Sonya Yoncheva. A fost star, va fi Divă

Şi-a dorit să devină o regină a dramei, o Marina Abramovic a liricii. La 34 de ani, soprana bulgară, care în câteva luni a devenit ultima Divă de la Met, se află pe calendarele prestigioaselor scene lirice ale lumii. După triumfurile de la New York, în Boema şi Traviata, după publicarea albumului Paris, mon amour, un recital sold out de la Sala Gaveau din Paris, a fost Fiordiligi la Monaco, Donna Elvira la Monte-Carlo, Lucia la Zürich, Violetta la Londra, Desdemona la New York, cu care a inaugurat noua stagiune de la Metropolitan.

În La Traviata, pe scena de la Metropolitan Opera

Povestea vieţii sale pare cea din Totul despre Eva. Peter Gelb, directorul de la Met, a chemat-o acum doi ani pentru a o înlocui pe Aleksandra Kurzak în Rigoletto, uimit de personalitatea ei cât şi de vocea sa splendidă. S-a transformat în ferocea insectă numită călugăriţă, devorându-şi adversarele. Obosită tot stând pe lista de aşteptare, din când în când concertând împreună cu soţul său, Domingo Hindoyan, şef de orchestră venezuelean, aştepta să nască, când Gelb a convocat-o ca de obicei pentru a o înlocui pe Aleksandra. De aici, o triumfală Traviata. Ziarele americane titrau: ”S-a născut o nouă stea”.

Cu Roberto Alagna în concert în Romeo şi Julieta

Împreună cu Placido Domingo, la Viena

O mai înlocuise cu un an în urmă pe Anna Netrebko în Faust, la Opera din Viena. Iar acum, rolul Desdemonei părea că i-a căzut din cer. Apoi a fost chemată s-o interpreteze pe Mimi, un rol pe care a trebuit să-l pregătească în numai zece zile. Peter Gelb a riscat. O provocare imensă pentru Sonya. ”Lirica cere o concentrare particulară. Un cântăreţ de operă nu e liber. Tehnica, respiraţia, toate împreună contribuie la interpretare. Teatrul este o altă lume. Eu am încercat să le combin pe amândouă, dând viaţă personajelor, intrând în pielea lor, şi cred că acesta a fost secretul pentru a cânta mai bine”.

În Gala Classic, evoluând alături de tenorul Jonas Kaufmann

Soprana bulgară a debutat în 2013 la Metropolitan Opera din New York şi a revenit la sfârşitul anului 2014. Pe agenda ei, în 2015, figurează rolul Mussetta. A avut un succes extraordinar cu La Traviata şi a fost invitată să debuteze şi în rolul Mimi din La Boheme.

La Festivalul de Paşte de la Salzburg

Întrebată înr-un interviu realizat de Mehdi Mahdavi în Revista Opéra despre întâlnirea ei cu rolul Mimi, aceasta a răspuns: „Mimi nu este numai o persoană fragilă şi bolnavă. Ea este o femeie sinceră care ştie să-şi privească partenerul în ochi şi să-i spună ce gândeşte. Nu se lasă manipulată şi are o mare puritate. Am vrut să trasez portretul unei eroine care ştie să moară cu demnitate. Pentru mine această întâlnire a fost o mare surpriză, întrucât nu mă aşteptam să am un succes atât de fulminant în La Bohème şi La Traviata. Pentru mine, cele două personaje, Mimi şi Violeta, au destine paralele. Ele nu se aseamănă. Principala diferenţă între cele două, după mine, este ambiţia. Marie Duplessis este o veritabilă Violetta, care a vrut să scape din familia sordidă în care trăia. Tatăl său bea şi o bătea. Şi-a pierdut mama, a lucrat mult timp ca servitoare. Aşa încât, atunci când a ajuns la Paris, la vârsta de 15 ani, ea avea ambiţia de a deveni cineva. Probabil că acelaşi caz a fost şi cu Mimi din Tosca, dar noi nu îi cunoaştem istoria. Ea ne apare într-un moment de tandreţe şi fragilitate. Singurul punct comun între cele două eroine este condiţia lor de tinere fete sărace şi frumoase confruntate cu necesitatea de a supravieţui. Eu m-am simţit mai aproape de Violetta, care era cu picioarele mult mai pe pământ. A fost o femeie care a obţinut succesul în viaţă. Am petrecut mult timp la Paris când am studiat acest rol. Am încercat să merg să văd unde a trăit Marie Duplessis. Am mers, de asemenea, în cimitirul din Montmartre şi am fost uimită să observ că monumentul funerar era tot timpul acoperit cu camelii, florile pe care ea le iubea… Şi m-am întrebat cum este posibil ca o femeie care nu a lăsat în urma ei nici un DVD, nici un disc, să subziste numai graţie rarelor portrete făcute de personaje din epocă, în special de bărbaţi. Am mers pe urmele personajelor. O întreagă lume separă Sempre libera şi Addio dell passato cu care Verdi a punctat mai multe din aspectele Violettei: frumoasa viaţă, paietele, rochiile somptuoase, admiratorii gravitând în jurul acestei creaturi elegante, inteligente şi ireproşabile, asupra fragilităţii unei femei îndrăgostite pentru prima dată, dar şi asupra morţii sale tragice. Am vrut să surprind toate aceste etape fără să le disociez ca şi cum ar fi vorba de culori diferite.

