Trăiri intense la TIFF, cel mai mare festival din România dedicat filmului de lungmetraj             

O divă absolută la TIFF 2018: FANNY ARDANT recompensată cu Trofeul Transilvania

Fanny Ardant revine în România ca invitat special al TIFF. Ajuns la cea de-a 17-a ediție, cel mai mare eveniment de film din România îi dedică artistei franceze un medalion de autor – intitulat Close-up Fanny Ardant – care include două interpretări de excepție din cele peste 100 de roluri făcute în cinema și două dintre filmele pe care le-a regizat până-n prezent. În cadrul galei de închidere TIFF, Fanny Ardant va primi Trofeul Transilvania pentru întreaga carieră.

Născută pe 22 martie 1949, Fanny Ardant a crescut în Monaco până la vârsta de 17 ani, după care s-a mutat în Aix-en-Provence pentru a-și urma studiile în domeniul științelor politice. Nimic nu prevestea virajul spre actorie și, cu atât mai puțin, succesul încă de la prima apariție scenică din 1974. Frumusețea, exuberanța, versatilitatea și talentul ei extraordinar au plasat-o în topul celor mai iubite actrițe ale cinematografiei franceze. În cei peste 40 de ani de carieră, Fanny Ardant a cucerit întreaga lume, jucând nu doar în Franța, ci și în Spania, Italia, Anglia, Israel, Germania, Elveția și, nu în ultimul rând, la Hollywood. A lucrat cu regizori importanți precum Claude Lelouch, Alain Resnais, Costa Gavras,Volker Schlondorff, Michelangelo Antonioni, Sydney Pollack, Franco Zeffirelli sau Ettore Scola, și i-a avut ca parteneri pe ecran, printre alții, pe Gérard Depardieu, Vittorio Gassman, Jean Rochefort, Danielle Darrieux, Catherine Deneuve, Harrison Ford, Cate Blanchett, Penelope Cruz sau Jean-Louis Trintignant.

Una dintre cele mai importante colaborări, încă de la începutul carierei, a fost cu legendarul cineast francez François Truffaut, care i-a devenit și partener de viață. După ce a remarcat-o în serialul TV Les dames de la côte, Truffaut a distribuit-o alături de Depardieu în Femeia de alături (La femme d’a coté, 1981), care i-a adus și prima nominalizare la Premiile César. La doar 2 ani distanță, numele actriței se afla din nou pe lista scurtă a nominalizaților, de data aceasta pentru rolul secretarei-detectiv din ultimul film al lui Truffaut, De-ar veni odată duminica! (Vivement Dimanche). Această comedie noir nominalizată la Premiile BAFTA, la categoria Cel mai bun film străin, va putea fi văzută și la TIFF.

După o serie de filme de autor și nominalizări la Premiul César pentru cea mai bună actriță, Fanny Ardant câștigă trofeul pentru rolul patroanei unui bar gay din comedia-cult Pédale douce (r. Gabriel Aghion, 1997), iar popularitatea ei crește exponențial, filmul fiind văzut de peste 4 milioane de spectatori. Un succes impresionant de box-office este și comedia Ridicule (r. Patrice Laconte), pentru care în același an primește Premiul Lumière.

Distincțiilor primite în cinema li se alătură și un Urs de Argint la Berlin pentru prestația din 8 femei (8 femmes, r. François Ozon, 2002), premiu colectiv pe care îl împarte cu celelalte șapte actrițe din distribuție.

În 2009, Fanny Ardant debutează în regie cu Cenușă și sânge (Cendres et sang), care este inclus în selecția oficială a Festivalului de la Cannes. Scenariul scris de însăși Ardant este adaptarea unei povestiri de Ismail Kadare, care descrie drama unei femei nevoite să-și crească singură cei trei copii după asasinarea soțului. Exilată din țara natală, aceasta se întoarce să-și revadă familia după multă vreme și declanșează noi violențe între clanurile rivale al căror conflict i-au ruinat viața. Coprodus cu Libra Film, Cenușă și sânge a fost turnat, în proporție de 90%, în România, iar din distribuția internațională fac parte și actori autohtoni printre care Adrian Păduraru, Ion Besoiu, Răzvan Vasilescu, Tudor Istodor și regretata Olga Tudorache. Proiecția de la TIFF îi este dedicată acestei mari actrițe dispărute anul trecut dintre noi.

Celălalt film regizat de Fanny Ardant prezentat în programul TIFF este Divanul lui Stalin (Le divan de Stalin, 2016), adaptare a romanului omonim scris de Jean-Daniel Baltassant, și surprinde ultimele zile ale liderului sovietic, urmărind povestea unui tânăr artist angajat să realizeze un monument în onoarea acestuia. Gerard Depardieu excelează în rolul lui Stalin, redând la perfecție amestecul de cinism, sadism și singurătate care au marcat ultima perioadă din viața dictatorului, iar Ardant redă subtil acea senzație permanentă de amenințare resimțită de cei din anturajul lui.

