Statistica dezastruoasă a analfabetismului funcțional

Gradul de alfabetizare pentru elevii români cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona ”nefuncţional”, 47% în zona ”minim funcţional” şi doar 11% în zona „funcţional”, potrivit Raportului Naţional de Literaţie, ediţia 2023, prezentat, vineri, la Sala Symposium a Bibliotecii Naţionale a României.

Faţă de primul raport realizat în perioada 2021-2022, rezultatele se menţin „asemănătoare, fără schimbări notabile”, evidenţiază raportul.

Conform raportului, după finalizarea a două cicluri şcolare, elevii nu fac mari progrese în ceea ce priveşte nivelul de alfabetizare: raportul surprinde o scădere a nivelului de nefuncţionalitate cu doar 4% şi o creştere a nivelului de funcţionalitate înaltă cu doar 1,5%.

Fetele înregistrează performanţe mai bune decât băieţii, gradul de nefuncţionalitate în rândul acestora fiind de 39,98%, în timp ce băieţii înregistrează un procent uşor mai mare, de 43,65%.

Băieţii înregistrează un procent mai mic şi atunci când vorbim despre gradul de funcţionalitate înaltă
– 9,27% – comparativ cu fetele, care obţin un scor de 13, 25%.

Raportul, prezentat de Gabi Bartic, CEO Brio, a fost realizat de platforma Brio de teste standardizate pentru elevi, alături de alte şapte organizaţii non-profit specializate în domeniul educaţiei.

Potrivit organizatorilor evenimentului, scopul Raportului Naţional de Literaţie îl constituie evaluarea nivelului pe care copiii din România îl au în ceea ce priveşte abilităţile de literaţie funcţională (scris, citit, înţelegerea textului), în acest sens fiind dezvoltată o metodologie specială de evaluare în care au fost implicaţi elevi de toate vârstele.

„Competenţele de literaţie au un rol crucial în viaţa unei persoane, ajutând la dezvoltarea capacităţilor de reflecţie şi exprimare, de gândire critică şi empatie, asigurând integrarea şi participarea în societate la componentele vieţii”, precizează sursa citată.

În 2022, Raportul Naţional de Literaţie a arătat că 42% dintre elevii de clasele I – VIII nu înţeleg ceea ce citesc, nu pot argumenta ipoteze şi concluzii, nu pot stabili asemănări şi diferenţe între personaje, fapte sau concepte şi nu pot plasa realitatea într-un context general.

Colectarea datelor pentru raport s-a realizat pe o perioadă de 15 luni, în intervalul ianuarie 2021 – aprilie 2022 şi a fost posibilă prin accesarea gratuită a testului de literaţie, pe o bază de date totală compusă din 14.796 aplicări valide ale testului de către elevii claselor I-VIII.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Author

21 de Comentarii

  1. Cu limba stricată de azi, nu i-aș zice română, cultă, orice român ce-a trăit cu 50 de ani îniante este analfabet funcțional chiar dacă le-ar fi citit cineva. N-ar fi priceput. Chiar Cărtianu, l-am băgat pt apdatați, vorbea de moartea pasiunii legat de manualele de Limba și Literatura Română. Literatură și română nu mai au ce căuta în titlu.
    Așa că eu zic că-i un lucru bun că românii se încăpățânează să-și strice graiul.
    De cuvîntul populație chiar ar fi rîs nu numai că nu știau ce-nseamnă. Din dicționar latin-român:
    populatio, -onis – s.f. jefuire, devastare; ruina, dezastru

  2. Legat de poză. Pare a fi sensei Danileț. E ora două și ceva. Niciodată pînă-n clasa a 9-a nu am stat atît d mult la școală. Lăsați copiii în pace! (Liță Chițălău). Legile de dinainte de 1990 pe care acuma le-nfierați nu au fost, la vremea lor, obligatorii?
    PS Orice lege strîmbă și nedreaptă TREBUIE încălcată în frunte cu polițiști și judecători.
    PS La primul comentariu am mâncat un nu; în loc de să-și strice am vrut să scriu să nu-și strice.

