De la simfonic la rock, de la folk la chitară şi muzică electro-acustică

Alexandru Tomescu cântă Variaţiuni pe teme din La Traviata

Violonistul Alexandru Tomescu, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, artistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu, revine pe scena Sălii Radio în noua stagiune în concertul Orchestrei de Cameră Radio, programat miercuri, 29 octombrie (ora 19.00).

Programul pe care vi-l propune Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Cristian Oroşanu, este unul foarte atractiv. Dacă La Traviata, celebra creaţie a lui Verdi, este considerată ca opera interpretată cel mai frecvent în întreaga lume (conform site-ului Operabase), partitura nu putea să lipsească din sălile de concert, într-o formă desigur adaptată contextului! Astfel, aveţi ocazia de a asculta, în interpretarea lui Alexandru Tomescu şi a Orchestrei de Cameră Radio, Variaţiuni pe teme din La Traviata pentru vioară şi orchestră de coarde, semnate de Marc Olivier Dupin.

Un alt moment special al serii îl va reprezenta Suita Holberg, creaţie a marelui compozitor norvegian romantic Edvard Grieg, lucrare inspirată de ritmurile specifice dansurilor din sec. XVIII, ca sarabanda sau gavota. Programul serii va cuprinde de asemenea şi Adagio compus de artistul american Samuel Barber – dublu laureat al Premiului Pulitzer pentru muzică, şi Serenada în mi minor, semnată de compozitorul britanic Edward Elgar.

Dirijorul Cristian Oroşanu

Dirijorul Cristian Oroşanu a fost apreciat pe multe scene europene în compania unor ansambluri celebre: Orchestre de Paris în cadrul Festivalului de la Aix-en-Provence, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, orchestrele Tonhalle Zürich, BBC Scotish, Lamoureux, Israel Kibbutz, Orchestre National Porto, la pupitrul filarmonicilor din Strasbourg, Bruxelles ş.a.

În 2005, la finala Concursului de dirijat de la Malko, competiţie la care a câştigat locul doi, Cristian Oroşanu a avut ocazia să colaboreze cu Orchestra Simfonică Radio Danemarca. În Japonia are o relaţie deosebită cu Hyogo Performing Arts Center Orchestra, un ansamblu tânăr cu multe valenţe interpretative. În ultimii ani a avut ocazia să fie asistentul dirijorilor Yutaka Sado, Mstislav Rostropovich şi Ingo Metzmacher.

Cristian Oroşanu a dirijat cu succes aproape toate orchestrele filarmonicilor din ţară şi ansamblurile muzicale Radio România, în prezent fiind dirijor şef permanent al Filarmonicii din Braşov şi fondator al orchestrei Kamerata Kronstadt. Fascinat de lumea operei, Cristian Oroşanu a avut colaborări speciale cu ansamblurile Operei Naţionale Bucureşti, Operei Române Cluj-Napoca, Operei Naţionale Iaşi, repertoriul său liric cuprinzând peste 35 de titluri.

Alexandru Tomescu a evoluat de nenumărate ori atât alături de Orchestra de Cameră Radio, cât şi alături de Orchestra Naţională Radio, pe scena Sălii Radio, dar şi peste hotare, în turnee în Europa şi Asia. Concerte de Mozart, Bruch sau Mendelssohn printre altele, susţinute de Alexandru Tomescu alături de cele două ansambluri, s-au materializat în înregistrări lansate de Editura Casa Radio.

Alexandru Tomescu a concertat în săli celebre ale principalelor metropole ale muzicii: Carnegie Hall – New York, Walt Disney Concert Hall – Los Angeles, Théâtre des Champs Elysées – Paris, Concertgebouw – Amsterdam etc.

