
În ultimul secol, s-au consumat regimuri și guvernări care au simplificat realitățile și au recurs la mijloace ce le-au compromis. Fiecare, în felul său și cu istoria sa, a eșuat.
În zilele noastre, simplificarea abordării societății se repetă, desigur, în alți termeni. George Soros a fost cel care a reușit să plaseze tema lui Karl Popper a opoziției dintre autoritarism și democrație în miezul politicii, socotind că dificultățile lumii ar avea un singur izvor.
O particularitate a acestor zile este însă aceea că ideologia elitismului a trecut în muzeu. Nici un regim nu mai cere să fie scos de sub controlul cetățenilor. Pe de altă parte, se observă că unii lideri aleși „democratic” își întrec concurenții în autoritarism.
Ca urmare, situația în care s-a ajuns se cere clarificată – mai ales că ea conflictualizează lumea de azi. Faptele impun din capul locului distincția între comportamentul unui lider, partidul care-l susține, sistemul politic, populația care votează și poporul respectiv. Nu poți, de pildă, atribui poporului ce face un lider, după cum nu poți ignora câți l-au votat efectiv sau dacă nu cumva insul abuzează și nu reprezintă nicidecum interesul public. Democrația, sistemul cel mai deschis la opinia cetățenilor, are a face azi distincțiile suficiente.
O societate în care oamenii aleg liderii, așadar, una deschisă, este condiție a vieții demne de om. Nu există însă deocamdată o analiză economică, juridică și culturală dusă la capăt a societăților actuale. Acestea sunt schimbate în raport cu ceea ce era cu o jumătate de secol în urmă și fiecare declară că de la popor trebuie să emane puterea. De această analiză este nevoie astăzi.
Personal, am avut trei tangențe cu filosofia lui Karl Popper.
Mult timp am dat importanță teoriei științei a lui Karl Popper, din opusul Logica cercetării (1934), axată pe interpretarea după care „falsificarea”, nu „confirmarea” observațională este mecanismul evoluției științelor. Am și comentat-o pe larg (Andrei Marga, Introducere în filosofia contemporană, 2014). Nu am dat mare importanță cărții sale Societatea deschisă și inamicii ei (1945), căci de la început mi s-a părut întrecută de apărări mai vizionare ale libertății individuale – de pildă, Thomas Jefferson, John Stuart Mill, Raymond Aron – și intenabilă ca istorie a ideilor.
Ca doctorand, am dat însă importanță replicii lui Theodor W. Adorno la adresa popperismului (Th.W. Adorno u.a., Der Positivismustreit in der deutschen Soziologie, Luchterhand, Darmstadt und Neuwied, 1975). Am reținut argumentul după care Karl Popper autonomizează „metoda” și, „din libertatea gândită de a alege sistemul de coordonate, ajunge la falsificarea obiectului, căci, în cazul oricărui membru al unei țări moderne, apartenența sa, efectiv incomparabilă, la sistemul economic al acesteia spune mult mai mult decât frumoase analogii cu totem și tabu” (p.128). Am și avut detalii despre această replică de la participanți direcți la disputa celor doi.
Nu am dat importanță ideilor politice ale lui Karl Popper până după 1989, când George Soros a contactat profesori pentru a crea o universitate la Cluj-Napoca, la schimb cu desfacerea Universității „Babeș-Bolyai”. Ion Aluas, profesorul la care debutasem ca asistent la disciplina Filosofia istoriei, mi-a relatat discuția cu miliardarul. Am apărat, într-un municipiu ce se racorda anevoie în primii ani la schimbările aduse de decembrie 1989, drepturile și libertățile democratice înscrise în constituțiile moderne. În ceea ce privește universitatea, am găsit, ca rector, puncte de sprijin pentru proiectul reorganizării universității pe liniile de studiu română, maghiară și germană, cu o componentă evreiască, în istoria instituției și în idei ale Mariei Tereza, ale ministrului Eötvös și ale lui Nicolae Iorga. Proiectul l-am articulat și apărat la București, la Budapesta, Viena, Bonn, Washington DC, Bruxelles, Roma, Praga și oriunde a fost nevoie.
