Aplauze pentru teatrul românesc

România la Festivalul „Shakespeare” de la Gdansk

Institutul Cultural Român de la Varşovia susţine o nouă participare românească la Festivalul Internaţional de Teatru „Shakespeare” de la Gdansk, una dintre cele mai prestigioase manifestări teatrale europene.

Spectacolul românesc selectat pentru ediţia din acest an a Festivalului este monodrama “Recitindu-l pe Shakespeare. Lumea întreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori”, în regia şi interpretarea lui Emil Boroghină, director fondator al “Festivalului Internaţional Shakespeare”, preşedintele “Fundaţiei Shakespeare” şi vicepreşedinte al “Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare”. Reprezentaţiile vor avea loc în zilele de 4 şi 5 august pe scena Teatrului “Wybrzeze” din Gdansk, ambele fiind urmate de discuţii între realizatorii români şi public.

Festivalul se află anul acesta la cea de-a şaptea ediţie şi prezintă spectacole din Georgia, Germania, Croaţia, România şi Polonia.

Festivalul „Shakespeare” 2013 va fi completat de Conferinţa internaţională „Limbajele puterii/Limbajele artei”, care va avea loc în perioada 1-4 august, la Primăria Veche din Gdansk. Punctul de plecare al temei conferinţei îl reprezintă punerea în scenă, în 1992, a piesei “Titus Andronicus” de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova. Apărută la doi ani de la căderea lui Nicolae Ceauşescu, piesa a fost receptată nu numai ca un comentariu politic, o analiză profundă a răului, dar şi ca o parabolă atemporală. A fost o modalitate complet nouă de a vorbi despre politică şi putere, totodată de a supune analizei critice limbajul folosit de acestea. Limbajul nu numai în sensul unui sistem fonetic de comunicare, ci şi în cel de instrument al forţei, violenţei, manipulării psihice şi fizice, falsităţii şi minciunii.

Scopul Conferinţei, aflată în strânsă legătură cu Festivalul, este analiza modului în care regizorii tinerei generaţii vorbesc despre lume prin intermediul aceleiaşi opere a lui Shakespeare, “Titus Andronicus”. Invitatul din România al conferinţei va fi istoricul Marius Stan, care va susţine un referat cu titlul “Post-communist Romania and Its Rocky Road to Transition” (România post-comunistă şi drumul ei spinos către tranziţie).

Ana Mărgineanu, nominalizată la “New York Innovative Theatre Awards”

The Window 4 Alice

Spectacolul “The Window: 4 Alice”, conceput de Ana Mărgineanu, a fost nominalizat la Premiile “New York Innovative Theatre Awards” la nu mai puţin de 7 categorii. Originalitatea spectacolului “The Window: 4 Alice” a fost foarte apreciată – cronici elogioase, peste o mie de spectatori – şi de curând s-a numărat printre spectacolele cu cele mai multe nominalizări la “New York Innovative Theatre Awards”: Cel mai bun ansamblu, Cel mai bun actor în rol principal – Nick Smerkanich, Cea mai bună actriţă în rol principal – Ines Garcia, Cea mai bună coregrafie – Melanie S. Armer, Cele mai bune costume şi Cel mai bun decor – Daniela Codarcea Kamiliotis, Cea mai bună primă producţie a unei piese.

Spectacolul a fost prezentat în stagiunea 2012 în vitrina Institutului Cultural Român din New York, condus atunci de Corina Şuteu, adresându-se trecătorilor de pe stradă. Procesul de creare a fost unul inedit. Artista vizuală Daniela Codarcea Kamiliotis a fost invitată să re-imagineze spaţiul de pe 3rd Ave, iar dramaturgul Saviana Stănescu a scris un text special pentru acest spaţiu re-imaginat. Ana Mărgineanu, regizoarea, a coordonat întregul proces. Rezultatul a fost un performance extrem de vizual, fără sonor, ce putea fi urmărit doar din stradă, de pe trotuar.

“The Window” şi-a propus să spargă convenţia teatrului clasic, în care spectatorul îşi cumpără bilet, intră într-un teatru şi urmăreşte un spectacol din fotoliul lui. De data asta, spectatorul deţine controlul – el poate alege să stea câteva secunde în faţa vitrinei, plecând cu o imagine spectaculoasă, sau să stea ore întregi, urmărind spectacolul iar şi iar, de fiecare dată atent la alte detalii.

Din proiectul “The Window” au făcut parte două spectacole: „I was just thinking”, text de Sam Hunter, scenografia de Nic Ularu, şi „4 Alice”, text de Saviana Stănescu, scenografia Daniela Kamiliotis, ambele în regia Anei Mărgineanu.

La Gala de Anunţare a Nominalizărilor, Ana Mărgineanu a mulţumit public întregii echipe a ICRNY a anului 2012, menţionând că “The Window: 4 Alice” nu ar fi existat fără sprijinul ei.

Câştigătorii pestigioaselor premii vor fi anunţaţi în 30 septembrie.

“PopUP Theatrics” este o companie independentă formată din artiştii Ana Mărgineanu, Tamilla Woodard şi producătoarea Molly Morris, dedicată teatrului site – specific şi neconvenţional. Vara aceasta compania va fi prezentă în prestigiosul “Edinburgh Festival Fringe” cu spectacolul “Long Distance Affair”, conceput de Ana Mărgineanu. LDA se bucură de participarea a 50 de artişti din toată lumea, printre care românii: Peca Ştefan, Katia Pascariu, Andreea Duţă, Toma Dănilă, Andreea Păduraru şi Ana Mărgineanu.

“Julieta”, la Edinburgh Fringe Festival

Patricia Skarbinski joacă rolul Julietei

Piesa de succes “Julieta”, de András Visky, a avut o nouă premieră la prestigiosul “Edinburgh Fringe Festival”, în 31 iulie. Povestea din România anilor ’50 a fost interpretată de actriţa americană de origine poloneză Patricia Skarbinski, care semnează şi regia spectacolului. Din stafful artistic al spectacolului fac parte Brandon Wardell (decor şi lumini), Jessica Kuehnau Wardell (costume), Joel Huff (regia tehnică).

Actriţa-regizoare Patricia Skarbinski este membră a companiei “Organic Theatre” din Chicago, unde, în ultima vreme, a regizat spectacole precum “Hedda Gabler”, “Ivona, principesa Burgundiei” şi “Viaţa e vis”. Ea a lucrat împreună cu regizori precum Alexander Gelman, Christopher Markle, Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski.

Pe lângă activitatea sa artistică, Patricia Skarbinski este profesoară de mişcare scenică şi actorie la “Northern Illinois University School of Theatre & Dance” şi semnează regia spectacolelor cu studenţii programelor MFA ale facultăţii. Producţia trupei americane “Sacred Playground Theatre Project” va putea fi văzută seară de seară pâna în 10 august, în impresionantul centru cultural, fostă centrală electrică, “C venues”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.