20 de ani de Festival Internaţional „Shakespeare”

Cea de a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional “Shakespeare” se desfăşoară în condiţii speciale, fiind dedicată împlinirii a 450 de ani de la naşterea celui mai mare dramaturg al lumii din toate timpurile, William Shakespeare. Cu acest prilej aniversar, sunt marcaţi şi 20 de ani de la fondarea acestei manifestări teatrale româneşti, care şi-a câştigat de-a lungul celor două decenii de existenţă o binemeritată notorietate naţională şi internaţională.

“Desfăşurată sub genericul «Shakespeare al tuturor», această ediţie se înscrie într-un ciclu început în anul 2012, când Festivalul a avut loc sub deviza «Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actorii», ciclu ce va fi continuat în anul 2016, când se vor împlini 400 de ani de la moartea marelui Will, de ediţia cu tema «Shakespeare pentru eternitate».

Dacă se poate spune că Festivalul a avut, mai ales la ultimele sale ediţii, un caracter uşor elitist, adresându-se preponderent cunoscătorilor, oamenilor de teatru, se doreşte ca, prin spectacolele programate, el să se adreseze începând de acum unor categorii mult mai largi de spectatori.

Desigur, a fost continuată politica prezentării unor spectacole importante din teatrul mondial, realizate de creatori dintre cei mai cunoscuţi, fiind invitate teatre din ţări cu o puternică mişcare teatrală precum Marea Britanie, Rusia, Lituania, Polonia, Ungaria sau Ucraina, precum şi spectacole aparţinând unor culturi mai puţin prezente până acum în România, cum ar fi cele din China, în care sunt aduse elemente ale teatrului tradiţional din această străveche cultură, din Armenia sau din Africa de Sud.

Sunt spectacole care, suntem convinşi, se vor bucura de o caldă primire atât din partea publicului, cât şi a specialiştilor.

Pe lângă prezenţa unor spectacole Shakespeare de un indiscutabil nivel artistic, consecvent programului său, interesat de viitorul teatrului, Festivalul va avea şi de această dată o secţiune educativ-formativă, destinată elevilor şi studenţilor de la secţiile de arta actorului, regie, scenografie şi teatrologie, convinşi fiind că prezenţa acestora la un Festival de importanţa celui de la Craiova poate influenţa şi marca devenirea lor.

Se va acorda, bineînţeles, aceeaşi atenţie ca şi până acum desfăşurării «Sesiunii de shakespeareologie», patronată de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru şi «Conferinţei Internaţionale Shakespeare», organizată în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare, precum şi organizării expoziţiilor de artă fotografică şi artă plastică, lansării unor cărţi de shakespeareologie şi DVD-uri, încercându-se la această ediţie o paralelă, o privire comparată asupra creaţiei celor două genii poetice naţionale şi universale, Shakespeare şi Eminescu.

Mai trebuie menţionat că, dincolo de colaborarea cu Centrul de Proiecte Culturale ArCuB Bucureşti, începută în anul 2006, care s-a dovedit deosebit de inspirată, în special în creşterea prestigiului Festivalului, în intenţia organizatorilor, Teatrul Naţional «Marin Sorescu» din Craiova şi «Fundaţia Shakespeare», este ca, începând din acest an, cel puţin câte un spectacol din cele jucate la Craiova să fie programat şi în oraşele din judeţele Olteniei.

Miranda, excepţională adaptare a piesei Furtuna, în regia lui Oskaras Korsunovas

Şi, obiectiv extrem de important, «Festivalul Internaţional Shakespeare» 2014 se doreşte a fi unul din evenimentele majore în bătălia purtată de Primăria Craiova şi întreaga regiune Oltenia pentru dobândirea calităţii de Capitală Culturală a Europei în anul 2021”, afirma Emil Boroghină, Director fondator al “Festivalului Internaţional Shakespeare”, Preşedintele “Fundaţiei Shakespeare”, vicepreşedinte al “Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare”.

