Regaluri teatrale la sfârşit de octombrie

Marcel Iureş aduce Absolutul poveştilor lui Creangă în West-End-ul londonez

Duminică, 26 octombrie, îndrăgitul actor Marcel Iureş va oferi, la Leicester Square Theatre, din West-End-ul teatral londonez, o reprezentaţie unică cu spectacolul Teatrului ACT din Bucureşti, ABSOLUT! după Ivan Turbincă de Ion Creangă, un succes răsunător de public şi critică, ce se joacă în România cu casa închisă de peste trei ani.

Celebrul actor realizează un adevărat tur de forţă, într-o punere în scenă modernă, pe cât de plină de umor, pe atât de surprinzătoare, a clasicei poveşti a lui Ion Creangă, Ivan Turbincă.

Regia spectacolului, prezentat la 125 de ani de la moartea marelui povestitor, aparţine unuia dintre cei mai importanţi regizori români contemporani, Alexandru Dabija.

Montarea accentuează liniile esenţiale ale existenţei umane înseşi, dincolo de detaliile vieţilor individuale, concrete, în care întâlnirea cu Dumnezeu, Moartea sau Diavolul rămân momentele fundamentale. Singur cu publicul său, Marcel Iureş recreează – cu o virtuozitate ieşită din comun, cu vervă, dar şi cu fineţe – un spectru larg de personaje, ipostaze, de fapt, ale omului generic în faţa Absolutului.

Aşa cum declara Alexandru Dabija, miza acestui spectacol este una majoră: „Polemic şi terapeutic ne încercăm puterile cu periculoasa artă a spunerii unei poveşti. Şi nu una oarecare. E vorba despre o poveste printre personajele căreia se află Dumnezeu, Moartea, Dracul… Oamenii care o să o asculte îşi vor aminti, pentru o vreme, că se poate vorbi despre lucruri mari şi esenţiale fără fasoane, cu umor şi nepăsare”.

Spectacolul este prezentat la Londra de către Institutul Cultural Român.

Festivalul Naţional de Teatru

Mâine începe Festivalul Naţional de Teatru, ce se va desfăşura până în 2 noiembrie. Spicuim câteva dintre spectacole.

Regizorul care a montat Corteo la Cirque du Soleil vine pentru prima dată în România

Regizorul Daniele Finzi Pasca

În 2005, Daniele Finzi Pasca concepe şi regizează renumitul Corteo la Cirque du Soleil, spectacol care a fost văzut până azi de peste trei milioane de spectatori.

Un an mai târziu, imaginează şi pune în operă a XX-a ceremonie de închidere a Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Torino, producţie pentru care a fost distins cu Swiss Award in the Show Bussiness 2006.

În 2014, Daniele Finzi Pasca a fost solicitat să creeze ceremonia de închidere a Jocurilor Olimpice de la Soci.

Anul acesta, pentru prima oară în România, este invitată în Festivalul Naţional de Teatru Compania Finzi Pasca din Elveţia cu spectacolul Donka – O scrisoare către Cehov în regia lui Daniele Finzi Pasca – eveniment vizual, un spectacol de dans, acrobaţii, jonglerii şi echilibre fragile, extrem de ofertant.

Singurele reprezentaţii cu spectacolul Donka au loc în zilele de 29 şi 30 octombrie, de la ora 20.30, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti.

Nu pierdeţi această unică ocazie de a vă întâlni cu regizorul Daniele Finzi Pasca şi spectacolul său Donka – O scrisoare către Cehov, considerat de către săptămânalul britanic The Stage „The Best Performance” şi „The Greatest Moment of the Year 2012”.

Vorbe despre Vorbe, vorbe, vorbe…

Ion Caramitru aduce în FNT Vorbe, vorbe, vorbe…

FNT, ce se va desfăşuira între 24 octombrie şi 2 noiembrie, descoperă anul acesta noi spaţii pentru circuitul festivalier. Şi nu numai. Unul dintre acestea, Sala Epika din Grand Cinema & More – Băneasa Shopping City, va găzdui, în premieră, recitalul excepţional al actorului Ion Caramitru.

Vorbe, vorbe, vorbe… este un spectacol de poezie şi muzică, un spectacol-confesiune creat în jurul poeziei lui Nichita Stănescu şi al prieteniei care i-a legat profund, ani de zile. Fiecare reprezentaţie a acestui spectacol a fost o întâlnire emoţionantă cu publicul, actorul Ion Caramitru având mereu câte o surpriză pentru spectatorii săi. În această călătorie poetică, Ion Caramitru este acompaniat de violoncelistul Adrian Naidin, un nume sonor al generaţiei sale de muzicieni. Vibraţia dramatică a violoncelului său face parte din această minunată poveste despre cuvânt şi sunet.

Spectacolul Vorbe, vorbe, vorbe… se va juca în cadrul FNT marţi, 28 octombrie, de la ora 20.00, la Sala Epika din Grand Cinema & More – Băneasa Shopping City.

El va fi urmat de vernisajul unei ample expoziţii multimedia menite să marcheze 20 de ani de la despărţirea de marele actor George Constantin, intitulată Magistre fără seamăn, slavă! – care va fi deschisă publicului până în 2 noiembrie, ultima zi a Festivalului Naţional de Teatru.

Teatrul Metropolis la FNT

Radu Beligan şi Lamia Beligan în Lecţia de violoncel

În perioada 25 – 29 octombrie 2014, Teatrul Metropolis este invitat să participe cu trei producţii remarcabile la cea de-a XVIII-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru: Lecţia de violoncel, Tartuffe sau Impostorul şi Vocea umană, care se vor juca la sediul Teatrului Metropolis.

