Ţara unde autostrăzile crapă după câteva luni

Lotul I de autostradă Nădlac-Pecica e plin de gropi deşi a fost dat în funcţiune acum un an. Lotul III de autostradă Sibiu-Orăştie a fost închis după ce s-au constatat infiltraţii sub asfalt. Anul trecut, la terminarea iernii, Autostrada Soarelului era măcinată de gropi. Vorbim deja de un fenomen care provoacă mari nemulţumiri şoferilor, dar şi care generează mari întrebări legate de modul cum sunt cheluiţi banii pentru construcţia autostrăzilor pentru că la primul îngheţ apar şi craterele.

De exemplu, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a anunţat miercuri că din cauza fenomenului îngheţ – dezgheţ, dar şi al traficului greu, pe sectorul de autostradă Arad – Nădlac, pe o suprafaţă de aproximativ 31 mp au apărut defecţiuni sub formă de gropi izolate. “La nivelul Secţiei Autostrăzi, din cadrul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, s-au făcut demersurile necesare pentru informarea Antreprenorului General, în vederea remedierii în regim de urgenţă a defecţiunilor constatate pe teren.

În data de 13 ianuarie 2016, Antreprenorul General, Astaldi-Max Boegl, a demarat lucrările de reparaţii cu mixtură stocabilă, urmând ca în cursul zilei, acestea să fie finalizate. Menţionăm faptul că lucrarea se află în perioada de garanţie, astfel încât toate cheltuielile sunt suportate de Antreprenor”, se arată într-un comunicat al CNADNR.

Acest segment de autostradă a costat 115 milioane de euro. Recepția lucrărilor a avut loc abia în primăvara anului trecut, după o serie de amânări și asta deoarece reprezentanții CNADNR au descoperit mai multe probleme pe șantier, în timpul unor verificări. Gropile au apărut între Nădlac şi Arad, în special pe sensul de intrare în ţară, în timp ce pe sensul de ieşire, şoseaua încă rezistă, poate şi pentru că a fost deschisă circulaţiei grele cu un decalaj de şapte luni faţă de cealaltă parte.

De asemenea, autostrada Arad-Timişoara a fost plombată în medie de două ori pe an, din momentul deschiderii ei în 2011, susţine Digi24. Ultimele lucrări de reparaţie au avut loc în toamna anului trecut, atunci când mai multe porţiuni de asfalt pline de gropi au fost înlocuite complet de constructori.

După iarna anului trecut, Autostrada Soarelui, mai ales tronsonul Bucureşti-Fundulea, arăta ca după bombardament. Într-un material realizat de Digi24, s-a calculat că puse cap la cap, gropile ar însuma 1.100 de metri pătraţi iar şefii de la Drumuri ar fi avut nevoie de 116.000 de lei pentru a acoperi toate craterele. Inaugurat în 2004, segmentul dintre București și Fundulea al autostrăzii A2, cu o lungime de 26 de km, a avut încă de la început anumite probleme la nivelul carosabilului realizat din plăci de ciment cu rosturi de dilatație la îmbinare.

În fiecare iarnă materialele antiderapante (sarea și nisipul) și mai ales fenomenul de îngheț-dezgheț duc la formarea unor fisuri în stratul de beton și la îmbinările plăcilor care treptat s-au transformat în gropi adânc. Pentru că situația se repetă în fiecare iarnă, CNADNR analizează mai multe variante de refacere a tronsonului dintre centura Capitalei și km. 36 iar cea mai indicată soluție tehnică este decopertarea cimentului până la 8 cm adâncime și turnarea a două straturi de asfalt special care să facă priză corespunzătoare pe actuala fundație a autostrăzii. Culmea dezastrului îl reprezintă lotul III de pe autostrada Sibiu-Orăştie, între Cunţa şi Sălişte.

În luna octombrie 2015 s-a demolat o porţiune de 200 de metri din acest tronson după ce au fost descoperite infiltraţii sub astfalt. Acest lot a fost pus în circulaţie în luna decembrie 2014, înainte cu două zile de alegerile pentru preşedinţie, turul II, evident în scop electoral. CNADNR a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva Salini Impregilo, constructorul care a lucrat la tronsonul trei.

„Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

Miercuri, CNADNR a reziliat contractul cu Salini Impregilo. „Am primit analizele și expertizele din CNADNR care arată că materialele de construcție nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările sunt necorespunzătoare. Proiectul nu a fost respectat”, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.