Tineri actori, regizori, scriitori ies la rampă

Departamentul de Artă Teatrală Sibiu în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu 2016

Prezentat în cadrul celei de-a 23-a ediţii FITS, în secţiunea Întâlnirilor şcolilor de teatru, spectacolul Dawn Way după Oleg Bogaev, regizat de Veronica şi Cătălin Pătru, a avut premiera oficială în CAVAS. Performance-ul aduce în prim-plan tipologiile diferitelor personaje aflate în momente de criză. Cuplurile sunt supuse unui test în decursul unei nopţi, încercând să rezolve situaţia. Ipostazele sunt tratate cu superficialitate, umor, nemulţumiri sau respingeri, toate dezvăluind probleme personale. Autorul a ales ca în fiecare scenă să se întâmple acelaşi lucru, un accident, dar privit din perspective diferite. Fiecare alegere poate apropia sau îndepărta personajele de umanitate. Lect. univ. dr. Adriana Bârză a realizat momentele coregrafice şi de mişcare din spectacol.

Scenografia minimalistă a lui Andrei Cozlac a dat continuitate spectacolului, oferind fragmentarismului pe care textul original îl propune omogenitatea necesară dezvoltării conflictului dramatic. Problematica spaţiului, realizată, pe de o parte, de către actorii de pe scenă, iar, pe de altă parte, de succesiunea proiecţiilor, face din Dawn Way un spectacol viu şi complex, implicând o interacţiune pe mai multe planuri a spectatorilor care, în cele din urmă, devin personaje ale aceloraşi drame, mascate de aparentul confort al propriului scaun.

Dawn Way interacţionează pe mai multe planuri cu spectatorii

Din distribuţia spectacolului fac parte masteranzii anului I – Arta actorului de la DAT: Vlad Bînzoiu, Șerban Chitu, Ioana Cosma, Vlad Ianuş, Oana Marin, Alexandra Mihalache, Andreea Moşoiu, Daniel Nuţă, Teodora Daiana Păcurar, Fabiola Petri, Valeriu Stelian, Alexandru Urdea, Claudiu Urse.

Lect. univ. Dr. Luminiţa Puiuleţ este managerul de proiect al spectacolului, asigurând buna desfăşurare a tot ce înseamnă pre-producţie şi post-producţie, iar echipa tehnică este compusă din Tudor Răileanu, Radu Nechit, Dorin Părău. Raluca Mitea, studentă în anul II – Teatrologie/ management cultural, a fost asistenta de proiect.

#minor & Premiu Iulian Vişa, acordat lui Bogdan Georgescu

#minor, în regia lui Bogdan Georgescu. Foto Radu Nechit

Prezent în secţiunea Teatru FITS, spectacolul #minor este o coproducţie a Teatrului „Radu Stanca” Sibiu şi Departamentul de Artă Teatrală, realizat de Bogdan Georgescu. Distribuţia îi numără pe actorii: Vladimir Petre, Gabriela Pîrliţeanu, Raj, Maria Soilică, Claudiu Urse.

#minor, un proiect de artă activă

Având ca suport informaţiile de ultim moment din presă şi din sfera de interese ale publicului, spectacolul lui Bogdan Georgescu aduce în prim-plan o dezbatere – în egală măsură exprimată în mod direct, cât şi filtrată de artisticitate – legată de probleme de ordin social cu neputinţă de ignorat din realitatea imediată. Accentul este pus pe un eveniment petrecut în Norvegia, mult dezbătut în presa şi televiziunea din România. Discuţiile “alunecă” pe rând în zona intereselor personale, a experienţelor personale, apare un joc al dominării şi a impunerii “în forţă” a propriilor opinii, a convingerilor şi obiectivelor politice. Obiectivul montării “cade” pe noile situaţii şi condiţii de coordonare, prin propuneri de strategii eficiente în perimetrul European, al Uniunii Europene, în care interesul economic şi politic pare a fi factorul dominant în rezolvarea problemelor de educaţie.

Bogdan Georgescu primind Premiul Iulian Vişa

#minor este un proiect de artă activă care combină tehnici de devising, teatru documentar şi observaţional, explorând noi tipuri de teatralitate şi structuri dramatice.

Bogdan Georgescu a primit, în cadrul Galei FITS, premiul Iulian Vişa, acordat tinerilor regizori.

