Teatro alla Scala se închină în faţa celebrei soprane Mirella Freni

Celebra soprană Mirella Freni a suflat în 80 de lumânări. Teatro alla Scala i-a consacrat o seară specială.

Primită cu standing ovation din partea publicului numeros, artista, după laudatio rostit de Alexander Pereira şi Riccardo Chailly, a spus: ”Chiar dacă natura te-a dotat cu o voce frumoasă, ea nu-ţi serveşte la nimic dacă nu munceşti enorm”.

Soprană lirică lejeră, a debutat la vârsta de 20 de ani şi timp de o jumătate de secol a strălucit pe marile scene ale lumii într-un repertoriu de la Aida, Manon Lescaut şi Adriana Lecouvreur

Mirella Freni în Traviata

Împreună cu Nicolai Ghiaurov

În rolul Julietei la New York

”Teatro alla Scala a fost întotdeauna casa mea de suflet. Am trăit cu senzaţia că trăiesc în Paradis. Am splendide amintiri. În plus, de el mă leagă şi amintirile mele cu baritonul Nicolai Ghiaurov, cu care am împărţit viaţa timp de mulţi ani, dar şi de alţi cântăreţi dispăruţi azi, precum Piero Cappuccilli, Gianni Raimondi. Am debutat la Scala în 9 ianuarie 1962 în rolul Nannetta din Falstaff, înlocuind-o pe Renata Scotto, care era bolnavă. A urmat după aceea noua producţie în regia lui Franco Zeffirelli La Boheme, la pupitru Herbert von Karajan. Nu aveam psihicul lui Mimi şi atunci m-am decis să mă concentrez pe muzică. Maestrul după câteva minute s-a oprit şi mi-a zis: «OK, merg!». Şi aşa am început repetiţiile. Am trăit momente de neuitat sub bagheta lui în premiera cu Requiem-ul de Verdi. Am debutat apoi în rolul Violettei din La Traviata, cu acelaşi Karajan în regia lui Franco Zeffirelli. Înaintea premierei am primit scrisori anonime de ameninţare. Se prepara o cabală. La sfârşitul reprezentaţiei eram teribil de agitată, eram foarte supărată şi tristă. Am trăit cu senzaţia că în acea seară publicul mă va ucide. Luciano Pavarotti, care era în sală, m-a invitat să cânt alături de el la Modena, oraşul meu natal şi al lui, unde de altfel şi debutasem în rolul Micaela din Carmen. În 1958, am obţinut Premiul Viotti la Vercelli, apoi am debutat în Festivalul de la Glyndebourne cu rolul Zerlinei din Don Giovanni. A urmat debutul meu la Covent Garden în rolul Nannetta din Falstaff şi în 1962 la Teatro alla Scala în acelaşi rol”, se destăinuie Mirella Freni într-un interviu acordat criticuluimuzical Paolo di Felice în L’Opera. Adăugând: ”Am adorat-o Maria Callas. Azi pe Ana Netrebko, cu o voce spledindă, delicată, de culori diverse”.

În rolul Tatianei împreună cu Nicolai Ghiaurov

Mirella Freni împreună cu Pavarotti

Triumfă pe scena de la Staatsoper din Viena cu noua producţie La Boheme, dirijată Herbert von Karajan în regia lui Franco Zeffirelli. În 1965 evoluează la Metropolitan Opera din New York în rolul Mimi. Un mare succes şi la Festivalul de la Salzburg în rolul Micaela. În 1970 inaugurează noul sezon de la Scalla în noua producţie Simon Boccanegra, în regia lui Giorgio Strehler. La pupitru, Claudio Abbado. Rol pe care l-a mai interpretat pe scenele prestigioase de la Londra, Washington, Paris… ”Strehler mi-a impus o nouă manieră în a cânta Mozart. Dorea să facă din noi nişte cântăreţi-actori. Am învăţat imens de la el şi totul cu o mare plăcere”.

Mirella Freni la Metropolitan Opera din New York

Mirella Freni la celebrarea a 80 de ani la Modena

Cu Jose Carreras

În 1974 debutează în rolul contesei Almaviva din Nunta lui Figaro la Scala. Cariera sa cunoaşte apogeul în interpretarea rolului Margaretei din Faust pe scena Operei din Paris, spectacol regizat de Jorge Lavelli. În 1976 inaugurează sezonul de la Scala cu o nouă producţie Otello, dirijată de Carlos Kleiber, în regia lui Franco Zeffirelli. În rolul Maurului evolua Placido Domingo… Era pentru prima dată când televiziunea italiană transmitea o operă în direct. Ce şansă pentru o soprană să aibă în preajmă artişti de un asemenea calibru!

În faţa publicului care o ovaţionează pe scena de la Modena

Inaugurarea noului sediu Cubec în acest an

Mirella Freni la Modena, oraşul său natal

În 1977 avea loc bicentenarul Teatrului alla Scala cu Don Carlo. În 1983, Mirella Freni evoluează la San Francisco în rolul lui Manon Lescaut. Aplauze furtunoase şi la Opera din Chicago, în rolul Tatianei din Evgheni Oneghin. Urmează spectacolul cu Dama de Pică, din nou pe scena Teatrului alla Scala, unde interpretează rolul Lisei.

O viaţă devotată scenei

Mirella Freni, o voce de neuitat

Iată ce spune Mirella Freni: ”Am triumfat în rolurile Tatianei şi Lisei la Scala, dar cel mai mare compliment mi s-a făcut la Moscova, când am interpretat aceste rolurile alături de interpreţi ruşi chiar în limba rusă. Am fost atrasă de opera rusă încă din copilăria mea. Câştigasem primul concurs la vârsta de 10 ani. Totdeauna am ştiut să-mi cunosc limitele. Am refuzat o mulţime de roluri, aşa cum a fost cel din Tosca sau cel din Butterfly. Am iubit eroinele din Adriana Lecouvreur, Madame Sans-Gene şi Fedora”.

Ovaţii pentru Mirella Freni la Modena

Mirella Freni şi Placido Domingo

Ultimul rol cântat de marea soprană Mirella Freni a fost Jeanne d’Arc din La Pucelle d’Orleans de Ceaikovski la National Opera din Washington: ”După ultimul spectacol din 1996, continuam să mă privesc în oglindă şi să mă întreb. Crezi că eşti în stare să continui în acest moment, să te consacri numai învăţămâtului? Mult timp am ezitat. Timp de 50 de ani, opera mi-a oferit totul: tinereţe, glorie, un sfat, aplauze nesfârşite… M-am hotărât să-mi pun toată energia şi să formez o Academie de Belcanto la Modena alături de Nicolai în 2002. Aici s-a dezvoltat noul sediu Cubec. Îmi place să ajut tinerii. Mulţi au o voce frumoasă, dar nu ştiu cum să şi-o folosească. Uneori sunt foarte severă. Ba chiar mă enervez”.

Mirella Freni, sărbătorită la Staatsoper din Viena alături de Placido Domingo

La mulţi ani, Mirella Freni!

Şi azi Mirella Freni la 80 de ani este la fel de vivace, are o viaţă frenetică: ”Nu iau niciodată ascensorul. Întotdeauna urc scările pe jos. Asta mă menţine în formă”.

Pentru meritele deosebite a fost distinsă cu Legiunea de Onoare a Franţei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.