Dacă e luni, e Teatru TV

În 25 februarie se împlinesc 307 ani de la naşterea dramaturgului Carlo Goldoni (n. 25 februarie 1707 – d. 6 februarie 1793).

Pentru a marca acest eveniment, Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat difuzarea uneia dintre cele mai cunoscute piese ale marelui dramaturg italian – „Mincinosul”. Spectacolul de teatru tv din Arhiva de Aur poate fi urmărit la TVR 2 luni, 24 februarie, de la ora 19.10.

Marian Râlea, Ştefan Bănică Sr., Emilia Popescu, Dana Dembinski, Cornel Vulpe, Şerban Celea, Virginia Mirea, Petrică Popa, Petre Lupu, Radu Duda, Paul Nadolschi, Valeriu Arnăutu, Daniel Constantinescu intră în jocul dinamic al pasiunilor şi al minciunii imaginat de Carlo Goldoni. Încurcăturile savuroase pe care le provoacă Lelio prin „arta” minciunii, în încercarea lui de a cuceri inima a două femei frumoase din Veneţia, au fost puse în scenă în studiourile Televiziunii Române şi poartă semnătura regizorului Constantin Dicu (premiera tv – 1991).

„Îl admir pe telespectatorul român şi am încredere în inteligenţa lui, în bunul lui simţ. Noi credem că telespectatorul înghite orice. Nu e chiar aşa. Înghite că nu are altceva, dar de fapt nu înghite: se uită cu dispreţ şi cu o oarecare compătimire. Eu le doresc să se uite cu inima deschisă şi dacă doresc să comenteze, dacă au ceva de spus, să mă caute, să-mi scrie. Dar vor avea ce vedea! Actori unul şi unul, din păcate unii dintre ei dispăruţi”, spune regizorul Constantin Dicu.

Marian Râlea şi Ştefan Bănică Sr.

Într-un interviu acordat ieri lui Rafael Udrişte, regizorul îşi exprimă aprecierile asupra dramaturgului italian şi a operei sale:

“Vreau să spun că dacă eu aş fi trăit în Italia, mi-aş fi propus să fac film din «Mincinosul» pentru că este o ofertă extraordinară. Goldoni este autorul pe care l-am montat de trei ori: «Mincinosul», «Hangiţa» şi «O întâmplare cu haz», acum trei ani. Trei piese făcute după Goldoni. Doar pe Mircea Eliade l-am pus în scenă de două ori. Mi-aş fi dorit chiar să fac film. De altfel, piesa de teatru pe care o veţi revedea luni, la TVR 2, chiar aşa a şi fost montată: în subconştientul meu, atunci când am făcut adaptarea pentru televiziune, avea un caracter cinematografic. De aceea acţiunea este împărţită în locaţii. În locaţii pe care le-am făcut în platou, nu le-am filmat în exterior.

În ceea ce priveşte distribuţia, sigur că un regizor când are la îndemână actori excepţionali, poate să fie oarecum liniştit, să profite de talentul lor – lucru de care eu am beneficiat şi cred că am şi reuşit să le potenţez la maxim talentul. Să nu uităm însă că aceste mari personalităţi ale lumii artistice, personalităţi pregnante şi puternice, trebuie aduse pe scenă în aceiaşi simfonie. Trebuie găsită o modalitate artistică unificatoare. Pentru că altfel iese altceva, mai ales când vine vorba de piesele lui Goldoni, care a pus la baza scrierilor Commedia dell’ Arte. Toate piesele lui sunt extraordinare”.

Constantin Dicu povesteşte şi câteva întâmpări din culise: “Există în film o secvenţă în care nişte cântăreţi cântă pe platforma unei camionete. La repetiţii nu am fost deloc mulţumit. Am oprit repetiţia şi m-am îmbrăcat chiar eu într-un costum improvizat. Mi-am pus o vestă, nişte lanţuri pe la gât, nişte lanţuri pe la mâini, ghiuluri, un joben… Şi am fost la machiaj. Am înregistrat secvenţa care a ieşit aşa cum mi-am dorit. Îmi amintesc însă cum mai mulţi colegi s-au îmbulzit în studio, pentru că deja se dusese zvonul ca… Elton John, chiar Elton John joacă în «Mincinosul». M-am simţit bine pentru că era semnul că scena a ieşit perfect”.

Scenă din spectacol

O altă amintire savuroasă este legată de actriţele Emilia Popescu, Virginia Mirea şi Marian Râlea: Emilia Popescu primeşte o scrisoare de dragoste de la un băiat timid, care nu avea curaj să-şi mărturisească iubirea. Şi i-o aruncă pe balcon. Emilia ia scrisoarea de jos şi împreună cu Virginia Mirea, care era servitoarea ei, începe să o citească. În acest timp, apare de jos Marian Râlea (în rolul lui Lelio Bisognosi, eroul principal), care întreabă: «Ce citiţi acolo?». «O scrisoare de amor, dar nu ştim de la cine e». Replica Mincinosului a venit imediat: «De la mine!». Râlea ia scrisoarea şi începe să citească un text care era clar la prima vedere şi încearcă să-l descifreze. În tot acest timp noi înregistram, să reţineţi. Încearcă să o frazeze, se mai bâlbâie într-un mod extraordinar. Şi ajunge la un rând în care zicea cam aşa: «Nu sunt de viţă nobilă şi n-am…». Face o pauză şi continuă: «casă, să». Apoi se opreşte. Virginia Mirea improvizează şi îi răspunde: «N-are casă, nu-l luaţi!». Replica nu era, bineînţeles în scenariu. Am râs cu toţii şi am păstrat secvenţa în film”.

Regizorul caracterizează drept genial jocul lui Ştefan Bănică, şi pe cel al lui Petrică Popa, actori care, din păcate, nu mai sunt printre noi. Dar şi interpretările senzaţionale ale Emiliei Popescu, Virginiei Mirea sau Marian Râlea.

Muzica: Dani Constantin. Versurile cântecelor: Eugen Dumitru. Costume: Nicoleta Petrovici, Eugenia Botănescu. Decoruri: Teodora Dinulescu, Georgeta Nistor. Regia de montaj: Emilia Andreescu.

Producţia: Viorel Suciu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.