Spectacole incitante în Cireşar

Musca spaniolă, la Teatrul Evreiesc de Stat

Ce se poate întâmpla atunci când distinşii reprezentanţi ai elitei unui oraş se confruntă, douăzeci şi cinci de ani mai târziu, cu consecinţele aventurilor din tinereţe, comise împreună cu… ”musca spaniolă”, frumoasa şi seducătoarea dansatoare de flamenco?!

Spectatorii sunt invitaţi să renunţe la prejudecăţi şi să savureze o comedie plină de coride, sarabande, mascarade groteşti şi… muştar, care provoacă sughiţuri de plăcere, dincolo de cele mai onorabile aparenţe ale decenţei.

Musca spaniolă, de Franz Arnold şi Ernst Bach, este o farsă isterică a cărei intrigă amuzantă are calitatea de a acţiona ca un drog plăcut asupra spectatorilor. La fel ca afrodisiacul, îi aduce în transă, îi farmecă la fiecare răsturnare de situaţie şi-i încântă prin replicile spirituale şi bufoneriile pe care personajele – păpuşi burgheze, obsedate doar de bani şi sex – şi le joacă reciproc.

Regia artistică: Andrei Munteanu.

Decorul: Puiu Antemir. Costumele: Anca Lazăr.

În distribuţie: Mihai Ciucă, Roxana Guttman, Iolanda Covaci, Cornel Ciupercescu, Anka Levana, Nicolae Botezatu, Marius Călugăriţa, Mircea Dragoman, Rudy Rosenfeld, Maia Morgenstern, Lucia Maier, Mihai Prejban, Dorina Păunescu.

Primele două spectacole au avut loc miercuri şi joi la Teatrul Mic.

Veselie şi bună dispoziţie în Desculţ în parc cu Diana Cavallioti şi Ştefan Bănică

Super-comedia Desculţ în parc, de Neil Simon, în regia lui Ştefan Bănică, se va juca luni, 15 iunie, la ora 19.30, la Teatrul de pe Lipscani.

Cu peste 20 de reprezentaţii în stagiunea 2014-2015, în mai multe teatre şi săli ale sindicatelor din ţară, Desculţ în parc este un spectacol spumos, plin de culoare, care înfăţişează problemele de viaţă ale unor oameni care se confruntă cu situaţii din cele mai diverse, pline de haz: mutatul într-un nou apartament al unor tineri proaspat căsătoriţi, vizite neanunţate ale soacrei, vecini „exotici” etc., toţi aceştia completând un tablou pitoresc, plin de bună dispoziţie.

Distribuţia spectacolului este formată din actorii Ştefan Bănică, Diana Cavallioti, Răzvan Vasilescu, Ileana Cernat, Şerban Georgevici.

Un spectacol de teatru arde timp de o oră sau două sau trei pentru tine, spectatorul, apoi nu mai ai nici o posibilitate să te întâlneşti cu el.

Comedia romantică Desculţ în parc este cea mai celebră piesă a lui Neil Simon, având 1.530 de reprezentaţii pe Broadway în perioada 1963-1967.

Ştefan Bănică semnează regia spectacolului şi este personajul principal masculin din piesă – avocatul Paul Bratter, preocupat în permanenţă de munca sa şi mult prea puţin de tânăra sa soţie, Corie Bratter (interpretată de Diana Cavallioti), care este într-o vervă permanentă de a le fi bine. În povestea lor intervin mama-soacră (Ileana Cernat), femeie delicată, dar hotărâtă, vecinul cel misterios care vine pe fereastră, Victor Velasco (Răzvan Vasilescu), şi reparatorul de telefoane (Şerban Georgevici), care intervine în acţiunea spectacolului în momente deloc prielnice.

„În toată ţara am fost cu acest spectacol. De fiecare dată a fost punct ochit, punct lovit, în sensul că acesta e un spectacol de la care spectatorii trebuie să plece binedispuşi şi cred că am reuşit acest lucru de fiecare data. Comedia bulevardieră presupune o rigurozitate foarte mare. Unii spun că e un gen uşor. Eu cred că nu e deloc uşor. Este un gen care îi solicită actorului o elasticitate mare a mijloacelor de interpretare, dar îi permite şi o dedublare în care actorul poate «comenta» personajul. Cu cât personajele se iau mai în serios, cu atât conflictul dramaturgic este mai bine pus în valoare pe scenă”, afirma Ştefan Bănică într-un interviu realizat de Judy Florescu.