Turneul Stradivarius, conceput în jurul viorii de colecţie pe care cântă, este un eveniment anual care l-a purtat pe tânărul violonist de nenumărate ori în întreaga ţară. A interpretat cele trei mari Integrale ale repertoriului pentru vioară solo – cele 24 de Capricii de Niccolò Paganini, cele Şase Sonate de Eugène Ysaÿe şi cele Şase Sonate şi Partite de Johann Sebastian Bach -, turneele fiind urmate de o lansare de DVD sau CD, produse discografice ce s-au bucurat de un mare succes.

Pasionat în egală măsură de muzica de cameră, Alexandru Tomescu a evoluat mai întâi în Romanian Piano Trio (2005-2010), iar din 2011 este prim violonist al Cvartetului Ad Libitum, ansamblu cameral de prestigiu, cu o istorie de peste 25 de ani.

Chitarra fantasia – prima seară de chitară, ediţia a IV-a, toamna 2014

Cătălin Ştefănescu Pătraşcu

Miercuri, 29 octombrie, la ora 19.00, începe la Palatul ŞuţuMuzeul Municipiului Bucureşti cea de-a patra ediţie a Serilor de chitară, un proiect al Asociaţiei Culturale Kitharalogos. Primul concert, Chitarra fantasia, desfăşurat în cadrul stagiunii muzicale Iosif Sava a Fundaţiei ACCUMM, îl are ca protagonist pe chitaristul-compozitor Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu, care invită publicul într-un periplu muzical ce porneşte cu unul dintre cele mai frumoase cântece din Renaştere, Lachrimae Pavan de John Dowland, şi cu câteva lucrări pentru vihuela ale compozitorilor spanioli din epocă. Maşina timpului muzicală ne va purta apoi în secolul XX, în plină epocă (neo)romantică pentru lumea chitarei, de la melodia delicată din Julia Florida de Barrios la ritmata Bossa în re de Morel, recitalul încheindu-se cu dansuri: Garotín şi Soleares de Turina şi Suita a IV-a pentru chitară, lucrare prezentată în premiera absolută, compoziţie a protagonistului serii. În deschiderea recitalului, Lucian Manciu va interpreta Sonata Eroica de Mauro Giuliani.

Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu a început studiul chitarei cu Liviu Georgescu, sub îndrumarea căruia a obţinut Marele Trofeu al Festivalului de Chitară de la Sinaia în 1990. În tripla ipostază de interpret, compozitor şi profesor (titular al catedrei de chitară de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti), Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu are o activitate susţinută atât ca solist, cât şi ca membru al formaţiei Imago Mundi, fiind de asemenea autor a numeroase lucrări pentru chitară (două concerte pentru chitară şi orchestră, lucrări solo, lucrări pentru duo sau trio de chitare), dar şi lucrări dedicate unor ansambluri camerale sau orchestrei simfonice. Interesat de aspectele teoretice ale interpretării muzicale, obţine titlul de Doctor în Muzică (2008) cu o teză de doctorat referitoare la interpretarea muzicii din Renaştere şi Baroc la chitară. Susţine masterclass-uri la festivalurile importante din ţară; este membru de onoare al Fundaţiei Române de Chitară şi membru stagiar al Uniunii Compozitorilor.

Lucian Manciu, student al UNMB la clasa prof. drd. Tudor Niculescu-Mizil, a obţinut numeroase premii naţionale, fiind un muzician în afirmare care îmbină pasiunea pentru chitară cu rigoarea indispensabilă formării unui interpret de marcă.

Ziua Radioului, aniversată cu „hituri” ale muzicii clasice, la Sala Radio!

Horia Mihail

Doi mari compozitori ai repertoriului simfonic – Beethoven şi Grieg, o partitură monumentală ca Simfonia a III-a – Eroica şi doi apreciaţi muzicieni români, dirijorul Tiberiu Soare şi pianistul Horia Mihail, sunt elementele reunite în concertul aniversar oferit vineri, 31 octombrie, la ora 19.00, de Orchestra Naţională Radio, în onoarea Zilei Radioului. La 1 noiembrie 1928, cu 86 de ani în urmă, avea loc difuzarea primei emisiuni a serviciul public de radio al Societăţii de Difuziune Radiotelefonică, instituţie ce poartă astăzi numele de Societatea Română de Radiodifuziune – SRR (cunoscută sub numele de brand Radio România).

