Semnal de alarmă: riscăm să rămânem fără cale ferată

În septembrie 2017, trenul IR1765 Timișoara-Iași a deraiat în gara Dej din cauza deplasării laterale a șinelor sub acțiunea forțelor dinamice transmise acestora de către roțile materialului rulant, fapt care a determinat creșterea valorii ecartamentului căii peste valoarea maximă admisă în exploatare, conform concluziei AGIFER (organismul de investigații feroviare). Totul s-a întâmplat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani și vorbim de o cale care leagă Moldova de Ardeal și Banat. Lipsa lucrăirilor este cauzată de subinanțarea cronică a infrastructurii feroviare. Anual, rețeaua feroviară autohtonă primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță. În acest ritm, susține ONG-ul Pro Infrastructură, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată. În prezent, 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale. „Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructura este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze!” conform Pro Infrastructură.

Situația îngrijorătoare a rețelei feroviare a fost confirmată de ministrul Transporturilor, Lucian Șova. Acesta a spus că în România trenurile merg, uneori, cu viteza cu care se circula pe calea ferată în secolul al XIX -lea şi că există peste 500 de restricţii de viteză. „Aproape că avem mai multă cale ferată cu restricţii decât cale ferată bună”, a spus acesta. „Toate ţările civilizate investesc în infrastructura de transport feroviar, nu aşteaptă numai fonduri europene. Noi am fost dependenţi în ultimii ani exclusiv de fonduri europene. Eu am promovat ideea şi a câteva rezultate apropo şi de ultima rectificare bugetară, în sensul de a aloca fonduri pentru modernizarea şi segmentelor de cale ferată, sau măcar aducerea lor la standardul din 1989 prin eliminarea restricţiilor. Dacă puteţi să credeţi, deşi nu se cunoaşte deloc, pentru că sunt peste 500 de restricţii de viteză astăzi pe infrastructura feroviară din România. Cu resurse proprii, CFR Infrastructură până astăzi a eliminat 192 de restricţii dedicate unor anumite puncte în care trenul trebuia să circule cu viteze sub cea normată. Practic, aş putea spune, de manieră metaforică, aproape că avem mai multă cale ferată cu restricţii decât cale ferată bună. Are capacitatea CFR Infrastructură de a lucra la aceste reparaţii cu resurse proprii şi în condiţiile acestea elimini practic timpii pierduţi cu licitaţiile şi cu contestaţiile”, a spus Lucian Şova.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Semnal de alarma, dar se REZOLVA: urmeaza Referendumul epntru Familie, care va REZOLVA TOT in tara asta; Autostrazi LIPSA, Calea Ferata in pericol, Plecarile in masa ale Romanilor in alte tari, Imbatranirea populatiei si Depopularea Romaniei, Situatia Spitalelor de Ev mediu, Situatia Scolilor de Ev mediu din Provincie, majoritatea cu WC in fundul curtii, Situatia bolnavilor care NU au medicamente, …. TOATE se vor REZOLVA Dupa Referendumul pentru familie, Urgenta urgentelor lui Dragnea si Tariceanu!
    Trenurile vor merge cu viteze ca-n Vestul salbatic, nu credeti?!

  2. nai nene sa te legi de referendum cand tara geme de paranghelii organizate cu ocazia a te miri ce evenimente, cand se ridica stadioane mai ceva ca ciupercile dupa ploaie, cand se construiste la preturi de trei ori mai mari decat in alte tari asta arata un singur lucru mai cititi tovarasi mai cititi dragi mosului stalin si dupa aceea mai legativa de traditii ce nu sunt alteceva decat lucru ce ne separa sa nu devenim pana la capat niste bestii

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.