Starurile zilei la Festivalul Enescu

Mezzosoprana Joyce DiDonato, câștigătoare a mai multe Premii Grammy și a Premiului Olivier 2018 pentru Realizări Remarcabile în Operă, considerată „probabil cea mai puternică solistă din generația sa”, interpretează astăzi un repertoriu baroc la Ateneul Român, de la ora 16.30.

Împreună cu ansamblul Il Pomo d’Oro, mezzosoprana va interpreta arii semnate de Rossi, Monteverdi, Cesti, Merula, Handel și Rameau.

La Sala Palatului de la ora 19.30, Orchestra Națională a Franței va susține un nou concert în cadrul Festivalului, sub conducerea dirijorului Cristian Măcelaru. Prima lucrare a programului este Les Offrandes oubliées de Messiaen, un compozitor de geniu, un avangardist, creator de școală, organist, improvizator și ornitolog. Messiaen are un stil componistic aparte, lucrările sale sunt inchinate Dumnezeului catolic, elemental religios fiind recognoscibil în toate creațiile sale. Lucrarea Les Offrandes oubliées a fost compusă în 1930, pe vremea când Messiaen avea 22 de ani, iar premiera a avut loc în 1931 la Theatre Des Champs Elysees din Paris, dirijată de Walter Straram. Este structurată în 3 secțiuni: I Crucea, II Păcatul, III Euharistia.

În continuarea programului, Concertul pentru pian în la minor op. 16 de Edvard Grieg în interpretarea celebrului pianist Denis Matsuev, unul dintre cei mai căutați muzicieni ai generației sale. Armoniile romantice și melodiile de inspirație populară din folclorul norvegian aduc în sala de concert frumusețea aerului nordic. Compus în anul 1868 de tânărul Grieg, în vârstă de 24 de ani, Concertul în la minor este unul dintre cele mai iubite și cântate concerte din repertoriul pianistic – original, visător și plin de poveste.

Poema Română scrisă de George Enescu completează programul, aducând pe scenă atmosfera rapsodică a muzicii românești. Inspirată din tematica muzicii populare, Poema Română, compusă în 1897, este o ,,laudă a patriei’’, prin viziunea geniului enescian în vârstă de numai 16 ani. Compoziția a fost prezentată pe scenă în premieră la Paris și dirijată de Eduard Colonne, iar premiera românească a avut loc la Ateneu, cu Enescu la pupitrul dirijoral. Poema a fost dedicată Reginei Elisabeta, ,,Omagiu Respectuos M.S. Regina României’’ și a reprezentat rampa de lansare în cariera componistică a geniului enescian. Interpretează Orchestra Națională a Franței și Corul Filarmonicii George Enescu dirijat de Iosif Ion Prunner.

Ultima lucrare a serii este poemul coregrafic La Valse de Maurice Ravel. Un balet impresionist, lucrarea La Valse a fost scrisă între anii 1919-1920. Este o compoziție inspirată, o muzică imbietoare, ca o invitație la vals. Ravel a fost foarte atras de ritmul de vals și de dansuri în general, multe dintre creațiile sale fiind dansuri (Bolero, Pavana, etc.) Muzica fermecătoare a lucrării cu nuanțe romantice, a fost începută inițial ca o lucrare despre Viena, capitala valsului.

Pe scena Filarmonicii din Sibiu, la Sala Thalia, de la ora 19, publicul este invitat la un concert susținut de Mahler Chamber Orchestra și renumita pianistă Yuja Wang. Programul este fermecător, compus din lucrări de Haydn, Janacek, Stravinski și Șostakovici.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.