  3. …:-)…romania educata!…:-)…lasa nene, nici oierul nu are scoala, da are bani…sa vezi cati bloggeri, vloggeri si chat-iste vom avea!…

  4. calin prin comentariul de mai nsus demonstreaza ce inseamna a fi analfabet functional…de aia este neamtul de la cotroceni impreuna cu coloana a cincia ce conduce romania posibil in secolul 21…analfabetismul functional paralizeaza progresul oricarei tari…de abia astept sa vad anul acesta rezultatul campaniei de recrutare din sua …anul trecut a fost cu 50000 de candidati mai mica …rezultatul progresismului jidanesc isi arata roadele …jidanii prostesc pur si simplu populatia sa ii poate manipula…

  5. Peste câțiva ani vor fi izolați în lagăre ăia care mai știu să scrie și să citească!…

  6. …cu toata stima si dragostea pt eugen…a cincea…tocmai discutam despre educatie si…

  7. Aplicati aceleasi teste si la adulti – inclusiv absolventi de facultate si chiar cu experienta de viata si munca – si apoi comparati si interpretati. Nu cumva avem pretentii mai mari de la copii decat de la adulti si mai ales de la noi insine? Cereti unui adult absolvent de liceu sa ia 10 ( sa chiar 9 sau macar 8) la evaluarea nationala de clasa a8a sau la bac si o sa intelegeti mai bine ce si cat cerem de la copii. Nu le oferim motivatie ( ex ‘personalitatile’ pline de nimic de la tv), nici perspective ( ex salariul unui profesor comparativ cu un politician cu acte scolare false) dar ii criticam ca nu se ridica la ‘standardele’ noastre pe care nici noi ca indivizi si nici societatea nu la respecta.

  8. Daca 42% dintre elevii cu vârsta între 6-14 ani sunt analfabeți funcționali, realizați ce procent avem la varsta 14-30 de ani. Cred că este de 99,9(9)%. Ati vrut democrație, luați democrație originala!

  9. Cum „analfabetism funcțional”?
    Adicătelea „coae, să moară mama, te dau în gât la gabori, dacă nu ieși cu cincizeci dă bețe pă interval” e analfabetism funcțional? E exprimare eliptică, domnilor. Este esența intelectualizarii. Timbildingul oricărei găști corporate.
    Să moare copiii mei dacă vă mințăsc.

  10. Analfabetii functionali care au preluat Romania de la AGENTII SOVIETICI care au comis LOVITURA DE STAT KGB/GRU/Comintern facusera
    cele doua „cicluri” in iepoca de aur…Aviz HAITELOR ceausiste care-i inalta ODE lu Ceausescu dupa ce l-au lichidat sefii lor in frunte cu Ilici GENOCID…In suierul gloantelor acestor teroristi anticeausisti si in mirosul baltilor de sange ale asasinatilor de la mica distanta, viitorul Capitan core/Core tresalta din toti porii mai ceva decat cand se inchina cu ochii holbati organului Partidului…

  11. …pt boul din popor-am facut o combinatie fara a intentiona sa insult, vreau doar sa rezum: in perioada scolara esti in priza, repeti materiile, exercitiile…dupa ani, daca nu imbraci cariera de istoric-de ex- nu vei mai tine minte decat anii de domnie ai principalilor trei domnitori, sa spunem, si numele catorva locatii in care romanii vechi au repurtat ceva victorii…oricum, mult mai bine decat generatiile formate dupa 90-daca intrebi de vivaldi intr-o multinationala(verificat de mine, nu stiu ce raspunsuri ar da locuitorii tineri dintr-un sat prapadit)toti vor presupune ca este o marca de parfum, tricouri etc…astia mai batrani au mai bagat ceva la cap, cu voie sau fara de voie…pt boss…de mult spun ca ins-ul trebuie desfiintat!… pe criteriile acestei institutii, romanii sunt geniali!…eu am fost dat la scoala la 7 ani, pana atunci…cum sa spun, am fost analfabet!…si atunci toate deciziile aveau la baza studii stiintifice!…degeaba dai copilul de 5 ani la scoala, genetic, anatomic, biologic sau cum vrei creierul lui nu poate pricepe lucruri!…in rest, da, avem foarte multi analfabeti functionali, multi cu diplome, licente, doctorate…ganditi-va ca idiotul a fost votat de 66% dintre participantii la alegeri!…majoritatea cu pretentii de intelectuali!…

  12. Doamne fereste sa sugerez ca ar fi buna degradarea in care am ajuns! Vreau doar sa precizez gradul de analfabetism este acelasi in America de Nord sau in Europa occidentala. Pe scurt, NE-AM INTEGRAT! Ce putem face acum?? Avem puterea sa ne debarasam de analfabetii tradatori care ne conduc. Nu stiu despre voi, dar cand am auzit ministrul agriculturii ca „avem voie” de la Comisiunea Europeeana sa nu mai importam cereale din Ucraina…m-a apucat mania! Adica cum „ne-a dat voie”??? Apoi vine austriacul sa ne scuipe in fata la noi acasa si noi nu-l punem la usa cu tot cu ambasador??? Dupa care ne putem ocupa in liniste de companiile austriece de pe teritoriul romanesc! Se poate! Avem mandrie si suntem mai multi de 50% din romani care intelegem ce se intampla si stim ce avem de facut.