Sub bagheta unuia dintre cei mai apreciaţi dirijori români ai momentului, Tiberiu Soare, dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio, şi cu participarea pianistului Horia Mihail, solist concertist al aceloraşi ansambluri, aplaudat şi în numeroase turnee naţionale, vă veţi bucura de un program special la Sala Radio.

Seara se deschide cu o lucrare românească – Privelişti moldoveneşti de Mihail Jora. Alegerea nu este una întâmplătoare: numele muzicianului român este strâns legat de istoria Radio România şi a ansamblurilor muzicale ale instituţiei. Orchestra Naţională Radio a luat naştere în acelaşi an 1928, din iniţiativa şi sub conducerea compozitorului Mihail Jora. Acesta a propus înfiinţarea unui ansamblu care să interpreteze în direct diferite genuri de muzică şi a fixat data primului concert de muzică simfonică în 30 noiembrie 1928.

Programul serii va cuprinde două creaţii celebre ale repertoriului simfonic: Concertul în la minor pentru pian şi orchestră, semnat de Grieg la doar 24 de ani, lucrare puternic influenţată de folclorul norvegian şi de peisajul fascinant al fiordurilor din ţara natală a compozitorului, şi Simfonia a III-a – Eroica, partitură dedicată iniţial de Beethoven lui Napoleon Bonaparte.

Tiberiu Soare. Foto Virgil Oprina

Tiberiu Soare, unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni români ai momentului, îşi desfăşoară activitatea de dirijor din anul 1999, lucrează alături de orchestrele a numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară, participă la turnee în Suedia, Israel, China, Germania, Elveţia ş.a şi este invitat să dirijeze prestigioase ansambluri din străinătate. Artistul s-a dedicat în special muzicii simfonice, celei de operă şi de balet, dar în egală măsură s-a implicat şi în evenimente inedite bazate pe inovaţie, cum ar fi proiectul Mozart Rocks, o întâlnire între clasic şi contemporan.

Începând din anul 2012, Tiberiu Soare este dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, înregistrând alături de aceste ansambluri numeroase succese atât pe scena Sălii Radio, cât şi în cadrul evenimentelor în aer liber sau al turneelor internaţionale. A dirijat concertele Orchestrei Naţionale Radio de la Kuala Lumpur (Malaezia) – septembrie 2014, la World Summit on Media for Children, pe cel de la Expoziţia Mondială Shanghai – 2010 şi a revenit alături de ONR în metropola chineză în mai 2013, obţinând alături de ansamblu un frumos succes la Shanghai Spring International Music Festival.

În septembrie 2010, Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul Orchestrei Filarmonice din Londra (London Philharmonic Orchestra), alături de celebra soprană Angela Gheorghiu. Au urmat o serie de apariţii alături de Südwestfälischen Philharmonie în sala Filarmonicii din Essen (Germania) şi alături de Filarmonica George Enescu la Muscat, capitala Sultanatului Oman.

Printre recentele sale succese internaţionale se numără şi concertul dirijat în mai 2013, eveniment desfăşurat cu participarea Angelei Gheorghiu şi a tenorului Teodor Ilincăi la Royal Festival Hall din Londra, alături de Orchestra Filarmonică Regală (Royal Philharmonic Orchestra). Tiberiu Soare a dirijat în toamna anului 2013 trei concerte în străinătate, alături de soprana Angela Gheorghiu: Praga (Sala Smetana), München (Filarmonica din München) şi Paris (Opera Royal – Palatul Versailles). La finalul lunii iulie 2014 a fost de asemenea aplaudat în Germania, unde a dirijat Hof Symphoniker Orchester într-o gală de operă al cărei principal invitat a fost Angela Gheorghiu. Evenimentul a avut loc la Regensburg (Bavaria, Germania), în cadrul unui festival anual – Schlossfestspiele (Festivalul de la Castel).