Scenă din Viaductul. Foto Radu Nechit

Prezentat în cadrul celei de-a 23-a ediţie FITS, în secţiunea Întâlnirilor şcolilor de teatru, spectacolul studenţilor anului III-Actorie, Viaductul, regizat de Anca Bradu, avându-i asistenţi pe Diana Fufezan şi Adrian Neacşu, a avut premiera oficială în CAVAS.

Spectacolul Viaductul, adaptare liberă după textul omonim al autorului maghiar János Háy, este, în primul rând, un exerciţiu etic. În formula teatrului-atelier, proiectul propune tinerilor actori şi spectatori o dezbatere despre conflictul între generaţii. Scenografia este asigurată de Mihai Păcurar.

Viaductul

Cuplul central Petru-Sofia este o reeditare în zilele noastre a lui Romeo şi a Julieta, a Wendlei şi Melchior, eroii capodoperelor clasice ale lui Shakespeare şi Wedekind. Ei readuc în contemporaneitate destinul tragic al tinerilor ce nu se pot regăsi în societate, în familie şi în mediul educaţional represiv şi absurd. Subiectul piesei porneşte de la un caz real petrecut la Veszprem, oraş cultural cu un pronunţat caracter ecumenic, în Ungaria anilor 2000. Proiectul propune un manifest pentru comunicare, echilibru, armonie şi alte valori pozitive capabile să readucă copiii în sânul familiei, familia în centrul societăţii, societatea în spectrul valorilor morale regăsite. Spectacolul doreşte să articuleze un pod de comunicare între generaţiile atât de scindate de şocul istoriei noastre recente.

Din distribuţie fac parte studenţii anului III, licenţă – Actorie: Ștefan Tunsoiu, Iustinian Turcu, Rebeca Semerean, Emmanuel Antonescu, Vladimir Petre, Mădălin Cărbunaru, Lucian Bădulescu, Andra Chelcea, Cristina Gogîrlă, Gabriela Pîrliţeanu, Silvana Blidariu. Lect. Univ. Dr. Luminiţa Puiuleţ este managerul de proiect al spectacolului, alături de asistentul de proiect Corina Predescu, iar echipa tehnică se constituie din: Radu Nechit, Raluca Ivan, Dorin Părău.

Lansări de carte

George Banu şi Alexa Visarion

Un eveniment editorial deosebit din cadrul Festivalui Internaţional de Teatru de la Sibiu (2016) a fost lansarea volumului Alexa Visarion sau destinul vocaţiei al regizorului Alexa Visarion, moment susţinut de Constantin Chiriac şi George Banu, dar şi lansarea cărţii tinerei Alba Simina Stanciu, prezentată de Octavian Saiu.

Cartea Ritual şi imagine în dansul contemporan de Alba Simina Stanciu urmăreşte trasarea celor mai importante momente ale dansului în secolul XX, privit pe de-o parte prin prisma investiţiilor artelor vizuale, iar pe de altă parte prin modificările tehnice şi expresive ale corporalităţii. Cartea este un bun instrument teoretic, practic, dar şi pedagogic pentru studenţii care vor să-şi perfecţioneze cunoştinţele despre teoria dansului, dar şi un eveniment editorial ce se adresează tuturor celor pasionaţi de arta dansului.

Vorbind despre lucrarea sa, regizorul Alexa Visarion menţionează momente foarte personale, referitoare la oamenii apropiaţi, fie din familie, fie artişti cu care a lucrat pe parcursul carierei sale. Este o lucrare “bilanţ” care parcurge etape diverse ale creaţiei, privită şi prin filtrul celor mai importanţi analişti şi critici de teatru, cu interviuri şi expuneri analitice ale concepţiei de rol şi spectacolul creat de regizorul Alexa Visarion.

Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru, la Suceava

Începe Festivalul Şcolilor de Teatru de la Suceava

Cele mai importante şcoli de teatru din România, dar şi 4 şcoli de teatru din Europa de Est şi spaţiul balcanic îşi vor prezenta cele mai reprezentative producţii în cadrul Festivalului, în perioada 4-11 iulie 2016. În acest an vor fi două spaţii de desfăşurare a evenimentului: Teatrul “Matei Vişniec” şi Auditorium “Joseph Schmidt”, iar toate evenimentele sunt cu intrare liberă.