Acest proiect a și dus universitatea clujeană la vârful performanțelor , în țară, și, în față, în lume. Ceea ce se acuză astăzi tot mai mult, lirismul corupt al provincialismului de după 2012, nu are legătură cu acest proiect.
Fundația „George Soros” a susținut financiar multe inițiative, individuale și colective, de intrare în contact cu lumea din afara țării. Am sprijinit deja ca decan și prorector inițiativele în beneficiu public. Deschiderea societății era aspirația oamenilor din România și din regiune. Nu știu nici azi pe ce criterii Fundația selecta activiștii „societății deschise”, dar am salutat susținerea financiară a programelor.
Desigur că formația mea la neohegelieni (Richard Kroner, Herbert Marcuse) și cunoașterea filosofiei zilelor noastre mă imunizau față de simplificările lui Karl Popper. Nu le-am găsit de referință niciodată, chiar dacă teoria sa a științei am folosit-o printre cărămizile construcției mele.
Ceva mai târziu, am citit analiza celui mai profilat istoric de azi al concepțiilor politice, Henning Ottmann (Geschichte des politische Denken, J.B. Metzler, Stuttgart, Weimar, 2012), pe care-l cunoșteam de la „Societatea Hegel”. Evaluarea potrivit căreia cartea Societatea deschisă și inamicii ei este o „catastrofă hermeneutică” (p.137), ea denotând faptul că cei analizați nu au fost înțeleși – un distins coleg, de la Universitatea din București, observa recent că nu au fost nici măcar citiți! – nu te lăsa indiferent. Am reținut argumentul istoricului münchenez că, „întrucât este întemeiat numai pe procedeul stabilirii liderului, conceptul de politică al lui Popper plutește în pericolul de a fi doar formal și gol de conținut. Despre simțul comunității, virtutea cetățeniei sau binele comun, nici un cuvânt. În afara controlului puterii, la care în fapt nu se poate renunța, se pare că nu se dă un conținut perceptibil politicii” (p.139). Rămânând onest, nu ai cum contesta acest argument!
A venit însă intervenția lui George Soros cu articolul din rețeaua celor peste 430 de publicații pe care le întreține în 120 de țări, cu tiraje de peste 70 de milioane de exemplare, Project Syndicate (1 ianuarie 2017), în care scrie. „Am împărțit regimurile în două categorii: cele în care poporul își alege liderii, care ar trebui să aibă grijă de interesele electoratului, și cele în care liderii își manipulează electoratul pentru a-și urmări propriile interese. Sub influența lui Popper, am numit prima categorie , iar pe cea de a doua, ”.
În replică, am arătat (vezi, mai recent, A. Marga, Justiția și valorile, Meteor, București, 2020, pp.194-197), că împărțirea popperiană a regimurilor se poate face, desigur. Dar „lideri care își manipulează electoratul pentru a-și urmări propriile interese” sunt și în prima categorie, pe care George Soros le numește „deschise” și le agrează, nu numai în cele din a doua, pe care le incriminează. Forțat de realități să admită că democrația actuală are și rateuri, el le pune în seama faptului că anumiți „lideri aleși nu s-au ridicat la înălțimea așteptărilor”. Or, asemenea lideri se clonează mai mult decât se vrea, cum se vede cu ochiul liber.
Superioară fiind oricărei alternative, democrația nu se lasă, totuși, redusă la accepțiunea pe care George Soros i-o dă. De aceea, cine nu este de acord cu democrația imaginată de George Soros nu este automat adversarul democrației. Așa cum ideea unui singur fel de democrație este nedemocratică, tot astfel, un pretins monopol al „societății deschise” contrazice „deschiderea” însăși. Termenul este de fapt al lui Henri Bergson, dar, în orice accepțiune, „societatea deschisă” nu este apărată doar de popperieni.
