Modigliani despre Brâncuși

Cu ocazia organizării unei expoziții la Paris, publicăm portretul lui Brâncuși făcut de pictorul Modigliani:

„Nu pot să termin portretul tău. Nu pot să te fixez și să te definesc. Ești viclean ca o vulpe. Dar nu te pot picta ca pe o vulpe, fiindcă ai o inimă bună de țăran. Nu te pot picta ca pe un om de știință, deși ești detașat ca orice savant. Ești un bucătar excelent. N-am mâncat nicăieri o friptură de berbec mai bună decât la tine. Cum o să te pictez ca bucătar? Te văd că postești zile întregi până la înfometare pentru a atinge stagiul iluminării. Dar cum să te pictez ca sfânt când îți licăre ochii de fiecare dată când vezi vreo femeie? Tu ai fațete în figura ta atât de felurite încât nu pot desena fizionomia esențială. Spune-mi ce fațetă preferi? În jurul tău este mai mult mister decât în jurul lui Rousseau Vameșul.” 

Expoziție-eveniment Brâncuși la centrul Pompidou, Paris

Centrul Pompidou din Paris organizează cea importantă retrospectivă din ultimele decenii dedicată lui Constantin Brâncuși.

Expoziția reunește aproape 200 de sculpturi, fotografii, desene, filme, documente de arhivă, precum și elemente de mobilier din atelierul parizian al artistului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Author

19 Comentarii

  1. Trebuia sa-l picteze ca pe un oltean betziv.
    Cam cum facea Brancusi statuile, la fel facea si Modigliani portretele. Nici nu ma mir ca erau prieteni……[Rumburak]

  2. sa aflam ce scriu porcii de pe wikipedia
    in articolul despre Brancusi,

    „Princess X was revealed to be Princess Marie Bonaparte, direct descendant of the younger brother of Napoleon Bonaparte. The sculpture has been interpreted by some as symbolizing her obsession with the penis and her lifelong quest to achieve vaginal orgasm, with the help of Sigmund Freud.”

    -se pare ca daca nu se pomenesc 2-3 ji’dovi
    Brancusi nu are valoare….relativa!

  3. Pentru MAIMUTOIUL-pensionar de @ [Rumburak],se poate aplica „METODA Vlad Tepes”,pentru ca face „umbra pamantului degeaba” langa „progeniturile” lui!!.

  4. Pe extaziatii de ,,operele” brancusiene si de ,,tablourile” lui Modiglianii, ii invit sa le priveasca si sa le aprecieze la adevarata valoare artistica, comparandu-le cu sculpturile lui Michelangelo si cu tablourile lui Rafael, Rembrandt, Aman sau Tattarascu.
    Valoarea de piata a acestor mazgalituri si sculpturi macabre si puerile, foarte asemanatoare cu ,,tablourile” nu stiu carui cimpanzeu ,,pictor” si el, este departe de valoarea artistica a unei picturi adevarate.
    Valoarea de piata este data de publicitate si de prostia cumparatorilor. Si ,,picturile” cimpanzeului s-au vandut cu preturi colosale. La fel a mai fost si un elefant pictor, cu ,,tablouri” vandute la pret mare prostilor.
    Si nu uitati: si Salam isi vinde ragetele magraonice pe niste sume mari, platite tot de niste prosti.
    Valoarea in bani a unei opere de arta nu reflecta implicit si valoarea artistica……[Rumburak]

  5. Ptr MAIMUTOIUL de @[Eduard K K T Kumotz], nu se poate aplica nicio metoda. Ramane iremediabil tot campionul stupizilor, langa progeniturile lui asisderea ca si el. Ce-i mai grav este ca are un cocofix de care nu mai poate sa scape: Rumburak. Este clar ca are probleme la mansarda, pe care si le refuleaza cu cele mai josnice marlanii.

  6. In Decembrie 1984 când eram Soldat in Armata mi-a plăcut o Fotografie dupa un Album adica Sculptura Pestele la The Museum of Modern Art – New York !

