În urmă cu 10 ani, impresionat de o imagine a Arhanghelului Mihail, întreprinzătorul rus Mikhail Abramov, devenit un important colecţionar, a reunit peste 5.000 de exemplare rare din secolele VI-XX, unele dintre ele adevărate capodopere. Astăzi ele sunt expuse într-un Muzeu privat din inima Moscovei.
Arhanghelul Mihail, icoana de Simon Usakov care l-a impresionat pe Mikhail Abramov
Cina cea de taină a iconarului Simon Usakov
În faţa mânăstirii Afonsky, două edificii realizate între secolele al XIX şi al XX-lea, găzduiesc din 2011 Primul muzeu privat dedicat icoanelor. Mecena Mikhail Abramov s-a ocupat personal de restaurarea acestui edificiu, oferind o sumă importantă, creând un spaţiu fascinant pentru a-i găzdui colecţia de icoane cu peste 5.000 de obiecte de artă.
Fecioara cu pruncul de la Pskov
Icoană de Angelos Akotantos
Mikhail Abramov, azi în vârstă de 51 de ani, s-a dedicat din 1985 domeniului economic, creând cooperative pentru prelucrarea pieilor, care i-au adus faimă în întreaga lume.
”În urmă cu mai mult de 10 ani, am achiziţionat o veche icoană cu imaginea Arhanghelului Mihail, Sfântul meu protector. De atunci am început să citesc cărţi de specialitate, să vizitez muzeele lumii, să întâlnesc critici de artă şi să pătrund în cercul restrâns al colecţionarilor importanţi ai lumii. Am început cercetările, căutând alte icoane cu acelaşi subiect, în timpul cărora l-am întâlnit pe Nikolai Zadorozhnyi, astăzi directorul muzeului, şi pe cercetătoarea ştiinţifică Irina Shalina. Astfel s-a născut ideea unui mare muzeu care să povestească genul acesta de pictură. De mic copil eram pasionat de timbre cu domenii diverse, de la artă la cosmonautică, animale… Am început să le strâng în albume. Această lume pe care am descoperit-o târziu este cu totul şi cu totul particulară, întrucât mulţi colecţionari trăiesc izolaţi fiindu-le teamă să releve lumii comorile lor. Alţii le împrumută cu plăcere pentru diferite expoziţii. Numeroase icoane din muzeul meu au fost achiziţionate de persoane private atât din Rusia, cât şi din străinătate. Şi aici, de asemenea, unii vor să le arate, alţii le ţin zăvorâte”.
Fecioara cu pruncul de la Kazan
Celebra icoană Kazanskaia
Icoană de la Palatul Armeria din Kremlin
Din anul 2000 aintrat în legătură cu faimoşi colecţionari din Moscova, proprietari de autentice capodopere. După cu mărturiseşte, de multe ori, intrând în apartamentele lor, a rămas perplex de atâta frumuseţe. Nu numai icoane, dar şi tablouri vechi. A observat două fenomene opuse. Pentru unii, icoanele făceau parte din averea lor, alţii le ţineau ca obiecte de anticariat. Pentru alţii, ele erau secrete şi mistice. Şi toţi aveau instalaţii de alarmă sofisticate pentru a le ţine bine sub pază. De cele mai multe ori, ei le ţineau închise, arătându-le numai unui număr restrâns de persoane. Pentru a crea o atmosferă de microclimat, sub ele erau aşezate boluri cu apă care să menţină umiditatea, întrucât la căldură lemnul icoanelor începe să crape.
Icoană din atelierul lui Dikarjov Mstjora
Icoană de la Kasperov
”Mi-am dat seama că era necesar să creez un muzeu dedicat icoanelor, în care să fie protejate de temperatură şi de umiditate, să aibă o lumină corespunzătoare şi, mai ales, îmi doream foarte mult să arăt istoria picturii ruse de icoane, obiecte deosebit de valoroase. Diferenţa între un muzeu şi o colecţie privată este aceea că fiecare obiect de aici este ales după gustul meu. Am achiziţionat numai icoane foarte vechi. Şi pot să spun cu orgoliu că acest muzeu este cea mai mare colecţie privată din Rusia. Desigur, la baza expoziţiei sunt mii de icoane ruse de cea mai înaltă calitate artistică. Cele mai vechi provin din secolele XIV-XVI, apoi sunt icoanele de la Pskov din secolul al XVI-lea şi cele din secolul al XVII-lea ale maeştrilor din Moscova, dar şi din regiunile Volga, ale Palatului Armeria din Kremlin, printre care îl găsim pe Simon Usakov. Eu prefer Sala de icoane vechi.