Mai observam că optica ce pretinde astăzi monopolul „societății deschise” nu ia în seamă faptul că „societatea deschisă” a devenit, la rândul ei, opacă la diversitatea abordărilor. Se observă și la noi că exponenți ai sorosismului își asumă că doar unii dintre cetățeni sunt demni să fie ascultați. Sunt exponenți care își închipuie că istoria s-a sfârșit și că ei dețin adevărul, oricare ar fi realitatea. Ei reeditează mesianismul politic, pe care cei mai mulți îl socoteam înlăturat în 1989.
Întrucât George Soros se revendică din filosofia lui Karl Popper, trebuie spus simplu că aceasta apără „societatea deschisă”, dar nu identifică mijloace pentru a apăra „deschiderea” față de demoni ce pot apărea, inclusiv din interiorul acestei societăți. George Soros supralicită filosofia lui Karl Popper și face eroarea de a o socoti soluție pentru orice.
Tranzițiile de la autoritarism, la democrație, care au avut loc în anii nouăzeci în Europa Centrală și Răsăriteană, au fost precedate de o analiză care s-a și aplicat, în unele țări mai mult, în altele mai puțin. Ultimele și plătesc cu rămânerea în urmă. Clarvăzători, autorii analizei (Guillermo O’Donnell, Philippe C.Schmitter,Transitions from Authoritarian Rule. Tentative Conclusions about Uncertain Democracies, The Johns Hopkins University Press, 1986) au arătat că abia cine democratizează fără rest imediat după răsturnarea unui regim autoritar ajunge să înfrângă autoritarismul (p.85). La George Soros, nu s-a gândit așa ceva. Atunci când se aplică distincțiile sale, autoritarismul este restabilit în fapt, doar că ia altă culoare.
Această lacună generală stă pe confuzii conceptuale. Prima este aceea că se vorbește superficial despre popoare, țări, regimuri, perioade și decidenți. Or, distincția trebuie păstrată, căci altfel, se atribuie mecanic popoarelor, țărilor, regimurilor ceea ce fac sau nu fac decidenții. A doua confuzie ține de faptul că, neavând sociologie la propriu, sorosismul mizează pe influențarea conștiințelor. Astăzi, bunăoară, s-a ajuns într-o situație aparte în istorie, în care „propaganda de război” se umflă până la a distruge cetățenia și „deschiderea”. A treia confuzie provine din aceea că nu se distinge între tip de stat, regim, calibrul decidenților. În fapt, cum istoria a dovedit de atâtea ori, lideri valoroși pot apărea în orice regim, în vreme ce democrațiile pot cultiva lideri mediocri. Nu este realistă discuția ce nu chestionează calibrul liderilor. A patra confuzie vine din faptul că distincția dintre autoritarism și democrație este validă ca descriere a felului recrutării decidenților, dar lasă restul nelămurit.
Aceste argumente, oarecum teoretice, sunt confirmate azi abundent de probe factuale. Mai ales că George Soros a intervenit tot mai mult în viața politică, organizând, cum însuși declară, răsturnări de regimuri. Tot mai mulți comentatori și observă că el a creat un alt fel de exercitare a puterii: fără a fi ales, doar cu o rețea tentaculară în bănci, investiții, media, educație, politică, servicii secrete. Geniu al fructificării de falii, inegalități, dezechilibre, nedreptăți și frustrări din societățile postbelice, George Soros a arătat cum specula financiară și combinația de bani și iscusință pot afecta până și democrații exersate.
Personal, detest opiniile vulgare, de simplu atac la persoană și îmi repugnă aproximarea. Am aruncat și aici privirea în analize calificate.