Scapin, la Teatrul Odeon

Moment din spectacolul japonez Scapin

Aveţi ocazia de a vedea la Teatrul Odeon un al doilea spectacol japonez ce va fi prezentat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Matsumuto Performing Arts Centre din Tokyo prezintă miercuri, 17 iunie, la ora 19.00, la Sala Majestic a Teatrului Odeon, Scapin, bazat pe scrierea originală a lui Molière.

De la premiera piesei în 1994, Kazuyoshi Kushida a remontat această producţie-reper, încercând idei noi. Piesa este bazată pe o lucrare mai veche a lui Molière, Vicleniile lui Scapin, cunoscută ca o piesă satirică. „S-a tot spus că Molière este cunoscut datorită comediilor scrise, dar eu am simţit întotdeauna ceva apăsător şi întunecat în piesele lui. Nu găseşti superficialitate fără limite sau elemente de vitalitate frivolă. Piesele nu conţin nici ironie, nici satiră. Molière abordează această piesă într-un mod febril şi cu o seriozitate mereu prezentă”, a spus Kushida înainte de premiera producţiei sale în 1994.

Păstrând intenţia lui Molière, însă adaptând materialul pentru publicul contemporan, pentru ca acesta să poată înţelege povestea imediat, piesa a fost interpretată şi concepută într-un stil nou. Introducând elemente din poveşti actuale pe parcursul repetiţiilor riguroase, piesa care a rezultat a fost Scapin. Spectacolul a avut o distribuţie nouă de fiecare dată când a fost produs, iar scenariul a fost revizuit după producţia din 2004. Având acum o distribuţie nouă, această piesă prinde din nou viaţă, reflectând o nouă eră.

Concept artistic, scenografie şi regie: Kazuyoshi Kushida.

Lumini: Shigeo Saito. Sunet: Kunihiko Ichiki.

Costume: Kaoru Nakano.

În distribuţie: Kazuyoshi Kushida, Sousuke Takaoka, Erika Mabuchi, Midori Laurence Ota, Shinichiro Uchida, Keisuke Sakamoto, Jun Kondo, Takashi Hosokawa, Taku Sato, Naoko Shimoji şi alţii.

Eu. O casă de păpuşi, o poveste feminină

Eu. O casă de păpuşi

Teatrul Odeon şi Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului anunţă premiera primului spectacol din cadrul proiectului Surorile Heddei curatoriat de Cristina Modreanu şi susţinut de Ibsen Scholarship. Eu. O casă de păpuşi, un mix emoţionant de Ibsen, film noir şi muzică live, este viziunea lui Carmen Lidia Vidu asupra clasicei piese O casă de păpuşi de Henrik Ibsen.

O femeie singură în scenă îşi aminteşte. Lumea senzaţiilor trăite de ea se naşte din proiecţii video vibrante, dinamice, care spun o poveste fascinantă. O soprană cântă ceea ce ea nu poate spune. Vocea unui bărbat apare din când în când, ca o amintire. Spectacolul extrem de personal are o atmosferă hipnotică, agresivă, dar şi poetică.

Videoproiecţiile pe corp uman creează pe rând senzaţia de întinerire, de îmbătrânire, de „vizibilitate” a simţurilor.

”Videoproiecţia semnată de Cristina Baciu e ceea ce se numeşte bătaia de inimă a spectacolului. Partea vizual-sonoră dă tempo-ul de citire a spectacolului”, spune regizoarea.

Carmen Lidia Vidu, recent câştigătoare a Premiului pentru Cel mai bun film documentar în cadrul Galei Premiilor Gopo, este o voce unică pe scena românească, vocabularul ei artistic fiind bazat pe combinarea videoproiecţiilor şi a mijloacelor specifice filmului cu prezenţa live a actorilor. Iată ce spunea ea despre Nora creată împreună cu actriţa Aura Călăraşu: ”Nora mea este mult mai bătrână. Nora mea îşi trăieşte ultima zi din viaţă şi ea ştie asta. Este cu un pas în trecut şi cu un pas în moarte. Nu are prezent. E obosită şi pofteşte iubire. E împăcată cu ce-a făcut. Dar, ca orice pionier, e singură. Singurătatea e chinuitoare şi a ofilit-o”.