În deschiderea Festivalului a fost dezvelită statuia lui William Shakespeare, creaţie a sculptorului Rodion Gheorghiţă, iar primul spectacol din acest an a fost cel al Teatrului “Globe” din Londra, regizat de Max Webster, “Mult zgomot pentru nimic”, reluat în ziua următoare şi în Piaţa William Shakespeare.

Au umat, în săptămâna care a trecut, alte spectacole de referinţă: “Cum vă place”, spectacol al Teatrului Naţional din Budapesta, în regia lui Silviu Purcărete, “Richard al III-lea”, producţie a “AM Production”, în colaborare cu “National Arts Festival” şi “Market Theatre” din Cape Town (Africa de Sud), pus în scenă de Fred Abrahamse, “Richard al III-lea”, spectacol prezentat de Teatrul Naţional din Beijing, în regia lui Wang Xiaoying, “Măsură pentru măsură”, montat de Yuri Butusov, la Teatrul “Vaghtangov” din Moscova şi “Comedia erorilor”, spectacol prezentat de Compania “Propeller” din Marea Britanie, în viziunea regizorului Edward Hall.

În acelaşi timp, la Teatrul ,,Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, a fost programat, tot în cadrul Festivalului, “Iulius Caesar”, adus de “Teatrul Dramatic” din Erevan, semnat de Armen Khadikyan, iar în Bucureşti, la ArCuB, publicul a putut aplauda, ieri seară, spectacolul “Miranda” al Teatrului Municipal “O.K.T.” din Vilnius, în regia extraordinarului Oskaras Korsunovas.

Adaptare după “Furtuna” de William Shakespeare, “Miranda” este o reflecţie asupra dramei intelectului constrâns să se alinieze unei lumi pragmatice şi mediocre. Miranda (Airida Gintautaite) şi Prospero (Darius Meskauskas) sunt protagoniştii unui dialog al Sinelui cu Alter Ego-ul, al luptei pentru supremaţie şi al jocului de cuvinte dincolo de care spectatorul poate ghici o dramă: valorile filosofice şi culturale nu pot supravieţui decât prin plămădirea unei fantasme – Miranda. O dramă medievală este astfel adusă în modernitatea unei Uniuni Sovietice a anilor ‘60, în care intelectualii „incomozi” sunt exilaţi pe insule pustii şi sunt constrânşi la abandonarea vieţii spirituale. Aceste insule devin cochiliile în care se retrag cei mai talentaţi creatori, departe de societatea comunistă golită de sensuri. Strălucita regie a lui Oskaras Koršunovas ne arată un Prospero închis într-un univers lipsit de imaginaţie, conversând cu o Miranda atinsă de retard, despre exil şi deposedare. „Eu vorbesc despre realitatea care mi se înfăţişează imediat, dar cred că ea ne arată un altfel de adevăr dacă este pusă într-un context mai larg”, conchide artistul lituanian.

În spaţiul creat de Koršunovas în “Miranda”, personajele istoriei alegorice colorate despre conducătorul Milanului, Prospero, şi fiica sa Miranda, nu se pot aştepta la un final fericit – şi asta nu doar pentru că acţiunea are loc aici într-un mic apartament dintr-un bloc sovietic. Acest cadru puţin familiar pare înscris în spaţiul întunecat al arenei teatrului. El pluteşte periculos încă dinainte să înceapă spectacolul – pe măsură ce spectatorii se aşază în scaune, el este aruncat încoace şi încolo de “Lacul lebedelor” de Piotr Ceaikovski, ce mai târziu reclamă vieţile celor care au trădat şi ale celor care au fost trădaţi. Nu se găseşte un port ferit pentru vasele care nu au fost distruse de furtuna magică a lui Prospero, iar marinarii sunt îmbrăcaţi în haine şi mai curate decât înaintea furtunii.

