„Se scumpesc șantierele”

Ministerul Transporturilor actualizează standardele de cost, procentajele de creștere fiind cuprinse între 2% și 22%. Standardele de cost sunt documente de referinţă cu rol de ghidare pentru verificarea modalităţii de stabilire a costurilor lucrărilor de execuţie pentru obiectivele de investiţii din domeniul infrastructurii de transport, finanţate din fonduri publice, similare din punct de vedere tehnic cu obiectivele de referinţă prezentate în standardele respective.

Aceste grile au fost stabilite în 2010 (ministru al Transporturilor era Anca Boagiu) și prevăd următoarele costuri unitare: un kilometru de autostradă la șes – 4,2 mil. euro, exclusiv TVA (1 euro = 4,55 lei, curs luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru anul 2018); kilometrul de autostradă la munte: 6,7 mil. euro, 30 mil. euro pentru un km de tunel de autostradă și 0,8 mil. euro pentru reabilitare drum național principal.

„Astfel, considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 și propunem creșterea procentajului aplicat lucrărilor de construcții-montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).

În privința prețurilor unitare, propunem actualizarea acestora cu indicele de cost în construcții inginerești, publicat de Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, reprezentând o creștere de 22%“, se arată în proiectul de hotărâre a Guvernului publicat de Ministerul Transporturilor. Conform acestuia, plafoane maximale de cheltuieli prevăzute în standardele de cost nu pot asigura, în mod practic și real, de cele mai multe ori, o ofertă competitivă preț – calitate, în concordanță cu cerințele caietelor de sarcini, ținând cont că din anul 2010 până în prezent au fost efectuate o serie de revizuiri ale normativelor și standardelor, precum și alinieri la directive europene.

Proiectele majore din domeniul transporturilor devin tot mai complexe, exemplificând aici proiectarea și execuția viaductelor cu lungimi și înălțimi mari, tuneluri, noduri rutiere de mare viteză etc., și, totodată, este de menționat că, în prezent, CNAIR SA a extins perioada de garanție a lucrărilor de la 2 ani la 5-10 ani (minimum 5 ani, conform prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcții, modificată și republicată), lucruri care concură la angajamente de mai lungă durată atât ale serviciilor de proiectare, asistență tehnică, cât și de consultanță. Astfel, s-a constatat, spre exemplu, că într-o echipă specializată de consultanță, prin care trebuie asigurați experți-cheie pentru fiecare domeniu de activitate specific, valoarea estimată a contractului de achiziție publică, pentru a se încadra în maximum 1% din valoarea lucrărilor de bază, nu poate asigura pentru specialiști nici salariul minim pe economie stabilit pentru anul 2018 (1.900 lei/lună, față de 600 lei/lună în anul 2010), fără a mai pune la socoteală dotările specifice necesare activității curente de verificare, supraveghere, supervizare, mijloacele de deplasare în șantier, personal auxiliar etc.

Recomanda
Tudor Andreescu 43 Articole
Author

1 Comentariu

  1. deci consultanta, de unde se ‘sug” cel mai usor banii cresre cu 300%!! frumos sa fie de unde sa se fure …. ca oricum SRI nu mai poate furniza procurorilor informatii despre politrucii hoti ca, nu-i asa, este o cumplita ilegalitatae!! vezi declaratiile politrucilor si a judecatorilor de …casa!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.