Scrisoare deschisă către ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie

26 iulie 2013

D-nei Vasilica Ştefania Duminică, secretar de stat

pentru învăţământul preuniversitar

Motto: „De un singur lucru îi este

ruşine adevărului, să se ascundă.”

LOPE de VEGA

Potrivit Calendarului stabilit de M.E.N., în data de 16 iulie 2013, s-a finalizat prima etapă a repartizării computerizate în învăţământul liceal a absolvenţilor clasei a VIII-a. În data de 17 iulie a.c., s-au aflat rezultatele finale ale Admiterii în învăţământul liceal de stat, prin afişarea listelor oficiale atât la şcolile de provenienţă ale elevilor, cât şi la liceele la care au fost repartizaţi.

Cu ocazia parcurgerii listelor cu absolvenţii repartizaţi, cu nedisimulată surprindere, am luat cunoştinţă de faptul că M.E.N., cu siguranţă sub bagheta d-stră, a modificat („dintr-un condei”!) numărul elevilor din clasele de început în învăţământul liceal (clasa a IX-a învăţământ cu frecvenţă – zi), de la 28 de elevi la 29 de elevi!

Fără să ziceţi nici …pâs! Ce discuţii în comisia de dialog social/comisia paritară! Ce relaţii între parteneri sociali egali …! „Jocurile” au fost făcute în lipsa partenerului şi doar în defavoarea intereselor acestuia!

Procedând astfel, aţi ignorat şi încălcat flagrant prevederea de la alin. (2) al art. 8 din Metodologia pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat …, acreditat pentru anul şcolar 2013-2014, aprobată prin O.M.E.C.T.S. nr. 6.212/13.XI.2012, conform căreia: „Clasele de început în învăţământul liceal vor fi constituite din 28 de elevi” .

Ce consecinţe a avut la nivel naţional această acţiune:

A. Conform datelor statistice făcute publice de către M.E.N. pe Portalul SEI(rezultatele actualizate ale repartizării în licee), numărul total de locuri disponibile pentru clasa a IX-a, rezultat din centralizarea solicitărilor din judeţe, a fost de 183.371 locuri;

a) la Evaluarea Naţională s-au prezentat 161.724 elevi;

b) dintre aceştia, doar un număr de 145.896 candidaţi au participat la repartizarea computerizată.

Diferenţa de 37.475 de locuri (peste 20% din numărul total al locurilor disponibile) reprezintă locurile neocupate, mai ales, la licee tehnologice/colegii tehnice.

B. Conform aceloraşi date statistice, după prima etapă a repartizării computerizate în învăţământul liceal a absolvenţilor clasei a VIII-a, care şi-au exprimat opţiunile:

a) au fost repartizaţi 145.396 candidaţi : 28 elevi/clasă = 5.192 clase

145.396 candidaţi : 29 elevi/clasă = 5.013 clase

Doar din majorarea (de către d-stră) cu 1 (unu) a numărului de elevi/clasă, la nivel naţional, numărul claselor a scăzut cu 179 de clase! Dar despre această „realizare” a mandatului d-stră nu aţi declarat (încă) nimic. Este adevărat că, până acum, nici nu v-a întrebat nimeni nimic.

Dispariţia acestor clase şi a numărului corespunzător de norme didactice, de posturi didactic auxiliare şi nedidactice, trebuie să vi le asumaţi. Doar ca urmare a acestei „manopere”, dispar din sistemul de învăţământ 298 de norme didactice:

– 179 clase x 30 ore x 36 săptămâni : 648 ore normă didactică/an = 298,33 norme.

În schimb, aţi făcut declaraţii aparent liniştitoare, conform cărora „nu există clase a IX-a unde s-au înscris copii şi pe care să le desfiinţăm. Este o informaţie falsă, care nu face decât să introducă panică”, asigurându-i pe cei interesaţi de faptul că „toate clasele formate … merg înainte. Nu se desfiinţează clase”. Sigur că nu se desfiinţează clase în care … s-au înscris copii! Dar, cu acele clase a IX-a în care s-au înscris 1 – 14 elevi, ce faceţi?