După succesul răsunător al reprezentaţiei “Romeo şi Julieta” la “Festivalul Internaţional Shakespeare” din 2012, regizorul Oskaras Koršunovas revine anul acesta cu propria viziune asupra operei marelui Shakespeare, în care depresia şi absurdul lumii actuale se răsfrâng din replicile unor actori remarcabili. Tânărul artist a fondat teatrul care îi poartă numele în anul 1998, iar de atunci şi-a format un repertoriu vast, care include atât artă teatrală contemporană, cât şi reprezentaţii clasice. După ce în 2006 a primit prestigiosul Premiu al “Teatrului European pentru Noile Realităţi”, în anul 2009, Oskaras Koršunovas a fost distins cu titlul de Cavaler al “Ordinului Francez pentru Literatură şi Artă”.

“Festivalul Internaţional Shakespeare” pune anul acesta faţă în faţă două viziuni ale piesei istorice “Richard al III-lea” a lui William Shakespeare, scrisă în 1591 şi care descrie scurta domnie a regelui Richard al III-lea al Angliei: cea a Teatrului australian şi cea a regizorului chinez.

În serile de 29 şi 30 aprilie, la ora 19.00, scena Majestic a Teatrului “Odeon” va deveni o sursă de emoţii controversate pentru spectatorii care vor oscila între admiraţia pentru o personalitate puternică şi scandalizarea în faţa unui geniu malefic, în spectacolul montat de renumitul regizor Wang Xiaoying, cu actori ai Teatrului Naţional din China.

Richard al III-lea este unul dintre cele mai întunecate personaje din opera lui Shakespeare, fiind adesea comparat cu Macbeth în privinţa cruzimii cu care îşi urmeză destinul. Descris în piesă ca diform, de parcă dramaturgul şi-ar fi propus să-l pedepsească în acest fel, Richard III îşi revarsă pornirile atavice pentru a-şi atinge scopurile, urzind planuri machiavelice, menite să-i confere puterea politică absolută. Diabolismul său este perfect încadrat de scenă, iar spectatorul se cutremură în faţa succesiunii de replici presărate cu râsete sardonice, când Richard îşi gratulează propria perfidie. Scenele conturează fiecare personaj din spectacol, la liniile shakespeariene regizorul adăugând o remarcabilă tuşă orientală. Richard III este altfel construit de Wang Xiaoying. Este lipsit de stigmatul fizic, este zvelt şi uneori comic şi încearcă să o cucerească pe proaspăt văduvita Lady Ann. „De fapt, adevăratul Richard din istorie nu avea un handicap. Nu-mi doresc să fac din acest defect al lui un motiv al setei lui de putere. Cu alte cuvinte, nu-mi doresc să-l fac diferit de oamenii obişnuiţi”, declară regizorul.

Dincolo de scenă, noul Richard se doreşte întruchiparea politicianului actual, iar protagonistul îşi domină publicul prin veridicitate. „Piesa şi-a propus să portretizeze latura întunecată şi potenţialul malefic existent în fiecare persoană”, mărturiseşte într-un interviu Wang Xiaoying, vicepreşedinte şi director artistic al Teatrului Naţional din China.

Despre spectacolul ruşilor de la Moscova, “Măsură pentru măsură”, regizorul Yuri Butusov susţine, ca simbol, că iubirea este singura motivaţie care există. Ea ne forţează să comitem o mulţime de nebunii şi lucruri meschine, dar, la sfârşit, ne înfrumuseţează sufletul. Această coliziune este esenţială pentru viaţă şi om, şi cu toţii ne luptăm cu noi înşine pentru a ajunge la un adevăr.

“Teatrul «Vakhtangov» este cunoscut pentru fizicalitatea spectacolelor sale şi se petrec o grămadă de lucruri pe scenă – jefuiri, rugarea unui membru al audienţei să înmâneze recuzită actorilor, făcând umor improvizat când un spectator se aşază zgomotos pe un pahar de plastic. Ar putea fi iritant, dar când merge – chiar merge; vedem sfoara morală pe care merge Isabella, între virtute şi loialitate, pe când ea păşeşte cu mare grijă pe o linie imaginară a scenei, iar momentele ei cu Angelo şi, mai târziu, cu Ducele sunt coregrafiate ca într-un balet. Este o adaptare foarte clară, dacă nu foarte individuală. Epishev îşi conturează personajele foarte frumos, Evgeniya Kregzhde este sfâşietoare în rolul Isabellei, iar Vladimir Beldiyan face un personaj simpatic din laşul Claudio. Restul actorilor sunt foarte expresivi într-un spectacol foarte original şi captivant”, scrie Veronica Lee, în theartsdesk.com.

