Tristan Tzara, celebrat şi studiat la Paris de specialişti europeni ai avangardei

Institutul Cultural Român de la Paris organizează, în parteneriat cu Universitatea din Tilburg, ziua de studiu Tristan Tzara şi pictura, celebrând 100 de ani de la naşterea mişcării Dada, vineri 27 mai.

Această zi de studio, care se va desfăşura la Ambasada României de la Paris, este un eveniment excepţional prin participarea celor mai prestigioşi specialişti europeni în avangardă, cum sunt Henri Béhar, profesor la Universitatea Sorbona 3, Estelle Pietrzyk de la Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, curatoarea expoziţiei Tristan Tzara, l’homme approximatif, Kathryn Brown de la Universitatea din Tilburg, istoricul de artă Cécile Godefroy sau criticul literar Petre Răileanu.

Contribuţiile şi dezbaterile acestei zile de studii se concentrează pe rolul lui Tristan Tzara în cadrul mişcării Dada, dar şi în cadrul mai larg al evoluţiei avangardei europene.

De-a lungul lungii sale cariere, celebrul poet român, Tristan Tzara, a menţinut legături de amiciţie şi de parteneriat artistic cu pictorii din generaţia sa. Ziua de studiu va observa impactul acestor relaţii asupra esteticii lui Tzara şi asupra evoluţiei limbajului său vizual-poetic după debutul dadaist al poetului în Elveţia şi până la moartea sa, la Paris, în 1963.

Intervenţiile celor 10 personalităţi prezente pentru această zi de studiu Tzara se concentrează pe dialogurile între text şi imagine în colecţiile de poezie ale lui Tzara, transformările cuvântului într-un obiect vizual şi preocupările lui Tzara privind rolul său de critic de artă. Punând accent pe raporturile dintre artişti şi pe intersecţia dintre media şi practică, intervenanţii vor examina opera lui Tzara ca un sit privilegiat de experimentare literară şi vizuală.

În prima sesiune a dimineţii, sunt programate alocuţiunile: Muzica din De nos oiseaux, susţinută de Peter Dayan (Universitatea din Edinburgh), Colaborarea între Tzara şi Marcel Iancu pe La première aventure céleste de Mr Antipyrine, propusă de Agathe Roblot (Universitatea din Edinburgh) şi Tristan Tzara şi Sonia Delaunay: Proiectele Robes-poèmes a istoricului de artă Cécile Godefroy.

A doua sesiune cuprinde intervenţiile lui Eric Robertson (Universitatea din Londra) – Il y a des zigzags sur mon âme: Colaborările Dada ale lui Tzara şi Arp, Cécile Bargues (istoric de artă, PhD; curator) – Tzara, Dada, măştile şi Petre Răileanu (critic literar): Tzara-Brâncuşi.

În prima parte a după-amiezii, Kathryn Brown (Universitatea din Tilburg) va vorbi despre Tzara şi „mitologia modernă” a lui Henri Rousseau, Stephen Forcer (Universitatea din Birmingham) se referă la Importanţa imposturii intelectuale: Tzara, Film, Cunoaştere, iar Estelle Pietrzyk (curator-şef de patrimoniu la Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg) conferenţiază despre Tristan Tzara la muzeu: Introducere în expoziţia „L’Homme Approximatif” la Musée d’Art Moderne et Contemporain de Strasbourg.

În ultima sesiune a zilei este programată o Intervenţie cu Henri Béhar (Universitatea Sorbonne Nouvelle, Paris 3), intitulată Je n’écrirai jamais le tombeau de Tzara, urmată de Discuţii.

Henri Béhar este istoric şi profesor emerit la Universitatea Paris III, specialist în literatura de avangardă. A scris lucrări de referinţă despre Alfred Jarry, Dada şi suprarealism. Este unul din pionierii utilizării informaticii în studiile literare.

Kathryn Brown este specialistă în pictură şi literatură modernă franceză, precum şi în artă contemporană. Este doctor în franceză (University of Oxford) şi în istoria artei (University of London).

Petre Răileanu este un critic literar şi eseist român, ce s-a stabilit în anul 1992 în Franţa. Scrie în limbile franceză şi română, fiind specialist în avangarda română. A absolvit studii de masterat la Universitatea Sorbonne Nouvelle, Paris III (1993).

Instalat la Paris, a lucrat ca jurnalist la Radio France Internationale. A publicat articole, studii şi eseuri, atât în Franţa cât şi în România, care clarifică zonele de interferenţă dintre cele două culturi, cu precădere în perioada avangardei literare şi artistice. Eminent specialist în Gherasim Luca, Tristan Tzara şi în suprarealismul românesc, Petre Răileanu, redactor al revistei Lettres roumaines este laureat (2012) al Bursei de creaţie de avangardă Sarane Alexandrian, pentru eseul său: Le Groupe surréaliste roumain ou la vie dans la vie.

Estelle Pietrzyk este curator-şef al Muzeului de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg.

Eric Robertson este profesor de cultură franceză modernă vizuală şi literară la Royal Holloway, University of London. Cercetările sale se axează în principal pe literatura franceză a secolului XX, precum şi pe artele vizuale, cu precădere Modernismul european şi avangarda.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.