Spectacole pe care vi le recomandăm azi în cadrul FNT

Angajare de clovn

“Angajare de clovn”

Un spectacol al Teatrului Naţional Bucureşti „I.L.Caragiale”, în regialui Ion Caramitru. O joacă de-a viaţa şi moartea în care nimic nu e ce pare, iar sala de teatru se transformă brusc într-o arenă de circ, cu personaje fantastice şi vise rătăcite.

Angajare de clovn de Matei Vişniec, aduce pe scenă (dar şi în sală şi foyer) spectacolul imposibilului, al întâlnirii cu iluzia absolută şi cu mirajul libertăţii fără graniţe. Totul, într-o montare plină de umor, sensibilitate, cinism duios, acrobaţii sufleteşti, în care teatrul şi circul se întrepătrund pe tărâmul comun al spectaculosului.

Trei clovni bătrâni, Filippo, Nicollo și Peppino, se întâlnesc în faţa unui anunţ de angajare, gata să dea totul pentru ultimul truc, giumbuşlucul suprem peste care poate cădea cea din urmă cortină. Corpul le joacă feste, dar mintea vibrează, hipnotizează, iar amintirea gloriei trecute transformă lumea întreagă într-o feerie, un manej al miraculosului, un decor suprarealist.

Publicul le este complice amuzat în această aventură, o joacă de-a viaţa şi de-a moartea în care nimic nu este ceea ce pare, iar sala de teatru se transformă, pe negândite, într-o arenă de circ, unde veţi găsi personaje fantastice, dar şi propriile vise rătăcite.

Angajare de clovn prilejuieşte spectatorilor şi reîntâlnirea cu trei tineri actori foarte talentaţi ai TNB: Petre Ancuţa, Emilian Mârnea şi Florin Călbăjos. Ei vor fi artiştii-scamatori, expresivi şi suprinzători, care îmbină muzica, pantomima, magia şi interpretarea plină de farmec pentru a construi personaje la graniţa dintre realitate şi fantezie.

Piesa Angajare de clovn este ultima scrisă de dramaturgul Matei Vişniec înainte de plecarea din România, iar în 1991 a obţinut Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească.

Cu participarea artiștilor Circului Globus:

Artiști de circ: Magicianul Antonio, Vanda Rotaru, Constantin Rotaru, Clovnul Cristiano, cățelușele Miss & Eliz, Bogdan Andreescu, Camelia Lazăr, Valentin Iancu, Mariana Ionescu, Alyssa Andreescu, Aysha Ibeido, Gamze Saldiz, Julia Petreanu, Marius Gagiu, Robert Stan, Robert Stan Jr., Tiberiu Eftimie

Amfitrioni muzicali: Clara Toplicianu, Lorena Sanda

“În adâncuri”

În adâncuri

Un spectacol al Teatrul Maghiar de Stat Cluj, după Maxim Gorki, în regia renumitului Yuri Kordonsky.

“Dintre toate scrierile lui Gorki În adâncuri este opera cea mai inspirată, cea mai contradictorie, cea mai frumoasă, relevantă pentru zilele noastre. O piesă cu implicaţii sociale, politice sau culturale actuale, ele există din belşug: singurătatea individului, a unei comunități, singurătatea unei naţiuni şi a unei ţări, precum şi confruntarea constantă dintre individualitate şi necesitatea de a face parte din societate.

Piesa înfăţişează, aproape literalmente, o lume aflată în pragul prăbuşirii. Personajele nu au casă, familie, n-au mijloace de supravieţuire, n-au de lucru, nu au speranţe în viitor, pur şi simplu nu au nimic, se află la limită. În adâncuri Dumnezeu nu este prezent cu adevărat, el există pentru unele personaje, dar până şi ei se zbat, pun întrebări la care nu primesc răspuns aproape niciodată.

Întrebarea este: până unde mai poate merge omenirea înainte de a înceta să existe?” se întreabă Yuri Kordonsky.