Spectacolul Eu. O casă de păpuşi este prima producţie în premieră din proiectul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist din România şi Estul Europei, câştigător al Ibsen Scholarship 2014.

Premiera spectacolului are loc vineri, 19 iunie, următoarele reprezentaţii fiind programate în 25 şi 27 iunie.

Scenariu & regie: Carmen Lidia Vidu

Nora: Aura Călăraşu

Soprana : Cătălina Antal

Video: Cristina Baciu

Scenografia: Constantin Ciubotaru

Muzica originală: Ovidiu Chihaia

Teatrul Mic, din nou în Carnaval

Scenă din D’ale carnavalului

În luna iunie, la Teatrul Mic, se reia spectacolul D’ale carnavalului de I.L. Caragiale, în regia lui Dragoş Galgoţiu.

Distribuţiei originale a spectacolului i se alătură în noua variantă îndrăgitul actor Radu Gheorghe, care îl va înlocui pe Florin Călinescu în rolul Crăcănel. De asemenea, în rolul Dansatoarei, Elena Preda va fi înlocuită de Valeria Cheregi.

La mai bine de un an de la premieră, spectacolul care s-a bucurat de succes în rândul publicului şi aprecierea criticilor de specialitate revine pe scena Teatrului Mic. Viziunea post-modernă a lui Dragoş Galgoţiu reinventează textul clasic al lui Caragiale şi surprinde prin prospeţime şi inventivitate.

D’ale carnavalului este o comedie plină de culoare, ritm şi fantezie.

Regia şi Decorul : Dragoş Galgoţiu

Costume: Lia Manţoc. Light design: Iulian Bălţătescu

În distribuţie: Radu Gheorghe (Crăcănel), Adriana Şchiopu (Miţa), Doru Ana (Pampon), Andreea Grămoşteanu (Didina), Cristian Iacob (Nae Girimea), Ovidiu Niculescu (Iordache), Vitalie Bantaş (Catindatul), Cuzin Toma (Ipistatul), Radu Zetu (Măcelarul chelner), Valeria Cheregi şi Petre Cheregi (Dansatori).

Seria de trei spectacole va fi deschisă vineri, 12 iunie, la ora 19.00 şi va continua cu alte două reprezentaţii – vineri, 19 iunie, şi sâmbătă, 20 iunie.

Festivalul European al Spectacolului – Festivalul Dramaturgiei Româneşti

Livada de vişini la Timişoara

Două spectacole cu O Livadă de vişini după Cehov, în montarea intensă a ucrainenilor de la Voskresinnia Theatre, şi Medio Monte, un performance care a transformat în teatru pur instalaţia scenografică, muzica, arta video şi literatura, au dat startul celei de a doua etape a Festivalului European al Spectacolului – Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FEST – FDR), eveniment organizat de Teatrul Naţional Timişoara cu sprijinul Primăriei şi al Consiliului Local al Municipiului Timişoara.

De câte ori avem ocazia să vedem un spectacol de teatru în parcare (şi nu orice fel de spectacol)? FEST – FDR 2015 face posibil acest lucru! Astfel, duminică şi luni (7 şi 8 iunie), în parcarea Hotelului Timişoara, vişinii au dat în floare, apoi au pălit şi s-au transformat în flăcări.

Medio Monte

În ciripit de păsări, publicul a fost invitat marţi seara (9 iunie) să pornească în căutarea domnului Lang, în foaierul şi pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional din Timişoara, prin fabuloasa lume a lui Medio Monte. Un univers care le vorbeşte celor prezenţi despre o lume dispărută şi, poate, despre lipsa de timp şi poluarea acustică a zilelor noastre. Liz şi Henrieta, cele două personaje interpretate de Florin Vidamski şi Richard Balint, purtând cele două superbe costume realizate de Helmut Stürmer, intră în labirintul din Monte Medio şi îi invită pe spectatori să ia parte la un exerciţiu de expresivitate scenică.

FEST – FDR a continuat, miercuri, cu spectacole la fel de incitante: Dragoş Pop a propus spectatorilor FEST-FDR o cură de râs în Cireada de pe tort, iar ziua s-a încheiat cu un fabulos spectacol de teatru-circ al francezilor de la Underclouds Cie, Funambus, o poveste concentrată în tensiunea unei corzi pe care doi acrobaţi-actori evoluează.