Pianistul Horia Mihail a concertat de peste 1.000 de ori cu majoritatea orchestrelor simfonice din România, inclusiv cu Filarmonica George Enescu din Bucureşti şi cu Orchestra Naţională Radio, şi a susţinut concerte, recitaluri solo şi de muzică de cameră în 18 ţări pe 4 continente.

Din 2009, artistul este solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, calitate în care a susţinut mai multe concerte la Sala Radio (alături de Orchestra Naţională Radio şi dirijorii Jin Wang, Christian Badea, Gerd Schaller, Tiberiu Soare), dar şi în turnee în ţară sau la Roma în decembrie 2009, ori la Expoziţia Mondială de la Shanghai în iulie 2010. De un remarcabil succes la public s-au bucurat recitalurile solo din cadrul Anului Chopin de la Bucureşti şi Viena. La finalul anului 2010, Radio România a realizat în parteneriat cu Institutul Polonez un CD dedicat Anului Chopin în România, pe care este inclus Concertul în fa minor pentru pian şi orchestră de Chopin, în interpretarea lui Horia Mihail alături Orchestra Naţională Radio, dirijată de Christian Badea.

În aprilie 2011, artistul a susţinut un turneu naţional de recitaluri solo cu un program integral Franz Liszt intitulat Pianul călător – Pe urmele lui Franz Liszt, care a stat la baza unui CD live apărut la Editura Casa Radio, proiect pe care artistul l-a continuat printr-un al doilea turneu de aproape două luni în vara anului 2012. Horia Mihail a participat în ultimii ani la festivaluri precum Varna Summer International Music Festival, Bucharest Music Film Festival, Festivalul Internaţional George Enescu, Festivalul internaţional Nopţi pianistice de la Chişinău. Proiectul Duelul viorilor – Stradivarius versus Guarneri l-a adus alături de violoniştii Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru atât în 2011, cât şi în 2012, iar proiectul Cele trei dive, alături de celebrele cântăreţe Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu şi Leontina Văduva, la Iaşi, Cluj şi Timişoara, în 2011. În stagiunea 2011-2012, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, München, în Danemarca şi Germania, dar şi în Republica Moldova.

Proiectele în care artistul este implicat în continuare, printre alte proiecte solo şi camerale, sunt Pianul călător, Duelul viorilor, Flautul de aur (alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu) şi Vioara lui George Enescu la sate (alături de Gabriel Croitoru).

Recentele concerte şi recitaluri ale pianistului Horia Mihail de la Ushuaia şi Buenos Aires au fost primite cu minute în şir de aplauze, iar următoarele sale proiecte vizează concerte şi recitaluri la New York. În luna septembrie a acestui an, Horia Mihail a susţinut două concerte la Kuala Lumpur, alături de Orchestra Naţională Radio, şi a fost invitat să participe în cadrul ediţiei a II-a a Festivalului Internaţional RadiRo, concertând alături de Orchestra Simfonică Radio din Praga şi dirijorul Ondrej Lenárd.

Gala de decernare a Premiilor Sunete 2014

Berti Barbera prezintă Gala Sunete

Sâmbătă, 1 noiembrie, începând cu ora 20.00, la Atelierul de Producţie din Bucureşti, va avea loc prima ediţie a Premiilor Sunete.

În cadrul Galei vor fi dezvăluiţi câştigătorii celor 10 categorii propuse, votaţi de către persoane din industria muzicală (TV, radio, presa online, case de discuri, organizatori de evenimente). Pe lângă cele 10 premii – Best Newcomer, Best Alternative, Best Rock (premiu sponsorizat de Fire Club), Best Hip-hop, Best Electro, Best DJ, Best New Jazz (premiu sponsorizat de Jazz Book), Best Video, Best Album şi Best Festival – vor mai fi acordate de către redacţia revistei Sunete alte 3 premii onorifice, plus premiul intitulat Most Wanted, acordat formaţiei româneşti cu cei mai mulţi fani, conform voturilor publicului.