De câteva săptămâni, este pe piața internațională noua ediție a volumului lui Andreas von Retyi (George Soros. Der Multimilionar, sein globales Netzwerk und das Ende der Welt, wie wir kennen, Kopp Verlag, Rottenburg, 2022) – o analiză a sorosismului incluzând consecințele sale ca politică. Teza autorului este aceea că George Soros prezintă „fețe nenumărate” și o „nesfârșită istorie”. „Toate aceste contradicții se dezleagă repede de îndată ce este clar un fapt: în mod evident, (miliardarul) nu este în esență pentru sau contra SUA, pentru sau contra Germaniei, ci își urmează propriile interese. Pentru aceasta, el își și convertește toate contactele sale politice – și, desigur, pe cele cu servicii secrete … – în afaceri personale”(p.243). Preiau doar trei dintre probele invocate de Andreas von Retyi.
George Soros intervine, prin rețeaua sa de organizații, în multe țări, în vederea răsturnării de lideri. A făcut-o și în SUA – efortul său de a-l dărâma pe președintele George H. Busch și de a-l împiedica pe Donald Trump fiind bine cunoscut. A făcut-o și în Ucraina. Chiar George Soros a spus că „maidanul de la Kiev” – pe care, de altfel, geostrategii francezi, germani și americani l-au și pus, în cărțile lor, în seama unei „orchestrări” – a fost organizat din timp de Fundația sa spre a separa Ucraina și Rusia (p.188). Aceasta, în condițiile în care, așa cum analize internaționale au dovedit, doar 28% dintre participanții la „maidan” știau de intrarea în Uniunea Europeană, care se spune că a aprins spiritele.
Planurile privind Rusia și China (p.242) sunt mărturisite, explicite. În cazul primei, George Soros vrea organizarea unui alt „maidan”, în jurul lui Navalnâi, în cazul Chinei vrea ceva similar. El recunoaște că din astfel de acțiuni poate ieși „Al Treilea Război Mondial”, dar, cum spune Andreas von Retyi, important este ca acest război să fie un câștig „pentru el”. George Soros nu se lasă condus de sentimente. Religiile îi sunt străine. El face speculație financiară și, din reușitele acesteia, filantropie care-i mărește aria de acțiune și succesul.
Sorosismul a instalat noua „corectitudine politică (political correctness)” a acestor ani – cea a atacării autoritarismului fără a mai discuta situațiile până la capăt. Ce a ieșit din această „corectitudine” ne rezumă tot Andreas von Retyi: „limitări esențiale ale multitudinii de opinii, limitări ce devin repede evidente de îndată ce cunoștințele și exprimările jurnaliștilor care activează (încă) independent se abat doar ușor de la linie. Pentru acești autori se găsesc apoi stigmatizări stereotipe, care fac de la început imposibilă o discuție la obiect, ca să nu mai vorbim de faptul că aceasta, în general, nu poate avea loc în formatele uzuale ale media” (p.102). Ceea ce se și observă!
Nu doar mass media sunt aduse la „media conforme”, completează Andreas von Retyi. „Cetățeanul normal pierde tot mai mult din drepturi și libertăți. Autodeterminarea și sfera privată sunt demult depășite de control și supraveghere în toate domeniile. Libertatea de opinie există numai pe hîrtie, realitatea este cu totul alta, plănuita înlăturare a corupției duce… la control total, cetățeanul nu mai este întrebat în nicio decizie esențială, alegerile devin farsă, căci marea politică nu mai depinde de partide, elitele își au popoarele lor în mână mai mult ca niciodată” (p.172).
S-a putut astfel spune că ceea ce rezultă din strategia pusă în joc de George Soros nu aduce cu „societatea deschisă”, ci cu altceva. Situația implică libertățile, drepturile și, în fond, viețile majorității oamenilor.
