„The Glamour of Italian Fashion”, la Victoria and Albert Museum

Un trio de top modele splendide, format din Naomi Campbell, Eva Herzigova şi Elisabeth Erm. Stilişti ca Valentino, Stefano Gabbana şi Domenico Dolce. Nume importante ale lumii modei au marcat deschiderea la Londra a unei mari expoziţii, “The Glamour of Italian Fashion”, care omagiază haute couture şi prêt-à-porter-ul italieneşti din ultimii 70 de ani, la “Victoria&Albert Museum”, ce va fi deschisă până în 27 iulie. Într-una dintre seratele de la Londra, Naomi Campbell, într-o rochie Roberto Cavalli stil charleston, Rita Ora, îmbrăcată într-o rochie în stil toscan, un model cu franjuri având în jurul gâtului o blană din colecţia 2014, Poppy Delevingne, care a adus o notă de culoare într-o ţinută Emilio Pucci, Eva Herzigova, cu o rochie aurie au făcut senzaţie, dar şi Tom Ford, directoarea de la “Vogue” Italia, Franca Sozzani, actriţa Elizabeth Hurley.

Alături de ele, şi “maestrul pantofilor” Manolo Blahnik, cât şi experta în modă Livia Firth.

O notă de excentricitate la Stella Jean

Expoziţia cuprinde tot ce este mai bun din moda italiană într-o selecţie de peste 120 de piese de haine şi accesorii, ale mărcilor care au contribuit la crearea mitului Alta Moda şi al “made in Italy”, de la marile firme cunoscute în toată lumea la “iluştri necunoscuţi” care au lucrat în culisele Planului Marshall pentru stelele cinema-ului.

Pot fi admirate veşmintele sculpturale ale lui Capucci şi caleidoscopul în dungi al lui Missoni, jeans-ii lui Fiorucci şi modelele-supriză de la Moschino.

Din show-ul lui Jole Veneziani

O lungă şi pasionantă călătorie prin istoria unui patrimoiu clădit cu geniu şi abilitate artizanală, cu creativitate şi spirit comercial întreprinzător. Este povestea trecerii de la hainele austere ale perioadei fasciste la excelenţa actuală, faimoasă şi cerută în întreaga lume.

“Am încercat să arătăm publicului etapele care au făcut moda italiană unică prin stilul său şi prin produsele sale”, explica Sonnet Stanfill, curatoarea expoziţiei, îndrăgostită de Italia şi de creaţiile ei încă de când studia la Universitate. Prima parte este dedicată “Altei Moda”, cea de a doua ajunge până în zilele noastre, rezervată industriei pe scară largă, “ready to wear”, care a cucerit întreaga lume.

Vipuri la The Glamour of Italian Style

Creaţiile marilor stilişti italieni pot fi cunoscute prin marii protagonişti ai modei, precum marchizul Giovanni Battista Giorgini, care, în anii ’50, a lansat produsele italiene pe piaţa internaţională. Persuasiv, el a reuşit să atragă cumpărători internaţionali şi să organizeze primul show de modă în 1951, la Florenţa, prezentând epatante rochii de seară şi ţinute de plajă. Într-un film de epocă, un bărbat fumează în primul rând al Sălii Albe de la “Palazzo Pitti”, iar în jurul lui femei elegante îşi agită evantaiele. El a semnat oficial naşterea modei haute couture.

Anita Ekberg în La Dolce Vita şi Audrey Hepburn în creaţii Fontana

Designerii de debut, precum a fost Emilio Pucci, şi-au continaut activitatea. În schimb, alţii, precum Vanna sau Emilio Schuberth, ale căror bustiere în mătase declinau nuanţele de roz, sau Jole Veneziani, Franco Bertoli au căzut în uitare. Elegantul atelier din via Montenapoleone din anii ’50 al lui Jole Veneziani era frecventat atât de societatea mondenă milaneză, dar şi de actriţe, regine, celebrităţi ca Josephine Baker, Marlene Dietrich, Maria Callas, Elsa Martinelli, Lucia Bosè, Wally Toscanini, Anna Proclemer, Giovanna Ralli, Paola Pitagora, Anna Maria Bonomi Bolchini, Ljuba Rizzoli, Emanuela Castelbarco, Sandra Milo, Franca Rame, Ornella Vanoni….

În 1980, Milano avea să devină capitala modei.

Elegantul stil sport al lui Rubinacci

După 1945, industriile manufacturiere, datorită ajutorului Planului Marshall, s-au reîntors la un lux elaborat, care necesita extinderea şi în afara pieţei italiene.

Numerosul public venit la “Victoria&Albert Museum” poate admira cele mai frumoase creaţii ale primelor show-uri de modă, precum dantelele elaborate din rochiile de seară semnate de surorile Fontana, care au prezentat noua lor colecţie la New York, în 1954, la bordul vaporului Andrea Doria, în timp ce, la 20 februarie 1956, Giorgini debarca la New York pe transatlanticul Cristofor Columb cu 8 contese italiene care i-au încântat pe Salvador Dali, Marilyn Monroe şi Elsa Maxwell.

Elisabeth Taylor cu bijuterii Bulgari la Balul de la Ca’ Resonico din Veneţia

Le stau alături delicatele rochii de cocktail de la Pucci, cu fuste ample care se deschid precum bobocii florilor, cât şi rochiile de seară semnate Simonetta (Simonetta Colonna di Cesaro Visconti, dintr-o familie nobiliară), atât de admirate în special de americani. Şi tocmai americanii au fost cei care au făcut ca moda italiană să zboare pe meridianele lumii, datorită creaţiilor de costume din filmele “Război şi pace”, “Vacanţe romane”, “Antonio şi Cleopatra”. S-au îndrăgostit de stiliştii italieni Ava Gardner, Elisabeth Taylor, Audrey Hepburn, devenind cele mai bune ambasadoare în lume ale stilului italian.

