Dacă e luni, e Teatru TV

Pe 22 martie se împlinesc 15 ani de la încetarea din viaţă a regizorului Dan Micu.

Luni, 17 martie, de la ora 20.00, Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat la TVR 2 o piesă din “Arhiva sa de Aur” în viziunea artistică a regretatului regizor: „Într-o dimineaţă”, spectacol preluat după Revoluţie de la Teatrul “Nottara”. Piesa poate fi urmărită şi online, de la aceeaşi oră, pe platforma video TVRplus.ro.

Spectacolul „Într-o dimineaţă” este punerea în scenă a piesei „Aprilie, dimineaţa” a dramaturgului Mihai Ispirescu, care a avut premiera la Teatrul “Nottara” în 1988. În ciuda faptului că numele comediei negre a lui Mihai Ispirescu a fost schimbat, pentru a evita asocierea cu „Tezele din aprilie” (celebra sinteză politico-ideologică ceauşistă din acelaşi an), reprezentarea acestei piese nu a fost ferită de presiunile cenzurii regimului.

Mircea Diaconu, Horaţiu Mălăele şi Viorel Comănici în spectacolul Într-o dimineaţă

Montarea regizorului Dan Micu îi introduce pe telespectatori în lumea teatrului de rezistenţă al vremii, piesa beneficiind de talentul, de inspiraţia, dar şi de curajul unor actori de marcă ai scenei bucureştene.

„Spectacolul lui Mihai Ispirescu şi Dan Micu, cu scenografia Ancăi Pâslaru, interpretat strălucit de Horaţiu Mălăele, Viorel Comănici, Camelia Zorlescu, Mircea Diaconu, Anca Bejenaru a fost neîndoielnic la vremea aceea unul dintre cele mai cutezătoare gesturi prin care Teatrul riposta, îşi afirma forţa de a interveni public în probleme vitale ale societăţii. […] Prin acest spectacol, Dan Micu făcea încă o dată dovada posibilităţii de a se responsabiliza major, de a face teatru politic de cea mai înaltă valoare. A avut alături întreaga echipă, care s-a solidarizat cu spectacolul şi cu aventura lui tragicomică”, consemnează criticul de teatru Doina Papp în volumul „Un destin spulberat: Dan Micu”, apărut la Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, în 2003.

Camelia Zorlescu şi Viorel Comănici

Costume: Anca Pâslaru. Decoruri: Lavinia Mârşu. Regia de montaj: Marga Niţă. Operator şef: Cristian Stoian.

Dan Micu a studiat alături de regizori precum David Esrig şi Radu Penciulescu. S-a remarcat cu două spectacole de institut: „Ritmuri“, realizat la Teatrul “Podul” şi premiat în Polonia, la Wroclaw, şi „Lăpuşneanul“ după Costache Negruzzi. Artistul s-a afirmat la Teatrul din Târgu Mureş, în perioada de glorie a directoratului lui Harag György, apoi, la “Nottara”, marcând epoca de strălucire a scenei conduse de Horia Lovinescu, la Teatrul “Bulandra”, la “Naţionalul” din Bucureşti, dar şi pe scene din Ungaria. S-a afirmt ca regizor-filosof, având arta de forma actori şi de a coagula trupe în jurul unor idei. După 1989, a fost director al “Teatrului Mic” pentru aproape un deceniu.

Doi actori îndrăgiţi, Horaţiu Mălăele şi Mircea Diaconu

Spre finalul carierei, s-a retras la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea, aproape de Sibiul natal, unde a realizat spectacole importante, precum “Scapin” de Molière şi “Svejk”. S-a stins din viaţă în 1999, la vârsta de cincizeci de ani.

Printre montările de seamă ale regizorului Dan Micu se numără: „Piticul din grădina de vară“ de D.R. Popescu, „Ulciorul sfărâmat“ de Heinrich von Kleist, „Răceala“ de Marin Sorescu, „Jocul vieţii şi al morţii în deşertul de cenuşă“ de Horia Lovinescu, „Karamazovii“ după Dostoievski, „O noapte furtunoasă“ de Caragiale, “Cum vă place” de Shakespeare…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.