Nu este de pus sub semnul întrebării voința de democratizare a multor proiecte de pe scena zilelor noastre. Dar este responsabil să se vadă rezultatele și să se conceapă lucrurile altfel. Nu etalez în acest spațiu restrâns întreaga soluție, căci am mai expus-o (recent, în A. Marga, Soarta democrației, 2022). Trei pași sunt, în orice caz, indispensabili: reformularea juridică a controlului de către cetățeni a aleșilor, după alegere, căci acest control a devenit fictiv, iar derapajele frecvente; obligarea la recunoașterea instituțională nu doar a dreptului la cuvânt, ci și a opiniei argumentate a fiecărui cetățean; revenirea juridică și instituțională a democrației la meritocrație, de care ea era legată la origini. Doar o „democrație reflexivă” asigură azi deschiderea societății.
Bine spune Nicolae Apostol, că nu trebuie teorii întortocheate ca să vezi realitatea lui George Soros. Nici să ataci școala de la frankfurt, cum face Afrodita mai sus, când se vede că nu a citit din cărțile școlii. Eu știu ungurește, puțin poloneză, română și engleză și cunosc ce se discută în Ungaria, unde este mult tradus, și în Polonia, despre școala de la Frankfurt. Cum mai remarca cineva, Vaclav Havel și creatorii Solidarnosc, care au înlocuit comunismul, s-au revendicat din teoria școlii de la Frankfurt. Citiți și vedeți. Dar să minți și să vorbești fără citit este sub nivelul celui normal la cap. Sunteți mult dedesubt! Vă pun două probe în față. Arătați, Afrodita, cărțile liderilor școlii care ar avea legătură cu prostiile voastre. Nu sunt.Sunt însă în lume inepții care îl descalifică pe ins, și dacă semnează…anonim.
Inutil sa o dati in teoria intortocheate,Soros e administratorul operatiuni de spalare pe creier a masei, unde individul nu are drepturi sau proprietati si este supravegheat de ,,intelighentia,,Artificiala,avand un numar si un cip ,ca Identitate si are atat cat sa nu moara si sa depinda de sistemul Dictaturii Digitale Globaliste,pana ISI v.a pierde ultimul gram de valore umana,putere ce peste vreo 9/10ani v.a fi affidata celui care se v.a declara pe sine insasi dumnezeu
Soroș a investit în programe pentru sprijinul democrației, pentru sprijinul minorităților condamnate la sărăcie extremă prin cca 12000 de burse. A investit în organizații care luptă pentru libertatea de exprimare iar concret inclusiv în programe care au sprijinit financiar micii fermieri. S-a retras din România după ce am intrat in UE, făra a lua înapoi 1 leu. Unde-i problema cu Soroș. Cei care doresc o societate condusă de o „elită” (elită pe dreaq, toți sunt niște ratați cu diplome măsluite), dacă s-ar putea fără partide ca-n China sau Rusia, acuși în Ungaria și SUA (:
Soros e administratorul operatiuni de spalare pe creier a masei, unde individul nu are drepturi sau proprietati si este supravegheat de ,,intelighentia,,Artificiala,avand un numar si un cip ,ca Identitate si are atat cat sa nu moara si sa depinda de sistemul Dictaturii Digitale Globaliste,pana ISI v.a pierde ultimul gram de valore umana,putere ce peste vreo 9/10ani v.a fi affidata celui care se v.a declara pe sine insasi dumnezeu
„Radu Humor spune:
5 MARTIE 2023 LA 20:27
Vezi ce-am pus mai sus ….Că se potrivește ?
P.S.
Mai sunt șapte zile, sau s-a mai prelungit ceva ….?”
Ce zice CIA despre spionii din Kremlin care spun ca China …haaapciu ! Scuzi ! Crezi, esti liber, sau nu in … mishteaux ! (12 am zis !) 😀 😉
Capishi ?
