ca NU ! (II)
    5. Odata cu razboaiele si cucerirea lui Traian (105 AD) a o treime din Dacia, in aceasta zona apare religia politeista de tip latin. Tot atunci, prin aducerea in Dacia ocupata a unor legiuni care activasera in Iudeea, se infiltreaza in acea zona si o populatie crestina mai importanta.
    6. REAMINTESC ca in toata perioada de ocupatie romana a doar 1/4 din teritoriul Daciei, in epoca COEXISTAU doua religii COMPETITIVE … cea politeista romana (in zona ocupata) si cea TRADITIONALA GETO-DACICA a ZEULUI MONOTEIST ZAMOLXE (in 3/4 din teritoriul neocupat al Daciei). DE ACEEA, incepand cu aceea epoca, religiile politeiste romane, monoteiste daco-getice, dar si cele crestine (importate de romani) sunt contemporan si coexista. SI DE ACEEA, in acea epoca traditiile spirituale si sarbatorile acestor religii se impletesc (pana la identificare). Este vorba de cele geto-dacice (precrestine ale lui Zamolxe) care se impletesc cu cele romane si paleo-crestine.
    7. Dupa retragerea aureliana (fuga romanilor din 270) din fata tribului de daci liberi a COSTOBACILOR, in zona apare/RAMANE o noua RELIGIE. Cea care a fost predicata si propavaduita de Sf. Andrei – o RELIGIE de tip ARIANISTA si NON-Evanghelica. Religie proavaduita de Ulfilla si neamurilor gotice (goti, vizigoti, ostrogoti, burgunzi) … neamuri care au constituit vectorul de distributie a culturii geto-dacice (cea a zeului ZAMOLXE) in restul Europei (conform lui Iordanes/Getica).
    8. DE abia cu 325+, Constantin cel Mare introduce oficial religia crestina in Imperiul Roman. Urmasii sai directi, au fost/ramas insa de religie arianista, desi la Conciliul din 325 AD, arianismul fuseste interzis.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.