ArcelorMittal, acuzată de şantaj şi minciună în Franţa

Ministrul francez al Industriei cere ArcellorMittal să respecte Franţa şi să permită naţionalizarea unui combinat încă viabil, fără a mai recurge la şantaj. Totul a pornit de la solidarizarea guvernului cu sindicaliştii din Lorena. Se pune întrebarea daca Sidex nu va avea de suportat eventualele “pierderi” din Franţa şi cât de determinaţi vor politicienii români

Lakshmi Mittal, patronul anglo-indian al ArcelorMittal, care deţine şi Sidex Galaţi, s-a deplasat de urgenţă la Paris pentru a discuta cu preşedintele Francois Hollande despre un scandal imens în industria siderurgică din Hexagon, în care Mittal a fost acuzat de “şantaj” şi “minciună”.

Cu o zi în urmă, ministrul francez al Industrei, Arnaud de Montebourg, a declarat într-un interviu pentru cotidianul Les Echos, că îşi doreşte ca Mittal să-şi retragă afacerile din Franţa şi a sugerat că statul francez va naţionaliza unele combinate. Persoane din cercul afaceristului indian au precizat că acesta a fost “şocat” de afirmaţiile ministrului de la Paris.

Oficialii francezi nu sunt de acord cu limbajul folosit de Montebourg, însă susţin fără rezerve esenţa afirmaţiilor sale: Mittal nu şi-a îndeplinit angajamentele luate în 2006 şi 2009. A minţit spunând că va menţine locurile de muncă. “Nu mai vrem ArcelorMittal în Franţa, pentru că ei nu respectă Franţa. Nu mai vrem metodele practicate de domnul Lakshmi Mittal în Franţa, pentru ca ele arată lipsă de respect faţă de angajamente, şantaj şi ameninţări”, a spus de Montebourg.

Totul a pornit de la strategia lui Mittal la combinatul siderurgic de a Florange, din Lorena. ArcelorMittal invocă problemele de pe piaţa oţelului şi refuza sa repornească la o treime din capacitate acest combinat. Pe de altă parte, Mittal refuză să permita statului să răscumpere laminoarele care folosesc oţelul de la Florange, foarte apreciat şi folosit de BMW si Audi, dar si pentru construirea Turnului Eiffel. Mittal a mers pe calea şantajului şi a sugerat că naţionalizarea parţială de la Florange va ameninţa toate cele 20.000 de locuri de munca pe care le ofera in Franta şi nu doar pe cele a circa 600 de siderurgişti, pe care doreşte sa-i disponibilizeze in Lorena.

Actiunea guvernului socialist francez a fost determinată de protestele sindicale susţinute de la Florange. “Simţim că guvernul este cu adevărat voluntar, la fel şi majoritatea prezidenţială, dar vor îndrăzni să meargă până la capăt”, se întreabă un sindicalist, citat de L’Humanite.

Sindicaliştii susţin că uzina este încă viabilă, ca şi toata siderurgia franceză. “Avem contracte cu Europa de Nord, zona neatinsă de criză, dar conducerea nu ne spune de ce mergem în pierdere, în favoarea germanilor de la Thyssen”, spune un lider sindical. Arnaud de Monteborg întăreşte: “Problema combinatului de la Florange nu este combinatul de la Florange. Problema este Mittal. O preluare temporară sub control public este o opţiune perfect rezonabilă, care este pe cale de a se impune, pentru că nu-l va costa pe contribuabil şi pentru ca respectă legile franceze şi cele europene”, a spus ministrul Industriei.

Presa franceză transforma, în acest context, întâlnirea dintre Mittal şi Hollande într-un indicator al determinării preşedintelui de a acţiona în acord cu principiile clamate în campania electorală. În cazul în care Mittal va pierde la Elysee, se pune întrebarea unde şi cum îşi va acoperi pierderile?

În cei peste zece ani ce au trecut dela preluarea Sidex, ArcelorMittal a “scăpat” de două treimi din angajaţi. Au plecat 19.000 de siderurgişti şi, interesant, nu în urma concedierilor în masă, interzise prin contractul de privatizare pentru o perioadă de cinci ani, ci prin plecări “voluntare”. Mittal a pus pe masă sume ceva mai mari decât în cazul concedierii colective, de nerefuzat pentru români.

La fel ca şi în Franţa, ArcelorMittal s-a folosit de miile de angajaţi pe care îi mai are pentru a cere de la stat energie electrică cât mai ieftină, alături de “băieţii deştepţi”. Şi cei de la Mittal nu sunt singurii indieni care doresc să se instaleze în această ramură în România. Transdanube Industries dorea un combinat la Olteniţa, pe care să-l şi contruiască, însă afacerea a fost îngheţată în urmă cu un an, probabil în aşteptarea reaşezarii pieselor grele pe tabla politici româneşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.