În cadrul Galei, prezentată de Berti Barbera, vor susţine concerte Nopame, Javra, Yellow, Theory of Mind, AFO, Golan, Coma, Omul cu Şobolani, plus un concert surpriză.

În cadrul Galei de decernare a Premiilor Sunete 2014 vor concerta 9 trupe, celor 8 trupe deja anunţate alăturându-li-se şi Firma.

După o lungă perioadă de creaţie şi detaşare, Firma a revenit în plină forţă în lumina reflectoarelor, îmbogăţind scena muzicală actuală cu un material discografic ce dezvăluie o maturitate şi o complexitate a compoziţiei şi a sound-ului: Descântece – Vol. 1. Cel de-al treilea album lansat în luna octombrie şi apariţiile live la fel de frenetice si seducătoare au cucerit un număr de fani în continuă creştere şi au plasat Firma în categoria Most Wanted Comeback!

Sâmbătă seara trupei Firma îi va fi acordat premiul Most Wanted Comeback.

De asemenea, în cadrul Galei, se vor acorda 5 premii onorifice: 2 premii Pionier în sunete care vor fi acordate muzicienilor Adrian Enescu şi Rodion – Ladislau Roşca, pionierii muzicii electronice din România.

3 premii Jurnalişti printre sunete pe care le vor primi Bogdan Şerban (ex – Radio Guerrilla), Răzvan Rădulescu aka Hefe (MTV, revista Sunete), Alex Revenco (Jurnalul Naţional) şi Florin Silviu Ursulescu (Societatea Română de Radiodifuziune).

Rock balcanic cu Smallman. Plus un Flesh Rodeo care se poate termina Tragic

Smallman în concert

Bulgarii de la Smallman, celebrul band de folk/progressive/sludge metal din ţara vecină şi, câteodată prietenă, vor urca sâmbătătă, de la ora 20.00, pe scena din Club Fabrica.

În deschiderea celor de la Smallman vor fi prezente sâmbătă seară şi două trupe româneşti: una de alternative/metal – Flesh Rodeo; cealaltă pe genul metal psyhedelic alternative – Tragic.

Smallman şi-a lansat în vară cel de-al treilea album numit Envision, album primit foarte bine atât în Bulgaria, cât şi în presa străină de specialitate. Încurajată de succesul înregistrat, trupa s-a hotărât să pornească un turneu de promovare care să înceapă cu România, Serbia şi Grecia.

De reţinut că show-urile Smallman cuprind şi efecte vizuale personalizate pentru fiecare melodie de pe noul album. Svetan, vocalul trupei, este şi un artist vizual, specialist în aceste efecte.

Componenţă: Svetan Hadzhiyski – vocals, bagpipes, samples, percussions; Ivan Todorov – guitars; Stefan Penev – bass; Andon Trapkov – drums.

Caracterul special al trupei de folk/progressive/sludge metal Smallman constă în folosirea, alături de instrumentele obişnuite ale unei trupe de rock (guitars, bass, drums, percussions), a ustensilelor tradiţionale balcanice gaida şi cavalul, instrumente ale căror sunete se împletesc armonios cu cele de la chitară şi bass.

Flesh Rodeo este o trupă de alternative metal înfiinţată în Bucureşti, în anul 2008, de doi chitarişti: Alex Zamfir şi Andrei Bratu. Formaţia a concertat în deschiderea Karma to Burn, White Walls, Coma, Implant pentru Refuz. Au participat de două ori la B’estFest, în 2012 şi 2013, şi o dată la Rockstad Extreme Fest, în 2014.

