Renato Zanella aduce la Bucureşti cele mai strălucitoare stele din lume

Este fabuloasă distribuţia ”Galei Extraordinare de Balet” care deschide stagiunea 2016-2017 a Operei Române. Este cea mai puternică distribuţie mondială reunită vreodată la Bucureşti. Aproape ireal.

După o primăvară care a înnegrit opera şi dansul (forme ale artelor vitregite la noi, la fel ca artele vizuale şi totuşi aproape desăvârşite pentru inimă şi minte) – prin scandaluri de nepermis când la Bucureşti se întorsese una dintre cele mai mari balerine din toate timpurile, Alina Cojocaru, stea la Covent Garden ani şi ani -, am fost tulburată când am citit programul spectacolului pe care Renato Zanella, directorul artistic al Baletului Operei Române, l-a creat, celebrându-ne cultura.

Joaqin de Luz

Lauren Cuthbertson şi Federico Bonelli, stelele de la ”Covent Garden”, Esther Jurado, stea a Baletului Naţional din Spania, Nicoletta Manni şi Timofej Andrijashenko, stelele ”Scalei di Milano”, Davide Dato de la Opera din Viena, Aurelie Dupont şi Alessio Carbone, stelele Operei Naţionale din Paris, Sergio Bernal, Baletul Naţional din Spania şi Joaquin De Luz, cel mai apreciat dansator al Baletului din New York – toţi urcă azi pe scena Operei Naţionale Române, dansând după coregrafii create de George Balanchine Joaquin de Luz şi Sergio Bernal, William Forsythe, Mauro Bigonzetti, Marius Petipa, Carlos Vilán, Manuel Legris, Maurice Béjart, Mihai Babuşka, Benjamin Millepied, Antonio Ruiz Soler, Wayne McGregor, Lev Ivanov, Patrick de Bana, Jean Coralli şi Jules Perrot, Esther Jurado, Ricardo Cue şi Renato Zanella.

Vor fi două părţi ale unui spectacol neobişnuit de lung şi neverosimil, creat aparte pentru această seară, la Opera Română.

Zanella: ”Aparţin publicului meu”

Cine este miraculosul magician care dăruieşte Bucureştiului una dintre cele mai fantastice întâmplări culturale ale sale?

Renato Zanella (s-a născut la Verona, în 1961) – premiat de ”Danza & Danza” în 1995 pentru cel mai bun coregraf şi în 2001 pentru cel mai bun director al unui corp de balet (10 ani a condus corpul de balet al Operei din Viena) – dansator şi coregraf la Covent Garden, Teatrul San Carlos din Lisabona, Marinski din Sankt Petersburg, Opera din Viena, a lucrat cu Maurice Béjárt, John Neumeier, William Forsythe şi Kenneth MacMillan şi a creat coregrafii pentru spectacole de operă regizate deMario Pontiggia, Nicola Raab şi Franco Zeffirelli. În 2001, Zanella a fost distins cu ”Crucea de Onoare a ştiinţelor şi Artelor” a Austriei şi cu titlul de profesor, la Viena, în 2012.

Zanella reuşeşte, în premieră, să invite la Bucureşti o parte însemnată a celor mai valoroase stele ale baletului din toată lumea şi să dea scenei noastre o strălucire atât de puternică încât, să fie recunoscută din orice colţ al lumii.

Provocările mele în România sunt să creez coregrafii, să cresc nivelul companiei, să mă întâlnesc cu publicul şi să-l cuceresc. Încă nu cunosc publicul român.

Dar îmi doresc să arat şi celor care iubesc baletul şi celor care nu l-au cunoscut încă, diversitatea lumii mele. Am primit un spijin care m-a emoţionat, din partea multor coregrafi şi directori din toată lumea. Nu vom urmări un spectacol clasic şi nu va fi nici un spectacol modern.

Noi, artiştii, aparţinem publicului nostru. Am fost mereu educat în acest sens, să trăiesc cu publicul. Cultura română este uimitoare, la fel şi aici în Bucureşti” ne mărturiseşte, după o zi istovitoare de repetiţii şi organizare, Renato Zanella.

La 10 ani a dansat Esmeralda

Marina Gaspar în Visul

Printre cei mai mari artişti ai tuturor timpurilor, participă în spectacol şi coregrafi români. La fel se pertece şi cu cei care dansează. În seara aceasta, împreună cu Aurelie Dupont, una dintre balerinele pe care Pina Bausch le-a apreciat enorm, stea a Operei din Paris după o performanţă de neimaginat în ”Don Quijote”, în coregrafia lui Nureev şi azi directorul Baletului Naţional Francez, sunt pe scena şi balerine ale Operei Naţionale Române.

M-am strecurat foarte aproape de cabine şi am zărit o siluetă care aştepta să-şi înceapă repetiţia. N-am respirat pentru că îmi doream să trec neobservată. Dar o succesiune scurtă a câtorva paşi pointe şi o zvâcnire aproape imperceptibilă a încheieturilor mâinii m-au lăsat fără aer de-adevărat.

Târziu, am aflat că o cheamă Marina Gaspar. Fosta elevă a Magdalenei Rovinescu dansa Esmeralda la 10 ani. A primit burse pentru studiu la şcoala de Balet de la Viena, a continuat la Zurich şi apoi la Berlin. La ”TanzOlymp”, în 2014 şi în 2015, a primit medalia de argint.

Pentru Gala Extraordinară de Balet casa este închisă. Dar cu siguranţă că în această seară primim încredinţarea că începe o stagiune de teatru cum nu ne-am mai imaginat vreodată, acasă.

Stagiunea 2016 – 2017 a Operei Române

De la sfârşitul lunii mai, Beatrice Rancea este directorul interimar al Operei Române. În timpul verii au fost încheiate mai multe contracte artistice printre care cel cu Renato Zarella, coordonatorul Corpului de Balet şi cu dirijorul Marcello Mottadelli, director artistic. Până la sfârşitul anului, repertoriul Operi va cuprinde: ”Bărbierul din Sevilla”, adus în scenă cu colaborarea unei echipe de creatori din Italia, ”Tricornul”, cu decoruri şi costume realizate de Pablo Picasso pentru Opera din Viena şi ”Amorul vrăjitor”, a căror coregrafie va fi creată de Carlos Vilan. În ianuarie ar putea să înceapă repetiţiile regizorul Andrei şerban, pentru spectacolul ”Indiile Galante” care a avut premiera la Opera Garnier şI a mai fost preluat şI la Iaşi. Renato Zarella pregăteşte spectacolul ”Evgheni Oneghin”. Se vor relua şi ”O scrisoare pierdută” şi ”Lacul Lebedelor”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.