Spații publice și poduri între culturi la Palatul Parlamentului din Bucureşti

Peste o sută arhitecţi, artişti și responsabili în domeniul politicilor culturale din Europa și China au discutat în weekend la Bucureşti despre oraşele viitorului. Dezbaterea a avut loc în cadrul celei de a șasea ediții a Dialogului Cultural Europa-China, eveniment anual iniţiat de EUNIC, co-organizat de Academia Chineză de Arte şi coordonat, în acest an, de Institutul Cultural Român.

Tema, „Spaţii publice – schimb de perspective între Europa şi China”, a fost una de mare actualitate, dat fiind procesul global de urbanizare accentuată și provocarea majoră pe care o reprezintă, atât pentru europeni cât şi pentru chinezi, felul în care vor arăta oraşele viitorului.

S-a discutat despre cum pot artiştii să dinamizeze spaţiul public acordându-i noi valori, interpretări şi implicând cetăţenii; valoarea economică, culturală, socială a acestei implicări; crearea unor oraşe sustenabile; imaginație, creativitate şi viziuni asupra viitorului.

„Prezenţa voastră aici mă convinge că totul este posibil atunci când atâtea energii se adună, mânate de cele mai generoase intenţii”, a spus Lilian Zamfiroiu, preşedintele Institutului Cultural Român, organizatorul evenimentului. Ideea a fost subliniată şi de Annika Rembe, preşedintele EUNIC, care a arătat că „perspectiva artiştilor e foarte importantă, deoarece artistul vorbeşte limba forului interior al oamenilor, pe care deocamdată noi, ceilalţi, încercăm s-o aflăm”.

„În prezent, 70% populaţia Chinei locuieşte în oraşe, cu toate problemele care decurg de aici: trafic, poluare. Aceste probleme trebuie rezolvate”, a mărturisit profesorul Dong Ya de la Universitatea Tianjin, care a observat că în România există multe clădiri care seamănă cu cele construite în China. Vorbitorul a pledat pentru valorificarea tradiţiilor, astfel încât fiecare loc să-şi exprime particularităţile. „Nu ştiu dacă soluţiile sunt comune, dar am descoperit că multe dintre probleme sunt aceleaşi”, a constatat şi Liviu Jicman, vicepreşedintele ICR.

La rândul ei, curatorul evenimentului, Mary McCarthy, care este director al National Sculpture Factory din Cork (Irlanda), a declarat, la capătul celor trei zile de discuţii, că „dialogul artiştilor e altfel decât cel al politicienilor şi, de multe ori, mai eficient. La Bucureşti au fost discuţii sănătoase şi deschise, de-a lungul cărora au fost sădite multe idei”.

Organizatorii evenimentului au mai remarcat că unul din marile succese ale celei de-a 6-a ediţii a Dialogului cultural Europa-China l-a reprezentat programul de rezidenţe în oraşe europene (Viena, Linz, Berlin, Stockholm, Bruxelles şi Cork). Timp de o lună, şapte artişti din China şi Hong Kong au experimentat noi oportunităţi artistice, apoi au împărtăşit ceea ce au aflat. Unul dintre ei, arhitectul Bu Bing din Shanghai, a povestit despre imaginea de simbol a Podului Katarinahissen and Gondolen din Stockholm, cu picioarele aflate pe niveluri diferite. „E o metaforă foarte potrivită pentru dialogul nostru: două culturi diferite, care întind un pod între ele”, a fost concluzia exprimată de Mary McCarthy.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.