Comedia Lecţia de violoncel de Mona Radu, în regia lui Felix Alexa, va avea două reprezentaţii în zilele de 25 şi 26 octombrie, de la ora 19.00. În distribuţie îi regăsim pe Radu Beligan, Lamia Beligan, Marius Manole, Tania Popa/Rodica Ionescu şi Mona Radu, scenografia fiind semnată de Nina Brumuşilă.

Tartuffe sau Impostorul, de J.B.P. Molière, este programat în cadrul FNT 2014, în 27 octombrie, ora 20.00 şi 28 octombrie, ora 20.30.

Tartuffe sau Impostorul

Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză.

Decorul şi costumele: Adriana Grand.

Spectacolul este considerat “cea mai îndrăzneaţă abordare a unui text clasic din ultimii ani”, iar Victor Ioan Frunză îl descrie ca fiind “o comedie frumoasă despre bine şi rău dar şi despre cât de greu e să deosebeşti binele de rău”.

În rolul titular, George Costin (Premiul UNITER 2013) face o creaţie emblematică alături de Nicoleta Hâncu (premiul UNITER 2014), Sorin Miron, Adrian Nicolae, Adela Mărculescu, Irina Bucescu, Andrei Huţuleac, Elena Ghimpeţeanu.

Oana Pellea în Vocea umană

Oana Pellea, nominalizată la Premiile UNITER 2012 pentru “Cea mai bună actriţă în rol principal”, va putea fi văzută în secţiunea Maeştrii a FNT, în spectacolul Vocea umană de Jean Cocteau.

Regia Sanda Manu. Scenografia Iuliana Vîlsan.

Spectacolul poate fi vizionat în ziua de 30 octombrie, la ora 20.30.

Omul cu mârţoaga revine pe afişul TNB

Omul cu mârţoaga. Foto I. Nicolaev

Una din cele mai cunoscute comedii ale dramaturgiei româneşti interbelice revine pe afişul actualei stagiuni. Piesa Omul cu mârţoaga de George Ciprian, una dintre ultimele premiere ale fostei Săli Amfiteatru, poate fi văzută din nou pe scena sălii Atelier a Teatrului Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti, de la ora 19.30.

Amestec de satiră, idealism şi gravitate, în care eroul, un modest arhivar, este mistuit de pasiunea pentru cai şi în mod special pentru cel mai jalnic dintre toţi, Omul cu mârţoaga este o poveste cu tâlc despre câştigarea unor pariuri pe care nimeni nu le vede posibile datorită perseverenţei şi credinţei neclintite într-un ideal anume. Să crezi cu fanatism în visul tău, strigă peste ani personajul lui G. Ciprian, ca un Don Quijote de secol trecut. Astăzi, într-o lume care nu mai crede în miracole, dar are atâta nevoie de ele, eroul lui G. Ciprian e simbolul umanităţii umilite, însă învingătoare prin forţa unui destin exemplar.

O întâlnire plină de farmec şi culoare, cu lumea de ieri, dar şi cu cea de azi, divizată mereu în oameni de bună şi de rea credinţă, în vizionari şi farisei, cu felurite chipuri şi multe măşti, în care poate că nu haina-l face pe om, dar cu siguranţă banul îi aduce o neaşteptată faimă.

Acestei lumi îi dau viaţă scenică, sub îndrumarea regizorală a Ancăi Bradu, actorii: Daniel Badale, Ioan Andrei Ionescu, Gavril Pătru, Monica Davidescu, Raluca Petra, Marius Bodochi/Tomi Cristin, Vitalie Bichir, Mihai Verbiţchi, Bogdan Muşatescu, Amalia Ciolan, Ion Ionuţ Ciocia, într-un cadrul scenografic ingenios construit de Ştefania Cenean şi completat de muzica lui Vlaicu Golcea.

Următoarele reprezentaţii vor avea loc la începutul lunii noiembrie, după următorul program: sâmbătă 1, duminică 2 şi joi 6 noiembrie, de la ora 19.30.

Premieră cu piesa Cine e fazanul?, la UNATC

Scenă din spectacolul Cine e fazanul?

La familia Vatelin îşi face apariţia, în primul rând, Pontagnac. Un cuceritor înveterat. El o urmăreşte pe frumoasa Lucienne până acasă, făcându-i avansuri. În timpul acesta, apare soţul Luciennei, care nu este altul decât Vatelin, un bun prieten de-al lui Pontagnac. Vatelin, cunoscându-l bine pe Pontagnac, îl iartă. Dar un eveniment neaşteptat va semăna discordie: Maggy, fosta amantă a lui Vatelin, de pe vremea când acesta era la Londra, îl vizitează… De acest fapt profită Pontagnac, care îi spune Luciennei că Vatelin o înşală… Urmează o serie de împăcări şi despărţiri spectaculoase pe care Georges Feydeau le-a îmbinat într-un mod cât se poate de savuros.

Studenţii Anului III, Arta Actorului, coordonat de conf. univ. dr. Doru Ana, prezintă, în cadrul Proiectului coordonat de conf. univ. dr. Paul Chiribuţă, asistat de Irina Ungureanu, Alice Sălceanu, Sorina Ştefănescu, Cosmin Pană, Vlad Trifaş, comedia spumoasă a lui Feydeau, Cine e fazanul?

În distribuţie: Lucian Bîrsan, Clara Popadiuc, Andrei Radu, Bogdan Florea / Mihai Mitrea, Cristina Juncu / Maria Mitu, Catinca Nistor / Bianca Dragomir, Emanuel Becheru, Bianca Dragomir / Catinca Nistor, Ana-Maria Ivan / Andra Coţofană, Veliko Velikov

Light design: Cristian Niculescu.

Spectacolul este programat în 22 şi 23 octombrie, la ora 19.00, Sala Ion Cojar de la Palatul Naţional al Copiilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.