Plecaţi în spaţiu iniţial pentru opt zile, doi astronauţi americani vor rămâne pe Staţia Spaţială Internaţională opt luni. Nava spaţială Boeing Starliner va reveni pe Pământ fără a-i avea la bord pe astronauţii Butch Wilmore şi Suni Williams, a anunţat agenţia sâmbătă, la finalul unei reuniuni a comitetului de decizie.
Întoarcerea fără echipaj permite NASA şi Boeing să continue colectarea de date de testare pentru Starliner în timpul viitorului zbor de întoarcere, fără a accepta mai multe riscuri decât este necesar pentru echipajul său, conform comunicatului publicat pe site-ul NASA.
Wilmore şi Williams, care au zburat pe Staţia Spaţială Internaţională în iunie la bordul Boeing Crew Flight Test al NASA, au fost ocupaţi, printre altele, cu sprijinirea cercetării şi întreţinerii staţiei, precum şi cu testarea sistemului Starliner şi analiza datelor.
Ei îşi vor continua activitatea în mod oficial ca parte a echipajului Expediţiei 71/72 până în februarie 2025. Aceştia vor zbura spre casă la bordul unei nave spaţiale Dragon, împreună cu alţi doi membri ai echipajului alocaţi viitoarei misiunii regulate Crew-9 a agenţiei, asigurată de SpaceX şi care va fi lansată nu mai devreme de marţi, 24 septembrie.
Se aşteaptă ca Starliner să plece de la staţia spaţială şi să efectueze o reintrare şi o aterizare autonomă, sigură şi controlată la începutul lunii septembrie, înainte de lansarea misiunii Crew-9, pentru a se asigura că un port de andocare este disponibil pe staţie.
NASA şi Boeing au identificat scurgeri de heliu şi au întâmpinat probleme cu propulsoarele de control al reacţiei navei spaţiale pe 6 iunie, în timp ce Starliner se apropia de staţia spaţială.
De atunci, echipele de ingineri au finalizat un volum semnificativ de muncă, însă neîndeplinirea cerinţelor de siguranţă şi performanţă ale agenţiei pentru zborurile spaţiale cu echipaj uman, precum şi incertitudinea şi lipsa acordului experţilor au determinat conducerea NASA să mute astronauţii la misiunea Crew-9.
Crew-9 va fi cea de-a noua misiune de rotaţie către staţia spaţială în cadrul programului Commercial Crew al NASA, care colaborează cu industria aerospaţială americană pentru a atinge obiectivul unui transport sigur, fiabil şi rentabil către şi de la avanpostul orbital cu rachete şi nave spaţiale fabricate în America şi lansate de pe teritoriul american.
NASA şi SpaceX lucrează în prezent la mai multe elemente înainte de lansare, inclusiv reconfigurarea locurilor de pe Dragon Crew-9 şi ajustări pentru a transporta încărcătură suplimentară.
Seria de probleme întâmpinate cu Starliner şi decizia de a nu folosi această navă pentru a-i aduce pe cei doi astronauţi înapoi pe Pământ este o palmă pentru Boeing, deja împotmolită de problemele repetate ale avioanelor sale de linie, comentează AFP.
Le e frică că se va distruge la reintrarea în atmosferă. Curios cum deşi lucrurile au avansat apar probleme tot mai mari şi mai dese în marile firme de tehnologii avansate. Oare o fi din cauză că şcoala e din ce în ce mai slabă şi resursa umană e tot mai prost pregătită?
Lii rușine să ceară coborâre de la ruși..