Ieri a fost readus autobusul fabulos – Funambus, precedat fiind de o întâlnire epocală cu Moromete şi Cocoşilă – pe care spectatorii îi pot întâlni în spectacolul Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? în adaptarea lui Cătălin Ştefănescu şi regia lui Alexandru Dabija. Două personaje celebre întrupate de doi actori la fel de cunoscuţi: Marcel Iureş şi George Mihăiţă.

FEST-FDR 2015 continuă până sâmbătă, 13 iunie.

Aceşti netrebnici care ne conduc – interviu cu Mihai Eminescu

Spectacol-lectură la Odeon

Teatrul Odeon vă aşteaptă luni, 15 iunie, la ora 19.00, la Sala Studio, la un spectacol-lectură prilejuit de comemorarea poetului Mihai Eminescu, de Miron Manega.

Regia: Andrei şi Andreea Grosu.

Cu: Dan Bădărău şi Silvian Vâlcu.

Lectura va fi urmată de discuţii cu publicul, în prezenţa autorului şi a realizatorilor.

Sensul acestui „interviu” este acela de a releva halucinanta actualitate a gândirii lui Eminescu şi vastitatea preocupărilor sale. Pentru că Mihai Eminescu nu a fost doar poet şi gânditor, ci şi un mare jurnalist şi, în această calitate, primul analist economic şi politic din istoria României. A fost, de asemenea, primul sociolog, în sensul deplin al cuvântului, şi autorul unei teorii despre stat: Statul Organic. „Diagnosticele”, avertismentele, analizele şi soluţiile sale, bazate pe o profundă cunoaştere a realităţilor româneşti, a istoriei şi a contextului european sunt valabile şi astăzi. Citindu-i textele publicistice, ai senzaţia că sunt scrise aici şi acum.

“Pornind de la această realitate culturală care, deşi publică, este necunoscută publicului (căci Eminescu este mai mult citat decât citit), ne-am gândit să-l «confruntăm» cu situaţia din prezentul imediat, printr-un interviu virtual. De fapt, virtuală este doar proiecţia în prezent, pentru că răspunsurile «intervievatului» sunt fragmente extrase din textele sale apărute în publicaţiile Federaţiunea, Convorbiri Literare, Curierul de Iaşi (1870-1877), Timpul (1877-1883), România Liberă (1889) şi din manuscrisele publicate postum.

Această piesă de teatru nu intenţionează să impresioneze prin ceva ce ţine strict de rigorile scenei. Ea are, mai degrabă, caracter didactic decât dramatic sau literar, pentru că propune redescoperirea lui Eminescu-jurnalistul, pentru cei care nu i-au cunoscut această latură şi reînvăţarea lui, pentru cei care i-au citit publicistica în Opere complete”, scrie autorul.

Miron Manega (născut pe 27 iunie 1956, la Craiova) este scriitor şi publicist, specializat în analiza pieţei de artă din România.

A scris şi a publicat peste 2.000 de articole, dintre care 130 în Jurnalul Naţional şi 350 în Săptămâna Financiară.

Între anii 1980 şi 1990, Miron Manega a fost colaborator al mai multor reviste literare (Luceafărul, Amfiteatru, S.L.A.S.T., Steaua) unde a publicat exclusiv poezie.

Actorii Teatrului Nottara, aniversaţi în această lună

Daniela Minoiu

În iunie se celebrează bucuria de joc şi joacă. Teatrul îi sărbătoreşte pe copiii noştri şi pe copiii din noi, reamintindu-le să râdă la soare, pentru a alunga norii adunaţi peste an. Ne întoarcem la poveşti şi ne dăm seama mai mult ca oricând că avem nevoie să credem din nou în eroii din cărţi, filme sau de pe scena încărcată de emoţie a teatrului.

Se spune despre cei născuţi în Cireşar că sunt spontani, amuzanţi, inventivi, dar şi sensibili, expresivi, plini de imaginaţie şi pasionaţi de ceea ce fac. Sunt personalităţi creative, care (îşi) modelează realitatea, luminând colţurile întunecate, înfrumuseţând zonele anoste ale cotidianului şi descoperind noi rosturi ale lucrurilor, până atunci nebănuite. Ca în teatru…

La Nottara sunt aniversaţi în iunie câţiva dintre talentaţii actori care ne fac părtaşi la joaca lor cu sufletul, uneori comică, alteori tristă, dar mereu serioasă, invitându-ne, seară de seară, să păşim într-o lume în care miracole mai mici sau mai mari stau să se întâmple, la graniţa dintre realităţi.

