Spectrul falimentului bântuie pentru prima oară gigantul Volkswagen

Pentru prima oară de la izbucnirea scandalului Volkswagen, de trişare a testelor de emisii poluante în SUA, se vorbeşte foarte serios de un eventual faliment al grupului auto german, principalul producător de autovehicule din lume.

Într-o analiză făcută de influenta publicaţie economică Bloomberg, se spune că Volkswagen este o companie „prea mare pentru a da faliment” (too big to fail), datorită conexiunilor politice și a rolului emblematic al grupului, de simbol al redresării economiei Germaniei de Vest după Al Doilea Război Mondial. Pentru VW apropierea de puterea politică este trecută în statut.

Cancelarul Angel Merkel, care a crescut în comunism în Germania de Est, a spus că prima ei maşină după căderea zidului Berlinului în 1989 a fost un VW Golf. În 1960 când Germania a privatizat producătorul auto, landul Saxonia Inferioară, unde este sediul central al grupului auto, și-a păstrat o participație de 20% în Volkswagen și un loc în board-ul de supervizare.

Afinitățile politice și conștientizarea rolului economic fac din scandalul VW o amenințare mult prea mare pentru prosperitatea națională ca să poată fi tratat cu neutralitate de Guvern, scrie Bloomberg. Mulţi ani mai târziu, în 2007, Saxonia Inferioară a cumpărat acțiuni Volkswagen în valoare de 41 de milioane de euro pentru a-și menține participația la 20%, în urma căreia își păstrează nivelul maxim al drepturilor de vot.

În Germania se ia serios în calcul sprijinirea landului Saxonia Inferioară pentru a-şi putea majora participația deținută la VW sau acorda de facilități fiscale la achiziționarea vehiculelor electrice. Astfel, Angela Merkel, spun analiştii de la Bloomberg, nu se poate distanța de scandalul emisiilor solicitând pur și simplu VW să vină rapid cu o soluție.

Încercările de delimitare sugerează ezitarea oficialilor de a-și exercita direct influența în companiile private, în condițiile în care amploarea scandalului este departe de a fi cunoscută. Totodată, statul ar putea inverveni dacă acţiunile VW de la Bursa din Frankfurt ar coborî şi mai mult. De la începutul scandalului, în 18 septembrie, capitalizarea bursieră a producătorului auto s-a redus cu aproape 35%.

Intervenţia Angelei Merkel în industria auto nu ar fi o premieră. În 2013, aceasta a relaxat normele europene privind controlul poluării, o decizie care a fost lăudată de Asociația producătorilor germani de automobile (VDA). Cancelarul și-a justificat atunci acțiunile spunând că apără locurile de muncă.

Mașinile au reprezentat anul trecut aproape 20% din exporturile Germaniei, în valoare de aproape 1.500 miliarde de dolari. Grupul auto german Volkswagen este implicat în prezent într-un scandal de amploare, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a forțat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost înlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche. Amenda în SUA ar putea fi de 1,8 miliarde de dolari. Autorităţile din întreaga lume au luat decizii de oprire a vânzărilor de maşini Volkswagen şi au deschis anchete. Procuratura din Paris a deschis o anchetă preliminară împotriva Volkswagen.

Constructorul este banuit că a echipat maşinile cu un software ce a permis păcălirea testelor, iar ancheta se referă la maşinile vândute în Franţa: un milion de automobile Volkswagen, Audi, Seat şi Skoda. Oficiul rutier din Elveţia a emis o interdicţie preliminară privind înregistrarea noilor vehicule diesel Volkswagen, transmite Reuters. Instituţia a interzis şi înregistrarea vehiculelor importate second-hand, afectate de scandalul emisiilor. Anunţul de vineri nu se aplică automobilelor VW care rulează deja pe autostrăzile din Elveţia, a precizat Oficiul rutier.

Până la 129.000 de vehicule ale grupului Volkswagen înregistrate în Elveţia sunt afectate de scandalul emisiilor, a anunţat AMAG, distribuitorul elveţian al VW. Deja AMAG a oprit vânzarea maşinilor noi VW, afectate de scandalul emisiilor. Reprezentanța italiană a grupul auto german Volkswagen a comunicat că pe teritoriul Italiei există 648.458 de autovehicule cu motoare diesel care au instalat softul ilegal.