  13. Parintii acestora voteaza ??? Pai ce ne miram ca prostii ? Mai grav este ca profesorii cer lefuri mai mari de la astia cu leafa minima pe economie, care pentru unii e ajutor social ca nici pe aia nu o merita !

  14. Ce va tot plangeti ? Analfabetismul e singura chestie ce functioneaza in Rou . Ca d ‘aia ii zice functional .
    Tot asa va plangeti ca suntem dezorganizati . Fals ! N-avem noi crima organizata ?

  15. Sa va spun doua povesti ce au legatura cu scoala romaneasca de astazi. 1) Prin ultimii ani ai domniei lui Ceausescu sora sotiei m-a rugat sa-i ajut fata prin pregatire suplimentara din cauza ca nu facea fata exigentelor de liceu. Mi-am dat repede seama ca domnisoara nu le prea avea cu scoala. Cu chiu cu vai a terminat liceul si eu am rasuflat usurat. Anii au trecut, domnisoara devenind doamna, practicand ocazional diverse meserii (agent de asigurari, data entry etc), mai mult casnica. In urma cu aproape un an aflu cu surprindere ca doamna cu pricina a devenit pe la varsta de 50 de ani profesoara in orasul Talmaciu, judetul Sibiu.
    2) Cazul fiind legat de un membru al familiei mele nu voi da toate amanuntele. Tanarul despre care este vorba sufera de o afectiune mintala nu foarte grava. A urmat diverse scoli pe perioade mai mult scurte decat lungi din cauza ca nu tinea pasul cu ceilalti si intra in conflict. Datorita parintilor adoptivi care aveau o pozitie respectabila in acel orasel de provincie a ajuns la liceul cu profil forestier. Parintii se gandeau ca pozitia de padurar l-ar aranja. Dar nu a facut fata si a ajuns la clasa de mecanici auto dintr-un alt liceu din oras. Implicarea mea a inceput cand tanarul trebuia sa prezinte o lucrare de absolvire. Mi-am dat seama dupa o scurta discutie cu el ca nu era in stare de a produce lucrarea respectiva, ba mai mult la terminarea unui liceu nu era in stare sa citeasca decat silabisit si cu mare greutate cateva propozitii, despre scris nefiind vorba. L-am ajutat si a terminat liceul. A incercat de cateva ori sa se angajeze, pe la clientii tatalui in special, dar renunta repede. Rigorile muncii erau prea mult pentru el. Intr-un final pe baza certificatelor medicale care atestau afectiunea mintala de la varsta frageda a devenit pensionar cu handicap al statului roman.

  16. Un stat care nu-si controleaza propriul sistem de invatamant, sistemul bancar, presa, politia si armata, nu se mai numeste stat, ci Gulag.
    Pentru ce sa mai platesti impozite unui astfel de stat?
    Doar ca sa vezi cum banii tai sunt folositi impotriva ta?

  17. Citat: Ştiinţa-i universală, nu cunoaşte corsetele pe care Dvs., şi alţii, împotriva interesului ei, încercaţi să i le puneţi. ? La fel de bine aţi putea spune: ce s-a amestecat Schliemann, un negustor de indigo, în arheologie? Ce s-a amestecat autodidactul Hasdeu în filologie, matematicianul I. Barbu, tipograful Arghezi, autodidactul Caragiale, bacalaureaţii Odobescu şi M. Sadoveanu şi mulţi alţii în literatură? (Gabriel Gheorghe, răspunde unor guguștiuc ce-a încercat să-l urecheze după ce-a măturat pe jos cu Iorgu Iordan, anii 1980)

  18. Cred ca prima sursa a acestor informații ar trebui sa fie școala, pentru fiecare elev în parte, fără internet și sondaje,ci prin evaluare(nationala) individuala dupa criterii precise.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.