Simonetta Colonna di Cesaro, imagine din expoziţie

Anii ’50 şi ’60 au constituit epoca de aur a modei italiene. “Dolce Vita” al lui Fellini prezenta stilul, în timp ce Audrey Hepburn pleca în “Vacanţă Romană”, iar Elisabeth Taylor purta bijuteriile Bulgari, Charlton Heston alerga pe străzile Romei într-un scooter în timpul filmărilor la “Ben-Hur”. Moda italiană în acea epocă se rezuma la o eleganţă uşoară, la plăcerea de a trăi.

Splendide şi parurile de bijuterii realizate de Bulgari din platină şi smaralde pe care Taylor le-a primit cadou de la Richard Burton, care până acum nu au fost decât foarte rar expuse pentru public.

Creaţie Fendi la Londra

O parte a expoziţiei este dedicată protagoniştilor modei masculine, cu piese din colecţia Rubinacci, care în atelierul său napolitan crea haine pe măsură.

Noile frontiere de la “ready to wear” constituie ultima parte, aducând nume precum Valentino, Missoni, Armani, Krizia, Versace şi Ferré, până la Dolce&Gabbana şi Marni.

În Sala Alba de la Palazzo Pitti, în 1955

Piese din lustrin şi mătase, caşmir, care denotă geniu şi manualitate. Ceea ce în lume nimeni nu a reuşit să le fure.

Un salt de la romanticul “Dolce Vita” la o celebrare a talentului contemporan, expoziţia se doreşte a fi o retrospectivă completă a modei italiene, parcurgând perioada 1945 până astăzi.

Începând cu o spectaculoasă pereche de botine negre încrustate cu pietre, semnată Dolce&Gabbana, şi sofisticate rochii de seară semnate Valentino şi Armani, ultima parte a expoziţiei te plonjează în mijlocul marilor nume ale modei italiene.

Imagine din expoziţie

“Moda italiană trebuie să se trezească. Avem nevoie de sânge proaspăt”, spune Jacopo Etro.

Între fotografii şi filme pot fi admirate piese semnate de Valentino, Armani, Dolce & Gabbana, Missoni, Prada, Gucci, Versace, până la tinerii talentaţi de azi, Fausto Puglisi, Giambattista Valli, şi duo-ul Maria Grazia Chiuri şi Pier Paolo Piccioli.

Expoziţia priveşte atât către trecut, dar mai ales către viitor. Aspectul important pe care se punctează este faptul că moda italiană a ştiut pe ce să se axeze, fără a accepta compromisurile căutării detaliului, pe măiestria indiscutabilă a creatorilor şi stiliştilor, pe calitatea ţesăturilor, respectând tehnicile tradiţionale, dar dezvoltând, de asemenea, avangarda.

Rochie de seară purtând amprenta lui Giambattista Valli

Întotdeauna stilul italian s-a opus atmosferei tradiţionale şi austere engleze, el reprezentând un veritabil mijloc de expresie a personalităţii.

Au făcut senzaţie pantofii Tods, practici şi comozi, întrucât creatorul Diego Della Valle se concentrează mai mult pe funcţionalitate decât pe stil.

Creaţie de Roberto Capucci, 1988

Alte piese definesc contrastele tendinţelor modei italiene. Pe de o parte, o rochie Roberto Capucci din anii ’80, într-o formă epurată la extrem, cu linii curbe simple, dar de un efect extraordinar mai ales prin contrastul dintre benzile de mătase fucsia şi verde. Un contrast tematic care te frapează şi îţi atrage atenţia.

Pe de altă parte, un costum bărbătesc Versace care, deşi monocrom, este asociat cu dungi, carouri, şi buline… Magia operează la un nivel aproape subliminal, încât îţi vine să spui: “niciodată nu aş asocia carourile cu dungile”.

Mila Schon, Rochie cu pardesiu matlasat, brodat, 1966

Dar expoziţia nu se limitează la o simplă prezentare de rochii. În ea sunt propuse fotografii ale show-urilor de modă, ale starurilor de cinema, dar şi fotografii, tăieturi din presă pentru a oferi o imagine a ceea ce înseamnă a marca o creaţie. De remarcat, o imensă fotografie din Sala Albă de la “Palazzo Pitti”, din 1955, unde, sub gigantice candelabre de Murano, plutesc vedete în somptuoase rochii de seară.

Moda italiană nu se rezumă numai la stil, ci mai ales la tehnicile rafinate, la materiale şi acel savoir-faire. Regiunea din jurul lacului Como este cunoscută pentru producţia sa de mătase, în timp ce Toscana dispune de cei mai buni vopsitori şi marochineri. Broderiile, ţesăturile care par tapiserii, brocarturile întăresc imaginea luxului.

Creaţie de Stella Jean teribil de contemporană

Astăzi, marile grupuri ale industriei italiene, “Bulgari”, “Fendi”, “Gucci”, au proprietari francezi. Şi chiar dacă fabricarea produselor italieneşti rămâne o tradiţie de excelenţă, numeroasele “mărci” italiene sunt produse în străinătate. Şi, cu toate acestea, moda italiană este capabilă de a rămâne autentică.

În acelaşi timp, tinerii creatori talentaţi continuă să se ivească. Armani a lansat o tânără creatoare, Stella Jean, care asociază textilele africane cu cele italiene. Fausto Puglisi, care a devenit recent creator la Ungaro, şi-a impus tuşa sa personală “super rock/ super chic”.

O expoziţie interesantă de la care nu poţi lipsi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.