Le dorim tuturor sănătate, energie, fericire şi „La mulţi ani!” de poveşti, de întâlniri speciale cu publicul, de colaborări care să-i provoace, să-i bucure şi să inspire noi generaţii de spectatori!

Prima sărbătorită este Daniela Minoiu, născută în 11 iunie 1974.

Este actriţă a Teatrului Nottara din anul 1997. A absolvit Academia de Teatru şi Film, specializarea arta actorului, ca şefă de promoţie, la clasa profesorului Gelu Colceag. Dorinţa ei de perfecţionare a determinat-o să urmeze programul de masterat în Intervenţii fundamentale în dezvoltarea personală şi psihoterapie, şi Familie şi societate, în cadrul Facultăţii de Psihologie, promoţia 2010. A participat, de asemenea, la programe de formare în Marea Britanie, Germania, Franţa: sociodramă, dans terapie, art terapie şi teatru dans.

La Teatrul Nottara, datorită pregătirii sale şi a calităţilor de interpretare multiple, capabilă să se plieze pe cerinţele unor roluri comice, cât şi tragice, Daniela Minoiu a lucrat cu regizori importanţi: Petre Bokor, Alexandru Dabija, Alexandru Darie, Alice Barb, Gelu Colceag, Diana Lupescu etc.

În stagiunea actuală o interpretează pe Mirandolina, în spectacolul Hangiţa, de Carlo Goldoni, regia Tino Geirun.

Mihaela Subţirică

Mihaela Subţirică este născută pe 17 iunie, la întâlnirea dintre două zodii, are gingăşia şi fragilitatea unei flori de cireş, care simbolizează frumuseţea, dar şi efemeritatea fiecărei clipe. Teatrul oferă spiritului ei sensibil spaţiul de manifestare, printre vise, trăiri şi emoţii de tot felul, puse în valoare de întâlnirile pe scenă cu mari personalităţi artistice, precum: Mircea Diaconu, Alexandru Repan, Camelia Zorlescu, Ion Haiduc, Catrinel Dumitrescu etc.

În 2004 a absolvit Arta Actorului, la Universitatea Hyperion, iar un an mai târziu s-a alăturat echipei Teatrului Nottara, unde poate fi văzută, în această stagiune în rolurile: Mette, din Aniversarea, de Thomas Vinterberg şi Mogens Rukov, regia: Vlad Massaci, şi Julia, în Scandal la operă, de Ken Ludwig, regia: Petre Bokor.

Andi Vasluianu

Andi Vasluianu este unul dintre actorii-reper ai generaţiei sale, carismatic şi onest cu publicul său, fiind preocupat atât de calitatea interpretării, cât, mai ales, de construirea unei relaţii sincere cu spectatorii. Născut pe 23 iunie, Andi Vasluianu are un joc scenic discret şi rafinat, instruit şi echilibrat. Priveşte fiecare nou rol cu responsabilitate, respect şi cu o maturitate care îi întrece vârsta.

A jucat în peste 50 de filme, iar în teatru colaborările cu importanţi directori de scenă precum: Cristi Juncu, Alexandru Dabija,Victor Ioan Frunză, Radu Afrim sau Vlad Massaci i-au prilejuit întâlnirea cu personaje complexe, glisând pe muchia ascuţită dintre dramă şi comedie şi punându-i în valoare capacitatea de a se reinventa, cu fiecare rol. Luciditatea artistică a interpretării sale scoate la lumină toate ungherele sufleteşti ale personajelor, decupând clar motivaţiile, sensurile şi rosturile lor.

În stagiunea actuală, la Teatrul Nottara, Andi Vasluianu este preotul Welsh, neputincios în faţa descompunerii sufleteşti a lumii din jurul său, din Vestul singuratic de Martin McDonagh, şi neliniştitul Tom, din Un pic prea intim, de Rajiv Joseph, dând peste cap ordinea micului univers din care face parte, ambele spectacole fiind regizate de Cristi Juncu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.