Conform comunicatului, 361.432 de autoturisme Volkswagen au softul ilegal. Alte 197.421 de mașini Audi, 35.348 Seat și 38.966 de autoturisme Skoda au softul care permite manipularea testelor pentru noxele emise. De asemesea, în Italia sunt prezente și 15.291 de autovehicule comerciale cu motoare Volkswagen care, de asemenea, au instalat softul. Volkswagen Italia a precizat, în același comunicat că proprietarii care dețin aceste mașini vor fi informați în legătură cu locul și procedurile necesare pentru remedierea problemelor.

În România, scandalul Volkswagen afectează 105.000 maşini de la mărcile Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat, dintre care 56.000 erau noi la data înmatricularii, iar 49.000 erau vechi , a spus Iulian Matache, ministrul Transporturilor. Este vorba de maşini Euro 5 cu motoare de 1.2, 1.6 şi 2 litri.

Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a anunțat joi că niciun român nu va fi nevoit să plătească o diferență în ceea ce privește valoarea taxei de mediu, în contextul scandalului manipulării testelor de emisii, în centrul căruia se află constructorul german Volkswagen.

De asemenea, producătorul german s-a retras de la Salonul Auto Bucureşti. Membrii board-ului de supervizare al companiei Volkswagen au anunțat, joi, că vor avea nevoie de cel puțin câteva luni pentru a finaliza investigația privind falsificarea rezultatelor la testele antipoluare ale motoarelor diesel, transmite Reuters. Cu toate acestea, săptămâna viitoare, conducerea companiei va informa opinia publică referitor la soluțiile găsite pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă Volkswagen, se arată în declarația board-ului. Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi și Bugatti, dar și camioanele MAN și Scania.

Reprezentanţii producătorilor de automobile din Europa apără maşinile diesel şi spun că ele pot fi cu adevărat ecologice. Comisia Europeană este avertizată de principalii jucători de pe piaţa auto europeană să nu exagereze cu reacţiile în cazul scandalului Volkswagen şi să nu arate cu degetul toată industria. Asociaţia, condusă de şeful Renault-Nissan, Carlos Ghosn, a trimis o scrisoare către consiliul de competitivitate al UE, mesajul – citat de Financial Times – fiind că nu toata industria trişeazăla testele de emisii. Ghosn spune că autorităţile nu trebuie să reacţioneze cu atitudinea în cazul Volkswagen, fiindcă viitorul maşinilor diesel poate fi grav afectat.

„Toţi constructorii auto au investit masiv în inovaţie şi au dezvoltat tehnologii diesel avansate care consumă puţin combustibil şi genereaza emisii tot mai reduse”, spune Ghosn.

El a adaugat că producătorii auto înţeleg faptul că scandalul Volkswagen reprezintă o dovadă că regimul de testare trebuie îmbunătăţit, însă a avertizat că trebuie evitate măsurile care ar submina competitivitatea unui sector în care lucreaza 12 milioane de oameni.

Totuşi, cel mai mare club auto din Germania, ADAC, a dezvăluit că modelele noi ale unor companii auto de renume din Europa ajung să depăşească normele europene în materie de noxe la maşini diesel, printre care Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat și Volvo, conform The Guardian. Sursa citată arată că aceste mașini emit cantități de noxe mai mari chiar și de 14 ori decât cele raportate oficial. , Jurnaliștii vorbesc despre o înțelegere dintre autorități care au închis ochii sau chiar au sprijinit acești producători auto să scoată pe piață mașini care emit cantități de noxe mult mai mari decât au arătat testele.

Totodată se avansează ideea că aceşti producători sunt în aceeaşi situaţie precum Volkswagen, deocamdată singura companie care a fost dată în judecată şi ameninţată cu amenzi în mai multe state. Modelele cu cele mai mari probleme de poluare, potrivit raportului Adac: – Nissan X-Trail 1.6 cDi, produce de 14 ori mai multe noxe decât nivelul admis – Renault Espace Energy dCi 160 de 11 ori mai multe noxe decât nivelul admis – Jeep’s Renegade 2.0 emite de 10 ori peste nivelul admis. Altele: Hyundai i20 1.1, Fiat 500x 1.6 și Citroen DS5 Hybrid4. ADAC a folosit o nouă grilă de criterii, care va fi aplicată la nivel european abia peste doi ani.

De aici şi discrepanţa dintre testele aprobate de Comisia Europeană – unde toţi producătorii de motoare diesel au trecut probele – şi cele ale ADAC. The Independent scrie că anunţul celor de la ADAC nu face decât să ridice noi semne de întrebare şi în privinţa modelelor de la alte companii de top din industria auto ca Mercedes, BMW, Mazda, Fiat, Ford şi Peugeot.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4581 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.