Despre cele 179 de clase pe care le-aţi desfiinţat (prin mărirea numărului de elevi din clasa a IX-a, de la 28 la 29), ce o să declaraţi? Că nu aţi ştiut?! Că a făcut-o altcineva din minister fără să vă informeze? Sau că programul realizat de SIVECO este de vină!? Oricum, acum trebuie să declaraţi ceva şi despre aceste clase pe care, cu oameni cu tot, le-aţi transferat în … neant!

b) numărul locurilor libere (după prima etapă) = 37.975 locuri libere

37.975 locuri libere : 28 elevi/clasă = 1.356 clase

37.975 locuri libere : 29 elevi/clasă = 1.309 clase

rezultă o diferenţă de 47 clase

c) după Repartizarea a II-a din 25 iulie 2013 (prin care nu au mai fost repartizaţi decât 536 candidaţi), la nivel naţional, au rămas neocupate 37.439 locuri.

Însumând cele 179 clase (care nu mai există la nivel naţional, ca urmare a majorării cu un elev a numărului elevilor din clasa a IX-a) cu cele 1.356 clase (neefectuate, care reprezentă numărul locurilor rămase libere după cele două etape ale repartizării computerizate) = 1.535 clase nerealizate la nivel naţional.

Să calculăm şi numărul normelor didactice disponibilizabile, corespunzător celor 1.535 clase nerealizate:

– 1.535 x 30 ore/săpt. x 36 săptămâni : 648 ore/norma did. = 2.558 norme didactice.

Acestora li se adaugă, pentru circa 1.400 de clase nerealizate la filiera tehnologică, un număr de 90 ore/clasă/an, reprezentând orele alocate pentru C.D.L.-uri/Module, astfel:

– 1.400 clase nerealizate x 90 ore/clasă/an : 648 ore = 194,44 norme didactice.

Totalul normelor didactice nerealizate la nivel naţional, este de:

– 2.558 +194 = 2.752 norme didactice.

Astfel că, totalul general al normelor didactice nerealizate la nivel naţional, este de: 298 norme + 2.558 norme +194 norme = 3.050 norme didactice.

Li se adaugă un număr corespunzător de posturi pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic care dispar din sistem: secretari, contabili, administratori, pedagogi, supraveghetori de noapte, portari, bucătari, îngrijitori curăţenie etc. etc.

În total, de la 1 septembrie 2013, cel puţin 5.000 de salariaţi din învăţământul liceal vor trebui să îşi caute de lucru în altă parte. Pentru câteva zile nenormate, poate şi în faţa clădirii ministerului. La colindat!

Referitor la declaraţiile pe care le-aţi dat agenţiilor de ştiri/presă HotNews şi AGERPRES,în 25 iulie 2013 şi care nu fac altceva decât să încerce să edulcoleze aceste adevăruri crude, facem următoarele precizări:

– susţinerea d-stră conform căreia „Nu închidem licee, nu dispar clase, pentru că ele nu au fost formate”, pe lângă o doză de cinism, conţine şi un mare neadevăr. Iată şi care: în primele luni ale acestui an calendaristic, în fiecare unitate de învăţământ de nivel liceal, s-au constituit normele didactice şi s-a făcut încadrarea personalului didactic pentru anul şcolar 2013-2014 (în conformitate cu prevederile O.M.E.C.T.S. nr. 6.239/13.XI.2012 pentru aprobarea Metodologiei – cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2013-2014, cu modificările şi completările ulterioare). Ceea ce înseamnă că încadrarea personalului didactic s-a făcut atunci ţinând cont de numărul claselor a IX-a propuse şi nu în funcţie de numărul claselor realizate! Pentru că, în februarie 2013, nimeni nu ştia câte clase a IX-a se vor realiza din cele propuse în fiecare liceu/colegiu şi aprobate de inspectoratele şcolare. Atunci, toţi acei salariaţi – vreo 5.000 la număr – contau pe faptul că, în toamna acestui an, vor avea un loc de muncă. Acum, trebuie să constate că, datorită şi domniilor voastre, nu îl vor mai avea!