Scenografia: Dragoș Buhagiar

Cu: András Hatházi, Imola Kézdi ş. a.

“Cabaretul Dada”

Cabaretul Dada

De la Teatrul Regina Maria din Oradea puteţi viziona azi şi mâine, la Teatrul Bulandra, spectacolul cu piesa lui Matei Vişniec, Cabaretul Dada, în regia Ancăi Bradu. Lumea cabaretului, a războiului şi a revoluţiei îmbinate teatral pe ritmuri şi rime Dada. O pledoarie cum că dadaismul s-a prelungit în aventura comunistă.

Piesa surprinde atmosfera tulburătoare a secolului al XX-lea, perioada în care a luat naştere mişcarea artistică Dada ca reacţie împotriva primei conflagraţii mondiale, aprofundând în special latura politică a Dadaismului: „M-am lăsat incitat să scriu această piesă interesat fiind aproape mai mult de dadaismul politic decât cel literar-artistic […] Piesa mea de teatru este în acelaşi timp o anchetă pe urmele unui concept misterios şi o încercare de a demonstra că dadaismul s-a prelungit în aventura comunistă. Faptul că Lenin a locuit la Zürich, chiar pe aceeaşi stradă unde se afla Cabaretul Voltaire şi chiar în săptămânile când s-a născut mişcarea Dada, este o imensă ironie a istoriei. […] Da, cred că Lenin, fără să vrea, a fost un dadaist. Poate că a luat de la Cabaretul Voltaire, unde se pare că a fost văzut cel puţin o dată, un virus ireversibil, pe care l-a transmis apoi întregii familii de revoluţionari, astfel încât, până la urmă, acestor oameni le-a ieşit totul pe dos (şi cu o sută de milioane de morţi ca preţ uman al experienţei lor). Să nu ne întristăm însă. Piesa mea este o comedie despre un secol tragic. Râsul dadaist mi se pare a fi un instrument de înţelegere a modului în care avansează istoria (un pas înainte, doi paşi înapoi) precum şi a manierei în care se apropie şi se îndepărtează omul de ceea ce ar trebui el să fie el cu adevărat”, mărturiseşte Matei Vişniec.

Spectacolul propune un concept absolut spectaculos, în care lumea cabaretului, a războiului şi a revoluţiei se îmbină teatral pe ritmuri şi rime Dada. Războiul şi teroarea iscată în epocă de schimbările de paradigmă (atât sociale, cât şi culturale) sunt surprinse într-o notă tragi-comică şi dinamică.

Decor: Doru Păcurar. Costume: Andra Bădulescu Vișniec

Coregrafia: Mălina Andrei. Muzica originală: Ovidiu Iloc. Light Design: Lucian Moga

Fete cabaret: Anda Tămăşanu, Georgia Căprărin, Alina Leonte, Denisa Vlad

Grupul bătrânilor: Şerban Borda, Ioana Dragoş Gajdo, Angela Tanko, Gabriela Codrea, Mirela Lupu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Anda Tămăşanu, Georgia Căprărin, Alina Leonte, Denisa Vlad, Emil Sauciuc, Alin Stanciu, George Dometi, Andrei Sabău

Soldaţi: Alin Stanciu, George Dometi, Andrei Sabău, Ciprian Ciuciu, Eugen Neag

Revoluţionari: Anda Tămăşanu, Georgia Căprărin, Alina Leonte, Denisa Vlad, Emil Sauciuc, Alin Stanciu, George Dometi, Andrei Sabău, Eugen Neag

Orchestra: Zsolt Lukács (Saxofon, Clarinet), Albert Károly Szávuly (Trombon), Varady Henrietta (Pian), Alex Seretoc (Percuţie), Andrada Ciupeiu (Vioară), Lorant Veres (Contrabas)

“Iarna”

Iarna

La Teatrul Nottara este programat spectacolul cu piesa lui Jon Fosse, în regia lui Mihai Măniuțiu.