În octombrie 2013, Flesh Rodeo şi-a lansat primul album, Tellurium-128, împreună cu producătorul Marius Costache (Coma, Travka, Lake of Tears, White Walls, Lucia). Componenţă: Radu Ursoiu – vocals, Andrei Bratu – guitar, Alex Zamfir – guitar, Adrian Iosif – bass şi Bogdan Horodnic – drums.

Trupa Tragic s-a înfiinţat în anul 2007 şi îi are ca membri pe: Alexandru Ungureanu (voce), Octavian Trică (chitară), Adrian Iosif (bas), Augustin Pitica (tobe).

În primii 3-4 ani de activitate, trupa a muncit foarte mult în căutarea unei identităţi muzicale diferite faţă de tot ce se întâmpla la momentul respectiv pe scena rock/metal din România, concertând cu puţine ocazii în Bucureşti şi prin ţară.

Formaţia s-a integrat cu adevărat în scena underground românească într-o formulă finală şi bine sudată la începutul anului 2010, având o activitate concertistică intensă în Bucureşti, onorând fiecare invitaţie venită din ţară, dar şi de peste hotare, la trei festivaluri open air în Bulgaria.

Tragic abordează o combinaţie de stoner psychedelic alternative metal, dar o descriere mai simplă şi mai concretă ar fi tragic metal.

Festivalul Tectonics Tel Aviv

Festivalul Tectonics

Institutul Cultural Român de la Tel Aviv susţine prezenţa muzicienilor români Iancu Dumitrescu, Ana-Maria Avram, Tiberiu Cenuşer şi Andrei Kivu la Festivalul Internaţional de Muzică Contemporană Tectonics, din Tel Aviv 2014 (29 octombrie – 2 noiembrie).

Festivalul reprezintă viziunea artistică a curatorului şi dirijorului Ilan Volkov, organizat pe parcursul acestui an în: Adelaide (9-10 martie, ca parte a Adelaide Arts Festival, în colaborare cu Adelaide Symphony Orchestra), Reikjavik (10-12 aprilie, în colaborare cu Iceland Symphony Orchestra), Glasgow (9-11 mai, în colaborare cu BBC Scottish Symphony Orchestra), New York (23-25 mai, în colaborare cu Issue Project Room). Programul de noi brevete orchestrale, muzică experimentală, improvizaţii şi compozitori inovatori şi moderni, îşi propune să provoace atât artiştii, cât şi spectatorii deopotrivă.

La festivalul Tectonics Tel Aviv 2014 vor participa: Ilan Volkov, Maya Dunietz, Yoni Silver, Tim Hodgkinson, Tiberiu Cenuşer, Andrei Kivu, Chris Cutler, Haggai Fershtman, Alex Drool, Eran Sachs, Guillaume Ollendorff, Adam Scheflan, Shmil Frankel, Iancu Dumitrescu, Ana-Maria Avram, Hyperion Ensemble, Wax Magnetic, Ofir Bachmutsky, Crank Sturgeon, Vialka, Stale Solberg, Daniel Sarid, Nadav Masel, Ido Bukelman, Fred Lonberg-Holm, Stale Solberg, Assif Tsahar trio, Kristin Haraldsdottir, Yair Reshsef, Zohar Shafir, Yoav Beirach, Crank Sturgeon, Rejoicer, YUDKO, Meira Asher, Ohad Fishof, Fred Lonberg-Holm şi alţii.

Ilan Volkov, curatorul Festivalului Internaţional Tectonics, este unul dintre cei mai importanţi dirijori contemporani din Israel. În 2011 a fost numit director muzical şi dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Islanda, iar palmaresul său cuprinde prezenţe pe unele dintre cele mai importante scene internaţionale, dintre care amintim: City of Birmingham Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, Orchestre Nationale de Lyon, WDR Symphony Orchestra Cologne, SWR Symphony Orchestra Baden-Baden and Freiburg, Ensemble Modern.