Un Evreu l-an assasinat pe ambasadorul German la Paris. Ambasadorul era ranit shi Hitler a trimes imediat cel mai bun medic German pentru a-l trata shi apoi a spus: Sper sa supra-vietzuiasca caci daca moare nici eu nici nici un alt German nu va mai putea impiedica assasinarea a milioane de Evrei complet nevinovatzi. Din nefericire ambasadorul ranit a murit in ciuda ingrijirilor medicului. A urmat noaptea cutzitelor lungi shi multzi Evrei au fost assasinatzi. Assasinul ambasadorului a fost arestat de autoritatzile Franceze in vederea procesului shi pe atunci in Frantza se aplica pedeapsa cu moartea pentru crima. Toushi el avea un avocat care spera sa il scape de pedeapsa cu moartea folosind ipoteza absurda nici-o-data dovedita ca ambasadorul ar fi fost homosexual. Assasinul a incercat sa scape din pushcarie folosind razboiul care izbucnise deja intre Frantza shi Germania dar a fost prins shi readus in pushcarie. Frantza a pierdut acel razboi shi assasinul a fost predat Germaniei care a incercat sa re-inceapa procesul inceput de justitzia Franceza dar cum razboiul nu mergea bine nici pentru Germania nu a mai avut loc nici-un proces. Se crede ca assasinul a murit la Auscwitz. In 1944 el era inca in viatza la Auscwitz.
Sorosismul e fascinant, sublim, dar parazitează naturalul dreptului de proprietate și celui de succesiune; de la militantismul gândacului cu ochi violet, la înmulțirea câinelui cu coada covrig și până la drepturile alimentare ale bolnavului de Alzheimer, majoritatea fundațiilor își au sediile în locuințe personale și pornesc de la idei și hobbyuri care se încheie odată cu existența întreprinzătorului; vedem nefericirea Ungariei care cândva mândră de ideile novatoare și universale ale lui Soros, odată cu restrangerea afacerii acestuia în familie se intreabă dacă nu cumva vor încăpea în casa unei singure zodii la fel ca Ucraina către Rothschild; la noi sorosismul se exemplifică în jurul bastionului Șora, locuință personală cu potențial public distinct vecinilor de palier.
Daca TRUMP a fost votat de 80 milioane de americani care l-au ales pe el in loc sa-l aleaga pe „al celorlalti”
e … „6 ianuarie” ceva izvorat emotional-populist sau e ceva DEMOCRATIC ? ( a la 1989 !)
Domnu’ MARGA:
– Cum ramane cu denumirea a jumate de popor yankeu „NAZISTI” de catre nu mai mult decat cealalta jumatate de popor american , poate nici aia ci doar papusharii din spatele lui ROBINETTE prin vorcea lui Sleepy Joe cum e anumit actualul de catre chiar fostul sef de trib la americani ?
Popper acest, nu frizer, cu ucenic de tamplar a gresit in societatea deschisa:
– austric-pseudo-englezul spunea ca FASIFICABILITATEA da garantii adequitatii 😛 !
Cum ramene cu o IDEOLOGIE inca ne ajunsa la margini ( ne-fasificata) ca „democratia” de azi , stiind ca nazismul, comunismul, dictatorismul sunt toate falsificate de istorie ?
E DEMOCRATIA non-falsificabila ? Era NAZISM-ul , daca castiga Hitler razbooiul …ne-falisficabil cum l-au falsificat ca non-valabil americanii si rusii prin jertfe umane ?
SOCIETATE UMANA nu e deschisa ( nu e pur-deschisa , o stie orice banda de banditi) si isi are sistemul , nazist, marxist sau democratic care i-e accidental impus ! )
ACCIDENTELE istorie fac istoria … cum era lumea azi daca din ea lipsea, MARX sau LENIN sau HITLER ?
Fundamnetal lumea e mai simpla decat e explicata scolastic … asta o face greu de priceput 😉 !
Vezi ce-am pus mai sus ….Că se potrivește 😉
P.S.
Mai sunt șapte zile, sau s-a mai prelungit ceva ….?
Bine mă Darius, solidaritate cu vorbitul aiurea, lipsa de informare și autobăgatul în seamă. Fie, bădișor, incultura e atrăgătoare. Nu cere efort. Cu falsul este mai greu decât cu adevărul. La așa aiureală, așa solidaritate! Numai că solidaritatea nu ține loc de adevăr.
