Un producător auto din Asia vrea să vină în România

Preşedintele Asociaţiei Producătorilor Români de Autovehicule (ARCOM), Constantin Stroe, a lăsat să se înţeleagă că un mare producător auto intenţionează să intre în România. Conform acestuia, firma în cauză ar proveni din Asia, dar nu a dorit să furnizeze mai multe amănunte, rezumându-se să spună că ţara noastră nu îşi mai permite un eşec. „Am avut deja două rateuri mari în România, sper să nu-l avem şi pe al treilea. Punct”, a declarat preşedintele ACAROM. Stroe s-a referit la eşecurile numite Mercedes şi Jaguar.

Producătorul auto britanic Jaguar Land Rover, controlat de compania indiană Tata, a testat terenul pentru construcţia unei fabrici la Braşov pentru care urma să creeze 8.000 de locuri de muncă şi să investească câteva sute de milioane de euro. Afacerea a căzut iar britanicii au ales Slovacia, o ţară până nu de mult neaflată pe harta mondială a producătorilor auto, dar care azi găzduieşte mai multe fabrici ale celor de la Volkswagern, Kia Motors, Peugeot-Citroen. A fost a doua mare ratare a României, după ce la finele anilor 2000 nemţii care fabrică Mercedes au ales Ungaria.

Ca să ne dăm seama de cum se alege locul unei viitoare investiţii în industria auto, dar nu numai, trebuie să ne întoarcem un pic în trecut, pentru un exemplu. Prin anii 2005-2006, pe străzile oraşului Kecskemét, situat lângă celebra autostradă M5 din Ungaria, au început să-şi facă apariţia diverşi curioşi care nu făceau altceva decât să inspecteze cu multă minuţiozitate tot ce mişcă în urbe: cum arată oamenii, cum sunt gospodăriile lor, cum sunt şcolile, cât de performante sunt spitalele, cât de curate sunt străzile ş.a.m.d. Fenomenul a fost atât de discret încât nimeni n-a băgat nimic de seamă. După un timp relativ scurt, presa maghiară, românească, germană şi de oriunde a anunţat că gigantul auto german Daimler Benz a decis să-şi amplaseze noua fabrică la Kecskemét, şi nu în România, la Sânandrei, în judeţul Timiş.

În prezent există doi producători în ţară: francezii care controlează Dacia, la Mioveni, şi americanii de la Ford, la fabrica de la Craiova. Ford merge la ralanti, cu producţia sub cea prevăzută în contractul de privatizare, pe motiv că duce lipsă de autostrăzi. Cei de la Renault Dacia se plâng de asemenea de infrastructura deficitară din România. De altfel, francezii au ameninţat Guvernul României că dacă nu fac autostrada Piteşti-Craiova ar putea lăsa ţara noastră pentru Turcia. Industria auto din România, asamblare autovehicule plus componente, are o cifră de afaceri anuală de aproape 19 miliarde de euro, care generează circa 12% din PIB.

Despre apariţia unui nou producător auto s-a vorbit de anul trecut. Atunci, o companie a delegat firma de consultanţă Roland Berger să negocieze cu Ministerul Economiei achiziţia unui teren de 40 de hectare unde să construiască o fabrică cu o capacitate de 300.000 de unităţi pe an şi cu 3.000 de angajaţi. Investitorul cerea de la autorităţi una-două propuneri pentru locaţii potenţiale precum şi date cheie, fotografii, prezentare a locului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4634 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.