  7. Sa trăiască tovarășul Sadoveanu, președintele marii adunări populare din RPR!…
    Ce legătură are cu Brâncuși?…mai citiți,…

  8. Modul de exprimare al artistilor, reprezentanti ai diverselor curente este greu de inteles de muritorii de rand ,dar le ofer o scuza -Membrii Academiei Romane au refuzat oferta lui Brancusi, de a dona operele lui Romaniei, pe care l-au calificat ca simplu cioplitor.

  9. @Rammstein
    Aferim neică Ramștaine!
    Vivat proletcultura si mizeria umana devenite din sublima talpa tzaraneasca

  10. Daca ati fi dispusi sa cumparati un tablou, dar fara sa cunoasteti autorul si pretul, ati cumpara tabloul ,,Brancusi” al lui Modigliani (foto dimn titlu)?
    Daca ati fi dispusi sa cumparati o statuie, dar fara sa cunoasteti autorul si pretul, ati cumpara Cumintenia sau Rugaciune, ale lui Brancusi?
    MA INDOIESC CA ATI DORI SA ARUNCATI BANII PE ACESTE ORORI.
    Nu va mai dati mari cunoscatori de arta……[Rumburak]

  11. Ultrascurt— Dragilor! Să ajungi să faci aprecieri critice la Brâncuși, Modigliani etc. ai nevoie de studii speciale, cultură vastă și… bun simț. Ca mai toți artiștii și ei au plecat de la realism. Studiind îndelungat formele, au ajuns la simplificări,esențe și simboluri. Pentru boi, vaca rămâne pe veci… VACĂ!

  12. Dupa indelungi studii al formelor si multe simplificari, esente si simboluri, alti artisti vor ajunge sa simplifice si mai mult arta, ajungand sa-ti prezinte ca tablou o foaie alba pe care o vor intitula VACA, iar privitorul se va uita la ca un BOU. Deja s-a ajuns la asa ceva.
    Exact asta am vazut eu candva, demult (anii’70), la o expozitie de arta franceza, la Iasi-Platul Culturii, cu tablouri autentice de Matise, Van Goch, Monet, Picasso si alti modernisti, la care vizitatorii se uitau exact ca niste BOI. N-am vazut pe nimeni cazand in c0ur de admiratie, din cauza ca plecau foarte rapid din fatza acelor bazaconii. In schimb nu puteai sa te apropii de tablourile unor pictori clasici din scoala italiana, olandeza, franceza, datorita celor care stateau buluc si nu se mai desprindeau, ca sa le poti vedea si tu mai de aproape. Trebuia sa astepti minute bune. Cred ca erau tablouri aduse chiar de la Versailles, ptr ca nu erau copii……[Rumburak]

  13. Felicitari parizienilor pentru astfel de omagiu si asemenea vernisaj aduse marelui artist roman. Se vede ca Paris e capitala culturii europene desi Italia de pe Luna ne da clasa la toti,,, 🤗,,,

