Băsescu şi Ponta „au convenit” asupra privatizării societăţilor de stat și a negocierilor cu FMI

Traian Băsescu şi Victor Ponta au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă şi listarea unor acţiuni Transgaz şi să aştepte numirea managerilor privaţi care să crească valoarea celor două companii, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse participante la discuţia de miercuri de la Palatul Cotroceni.

„Preşedintele şi premierul au fost de acord să amâne privatizarea CFR Marfă şi listarea Transgaz, cu argumentul că acum nu este momentul prielnic. Cei doi au agreat că este nevoie ca mai întâi să fie introdus managament privat care să crească valoarea celor două companii şi abia apoi să fie încheiate procedurile de vânzare de acţiuni”, au arătat sursele citate.

Administraţia Prezidenţială a transmis miercuri ce au „convenit” cei doi. În discuţie au fost chestiuni care ţin de Guvern, cum sunt privatizările, însă au fost puse pe masa discuţiilor de Băsescu, iar Ponta nu a avut nimic de obiectat.

Comunicatul integral al Administraţiei Prezidenţiale

„Președintele României, domnul Traian Băsescu, s-a întâlnit, miercuri, 7 noiembrie a.c., la Palatul Cotroceni, cu prim-ministrul României, domnul Victor-Viorel Ponta în cadrul consultărilor cu Guvernul pe care şeful statului le-a solicitat conform Articolului 86 din Constituţia României.

În cadrul întrevederii, domnul preşedinte Traian Băsescu şi domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta au convenit în ceea ce priveşte negocierile cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi a Comisiei Europene care se află la Bucureşti şi au stabilit o viziune comună de lucru în legătură cu privatizarea societăţilor de stat. Cei doi înalţi oficiali au agreat în acest sens importanţa implementării strategiei de management privat cât mai rapid cu putinţă.

Domnul preşedinte Traian Băsescu şi domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta au căzut de comun acord şi cu privire la măsurile pe care Guvernul urmează să le întreprindă în perioada următoare pentru deblocarea plăţilor pe programele cu finanţare europeană, precum şi în ceea ce priveşte onorarea plăţilor restante pentru proiectele aflate în fază de implementare, care trebuie să se facă în cel mai scurt timp posibil.

În cadrul consultărilor, s-a făcut şi o evaluare a stadiului implementării criteriilor din cadrul Mecanismului de Verificare şi Cooperare (MCV) şi s-a discutat necesitatea ca raportul din luna decembrie 2012 să cuprindă evaluările exacte şi corecte privind statul de drept din România.

În privinţa exerciţiului bugetar al Uniunii Europene 2014 – 2020, preşedinte României, domnul Traian Băsescu şi prim-ministrul României, domnul Victor-Viorel Ponta, au stabilit că urmează să aibă o nouă întrevedere după participarea domnului prim-ministru Victor-Viorel Ponta la întâlnirea „Prietenilor Coeziunii” din data de 13 noiembrie a.c. ce va avea loc la Bruxelles”.

Statul s-a angajat faţă de Fondul Monegar Internaţional să vândă pe bursă participaţii la unele companii, printre care şi un pachet de 15% din acţiunile Transgaz. Operaţiunea era programată iniţial pentru sfârşitul lui iunie, dar a fost amânată din motive tehnice.

În cazul CFR Marfă, Guvernul intenţionează să vândă prin licitaţie cu strigare un pachet de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al companiei, precum şi pachetul care va fi deţinut de stat în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor CFR Marfă către CFR S.A.

Iniţial, Guvernul s-a angajat faţă de FMI să vândă doar 20% din acţiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) să fie vândut un pachet majoritar de acţiuni.

Ministerul Transporturilor a anunţat că îşi asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins şi în cazul celui mai pesimist scenariu.

Ulterior, oficialii ministerului au declarat că procedura de vânzare a CFR Marfă este întreruptă şi nu va putea fi finalizată până la sfârşitul anului întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT. CSAT nu este însă Băsescu, de unul singur.