Măsură pentru măsură, spectacol al Teatrului Vahtangov din Moscova

“Comedia erorilor” este transpusă de Edward Hall într-un stat modern din America Latină, unde capul guvernului poartă pistol, iar populaţia locală iroseşte lungi după-amiezi cântând şi având relaţii ilicite. Actoria are multă ardoare şi un şir neîntrerupt de idei inedite. În special decizia de a transforma personajul obositor al doctorului Finch într-un vindecător este inspirată.

“Iulius Caesar” este un teatru de regie, precum sunt şi celelalte opere ale Maestrului A. Khandikyan. În acest spectacol, toate provocările sale creativ-artistice sunt rezolvate cu ajutorul actorilor pentru a crea un tablou puternic, în care audienţa este întâmpinată atât de decizii regizorale, cât şi de jocuri artistice. Cea mai şocantă este partea de final a spectacolului, care aparent este de neegalat atât în teatrul armean, cât şi în arta scenică în general. Într-o performanţă emoţională şi existenţială de oglindire, fantoma lui Cezar se îmbrăţişează pe sine, trupul său mort, care simbolizează greaua povară a istoriei omenirii; apoi cară acest trup spre spatele scenei, dincolo de spectacol şi tot mai departe… Unde îşi duce Caesar trupul? Mai bine am întreba: unde îl duce Armen Khandikyan? Cel mai probabil, îl duce la Shakespeare, la epoca lui Caesar, şi în viitor, în timpurile ce urmează.

Nu pot fi omise manifestările conexe care au marcat săptămâna, începând cu filmul realizat de Studioul TVR Craiova, în regia lui Bogdan Cristian Drăgan, intitulat “Shakespeare povestit de un copil oamenilor mari”, prezentat în cadrul programului educativ-formativ coordonat de Irina Ionescu, continuând cu spectacolul prezentat de Compania “Okaua” de la Liceul ,,A.I Cuza” din Bucureşti, regizat de Gabriela Bobes şi Ionuţ Popescu, intitulat “Yes, I Will”, şi cu cel al studenţilor de la Departamentul de Teatru din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii din Craiova, “Visul unei nopţi de vară”, în regia Alinei Rece, sau spectacolul de teatru radiofonic “Repetă Hamlet”, prezentat de studenţii actori însoţiţi la microfon de maeştrii lor profesori, realizat în cadrul proiectului de parteneriat dintre Teatrul Naţional Radiofonic şi UNATC, clasa prof. univ. Adrian Titieni, în regia lui Mihai Lungeanu.

Au fost, de asemenea, vernisate expoziţiile de “Artă fotografică”, relizată de Sorin Radu şi Maria Ştefănescu, şi cea de “Costume elisabetane”, oferită de studenţii Departamentului Scenografie de la UNATC, coordonaţi de Ştefania Cenean.

Săptămâna aceasta începe, evident, în spirit englezesc

Comedia erorilor, în regia lui Edward Hall

Astăzi, după “Atelierul de Teatrologie”, realizat în colaborare cu “Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru” şi Departamentul de “Teatrologie, Management Cultural şi Jurnalism Teatral” din cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, coordonat de conf.univ. Carmen Stanciu, în Foaierul Teatrului Naţional ,,Marin Sorescu va fi lansat volumul “De ce surâde Shakespeare?”, de de Dan Vasiliu.

