Care sunt partidele cu cei mai mulţi bani în campanie

Nicuşor Dan cei mai mulţi bani pe cap de candidat. Gloria lui Vanghelie şi Miron Cozma a apus. Top 5 partide cu cei mai puţini bani.

Peste 43 de milioane au obţinut 51 de competitori electorali

Autoritatea Electorală Permanentă a dat publicităţii sumele de bani pe care partidele politice le-au înregistrat, sub formă de contribuţii pentru campania electorală, prin mandatarii financiari. Este vorba de 51 de competitori electorali. Conform AEP, până la data de 29 mai a.c., suma totală înregistrată a fost de 43.853.724 lei. Conform legii finanţării partidelor politice, „contribuţiile pentru campania electorală care pot fi depuse de către candidaţi sau mandatarul financiar pot proveni numai din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii sau din împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii bancare”. Menţionăm că un număr de 20 de formaţiuni politice nu au înregistrat la AEP contribuţiile primite, iar lista contribuţiilor candidaţilor independenţi va fi dată publicităţii în zilele următoare.

Top 10 partide cu cei mai mulţi bani primiţi

  1. PNL – 16.625.302 lei
  2. PSD – 13.749.676 lei
  3. ALDE – 4.228.759 lei
  4. PMP – 2.358.652 lei
  5. UDMR – 1.164.222 lei
  6. UNPR – 1.660.512 lei
  7. PSRO – 660.912 lei
  8. USB – 484.617 lei
  9. PER – 441.931 lei
  10. PRU – 419.217 lei

În precampanie au fost bani mai mulţi

Acest top este în mare corect, pentru că este vorba de principalii competitori electorali. Nu este deloc o surpriză prezenţa în top a USB, vehicolul electoral al lui Nicuşor Dan. Se ştie, el a fost finanţat de oameni de afaceri foarte potenţi. Iar suma este enorm de mare, dacă ţinem cont că USB are candidaţi doar la nivelul Bucureştiului. Pe 19 mai, Nicuşor Dan declara pentru Digi24 că suma primită pentru campanie pâna atunci se ridica la 241.000 lei pentru campanie şi 682.000 pentru perioada de precampanie. Rezultă că în 10 zile, suma pentru Nicuşor Dan s-a dublat. Atenţie, ţinând cont de numărul de candidaţi, USB (193 candidaţi) are 2.485 de lei pe cap de candidat, în timp ce PNL şi PSD, ambele cu peste 53 de mii de candidaţi au 312, respectiv 257 de lei pe cap de candidat. Iar în ceea ce priveşte sumele primite – de toţi candidaţii – în precampanie, ele sunt cu siguranţă mai mari decât cele pentru campanie. De fapt, vizual, în precampanie a avut loc adevărata campanie, cu bannere, mesh-uri, şi alte elemente de logistică interzise în perioada de campanie. Aceste sume nu au fost şi nu vor fi contabilizate. Este adevărat, mulţi bani au scos şi candidaţi din buzunar. Suntem în faţa unei scăpări a legislaţiei, pentru că transformă în campanie 100% o perioadă care se întinde şi pe 4 sau 5 luni înainte de alegeri.

A apus gloria lui Vanghelee şi Miron Cozma

Avem totuşi două surprize mari în ceea ce priveşte banii obţinuţi de grupările politice. Partidul Dreptăţii Sociale, cel achiziţionat de Marian Vanghelie, a obţinut doar 41.350 de lei. O sumă foarte, foarte mică pentru „capacităţile” fostului edil de la sectorul 5. Şi aici trebuie să mai arătăm ceva: Partidul lui Vanghelie are 393 de candidaţi înscrişi în cursa electorală, în timp ce USB-ul lui Nicuşor Dan are 195 de candidaţi, dar bani de 11 ori mai mulţi. Orice comentariu este de prisos. La fel ca şi în cazul unui partid care dădea drept sigură obţinerea guvernării în noiembrie 2016. Este vorba de Partidul Social Democrat al Muncitorilor, condus de Miron Cozma. Numai că „Luceafărul huilei” nu are decât 28 de candidaţi, iar suma pentru campanie este de…3.000 lei.

Top 5 partide cu cei mai puţini bani

  1. Partidul Romilor Democrați – 440 lei
  2. Partidul Uniunea Pentru Codlea – 500 lei
  3. Partidul Comuniștilor – 1.000 lei
  4. Uniunea Populară Social Creștină – 1.600
  5. Partidul Social Democrat al Muncitorilor – 3.000 lei

Pe ce pot cheltui partidele banii în campanie

Legea 113/2015 – Art.31 (alin.2)

Contribuţiile pentru campania electorală pot avea numai următoarele destinaţii:

a) cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă în cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

b) cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

c) cheltuieli pentru cercetări sociologice, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

d) cheltuieli pentru afişe electorale, în cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

e) cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite, în cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

f) cheltuieli pentru închirierea de spaţii şi echipamente şi cheltuieli de protocol destinate organizării de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială, pentru transport şi cazare, pentru asistenţă juridică şi alte tipuri de consultanţă, precum şi pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală;

g) cheltuieli pentru comisioane bancare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.