Studiul care arată că politica din ultimele luni a bulversat mediul de afaceri

Mai mult de jumătate din companiile din România sunt afectate azi de instabilitatea politică și legislativă, în creștere cu aproape 20% față de situația din prima parte a anului, se arată în studiul „Evoluția afacerilor în 2017” realizat de Valoria Business Solutions, companie care oferă servicii de training, consultanţă şi executive coaching integrate cu soluții de management. Conform documentului, cele mai importante provocări pentru companii în a două jumătate a anului 2017 sunt: instabilitatea politică şi legislativă (54% faţă de 28% în prima parte a anului), starea generală a economiei (49% faţă de 41%), problemele cu forţa de muncă (35% faţă de 17%), creşterea accentuată a nivelului salariilor (27% faţă de 13%) şi reducerea nivelului investiţiilor interne (21% faţă de 23%). Practic tot tabloul se rearanjează, susțin reprezentanții Valoria. Față de prima jumătate a anului 2017, perspectiva de creștere a companiilor rămâne și mai conservatoare. În ultimele șase luni, se observă o ușoară creștere procentuală a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri negative în acest an, de la 13% la 17%. Pe palierele de creșteri pozitive ajustările negative sunt de 1-4pp (puncte procentuale), compensate cu un plus de 8pp pe intervalul 5%-10%. Previziunile privind evoluția profitului în a doua parte a anului 2017 sunt mai pesimiste. Deși 31% dintre companii (față de 32% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5%, 19% spun că profitul companiei să fie mai mare cu 5%-10% și 10% previzionează să obțină creșteri de la 20% la peste 30%. Cea mai mare scădere se observă pe palierul 10%-20% unde procentul scade de la 21% la 12%. De asemenea, în septembrie 2017, 28% dintre companii (față de 12% anterior) au așteptări negative în legătură cu profitul pe care îl vor avea în 2017. Conform rezultatelor cercetării, 26% dintre companii (față de 10% în prima parte a anului) spun că nu vor face investiții în 2017. Mai mult, companiile care vor să crească investițiile scad de la 79% în martie la 68% în septembrie 2017. Pe acest palier pozitiv, doar 15% dintre firme vor să își crească investițiile cu 10%-30% față de 36% anterior.

Companiile care nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați în 2017 cresc ca procent de la 17% în martie la 24% în septembrie 2017. În același timp, 28% dintre companii față de 39% anterior spun că se așteaptă ca personalul lor să crească cu 1%-5% în acest an. Doar 15% dintre companii (față de 24% în martie 2017) se așteaptă ca numărul de angajați să crească cu 5%-10%. Dacă la începutul anului 93% dintre companii previzionau creșteri salariale, la numai 6 luni procentul scade la 84%. Cele 9pp se transferă la companiile care spun că nu vor crește nivelul salariilor în 2017. O altă ajustare importantă este la companiile care se așteptau ca salariile să crească între 5% și 10%. Procentul lor scade la 31% în septembrie de la 41% în martie 2017. De asemenea, companiile care previzionau salarii în creștere cu 10%-20% scad cu 5pp în aceste 6 luni. Cele mai importante oportunități pentru companii în a doua jumătate a anului 2017 sunt: creșterea consumului (65% față de 19% în prima parte a anului), exportul și deschiderea altor piețe (59% față de 33%), digitalizarea și oportunitățile din online (42% față de 37%), parteneriatele create cu alte companii (31% față de 27%) și accesarea fondurilor europene (30% față de 17%).

„Această analiză este consecința nevoii de a înțelege mediul economic din România. Ea consemnează opinia companiilor respondente referitoare la evoluția cifrei de afaceri, profitului, investițiilor, numărului de angajați, salariilor. La începutul anului 2017 răspunsurile companiilor indicau un optimism rezervat. Chiar dacă realitățile fiecărei industrii sunt specifice, în analiza comparativă prezentată în ediția de toamnă a studiului Valoria se vede o ajustare negativă importantă a acestor indicatori operată de companii într-un an care a pus mare presiune pe mediul de business din România. Vom vedea cum vor fi reflectate aceste tendințe anul viitor cu ocazia următorului blitz survey din martie 2018”, a declarat Elena Badea, Managing Partner Valoria Business Solutions, unul dintre autorii cercetării.

Despre Cosmin Pam Matei Articolele 340
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*