UPDATE Ponta: A fost o discuţie extrem de serioasă, de tehnică

Discuţia purtată cu Traian Băsescu a fost extrem de serioasă, tehnică şi instituţională, a declarat premierul Victor Ponta miercuri, după întrevederea avută la Cotroceni cu Băsescu.

Principalele declarații făcute de Ponta după întâlnirea cu Băsescu

Azi în cadrul consultărilor, a fost o discuţie serioasă, tehnică şi instituţională. Îmi doresc ca preşedinţia şi Guvernul să respecte şi de acum această linie de colaborare instituţională.

-A fost un moment foarte bun şi am analizat cu preşedintele faptul că România a reuşit în 6 luni o macrostabilizare economică şi bugetară ieşind dintr-o zonă extrem de riscantă la începutul anului. Totodată, a ieşit şi din punct de vedere tehnic din recesiune.

-Agenţiile de rating au păstrat investment grade-ul României într-o perioadă în care multe ţări au suferit o degradare a acestuia.

-România a avut o creştere economică mai mică decât se previzionase din cauza secetei, dar pentru 2013 România este trecută de Comisia Europeană cu o creştere de 2,3%, în condiţiile în care creşterea medie în Uniune este de 0,1%

-Emisiunile de titluri de stat au avut o dobândă de 5,04%, foarte mică. Este posibil ca până la sfârşitul anului să ne mai împrumutăm, dar sub pragul psihologic de 5%.

-Nu vreau să instig o bătălie de orgolii între miniştrii de Finanţe, dar la predarea mandatului de către domnul Drăgoi, MFP avea un buffer de 4,2 miliarde de euro, iar acum îl are de 6,4 miliarde.

-Suma afectată pentru investiţii în 2012 a fost de 6,4%, în scădere cu 0,1% din PIB faţă de 2011. Cheltuielile cu personalul bugetar sunt practic la acelaşi nivel, cu o uşoară creştere în 2013 ce va fi negociată cu FMI.

-În decembrie sau ianuarie vom avea negocieri pentru o nouă scrisoare de intenţie. Privatizările Transgaz şi CFR Marfă avem un punct de vedere comun. Am discutat despre reluarea programelor cu finanţare europeană, blocate în mod real de la începutul anului 2012. Dacă la POSDRU urmează să avem în 19-21 noiembrie o misiune de audit, iar în din decembrie să trimitem la decontare facturile, programul pentru mediu nu este în procedura de suspendare. la transporturi, putem debloca. A existat o situaţie concretă la un anumit proiect unde lucrurile s-au desfăşurat ilegal. La creşterea competitivităţii, problemele sunt de fond, din perioada constituirii autorităţii de management.

-Pe MCV am prezentat concluziile informării făcute de doamna Pivniceru ieri, în şedinţa de Guvern.

-Ultimul subiect, cel referitor la bugetul UE 2014-2020. Am avut o consultare cu preşedintele Băsescu legată de discuţiile avute în grupul „Prietenii coeziunii”, dar şi discuţiile avute cu autorităţile italiene şi franceze care au poziţie comună cu România privind Politica Agricolă Comună.

-După ultimele negocieri de la Bruxelles din 13 noiembrie, voi avea o nouă discuţie cu preşedintele României în care vom lua o decizie privind mandatul României la Consiliul European.

-Nu există o divergenţă de abordare între Guvern, BNR şi preşedinte privind privatizările de la Transgaz şi CFR Marfă.

-Până acum nu s-a discutat cu FMI despre Oltchim (…) FMI nu are atribuţii să discute despre ajutorul de stat, este treaba comisarului Almunia. FMI nu are nicio legătură cu decizia DG Competition.

-Am cerut oficial să mandatul de a merge la Bruxelles şi am convenit să decidem după discuţiile pe care le voi avea cu grupul Prietenii Coeziunii.

-Poziţia Guvernului este a negocia un nou acord preventiv cu FMI după ce acesta expiră. Nimeni nu a negociat deocamdată un nou acord.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8526 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.