Icoană grecească aflată în muzeu
Madona din Smolensk, secolul al XIII-lea, ce a aparţinut Principelui Cernigov
Una dintre cele mai iubite şi mai preţioase este cea pe care am achiziţionat-o de curând, un Sfântul Gheorghe din secolul al XVI-lea, din Şcoala de la Novgorod, o operă rară în ceea ce priveşte conservarea, iconografia şi calitatea artistică. De multe ori, când intru în muzeu, mă opresc să admir o icoană grecească a Sfintei Fecioare Glikofulisa din atelierul pictorului cretan Angelos Akotantos, de la jumătatea secolului al XV-lea”, se destăinuie Mikhail Abramov într-un interviu acordat revistei Russkoye Iskusstvo.
Maica Domnului, icoană din Pskov
Madona cu pruncul, atelierul Dikarjov
Sfântul Grigorie Teologul
Întrebat ce ar sfătui pe cineva care ar dori să-şi facă o colecţie de icoane, acesta a răspuns: ”În primul rând, ar trebui să se iniţieze cu ajutorul unui expert despre autenticitatea operei, pentru că şi în privinţa icoanelor, ca şi în alte genuri de opere de artă, sunt multe falsuri. În ultimii 20 de ani au apărut pe piaţa de artă cumpărători cu posibilităţi financiare care înainte nu se interesau de icoane, dar acum şi-au dat seama că acestea pot fi un concept al investiţiilor. A intrat în Rusia un număr imens de icoane care se aflau înainte în străinătate. Şi în acest sens este bine că a apărut o legislaţie a bunurilor culturale. Preţurile icoanelor în Rusia a început să se adapteze la cele occidentale. Piaţa internă s-a îmbogăţit în ultimii ani prin aducerea în ţară a unor lucrări ce proveneau din colecţii private. Totodată, gustul colecţionarilor în acest domeniu s-a schimbat. Aşa-zisa «victorie» a stilului Fabergé a influenţat politica preţurilor şi valoarea lucrărilor semnate de Cirikov, Gurjanov şi Dikarev, nume importante ale artei secolelor XIX şi XX. Lucrările acestora au ajuns acum să depăşească preţul icoanelor vechi. Sunt icoane extrem de rare pictate de ei. Marea parte a operelor pe care eu le-am achiziţionat provin din bucătărie, cum se spune la noi, adică din tratative private, şi nu prin publicitate. Fără îndoială, există o piaţă de artă puternică a icoanelor în Rusia care a devenit din ce în ce mai activă şi mai respectată, fiind reputată ca unul dintre sectoarele cele mai secrete ale comerţului de anticariat”.
Sfântul Gheorghe şi dragonul de la Novgorod
Muzeul Rus al icoanelor
Muzeul Icoanei Ruseşti porneşte de la arta târzie romană, creştină şi bizantină din secolele VI-XIV, de la arta greacă, continuând cu o bogată colecţie de artă din Etiopia şi Cipru. Preţioase sunt în jur de 1.000 de icoane ruseşti. Expoziţia, ce conţine peste 5.000 de opere, este dispusă pe patru niveluri, organizată într-o manieră cronologică, de la formarea stilului naţional din secolul al XIV-lea până la renaşterea tradiţiilor de la începutul secolului XX.
Muzeul a organizat importante expoziţii internaţionale ce s-au bucurat de o deosebită audienţă, precum cele de la Castelul Sant’Angelo din Roma, de la Galeria Tretjakov, de la Muzeul Puşkin din Moscova…
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.