Iancu Dumitrescu – compozitor, dirijor şi muzicolog român – este unul dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai curentului spectral în muzică, considerat unul dintre vârfurile avangardei muzicii sec. XX. Autor al unei muzici cu mult înaintea timpului său, este recunoscut ca fiind cel mai important reprezentat al curentului componistic „hyper-spectralist” şi al muzicii asistate de ordinator.

Ana-Maria Avram este o importantă compozitoare, pianistă şi dirijoare avangardistă. Este iniţiatoarea şi realizatoarea, împreună cu Iancu Dumitrescu, a unor importante festivaluri internaţionale dedicate muzicii electronice şi muzicii spectrale, în România şi în Europa: Acousmania – Bucureşti, Radiodifuziune (6 ediţii), Musica Nova la Ploieşti (4 ediţii), SPECTRUM XXI la Paris, Geneva, Londra, Bruxelles.

Tiberiu Cenuşer este membru de aproximativ 30 de ani în Orchestra Naţională Radio; a participat la numeroase proiecte naţionale şi internaţionale de muzică contemporană (spectrală, hyper-spectrală, acusmatică, experimentală şi altele).

Andrei Kivu este violoncelist specialist în muzică nouă, compozitor şi improvizator. A studiat violoncelul cu Marc Coppey (solist, professor de violoncel şi muzică de cameră la Conservatoire National Supérieur din Paris), George Lewis (profesor la Universitatea Columbia, New York, SUA), Iancu Dumitrescu şi David Hykes.

Muzicienii români vor participa la spectacolele din 29 octombrie, ora 20.30 – Hateiva şi 30 octombrie, ora 20.00 – Levontin 7, alături de alţi muzicieni, astfel: Ilan Volkov (vioară), Maya Dunietz (flaut, pian), Yoni Silver (clarinet bas, vioară), Tim Hodgkinson (clarinet bas), Tiberiu Cenuşer (trombon), Andrei Kivu (violoncel, trompetă, tubă), Chris Cutler (percuţie), Haggai Fershtman (percuţie), Alex Drool (percuţie), Eran Sachs (no-input mixer), Guillaume Ollendorff (chitară electrică), Adam Scheflan (contrabas), Shmil Frankel (contrabas), dirijori Iancu Dumitrescu şi Ana-Maria Avram. Aceste două concerte fac parte din proiectul itinerant Spectrum XXI Sonic TransFusions, organizat de CREMAC (Comunitatea Românească de Muzică Electroacustică) sub coordonarea muzicienilor Iancu Dumitrescu şi Ana-Maria Avram, prezentat anul acesta la Bucureşti şi programat la Berlin în perioada 2-6 noiembrie.

Pasărea Rock porneşte Căluşandra

Mircea Baniciu, Josef Kappl şi Ovidiu Lipan prezintă Pasărea Rock

E Căluşul sau e Ciuleandra? Sunt amândouă la un… rock: e Căluşandra, cel mai recent cântec al Păsării Rock, care îi va bucura pe fanii unei muzici mai viguroase, nu lipsită de rafinament. Mircea Baniciu, Josef Kappl şi Ovidiu Lipan, alături de colegii lor (Cristi Gram, Teo Boar şi Vladi Cnejevici), şi-au conştientizat menirea de căluşari ai secolului XXI şi lansează, prin Căluşandra, un mesaj vibrant la salvarea planetei de la un ameninţător dezastru ecologic. Filonul culturii arhaice şi sentimentul naturii, prezente în continuare în muzica şi textele trupei, sunt îndreptate astfel în slujba unei cauze de maximă însemnătate. „Încă din anii ‘70 am vrut să facem cântece cu mesaj social, dar eram constrânşi să le codificăm, să le ascundem, pentru a fenta cenzura comunistă”, spune Mircea Baniciu, măiastra voce a folk-rockului românesc.