La ora 19.00, la Teatrul ,,Ariel” din Râmnicu Vâlcea, publicul este aşteptat la “Richard al III-lea”, în regia lui Fred Abrahamse, iar la Centrul de Proiecte Culturale “ArCuB” din Bucureşti, sunteţi invitaţi, la ora 19.00, la cel de al doilea spectacol cu “Miranda”, în regia lui Oskaras Korsunovas.

La Teatrul Naţional din Craiova, la Sala ,,Amza Pellea”, este programat, la ora 20.00, spectacol prezentat de Compania ,,Propeller” din Marea Britanie, “Visul unei nopţi de vară”, pus în scenă de Edward Hall.

Spectacolul este o producţie teatrală în care studenţii la Actorie ai Departamentului de Arte se redescoperă în sens creator, punându-şi întrebările vitale ale vârstei lor cu cuvintele nemuritoare ale lui Shakespeare. Recrearea nopţii fermecate a lui Shakespeare înscrie tinerii actori în devenire pe coordonatele unui traseu iniţiatic ce îi va regăsi transfiguraţi, limpeziţi, împliniţi odată cu răsăritul soarelui. Exigenţele de performanţă actoricească sunt însoţite de o explorare a sinelui, integrându-l în mod organic pe William Shakespeare în viaţa noastră de astăzi, într-un flux de energii vitale, sensuri şi imagini interioare tulburătoare.

“Visul unei nopţi de vară”, scris probabil cândva în 1595, vorbeşte despre iubire şi căsătorie; iar Shakespeare întreţese cu îndemânare patru grupe distincte de personaje – curtenii, amanţii, mecaniciştii şi zânele – pentru a dramatiza diverse aspecte ale experienţei iubiţilor. Nunta foştilor adversari Theseu şi Hipolita este evenimentul către care se mişcă poveştile celor patru grupuri şi care, într-un final, îi reuneşte în ultima scenă: mecaniciştii şi-au pregătit piesa “Pyram şi Thisbe” pentru a celebra evenimentul, care marchează de asemenea căsătoriile celor patru iubiţi după certurile din pădure; binecuvântarea palatului dată de zâne la sfârşitul piesei este o imagine potentă a armoniei, a „concordiei” spre care întreaga piesă a mers. “Visul…” lui Hall oferă o viziune denaturată, suprarealistă şi ocazional ţicnită; el şi sună ciudat, fiind plin de pocnete, fluierături şi zornăieli. Zânele sunt nebunatice, corul Busby Berkeley, iar mecaniciştii se poartă precum precum o companie teatrală de amatori care permite frecuşurilor din culise să se reverse pe scenă. Richard Frame e briliant, îndrăgostita Hermia se agaţă de Lysander şi lunecă peste el ca şi cum ar fi o bară de oţel…

La ora 22.30, va fi decernat “Premiul Internaţional Skahespeare”, ediţia a IV-a, Profesorului Emerit Stanlew Wells din Marea Britanie.

Un preţios Shakespeare’s Corner

Visul unei nopţi de vară, spectacol al Companiei Propeller din Marea Britanie

Ziua de marţi, 29 aprilie, aduce spectacole şi în alte oraşe ale ţării, căci, să nu uităm, la această ediţie este celebrat “Shakespeare al tuturor”.

Un moment marcant al întregului Festival este decernarea titlului de “Doctor Honoris Causa” al Universităţii din Craiova lui Michael Dobson, director al “Shakespeare Institute” şi profesor de studii shakespeariene la “University of Birmingham” din Marea Britanie. Evenimentul va avea loc marţi, la ora 12.00, în Sala Albastră a Universităţii din Craiova.

După decernarea titlului de “Doctor Honoris Causa” profesorului Michael Dobson, va fi deschis oficial “Shakespeare’s Corner”, primul de acest fel în România, în cadrul Bibliotecii Universităţii din Craiova. Acest eveniment nu ar fi fost posibil fără sprijinul şi amabilitatea directorului “The Shakespeare Institute”, Michael Dobson, prin donarea a peste 200 de titluri reprezentative pentru opera şi viaţa marelui scriitor.

