Festivalul de la Avignon, aşteptări şi preferinţe, politică şi utopii

9.000 de bilete fuseseră deja vândute săptămâna trecută pentru Festivalul de la Avignon, care se va desfăşura anul acesta între 6 şi 24 iulie.

Cele mai căutate spectacole se dovedesc a fi Les Damnés (Condamnaţii), prezentat de Comédie Française, Karamazov, după Dostoievski, şi Babel de Sidi Larbi Cherkaoui, pe locurile următoare situându-se, până acum, Het Land Nod, de FB Bergman. Acesta este tipul de spectacol despre care presa n-a scris încă, dar pe care publicul curios vrea să-l descopere.

Condamnaţii deschide Festivalul

Se află pe listă şi 2666 de Julien Gosselin şi Place des héros (Piaţa eroilor) de Krystian Lupa.

Cea de a 70-a ediţie a Festivalului, celebrată anul acesta, se deschide, în Curtea de Onoare a Palatului Papilor, cu un spectacol al Comédie-Française, care revine la Avignon după 23 de ani de absenţă. Este vorba despre Les Damnés, după filmul lui Luchino Visconti din 1969, adaptat de regizorul belgian Ivo van Hove, reputat pentru montările sale spectaculoase care combină teatrul cu video-ul.

Plecând de la scenariu, regizorul spune povestea familiei Essenbeck, care, pentru a-şi proteja interesele, alege să se alieze cu noul regim nazist şi să-l asasineze pe patriarhul lor, baronul Joachim, care nu este de accord.

Scenă din Karamazov

“Scopul lui Ivo van Hove nu este atât de a spune o poveste pe care toată lumea o ştie, despre ascendenţa national-socialismului în Germania şi despre corupţia marilor familii burgheze şi a elitelor financiare, cât de a ajuta la înţelegerea a ceea ce se întâmplă astăzi”, apreciază Olivier Py, directorul Festivalului. În distribuţie, nume importante ale Comediei Franceze: Guillaume Gallienne, Denis Podalydès, Sylvia Bergé, Elsa Lepoivre şi Didier Sandre.

Tânăra companie La Piccola Familia, a lui Thomas Jolly, va veni la festivalul fondat de Jean Vilar în 1947, cu un foileton, Le Ciel, la nuit et la pierre glorieuse (Cerul, noaptea şi piatra glorioasă), programat în fiecare zi, la prânz, în Grădina Ceccano, unde La République de Platon de Alain Badiou a atras anul trecut un public entuziast. Spectacolul este o suită de cronici fictive sau reale ale Festivalului, din 1947 până în… 2086. Thomas Jolly va fi prezent cu Pluta meduzei, de Georg Kaiser, creat cu elevii Şcolii Naţionale de Teatru din Strasbourg.

Suflete moarte

Festivalul de la Avignon este în acest an mai scurt cu trei zile din cauza calendarului şcolar care eliberează mai târziu liceele şi gimnaziile care găzduiesc numeroase piese, dar redeschide două spaţii: Parcul Expoziţiilor şi Cariera Boulbon, închise anul trecut din motive economice.

Boulbon, situat la 15 kilometri de Avignon, va găzdui spectacolul în aer liber Karamazov, pus în scenă de tânărul director al Teatrului din Saint-Denis, Jean Bellorini.

Het Land Nod, al FB Bergman

Nu vor lipsi nici maratoanele teatrale, cum a fost acel Henry VI, oferit de Thomas Jolly cu doi ani în urmă. De această dată, Julien Gosselin, cunoscut pentru Les Particules élémentaires de Michel Houellebecq din 2013, va propune, timp de 12 ore, 2666, al chilianului Roberto Bolano.

Printre marile teme ale Festivalului, Olivier Py a evocat “neputinţa politică şi amplificarea populismelor şi naţionalismelor, care, în mod curios îi interpelează mai degrabă pe artişti decât politicile”.

Scenă din 2666 al chilianului Roberto Bolano

Mai multe piese, alături de Les Damnés, abordează reîntoarcerea “vechilor demoni” ai Europei.