„Azi ne dorim să exprimăm frământări ale omului contemporan şi să ne invităm publicul ca, odată cu bucuria melomanului, să primească şi un mesaj la care să reflecteze”, adaugă compozitorul Josef Kappl, maestrul incontestabil al fusion-rockului. El continuă astfel colaborarea cu textierul Florin Dumitrescu, care dovedeşte încă o dată că moştenirea cuplului Foarţă-Ujică poate fi preluată şi revalorificată în cheia unei implicări sociale mai manifeste. Cântecul beneficiază şi de recitativul actorului Flaviu Crişan, cel care continuă tradiţia featuring-urile lirice ale regretatului Moţu Pittiş, într-o manieră actuală. Vechi şi nou, tradiţie şi inovaţie, folclor şi muzică modernă, mesaj venit parcă din pâlnia vremurilor pentru a avertiza asupra destinului nostru viitor – aceasta e Căluşandra.

Căluşandra deschide seria de piese noi pe care Pasărea Rock le va lansa până la finalul anului. Încărcaţi cu energia solară a concertelor de vară, Mircea Baniciu, Josef Kappl şi Ovidiu Lipan Ţăndărică, alături de Vlady Cnejevici, Teo Boar şi Cristi Gram, s-au întors în studio şi pregătesc Hora fără de hotar, care va fi lansată la începutul lunii noiembrie. Luna cadourilor aduce pentru publicul meloman o altă piesă nouă, Zoreaua, precum şi o melodie surpriză, Mircea Baniciu feat. Momentum Orchestra.

Căluşandra se va auzi în premieră live la Buzău, în 29 noiembrie în clubul No Limit, după care urmează: Bacău, 30 noiembrie (Club The Stage); Constanţa, 6 decembrie (Club Phoenix); Alba Iulia, 13 decembrie (Casa de Cultură a Sindicatelor); Cluj-Napoca, 14 decembrie (Euphoria Music Hall) şi Oradea, 21 decembrie (Window Pub). Fiecare dintre cele cinci spectacole marca Revolver va fi format din trei părţi, spunând „povestea” membrilor fondatori ai grupului. Nu vor lipsi personaje mitice din Cantafabule, hituri semnate Mircea Baniciu, piese celebre ale formaţiei Phoenix şi compoziţiile originale Pasărea Rock: Legenda (muzica şi versurile Josef Kappl), Praznic năprasnic (muzica Josef Kappl, versurile Florin Dumitrescu), Pe Argeş în jos (muzica Josef Kappl, versurile Victor Cârcu) şi, bineînţeles, Căluşandra (muzica Josef Kappl, versurile Florin Dumitrescu).

“Două fire, două paie,/ în oraşul cu tramvaie,/ am văzut ultimii cai / izgoniţi din iad în rai…/ Am văzut căruţe-n şanţuri,/ biciclete fără lanţuri,/ potcovari intrând în greve…/Am visat ori sunt aieve?//

Două fire două paie,/ cine-a scurs venin în ploaie?/ Cine-a tras cu tunu-n muşte/ şi-a-nvăţat mielul să muşte?/ Ucenicul vrăjitor, căzut pradă vrăjilor,/ globul ţine-n mâini de sticlă,/ azi îl scapă, mâine-l strică.//

Două fire râncede,/ în coroane veştede,/ plânge pasărea de galben/ după zarzări, după carpeni,/ după domnul care, surd,/ scoarţa scarmănă absurd,/ iscodindu-i aurul,/ de trezi balaurul//

Două fire, două foi,/ ieşi, Apollo, din gunoi,/ răsădeşte-ne ciuleandra,/ ca să remixăm micsandra!/ Prinde-mă de mijloc, soră,/ să ne regăsim în horă!/ Prinde-mă de umeri, frate,/ pe balaur l-om răzbate!//

Fir-ar ea să fie fire,/ firul vieţii ni-i subţire/ şi ne scapă din mosor/ clipele de-a fir a păr…/ Două fire… două paie…/ Nici văzduhul… n-are aer…/ Două paie… două fire…/ Nu ne-om mai… veni în fire!”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.