Cu Ştefan Pop, în 2012

Rolul Mimi l-am învăţat în cinci zile. Am luat partitura şi m-am aşezat la pian. Dar, înainte de asta, m-am impregnat de text nedormind câteva nopţi şi repetând. Am trecut apoi de la Mimi la Mussetta în producţia lui Franco Zeffirelli în care eram o adevărată Divă”.

În La Boheme, la Metropolitan Opera, alături de Bryan Hymel

Tânăra soprană Sonya Yoncheva s-a născut la Plovdiv, în Bulgaria. În 2007 primeşte Premiul Special Prietenii Festivalului de la Aix-en-Provence al Academiei Europene de Muzică pentru Fiordiligi din Cosi fan tutte.

În 2008 debutează la Festivalul de la Glyndebourg, în rolul Fortuna din L’Incoronazione di Poppea. În anul următor evoluează în Il Ritorno d’Ulisse in patria la Teatrul Real din Madrid şi în Dardanus, în care interpretează rolurile Venus şi Păstoriţa la Opera din Lille. În 2010 este distinsă cu Premiul I la Concursul Operalia la Milano. Urmează Cleopatra din Giulio Cesare la Reims, Versailles, Brest şi Tourcoing, şi Agripina din Încoronarea Poppeii la Dijon şi Lille. În 2012 debutează în rolul Leila din Pescuitorii de perle la Opera-Comique şi în Violetta din La Traviata la Kuala Lumpur, dar şi la Staatsoper din Berlin. Şi, tot în acelaşi an, apare în cele 4 eroine din Povestirile lui Hoffmann, în concert la Sala Pleyel.

Domingo Garcia Hindoyan (soţul ei), Sonya şi Rolando Villazon

În Marguerite din Faust în 2014

În 2013 debutează şi la Opera din Monte Carlo în Violetta, la Covent Garden din Londra în La Boheme, la Opera Grand Avignon cu Juliette din Romeo et Juliette, la Staatsoper din Viena, cu Juliette la Arenele din Verona, în rolul Gildei din Rigoletto, la Opera Naţională din Paris în Lucia di Lammermoor, în regia lui Andrei Şerban, şi la Palau de Las Arts Reina Sofia din Valencia în Violetta.

În concert la Sala Pleyel din Paris

În 2014 afost aplaudată în rolul Margareta din premiera cu Faust la Covent Garden şi în Mimi din La Bohème la Metropolitan Opera. A debutat, de asemenea, la Bayerische Staatsoper din München şi la Festspielhause din Baden Baden, în Faust.

În debutul său la Paris, în Lucia di Lammermoor, în regia lui Andrei Şerban

La întrebarea: ”Acum sunteţi un Star. Ce aţi făcut înainte de a va decide să urmaţi cariera muzicală”, Yoncheva a replicat: ”Am făcut de toate. Am început a studia pianul, înainte de a mă înscrie în corul copiilor. Apoi m-am întors către jazz-rock… Eram fascinată de numeroşi artişti, printre care Elvis Presley, Queen, Ella Fitzgerald şi Barbra Streisand, cu dorinţa de a explora toate culorile şi stilurile. Şi, apoi, la 15 ani, în timpul unei repetiţii corale, am auzit glasul unei femei cu voce de înger care, deşi era matematician, era solistă într-o biserică şi avea o voce dumnezeiască. M-am decis că aş vrea să cânt ca ea”.

Cu Placido Domingo într-un recital

După ce a născut, maternitatea i-a schimbat vocea. Căpătase o culoare mai caldă, mai feminină. De aceea, a luat decizia de a o înfrunta pe Mimi din La Bohème. Din păcate, a trebuit să renunţe la mai multe producţii, precum Simone Boccanegra şi la Leonora din Trubadurul. Acum se gândeşte să o abordeze pe Desdemona. Manon figurează printre proiectele sale şi vrea să o întrupeze pe Mimi în noi producţii. Dar să vedem cum va evolua în mijlocul acestui vârtej.

La Lille, în Încoronarea Popeei

Nu de mult a încarnat-o, la Monte Carlo, pe Donna Elvira. Dar, atunci când Jean-Louis Grinda, directorul general al Operei, i-a propus acest rol, ea i-a răspuns că ar prefera să cânte în rolul Donnei Anna. ”M-am gândit că rolul Margueritei din Faust de la Amsterdam putea să mai aştepte pentru că îmi trebuia o oarecare maturitate. Deja vocea mea se schimbase puţin”.