Motivul pentru care la festival sunt invitate şcoli de teatru din Europa de Est şi spaţiul balcanic este acela că festivalul îşi doreşte să reprezinte un punct de plecare pentru proiecte realizate la nivel internaţional, pornind de la întâlnirile şcolilor de teatru de la Suceava.

“Anul acesta ne-am orientat către şcolile care vin din spaţiul est-european, balcanic, pentru că ne dorim că acesta să fie un punct de plecare pentru proiecte construite la nivel european. Cred că asta va fi direcţia pe care acest festival ar trebui să se dezvolte în viitor”, afirmă Paul Chiribuţă, directorul FIST.

Universitatea de Arte Târgu Mureş – Facultatea de Arte, Universitatea “Lucian Blaga” Sibiu – Facultatea de Teatru, Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi – Facultatea de Teatru, Universitatea din Craiova, Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca – Facultatea de Teatru şi Televiziune şi Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi – Facultatea de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” Bucureşti – Facultatea de Teatru sunt invitatele ediţiei cu numărul3 a festivalului.

Acestora li se adaugă patru şcoli de teatru din Europa de Est şi spaţiul balcanic: Academia de Muzică şi Arte Plastice Chişinău, Şcoala de Film Lodz, Polonia, Universitatea de Arte Bratislava, Slovacia, Academia Naţională de Teatru şi Film Sofia, Bulgaria.

Be yourSelfie prin Bucureşti – vernisajul expoziţiei de fotografie urbană

Abdel Hafiz Laila, lucrare din expoziţia Be yourSelfie prin Bucureşti

Astăzi, în sediul din Str. Spiru Haret al Facultăţii de Știinţe Politice a Universităţii din Bucureşti, are loc vernisarea unei expoziţii de fotografie urbană, care îi are ca autori pe liceenii din cinci colegii bucureştene. Evenimentul este etapa finală a proiectului Be yourSelfie prin Bucureşti, program de educaţie şi istorie urbană pentru studenţi şi liceeni derulat de FSPUB cu sprijinul UMP.

Expoziţia va fi deschisă publicului larg în perioada 22 iunie – 31 august în clădirea din Str. Spiru Haret nr. 8, cunoscută şi sub denumirea de Casa P.P. Negulescu. Fotografiile au fost realizate de liceenii din Colegiul Naţional Matei Basarab, Colegiul Naţional Dimitrie Cantemir, Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr, Colegiul Naţional Sfântul Sava, Colegiul Naţional Spiru Haret. Cele câteva sute de imagini urmează a fi evaluate de un juriu independent, dar echipa FSPUB îi consideră pe toţi tinerii participanţi la proiect ca fiind câştigători, în descoperirea şi cunoaşterea propriului oraş.

Abdel Hafiz Laila

Be yourSelfie prin Bucureşti a avut o dublă menire: de conştientizare a laturii multiculturale a oraşului Bucureşti şi de învăţare printr-un demers practic de documentare culturală a oraşului. Activităţile proiectului au presupus organizarea de sesiuni de formare şi ateliere pe teme de educaţie urbană, precum şi vizite ghidate pentru studenţi din ciclul de licenţă (într-o primă etapă) şi elevi din cinci licee bucureştene (în a doua etapă). Pornind de la o serie de abordări interdisciplinare, FSPUB şi-a propus să răspundă următoarelor întrebări: Ce este un oraş? Cum se dezvoltă un oraş? Cum funcţionează (social, politic, economic, cultural) un oraş? Care sunt câteva dintre problemele majore cu care se confruntă o metropolă, ca Bucureştiul?

Proiectul Be yourSelfie prin Bucureşti a avut la bază intenţia FSPUB de a ieşi din spaţiul învăţării formale, precum şi de a realiza o legatură între învăţământul universitar de licenţă şi cel liceal. Activităţile proiectului i-au familiariziat pe tineri cu munca de cercetare în echipă şi cu tehnici menite să îmbunătăţească abilităţile de comunicare. Proiectul s-a desfăşurat în cadrul Programului PA 17/RO-13 – Promovarea diversităţii prin cultură şi artă în cadrul patrimoniului cultural european, derulat prin Mecanismul financiar SEE 2009-2014, şi a fost finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României. Valoarea proiectului este de 14.443 euro şi a durat şapte luni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.