„Kaash” – un spectacol tulburător despre oameni şi zei

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanităţii în faţa unei divinităţi capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri şi sâmbătă seară, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti, în cadrul celei de a XVI-a ediţii a Întâlnirilor JTI, spectacol primit cu vii aplauze de o sală arhiplină.

După cum explică Akram Khan, directorul artistic al Akram Khan Company, „zei hinduşi, găuri negre, cicluri temporale indiene, creaţie şi distrugere” au reprezentat punctele de plecare pentru Kaash, continuând încercarea de a clădi punţi între dansul contemporan şi dansul clasic indian Kathak. Cei cinci dansatori, provenind din culturi diferite (două dansatoare gemene englezoaice, dar originare din Barbados, o dansatoare născută în insula Reunion şi formată în Franţa, doi dansatori născuţi la capete diferite ale lumii – Coreea de Sud şi Italia), au adus un plus de energie spectacolului creat de Akram Khan în 2002 şi reluat în 2014 cu noua trupă.

Spectacolul începe cu un dansator singur, în faţa unui dreptunghi negru desenat pe perete, un simbol al solitudinii absolute în faţa divinităţii. Contactul fizic între dansatori e minim, iar dreptunghiul luminat diferit, de la tonuri albe, albastre şi până la roşu intens, conturează cu atât mai profund confuzia umanului în faţa zeului. Scenografia realizată de Anish Kapoor completează astfel magistral simbolistica spectacolului. Momentele în care se dansează fără fundal sonor aduc pe scenă, tulburător şi dramatic, senzaţia de lume fără divinitate, de linişte golită de sens, în care umanul chinuit de capriciile zeilor e singur din nou, în faţa unui univers care poate fi impasibil sau distrugător. Mişcările precise, riguroase, dar şi orientarea mâinilor şi a degetelor preluată din dansul indian, pe fundalul compoziţiilor muzicale semnate de Nitin Sawhney, duc spectatorul în transcendenţă, într-o transcendenţă care nu aduce seninătatea sau paradisul, ci dimpotrivă, ne apropie de Kaash (cuvântul hindus pentru „dacă”), de jocul violent, ciclic, al zeităţii, prin care murim şi renaştem.

„Am văzut aseară un spectacol cu o forţă impresionantă, mişcări fluide. Un spectacol interesant – de la lighting design la muzică. Dansul contemporan are puterea de a genera confluenţe spirituale, de a uni culturi şi energii opuse. De această dată, dansul indian Kathak s-a contopit cu dansul contemporan, fiind pus în cea mai expresivă lumină de către dansatorii cu personalităţi diferite”, a scris Ionuţ Vulpescu, ministrul Culturii, pe blogul său, referindu-se la Kaash.

„Plec acasă după acest spectacoal cu o infuzie de energie, cu o mare bucurie. Mi-ar plăcea să văd pe scenele noastre mai multe spectacole de dans contemporan de acest gen, şi românesc, şi străin. A fost energetic, mistic şi în acelaşi timp, senzual”, a declarat Radu Afrim, regizor de teatru şi fotograf.

„Un spectacol de acest gen te revitalizează. E o adevărată bucurie să vezi un exerciţiu de sincronizare atât de poetic şi bine structurat tehnic. Excepţional”, a declarat Adrian Tibu, director al Teatrului Gong din Sibiu.

„Un spectacol fabulos. Dacă aş face un spectacol de dans, aşa l-aş face”, a declarat Cătălin Ştefănescu, producător şi realizator de televiziune.

Akram Khan Company a ajuns în doar 14 ani una dintre cele mai inovatoare companii de dans din lume. Iar Akram Khan a obţinut numeroase premii internaţionale de dans (de exemplu, Premiul Olivier, în 2012). Artistul este în prezent profesor la Universitatea de Arte din Londra, colaborează cu Teatrul Sadler’s Wells din Londra, Grenoble din Franţa şi, de asemenea, cu festivaluri prestigioase din întreaga lume.

Inaugurate în anul 2000, de celebra companie de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI au găzduit dansatori, coregrafi şi companii de balet celebre: Nacho Duato şi Compania Nacional De Danza, Cullberg Ballet, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem şi Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu şi Baletul Naţional din Chile, Alonzo King Lines Ballet din San Francisco, Vortice Dance Company, Maria Pagés şi Sidi Larbi Cherkaoui.

Evenimentul Întâlnirile JTI a fost organizat şi în acest an de Fundaţia Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiaţă, graţie Gildei Lazăr.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.