Trebuie precizat faptul că domnul Michael Dobson a ţinut să înscrie acest eveniment dedicat personalităţii sale în istoria Festivalurilor Shakespeare prin donaţia făcută către Biblioteca Universităţii din Craiova, constând într-un număr semnificativ de volume ale operelor marelui dramaturg William Shakespeare, ce vor constitui de acum înainte un preţios “Shakespeare’s Corner” pentru studenţii şi personalul academic al instituţiei de învăţământ.

Legăturile domnului Michael Dobson cu opera lui William Shakespeare datează încă de pe vremea studenţiei la Oxford, unde a câştigat “Charles Oldham Shakespeare Prize” în 1981. Teza sa de doctorat, având ca temă dezvoltarea reputaţiei lui Shakespeare de la Restauraţie până la Jubileul Stratford al lui David Garrick, a fost supervizată de către Stanley Wells (la vremea aceea visiting professor la Oxford din partea “Shakespeare Institute”, în scopul de a edita operele complete ale lui Shakespeare pentru “Oxford University Press”), iar cea mai mare parte a tezei a fost scrisă pe parcursul celor doi ani petrecuţi ca cercetător şi profesor la Harvard. În 1987 s-a căsătorit cu Nicola Watson, în prezent preşedinte al “Asociaţiei Britanice pentru Studii Romantice” şi o autoritate în turismul literar, care adeseori este coautor al lucrărilor domniei sale.

Julius Caesar în interpretarea actorilor de la Teatrul Naţional din Yerevan

După experienţa la Harvard, Michael Dobson a lucrat la o serie de alte universităţi din America de Nord (în principal Indiana, Northwestern şi “University of Illinois” din Chicago) şi a onorat burse de cercetare de la “University of California”, Los Angeles, înainte de a reveni în Marea Britanie în 1996, unde a preluat catedra de “Teatru Renascentist” la “Roehampton Institute”. În anul 2005 s-a transferat la “Birkbeck College, University of London” (unde a pus bazele unui nou program de masterat despre Shakespeare şi reprezentaţii contemporane, în colaborare cu “Shakespeare’s Globe”), înainte de a fi numit la conducerea “Shakespeare Institute” în 2011. A mai primit granturi şi burse de la “American Council of Learned Societies”, “British Academy”, “American Philosophical Society”, “Society for Theatre Research” şi “Leverhulme Trust”, a predat ca profesor invitat la “Peking University” în China şi la “Lund University” în Suedia şi a făcut parte din comitetul de program al “Shakespeare Association of America”.

Michael Dobson este fondator şi membru al consiliului de administraţie al “European Shakespeare Research Association”; Decanul Academic al “Programului Shakespeare” la şcoala de teatru “British-American Drama Academy”; referent de carte şi teatru pentru “BBC” şi “London Review of Books”; editor general, cu Dympna Callaghan, al seriei de monografii “Palgrave Shakespeare Studies” şi membru al consiliilor editoriale al “Shakespeare Quarterly” şi “Shakespeare Survey”, pentru care a analizat fiecare mare producţie a unei piese a lui Shakespeare în Anglia între 1999 şi 2007.

Cariera sa ca profesor şi scriitor despre piesele de teatru şi poeziile lui Shakespeare a fost dedicată nu numai examinării acestor scrieri extraordinare în contextele secolelor al XVI-lea şi al XVII-lea, ci şi explorării modului în care acestea au stimulat creativitatea altor persoane, în mod individual şi colectiv, de-a lungul timpului – fie ei actori (atât profesionişti, cât şi amatori), oameni de ştiinţă, regizori, filosofi, compozitori, critici, sculptori, poeţi sau romancieri. Îi face mare plăcere să fie consultant pentru mulţi regizori de teatru şi actori, precum şi să publice eseuri academice şi cărţi şi, deşi punctul central al activităţii sale a fost interpretarea lui Shakespeare în teatru de-a lungul secolelor scurse de la moartea sa şi istoria neîncetatei aventuri de dragoste cu Elizabeth şi Elizabethanii în general, Michael Dobson manifestă necontenit un interes entuziast şi informat asupra a tot ceea ce se face în lume în numele lui Shakespeare.