Polonezul Krystian Lupa, care a încântat anul trecut publicul cu Des arbres à abattre, va reveni anul acesta cu Place des héros, a aceluiaşi Thomas Bernhard, concepută pentru împlinirea a 50 de ani de la anexarea Austriei de către Germania. Piesa a provocat scandal din cauza afirmaţiei că “astăzi există mai mulţi nazişti la Viena decât în 1938”.

În ceea ce îl priveşte, rusul Kirill Serebrennikov abordează Suflete moarte de Gogol, o critică feroce a mediocrităţii oamenilor, rămasă neterminată la moartea scriitorului, în 1852.

Spectacolul Tristesses al olandezei e Anne-Cecile Vandalem

După Focusul Argentina de anul tecut, la Avignon este programat acum un Focus Orientul Mijlociu, cu două piese din Beirut, una din Damasc şi una din Teheran. Deşi s-ar putea vorbi şi despre un Focus Belgia, ţară prezentă cu şase spectacole.

Israelianul Amos Gitai va oferi o versiune teatrală a filmului său Ultima zi a lui Yitzhak Rabin, cu Hanna Schygulla. Spaniola radicală Angelica Liddell, o obişnuită a festivalului, aduce povestea unui celebru canibal japonez.

Place des heros, regizat de Krystian Lupa

Printre descoperirile acestei ediţii se numără mai mult colective de actori, cum sunt grecii de la Blitztheatregroup sau belgienii de la FC Bergman, aceştia din urmă punând în scenă, în Parc des expositions, un spectacol monumental în jurul etalării într-un muzeu a unei Răstigniri de Rubens.

Anul acesta vor veni pentru prima data la Avignon 34 de artişti, dintre care unii necunoscuţi în Franţa, ca austriaca Cornelia Rainer, care propune spectacolul Lenz, sau debutanţi ca tânăra Maëlle Poésy, care montează o piesă despre democraţie de Kevin Keiss, intitulată Ceux qui errent ne se trompent pas.

Dansul este şi el prezent cu 7 spectacole. Coregrafa Marie Chouinard vine pentru prima dată la Avignon, spre deosebire de popularul Sidi Larbi Cherkaoui, care revine, în Curtea de Onoare, cu spectacolul Babel, recreat special pentru festivalul din acest an.

Scenă din Prometeu înlănţuit

În încheiere, cântăreţul pop canadian Rufus Wainwright va propune opera Prima Donna, cu Cindy Sherman.

Potrivit lui Olivier Py, Festivalul din acest an va fi mai politic decât oricând, având câteva axe directoare, precum Focus Orientul Mijlociu, prezenţa mai mare a artistelor, care reprezintă o treime din program, şi numeroasele spectacole cu această temă.

Să amintim din rândul creatoarelor nume ca Bérangère Vantusso, belgianca Anne-Cécile Vandalem, suedeza Sofia Jupither, Marie Chouinard, Lisbeth Gruwez

Babel în coregrafia lui Sidi Larbi Cherkaoui

În ceea ce îl priveşte, Olivier Py-artistul, el propune un singur spectacol, o versiune a textului Prometeu înlănţuit de Eschil, un spectacol itinerant care va “călători” prin Festival.

“Nu poţi să faci o revoluţie singur. Marile schimbări, revoluţiile sunt făcute întotdeauna de forţe colective, favorizate de vântul istoriei, dar cum să trăieşti când acest vânt nu bate? Cum să trăieşti când politica este fără speranţă şi uită viitorul? Cum să trăieşti când ideile nu mai au valoare, când societatea este înspăimântată, redusă la tăcere? Cum să trăieşti o viaţă demnă când politica nu mai înseamnă decât manevre politicianiste? Când revoluţia este imposibilă, rămâne Teatrul. Aici utopiile aşteaptă zile mai prielnice, forţele inovatoare inventează încă un mâine, vocile păcii şi echităţii nu se ridică în zadar”, scrie Olivier Py pe site-ul Festivalului.

La Avignon, potrivit părerii directorului său, este sfărâmată fatalitatea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.