Un bărbat, care pare să aibă totul, îşi descoperă golul adânc din inimă, în momentul întâlnirii cu un alt suflet, la fel de pierdut. Sunt multe feluri de de a te pierde în viaţă. Un bărbat şi o femeie se întâlnesc pe stradă. El este în drum spre un interviu, ea se află în pragul unui colaps, provocat de droguri. El, cu o ţinută la patru ace, ea e îmbrăcată mai degrabă sărăcăcios. El abia scoate câteva cuvinte, ea turuie incoherent, într-un sindrom compulsiv. El reţinut, ea dezinhibată. Bărbatului i se face milă şi o duce la el la hotel, îi cumpără haine ş… Un bărbat, care pare să aibă totul, îşi descoperă golul adânc din inimă, în momentul întâlnirii cu un alt suflet, la fel de pierdut. Sunt multe feluri de de a te pierde în viaţă. Un bărbat şi o femeie se întâlnesc pe stradă. El este în drum spre un interviu, ea se află în pragul unui colaps, provocat de droguri. El, cu o ţinută la patru ace, ea e îmbrăcată mai degrabă sărăcăcios. El abia scoate câteva cuvinte, ea turuie incoherent, într-un sindrom compulsiv. El reţinut, ea dezinhibată. Bărbatului i se face milă şi o duce la el la hotel, îi cumpără haine şi mâncare. Nu e nici o intenţie ascunsă între ei. Şi totuşi, se întâmplă lucruri: el ratează mai întâi interviul, pierde un apel al soţiei, apoi propria căsnicie, renunţă la job… Îndrăgostit de necunoscuta din parc, o caută obsesiv, peste tot. Şi o găseşte – pe tocuri înalte şi cu ciorapi negri, elegantă în haina scumpă cumpărată de el. Prostituată, ieşită la muncă. Ea e de gheaţă, el cerşind iubire – cine are mai mare nevoie de ajutor acum?

Scenografie: Adrian Damian.

Coregrafie: Andrea Gavriliu

Distribuție: Catrinel Dumitrescu, Andi Vasluianu, Andrea Gavriliu, Ştefan Lupu

“Rocky Horror Show”

Rocky Horror Show

Janet și Brad – un cuplu de tineri proaspăt logodiți – merg în vizită la profesorul lor, Dr. Everett Scott. E o noapte ploioasă, cei doi s-au rătăcit, iar mașina a rămas în pană. În căutarea unui telefon, ajung la un castel unde lucrurile devin din ce în ce mai stranii. Cei doi pătrund în lumea doctorului Frank N. Further, un extraterestru venit de pe Planeta Transexuală din Galaxia Transilvania. Într-un univers al plăcerilor, doctorul Frank își seduce noii vizitatori. Tânărul cuplu este invitat să vadă noua creație a nebunului doctor: bărbatul ideal, omul perfect, sub numele de Rocky Horror.

Spectacolul excelează prin energia tinerilor, prin vitalitatea pe care o împart cu publicul, bucurându-se de scenă, de lumini, de culoare, de moment. Unicitatea și frumusețea acestui musical sunt doar două din motivele pentru care este un spectacol de neratat, ce contribuie la bunăstarea fiecărui spectator în parte. Muzica rock’n’roll live și dansurile dinamizează atât tinerii actori cât și publicul. Mesajul spectacolului se concretizează într-un comentariu acid și o reflecție profundă a relațiilor interumane.

Acest musical, de Richard O’Brian, este o aventură cu costume scandaloase și glume picante – o invitație la petrecere în Galaxia Transilvania, unde totul este permis.

Regia: Cosmin Chivu

Scenografia: Alin Gavrilă. Coregrafia Adriana Bârză

În distribuţie: Ali Deac, Veronica Arizancu, Iustinian Turcu, Oana Marin, Robert Fekete, Radu Carp, Denisa Caian, Gabriela Pîrlițeanu, Raj – Alexandru Udrea, Ștefan Tunsoiu, Vladimir Petre, Mihai Rădulea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.