Seara de marţi va fi rezervată spectacolului “Iulius Caesar”

Tragedia umană în Julius Caesar de la Yerevan

Teatrul Dramatic Yerevan “Hrachya Ghaplanyan” este un teatru armean fondat în 1967. A fost inaugurat cu premiera operei “Anush” de Hovhannes Tumanian, în regia lui Hrachya Ghaplanyan. Din 1986, Armen Khandikyan este director artistic al teatrului. Hrachya Ghaplanyan, fondatorul şi directorul artistic al teatrului, a fost Artist Naţional al Uniunii Sovietice şi al Armeniei Sovietice. A fost laureat a numeroase premii guvernamentale URSS, iar numele său este indisolubil legat de istoria multinaţională a teatrului sovietic.

Noul spectacol “Iulius Caesar” este o nouă verigă într-o succesiune bogată de spectacole shakespeariene la Teatrul Dramatic “Hrachya Ghaplanyan” şi un nou succes creativ pentru talentatul regizor Armen Khandikyan. Prin arta sa, regizorul de teatru Armen Khandikyan ridică un văl şi arată audienţei natura internă permanentă şi meritele tuturor eroilor lui Shakespeare (fie ei mari sau mici), fără excepţie. Uneori, în timp ce urmăreşte spectacolul, pare că întreaga audienţă este de asemenea conectată – printr-o cale misterioasă – la întreaga tragedie umană shakespeariană ce nu are nici început, nici sfârşit.

La ora 18.00, la Sala ,,Ion D. Sârbu” a teatrului craiovean, actriţa Valentina Zaharia va susţine recitalul “Venus şi Adonis”, prezentat de Teatrul “Mignon” din Bucureşti. Iar la Teatrul “Odeon” din capitală, este programat spectacolul cu “Richard III”, prezentat de Teatrul Naţional din Beijing.

Tot marţi, 29 aprilie, la ora 9.30, vor fi lansate, în Foaierul Teatrului “Marin Sorescu”, cărţile “Shakespeare – Opere Complete”, volumele V-VIII, ediţie coordonată de George Volceanov, “Shakespeare şi Eminescu”, de Grid Modorcea, traducere în limba engleză de Mihnea Columbeanu, şi “Cumpătul literei shakespeariene: Eminescu”, volum întocmit şi comentat de Constantin Barbu.

Ziua de miercuri, 30 aprilie, începe, la ora 11.00, cu un “Concert de muzică renascentistă” prezentat de ,,Muzicienii de la Globe” din Londra, formaţie condusă de Philip Pickett, la Domeniul Coroanei Segarcea.

La ora 18.00, actorul Piotr Kondrat din Varşovia va susţine un recital intitulat “Shylock”.

La Bucueşti, din nou “Richard III”, în regia lui Wang Xiaoying, iar la Teatrul Naţional din Craiova, sala ,,Amza Pellea”, “Miranda” în regia lui Oskaras Korsunovas.

Octavian Saiu, în dialog cu Stanley Wells

Scenă din spectacolul Hamlet în regia lui Laszlo Bocsardi

Joi, 1 mai, în Sala de Consiliu a Consiliul Judeţean Dolj, în cadrul “Sesiunii de shakespearologie”, organizată în colaborare cu “Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru”, criticul Octvian Saiu va purta un dialog cu Stanley Wells, urmat, la ora 15.00, de “Conferinţa Internaţională Shakespeare”, organizată în colaborare cu “Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare” (E.S.R.A.), eveniment moderat de Michael Dobson, Lawrence Guntner, Nicoleta Cinpoes, Emil Sârbulescu.

Opera Română din Craiova este prezentă şi ea în Festival, cu spectacolul “Otello” de Giusepppe Verdi, ce va avea loc la ora 18.00.

La ora 19.00, la Teatrul ,,Ştefan Iordache” din Caracal, este programat spectacolul prezentat de Compania ,,Propeller” din Marea Britanie, cu “Comedia erorilor”, în regia lui Edward Hall.