În rolul Mimi din Boema

Să mai amintim faptul că Sonya Yoncheva a cântat şi în Pescuitorii de perle, de Biset, la Opera Comique şi în Încoronarea Poppeii la Lille. Deşi aceste roluri erau irezistibile pentru ea, alegerea a fost dificilă. A ales Casa de Discuri Sony, întrucât îi plăcea că aceasta reuşea să ţeasă o adevărată istorie în jurul artiştilor pentru a-i proteja. De aceea, a lansat mai multe DVD-uri la Casa Sony.

În rolul Marguerite din Faust la Royal Opera House Covent Garden

Întrucât Franţa a fost prima ţară care i-a recunoscut talentul, iar la Paris a avut primele succese, la 14 iulie 2013 aparticipat la un grandios concert clasic dat sub Turnul Eiffel de numeroşi artişti. În Brindisi, din La Traviata, l-a avut partener pe Vittorio Grigolo. ”La final, când a trebuit să cântăm La Marseillaise alături de Roberto Alagna, am avut lacrimi în ochi şi m-am simţit o adevărată franţuzoaică”.

La Sărbătoarea Naţională a Franţei, 14 iulie 2013

Alături de La Traviata, La Bohème sau Les contes d’Hoffmann, figurează şi opere mai puţin cunoscute: Madame Chrysanthéme de André Messager sau Les cent vierges de Charles Lecocq. ”La lectura Valsului lui Lecocq Au Paris Gai Sejour am trăit cu senzaţia că am descoperit o perlă pe care am pus-o rapid în albumul meu. Cum s-a putut ca o pagină atât de minunată, cu o calitate perfectă, să rămâna mult timp în uitare? În ceea ce priveşte aria lui Messager, Le jour sous le soleil béni, n-aş putea să traduc această fragilitate de care am rămas uimită, şi m-am întrebat de ce n-aş putea utiliza această tuşă de naivitate în vocea mea,decizându-mă să înfrunt eroine romantice, de coloratură în acelaşi stil ca Sapho de Gounod şi am şi început să o fac”.

Sonya Yoncheva, Ştefan Pop şi Placido Domingo

Yoncheva şi-a dat seama că are posibilităţi infinite. Atunci s-a hotărât să abordeze muzica compusă de o femeie, Pauline Viardot, care a rămas, din păcate, o lungă perioadă în umbră. A realizat, ascultând melodiile acesteia, că avea un swing irezistibil. Cunoştea câteva piese ale Clarei Schumann, fiind fascinată de viaţa privată a acesteia, de relaţia de necrezut cu nebunul său soţ Robert. Două pianiste care au cântat adesea la patru mâini. Nu mai lipsea decât o a treia, şi astfel s-a îndrăgostit de Carlotta Ferrari, care trăia în Italia în aceeaşi epocă, şi care era supranumită ”Bellini în fustă”. Din lipsă de timp, nu a putut include în programul ei decât o singură melodie ca un omagiu pentru aceste femei care au inspirat-o. De altfel, Sonya Yoncheva mărturisea că avea o adevărată pasiune pentru Maria Callas. ”De fiecare dată când abordam un rol ascultam interpretarea sa şi încercam să o imit, să mă apropii de profesionalismul ei”.

Sonya Yoncheva la prezentarea bijuteriilor Van Cleef

Un rol important în cariera Sonyei l-a avut Placido Domingo. În 2010, debuta în Concursul Operalia. ”Am fost fascinată atunci când mi-a strâns mâna urându-mi succes. Acest om avea o energie dumnezeiască, dar şi o umilinţă care se degaja din persoana sa. Primul premiu pe care l-am obţinut în cariera mea i s-a datorat, el deschizându-mi porţile către belcanto. Eram considerată atunci ca o cântăreaţă barocă. Eu nu mă consideram o cântăreaţă, eram un artist gata să explorez mai multe stiluri. Am fost angoasată atunci când am avut prilejul să cânt alături de Roberto Alagna. Am evoluat alături de el în Romeo şi Julieta la Teatro Real de Madrid. Întotdeauna am aspirat de a găsi un adevăr teatral împreună cu partenerii mei”.

Sonya Yoncheva, o Divă

Sonya Yoncheva va putea fi aplaudată în rolul Donnei Elvira din Don Giovanni la Opera din Monte Carlo în 25, 27, 29 martie şi în rolul titular din Lucia de Lammermoor la Opera din Zürich, în câteva spectacole din luna aprilie, în opera La Traviata, în rolul Violettei, de pe scena de la Covent Garden din Londra, în lunile mai, iunie şi iulie.

De asemenea, melomanii operei vor putea achiziţiona DVD-ul Paris mon amour, un recital unic în jurul Capitalei dragostei care a inspirat-o, cu lucrări de Massenet Gounod, Lecocq, Offenbach, Messager, Verdi, Puccini, avându-l la pupitru pe Frédéric Chaslain.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.