  14. Nimic nu s-a schimbat de câteva sute de ani încoace… Nu rezultatul vinde,cu povestea din spatele lui. „Cum sa te pictez,ca o vulpe,etc..”
    Sa nu uitam că și da Vinci a murit în mizerie la Paris pentru că… nimeni nu e profet in tara lui.
    Sunt totuși două rapoarte:primul: îți place sau nu-ți place..indiferent de cum ți se vinde/povestește opera respectivă. Al doilea: cât de maleabil ești să accepți ceva străin că fiind al tău. Ex:Brancusi=român că și tine dar expat prin Franța, Modigliani= poveste legata de Brancusi adică despre un român de-al tau..etc.
    Legat de execuție strict,masa tăcerii se poate face la strung ,coloana infinitului firma repetitivă până la extrem și nici măcar opera lui Brâncuși decât un semisegnent,aducă o matriță,restul e meritul tehnicianului/sudorului/alpinistului utilitar.
    Abstracționistii rămân în extaz în fața unui pătrat negru(apropo de foaia alba),cunoscătorii știu de ce ,dar realiștii sunt oripilați de acest fel de exprimare.
    Tor ce contează este primordialitate a,chiar dacă poți reproduce foarte ușor o idee,nu mai reprezintă nimic pentru că deja s-a spus aproape tot despre ea(vezi povestea din spatele vânzării)
    Despre realism tot s-a bătut apa in piuă in Renaștere,prin contemporaneitate nemairamanand loc de exprimare decât într-o nișă foarte mică și ciudată numita abstract. Așa s-au născut abstracționistii,o categorie cu totul aparte de povestitori. Pune-i pe doi oameni în fața unei arte contemporane și intreaba-i ce vad. Ce crezi că-ți vor răspunde? Pune-i pe aceeași oameni în fața Pietei lui Buonaroti și vei obține răspunsuri similare. Așa că asta e concluzia mea,poate greșesc: adevărata valoare a unui artist consta în felul în care ești înțeles de ceilalți,cu cât mai exact,cu atât mai bine. Adică mai puțin consum de energie prin compensarea poveștii din spatele lucrării.

  15. @[Rumburak]
    -de la „arta naivă” la „arta sordidă” nu e decat 1 singur pas…..stii unde-l recunoastem pe Picasso?
    -in picturile rupestre!!!!!!!!!
    (Brancusi seamana cu Ganditorul de la Hammangia
    dar totusdi au trecut 5-6’000 de ani!)

  16. @[Rumburak]
    _Brancusi a fost la vremea aia UN ICONOCLAST
    dar in raport cu „sa nu-ti faci chip cioplit”
    intelegem ca era un gunoi de duzina.

  17. Un „artist” contemporan a lipit o banană cu scotch pe un panou.
    Un altul a prezentat un pisoar ca „operă de artă” modernă. Altul a plusat cu un tampon folosit de damă. Mai recent unul de pe la noi, cu nume de manelist, a dat Lumii o „capodoperă” cu Lenin sub formă de Hidra.Și „capodopera” s-a vândut cu 10000 euro. Sunt sigur că astfel de lucrări sunt înțelese doar de un singur om, dotat d.p.d.v.cultural, care înțelege arta dintr-o privire, și neagă lucrări „sordide” de Brâncuși, Modigliani, Picasso sau Dalli.
    Pentru ai înțelege pe aceștia trebuie să fi făcut totuși, măcar…patru clase primare.Nu-i așa tovarășe care te semnezi Rumburak, vrăjitor de categoria 7, că te extaziezi în fața Hidrei lui Costi(n) Ioniță ?
    Vezi că dacă mai stai mult pe net, îți intră vacile-n lucernă.

  18. Pictura si sculptura moderna este in esentza o arta manelizata.
    Totii ,,modernistii”, precum Picasso, Van Goch, Modigliani, Brancusi etc din domeniul picturii si sculpturii, sunt de fapt Adi Minune, Salam, Guta, etc din domeniul ,,muzical”.
    Incapabili sa creeze ceea ce au creat inaintasii lor clasici, au scuipat pe piata mascaradele acelea de ,,opere”, fara valoare artistica, pe care se bat azi prostii dand sume colosale. Exact asta fac si manelistii. Gasesc prostii care considera ca manelistii sunt geniali si care sunt gata sa dea bani cu nemiluita ptr ragetele lor.
    Pana si oamenii din paleolitic sau neolitic au creat picturi si sculpturi mai inteligente si cu valoare net superioara artistic, in comparatie cu caricaturile actualilor modernisti. In fatza picturilor de la Altamira sau in fatza Ganditorului de la Hamangia am de ce sa te extaziez.
    Extaziaz-te si tu in fatza portretului lui Brancusi, facut de Modigliani, a Mesei Tacerii, a Cuminteniei Pamantului etc, daca consideri ca se poate……[Rumburak]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.