– susţinerea conform căreia „în mod natural, eşti obligat să realizezi un plan şi apoi ajustarea acestuia în funcţie de numărul de elevi înscrişi”, întărită de declaraţia d-stră, conform căreia „întotdeauna la liceu avem mai multe locuri proiectate, locuri de clasa a IX-a care urmează să fie ocupate după Evaluarea Naţională, decât elevi care se înscriu după începerea admiterii la liceu” este, de asemenea, eronată. Pentru aceleaşi motive pe care le-am prezentat anterior;

– aserţiunea conform căreia „nu se pune problema să avem profesori titulari care să nu îşi ocupe posturile” este nesustenabilă; deoarece aceştia, în marea lor majoritate ingineri specialişti din licee tehnologice, nu au alternativa pe care o invocaţi d-stră şi anume posibilitatea de a îndepărta din sistem suplinitorii având aceeaşi calificare „care să ocupe acele catedre pentru care nu există titulari”. Deoarece, suplinitorii pe care îi invocaţi, nu prea există în învăţământul liceal tehnologic. Iar în cel gimnazial nici măcar atât!

Câteva cuvinte despre cauzele reale care au generat această situaţie:

a) rata foarte mare a abandonului şcolar din timpul şi după absolvirea clasei a VIII-a (de peste 20% din numărul elevilor înscrişi, faţă de 17,4 % cât a fost, în anul 2012, rata abandonului şcolar în învăţământul preuniversitar);

b) cei mai mulţi dintre absolvenţii clasei a VIII-a, care abandonează învăţământul obligatoriu, aparţin etniei rromă (mai ales fetele);

c) înscrierea concomitentă a unor elevi în clasa a VIII-a din două sau mai multe şcoli („găselniţă” a unor manageri care, procedând astfel, încearcă să atragă fonduri, deoarece „banii urmează elevul”!);

d) totalul dezinteres al decidenţilor locali de a propune specializări/calificări în domenii cerute de piaţa muncii (majoritatea specializărilor propuse la nivelul unităţilor de învăţământ liceal sunt destinate să asigure norme didactice unor „specialişti”, titulari care altfel, ar rămâne fără obiectul muncii!).

Astfel că, fundamentarea „după ureche” a proiectelor Planurilor de şcolarizare, fără a se ţine cont de repetarea anuală a acestei situaţii, determină cruda realitate care justifică demersul nostru: după începerea anului şcolar 2013-2014, un număr foarte mare de salariaţi din învăţământul liceal (în special, din licee tehnologice/colegii tehnice) urmează să îşi piardă locurile de muncă. Fără posibilitatea de a mai putea rămâne în sistem, deoarece toate posturile/orele declarate vacante, sunt deja ocupate din etapele anterioare ale mişcării personalului didactic.

Se impune a fi trase câteva concluzii:

1. ca urmare a modificării de către d-stră a numărului elevilor din clasa a IX-a şi, mai ales, datorită numărului mare al locurilor rămase libere la nivel judeţean/naţional, rezultă un număr foarte mare de clase nerealizate (repartizarea candidaţilor rămaşi nerepartizaţi după a doua etapă, nu schimbă cu mult aceste date):

– un număr de 1.535 clase (în varianta cu 28 de elevi/clasă), câte dispar la nivel naţional;

2. aceste date confirmă o situaţie deosebit de gravă, existentă la nivel judeţean/ naţional: numărul mare al salariaţilor (personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic) care urmează să fie disponibilizaţi din învăţământul liceal:

– la nivel naţional urmează să dispară un număr de 3.050 norme didactice (luând în calcul şi numărul orelor aferente C.D.L.-urilor, pentru specializările de la liceele tehnologice), la care se adaugă un număr considerabil de posturi didactic auxiliare/nedidactice;

3. este posibil ca această „faptă” a d-stră şi a altor decidenţi din M.E.N. (şi anume, mărirea numărului de elevi din clasa a IX-a de la 28 la 29/clasă) să fie ireversibilă;

4. în schimb, acţiunea ilegală a tuturor celor vinovaţi nu trebuie să rămână nepedepsită de către cei în drept.