Festivalul Internaţional Shakespeare propune spectatorilor săi, pentru duminică şi luni seara, două producţii ale englezilor de la Propeller, ambele în regia lui Edward Hall.

“Propeller” este o companie Shakespeare compusă numai din bărbaţi, ce combină o abordare riguroasă a textului cu o estetică fizică modernă. Ea caută cât mai multe căi posibile pentru a împleti viaţa fizică a spectacolului cu poezia textului şi oferă cât mai mult control posibil actorilor în dezvoltarea poveştii. Compania este, aşa cum ar trebui să fie toate companiile, definită de oamenii din ea, şi nu deţinută de un singur individ. Pe parcursul ultimilor 17 ani, “Propeller” a jucat Shakespeare în peste 22 de ţări, în faţa a mii de oameni. Compania este la fel de populară în continuare, jucând spectacole din Girona la Marsilia, din Istanbul la Neuss, la Craiova şi tot mai departe…

Apocalipsa după Shakespeare, spectacol al Teatrului Naţional din Craiova

La ora 21.00, la Teatrul Naţional Craiova, spectatorii vor putea viziona “Hamlet”, spectacol prezentat de Teatrul “Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe şi “Teatrul Cetăţii” din Gyula, pus în scenă de Bocsardi Laszlo.

Vineri, 2 mai, în cadrul “Sesiunii de shakespearologie”, un dialog al lui Michel Vaïs cu Lamberto Tassinari.

Filarmonica de Stat “Oltenia” din Craiova propune, la ora 19.00, concertul “Shakespeare şi Hector Berlioz”, sub bagheta dirijorului francez Guillaume Boulay.

Ziua se încheie cu “Apocalipsa după Shakespeare”, spectacol prezentat de Teatrul Naţional ,,Marin Sorescu” din Craiova, în regia lui Janusz Wisniewski (Polonia).

Sâmbătă, 3 mai, la “Portul Cultural Cetate”, publicul este invitat, la ora 20.00, la “Întâlnire cu Prospero”, spectacol al Teatrului Academic “Voskresinnia” din Lvov (Ucraina). Regia: Iaroslaw Fedoryshyn.

Ultima zi a Festivalului, duminică 4 mai, este dedicată câtorva spectacole mai speciale.

Teatrul de Copii şi Tineret ,,Colibri” din Craiova oferă montarea “Eu sunt Shakespeare”, semnată de Gavril Cadariu, la ora 17.00.

În Sala „Amza Pellea” a teatrului craiovean, la ora 20.00, “Ce păcat că-i târfă” de John Ford, în ciclul ,,Contemporanii lui Shakespeare”, în interprearea actorilor companiei ,,Check by Jowl” din Londra. Regia: Declan Donnellan.

La ora 23.50 va avea loc Închiderea oficială a Festivalului Internaţional “Shakespeare”, ediţia a IX-a.

Organizat de Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, Fundaţia “Shakespeare”, Centrul de Proiecte Culturale “ArCuB” din Bucureşti şi Institutul Cultural Român, “Festivalul Internaţional Shakespeare” îl are, şi la această a IX-a ediţie, preşedinte de onoare pe maestrul Radu Beligan. Evenimentul se bucură de susţinerea logistică şi financiară extraordinară a Primăriei Municipiului Craiova, fiind gândit ca un eveniment de excepţie ce va ajuta cu siguranţă oraşul nostru în competiţia pentru statutul Capitală Culturală Europeană în 2021, de cea a Consiliului Local Municipal Craiova, Consiliului Judeţean Dolj, Uniunii Teatrale din România (UNITER), British Council România, Asociaţiei “Craiova Capitală Culturală Europeană 2021”, precum şi a unor sponsori.

Sponsori: CEZ DISTRIBUŢIE, Rotary Club Craiova, Rotary Craiova Probitas, Elpreco, Baroul Dolj, Cerealcom, Popeci UG.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.