Imi exprim solidaritatea si respectul pt. D.na Pof. univ. dr. AFRODITA IORGULESCU ! Imi exprim dezacordul si revolta fata de jignirile si insultele execrabile proferate la adresa acesteia , de postacul las care se ascunde sub nick-ul ” psiholog – elon-francisc ” !
Monopolul adevarului sau adevarul monopolului!? Iaca ce se incerca a ne fi prezentat ca si adevar absolut . Realitatea cea care nu este mereu sinonima cu adevarul ne arata cum influente exista si de o parte si de alta . Nici Dictatura nu este forma perfecta de monopol al adevarului cum nici Democratia nu este .A incerca sa arati doar o parte spre a ti justifica un adevar personal este eronat .Istoria este in continua schimbare si ea isi ataseaza noi adevaruri ce pina mai ieri erau considerate falsuri .Soros , ca si multi altii, doar a incercat sa creeze o lume in care nici o forma de conducere statala nu poate exista fara forta individului, fara forta banului si cea a armatei .Lucruri stiute de veacuri . Acum Dictaturile incearca sa renasca dupa o buna perioada de incercari democratice dar care au fost doar partial realizate .Chiar daca interesele de tot felul sunt si ele parte a razboiului putem vedea cum infrutarea este doar despre Dictatura versus Democratie .Alegerile sunt doar personale si vedem asta in fiecare zi .Totusi viata ne-a invatat ce trebuie sa alegem .Iluziile non democratice trtrebuiesc , acum mai mult ca oricind , inlaturate, indiferet de felul in care se va face asta .Tavalugul democratic o data pornit (s-a vazut cita retinere a fost )nu mai poate fi oprit .Drumul este unul singur si se numeste Democratie .Avem in fata noastra istorie pura .
„Cel mai mare pericol vine de la cei care se agață de iluzia că diplomația fără amenințarea credibilă a consecințelor militare va avea vreun efect. Acești indivizi iresponsabili par să preferă să evite discuțiile despre astfel de pericole sau să încerce să le minimizeze. Este mult mai puțin înspăimântător să vorbim despre pronume de gen decât pregătirile Chinei pentru război.”
Și asta o spun cei din Israel, unde , ce să vezi , altă dovadă de antisemitism, Soroș cu ai lui cărturari, nu corturari 😉 sunt alungați și sfătuiți să stea departe de ei . Mai nou, văd că și Biden este acuzat că ar fi la originea manifestațiilor de înlăturare a lui Bibi de la putere, numai că el spune că degeaba ies în stradă 100.000 de evrei, dacă el a fost votat de 2.500.000 rămâne pe loc și schimbă și legile Justiției după cum vrea el. Și cine mai bine ca un infractor le poate modifica, nu-i așa ?Aladar, când vor ieși în stradă cu unul mai mult decât douămilioane și jumătate , pleacă și el. Eventual chiar la mititica …..
Vorba aia: -Ați vrut democrație ? Poftim, autocrație !
Sorosismul= curent politico filozofic!?!Monstrozitatile pe care le trăim sunt urmarea unei filozofi!?! Voi , intelectualii ați fost primi cumpărați. Are loc distrugere civilizației ( din nou) de către cancerul rasei albe…
Călinuț, cu mintea scurtă și goală ți-e peste puteri să pricepi. Unde vezi tu cauz-efect sau măcar corelație – dacă cumva știi ce sunt astea- între punctele tale! O prezentare de fapte ce țin de istorie nu este automat cauzalitate, nici corelație. Că tu legi ceea ce în articolul Sorosismul ca politică, ce ne stă fiecăruia sub ochi, nu e legat, este de capul tău. Cum să se discute cînd unul nici mici deosebiri nu e în stare să facă? Doamne ferește-ne de insul redus care închipuie că știe!