Drept pentru care, vă solicităm ca, de îndată, să dispuneţi adoptarea următoarelor măsuri:

– corelarea ofertei din proiectul Planului de şcolarizare care urmează să fie propus de către fiecare inspectorat şcolar, cu acele realităţi cunoscute de mult timp, dar ignorate în fiecare an (numărul mare al elevilor din clasele a VIII-a care abandonează/rămân repetenţi etc.);

– blocarea posturilor didactice disponibilizate pentru examenul de titularizare pentru a soluţiona, cu prioritate, restrângerile de activitate ale miilor de posturi didactice titulare care, numai pentru aceste motive, urmează să dispară din sistem;

Asemenea măsuri, pe care nu aveţi curajul să vi le asumaţi şi care au caracterul unor „curbe de sacrificiu” şi prin care se urmăreşte reducerea numărului salariaţilor din sistemul de învăţământ (dar, nu doar din minister şi din inspectoratele şcolare aşa cum s-a prevăzut în Anexa nr. 2 la O.U.G. nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri …, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor …), nu pot fi justificate prin niciun fel de argumente.

Cu atât mai mult cu cât, Guvernul României din care faceţi parte, în recent publicatul Plan Naţional de investiţii strategice şi crearea de locuri de muncă, referitor la „Situaţia după 6 luni de la alegeri”, se laudă cu rezultatele economice deosebite obţinute în 2013: „economie + 2,2% T1 – creştere economică, economie solidă, moneda stabilă”; niciun cuvinţel despre reducerea numărului salariaţilor din învăţământul liceal! Dimpotrivă, cuvinte pompoase despre crearea unor noi locuri de muncă … până la sfârşitul anului!

Iar de la d-stră şi de la toţi cei aflaţi astăzila putere, încă mai aşteptăm să ne administraţi dovada că sunteţi capabili să (re)acţionaţi prin fapte, corespunzătoare angajamentelor electorale pe care vi le-aţi asumat necondiţionat în campaniile din anul anterior; şi nu prin declaraţii de presă care nu au nimic în comun cu adevărul şi nici prin comentarii jenante, administrate de la posturi de televiziune aservite altor interese decât interesului public.

P.S.: 1. Comunicatul difuzat de minister, prin care încercaţi să justificaţi faptul că cifra de şcolarizare „este mai mare decât locurile (probabil, decât numărul locurilor, n.n.) care urmează să fie ocupate …”, considerând această diferenţă ca fiind necesară „pentru a asigura capacitatea de absorbţie … şi a acelor elevi care nu se află în evidenţa unităţilor de învăţământ … (sic!)”, este de tot râsul, datorită încercării disperate a celor responsabili de a fugi de răspundere!

Verificarea veridicităţii alegaţiei conform căreia „M.E.N. în nici un moment nu a deci desfiinţarea claselor din învăţământul liceal” trebuie făcută prin punerea în relaţie cu demonstraţia noastră de mai sus, referitoare la dispariţia decât a numai … 179 de clase a IX-a! Acele clase care au dispărut doar dintr-un … pix/condei!

2. Mai matinal decât d-stră, d-l Constantin Trăistaru, inspectorul şcolar general al I.Ş.M. Bucureşti, a admis că: „După o primă analiză pe care am făcut-o, am constatat că din toamnă ar putea dispărea între 75 şi 115 clase din învăţământul tehnologic (din Bucureşti, n.n.), aceasta implicând reducerea până la 150 a normelor pe discipline tehnologice” (declaraţie dată pentru Mediafax).

3. Şi d-l Ştefan Someşan, inspectorul şcolar general al judeţului Mureş, admite că nu au realizat 6 clase la liceele tehnologice (în raport cu numărul de clase proiectat), datorită faptului că au planificat „în plus câteva clase de liceu faţă de numărul de elevi, pentru a da drumul la piaţa şcolară şi să fie concurenţă”! (declaraţie dată pentru HotNews.ro) O idee „novatoare” care merită să fie aprofundată: ori o generalizaţi, ori o lichidaţi din faşă! Pentru că, asemenea idei, fac instantaneu prozeliţi. Care doresc şi ei (dar numai pentru alţii!) … concurenţă. Dar nu prin organizarea unor concursuri de admitere în liceu, aşa cum prevede Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.

Vicepreşedinte al U.S.Î. Vâlcea,

Prof. Pană M. Tiberiu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.