Peugeot-Citroen va achiziționa Opel de la General Motors

Producătorul auto francez PSA Peugeot Citroen a anunțat oficial că va achiziționa Opel, divizia europeană a General Motors (GM), într-o tranzacție evaluată la 2,2 miliarde de euro, informează Reuters, BBC și Bloomberg. Această mișcare va genera economii anuale de 1,7 miliarde de euro până în 2026, iar Opel, care produce faimoasele modele Astra, Corsa și Insignia, va realiza o marjă de profit de 2% până în 2020 și de 6% până în 2026, se arată într-o declarație comună GM și PSA. Peugeot va plăti 1,3 miliarde de euro pentru Ruesselsheim,operaţiunile Opel din Germania, şi pentru brandul Opel din Marea Britanie, numit Vauxhall, iar cu restul va cumpăra divizia de finanţare, care a început să fie împărţită în mod egal între BNP Paribas, General Motor şi PSA. Aducerea sub aceeași umbrelă a grupului PSA a Opel și Vauxhall va duce la creearea celui de-al doilea mare producător auto din Europa, în urma grupului german Volkswagen, și înaintea alianței Renault-Nissan. „Suntem încrezători că redresarea Opel/Vauxhall va accelera semnificativ cu sprijinul nostru”, a afirmat șeful PSA, Carlos Tavares.

În urma tranzacției, PSA va controla 16% din piața auto europeană, în timp ce Volkswagen are o cotă de piață de 24%. Entitatea nou formată va putea produce anual cinci milioane de vehicule. Prin această tranzacție, PSA va prelua 12 facilități de producție, care au aproximativ 40.000 de angajați. Șeful PSA a promis că va menține actualele angajamente ale GM față de angajați și nu va recurge la concedieri. Cele două grupuri au împreună 19 uzine în Europa, iar şefii PSA au oferit garanţii autorităţilor din Franţa şi Marea Britanie că nu vor închide uzine, acesta fiind unul dintre punctele cele mai dificile în negocieri. Opel nu a mai obţinut profit în ultimii 16 ani, interval în care a avut pierderi cumulate de 15 miliarde dolari, fiind producătorul de volum cu cel mai mare grad de neutilizare a uzinelor europene.

În ultimii ani existat şi probleme de calitate, iar managerii General Motors din SUA au fost extrem de inconstanţi şi au ameninţat cu concedieri masive când a venit criza, spre iritarea guvernelor europene.

Opel a închis în 2014 uzina de la Bochum, prima uzina auto mare care se închidea după câteva zeci de ani în Germania. De asemenea, Opel a suferit şi fiindcă a fost printre puţinele mărci de volum care nu au putut profita de uriaşa piaţă chineză. Marca vindea cam 4-5.000 de maşini/an acolo şi a fost retrasă din piaţă în 2014, GM concentrându-se pe mărcile Buick şi Chevrolet în China.

Statul francez deține o participație de 14% în Peugeot și are două locuri în Consiliul de Administrație, în urma acordării unui pachet de asistență financiară de trei miliarde de euro, care a salvat acum trei ani compania de la faliment. Grupul chinez Dongfeng deține 14% din acțiunile producătorului auto francez. Cele două grupuri vor forma o companie care va ajunge să aibă peste 35% în segmentele B şi C în Europa.

PSA vinde 3,1 milioane vehicule/an, iar Opel 1,2 milioane, astfel că se va formă un grup capabil să vândă 4,3 milioane pe an. Tavares vrea ca vânzările să ajungă la 5 milioane pe an în 2020 şi a promis că Opel va rămâne o marca germană.

Le Monde scrie că negocierile au fost grav încetinite de câteva lucruri extrem de complicate: preţul final, perimetrul activităţilor preluate de PSA, brevetele Opel şi pensiile muncitorilor Opel, discuţiile continuând între avocaţi chiar şi vineri seară.

O altă problemă a fost legată de fondul de pensii pentru angajaţii Opel (peste 9 miliarde euro). Acest capitol a împiedicat acum opt ani vânzarea Opel către compania canadiană Magna, însă acum General Motors s-a angajat, conform Reuters, să injecteze sume importante de bani în fondul de pensii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.