Una dintre cele mai recente și mai temerare apariții pe marele ecran e cea din Lola Pater (r. Nadir Moknèche, 2017), film lansat anul trecut la Locarno. Fanny Ardant interpretează cu o dezinvoltură care arde ecranul un transsexual care se reconciliază cu fiul său, pe care l-a părăsit atunci când a decis să facă operația de schimbare de sex. Încă din stadiul de scenariu, mama regizorului i-a spus acestuia: „Nu pierde timpul căutând. Există o singură actriță care poate juca acest rol. Nu două, nu trei, ci una singură: Fanny Ardant.” Nadir adaugă: „În acel moment, mi-am adus aminte de imaginea unei siluete masculine într-un impermeabil, precipitându-se pe o străduță întunecată. Era Fanny Ardant în Vivement Dimanche.”

 

Focus Bulgaria și Amintiri din URSS

Cele mai bune producții bulgărești din ultimii doi ani și câteva dintre titlurile de top ale cinematografiei sovietice vor fi proiectate în cadrul secțiunilor Focus Bulgaria și Amintiri din URSS (Back in the USSR).

Ambele programe promit publicului descoperiri cinematografice remarcabile, indiferent că vorbim de filme-cult ale anilor ’80 sau producții recent premiate în marile festivaluri internaționale.

Focus Bulgaria propune o selecție alcătuită din opt creații ale noii generații de cineaști bulgari, în frunte cu Destinații (Directions, r. Stephan Komandarev), prezentat în 2017 la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard. Reminiscent cinematografiei iraniene și filmului-cult Night on Earth al lui Jim Jarmusch, Destinații ne oferă o perspectivă inedită, nu lipsită de umor sarcastic, asupra disfuncțiilor societății bulgărești contemporane, printr-o serie de curse nocturne ale taximetriștilor din Sofia.

Secrete și detalii intime din viețile oamenilor ies la iveală și în Omniprezent (Omnipresent, r. Ilian Djevelekov), povestea unui bărbat obsedat să-și spioneze familia, prietenii și angajații prin intermediul unor camere ascunse. Pelicula distinsă cu Premiul FIPRESCI la Sofia și desemnată Cel mai bun film la Festivalul Golden Rose din Varna demonstrează că micile plăceri vinovate pot duce la situații dezastruoase.

O asistentă vinde identitățile pacienților săi în vârstă pe piața neagră în Fără Dumnezeu (Godless).

Debutul Ralitzei Petrova surprinde o ultimă fărâmă de umanitate într-un peisaj dezolant, corupt și lipsit de speranță și a fost premiat în 2016 cu Leopardul de Aur la Locarno. Distins, un an mai târziu, cu același premiu în cadrul secțiunii Cineasti del Presente3/4 este un studiu intim despre familie și imperfecțiunile vieții. Urmărind relația defectuoasă dintre un tată și cei doi copii ai săi, debutul în lungmetraj al regizorului Ilian Metev spune o poveste delicată despre o ultimă vară împreună.

Legătura dintre tată și fiu este surprinsă și în Aparatul de radio (Radiogram, r. Rouzie Hassanova), un film inspirat de amintirile de familie ale regizoarei, recompensat cu Premiul Publicului la Sofia, 2018. Plasată la începutul anilor ’70, pe când regimul comunist cataloga muzica occidentală drept o reală amenințare, povestea urmărește aventura unui părinte dornic să-i ofere din nou fiului său bucuria rock’n’roll-ului. Dragostea și eliberarea prin artă este subiectul explorării din Lumina de după (Light Thereafter, r. Konstantin Bojanov), film premiat pentru Cea mai bună imagine la Golden Rose, în 2017.

Călătoria inițiatică a unui tânăr neînțeles, îndrăgostit de pictură, în căutarea idolului său e redată în ordine invers cronologică și îl ajută într-un final să se autodescopere.

Două dintre cele mai bune documentare bulgărești produse în ultimii ani, Poștașul cel bun (The Good Postman, r. Tonislav Hristov) și Sătenii (Village People, r. Trzvetan Dragnev), ilustrează realitățile cu care se confruntă comunitățile rurale în zilele noastre. Primul urmărește evoluția politică a unei localități de frontieră, în care poștașul satului decide să candideze pentru a rezolva problema imigranților, iar cel de-al doilea analizează cu tandrețe fricile, bucuriile, speranțele și obsesiile unor oameni aparent lipsiți de importanță.

Amintiri din URSS (Back in the USSR) este șansa publicului TIFF.17 de a (re)descoperi pe marele ecran, în copii noi restaurate digital, filme ce umpleau sălile de cinema în anii ’80 nu doar în România, ci în toate țările din blocul socialist. ASSA (1987), regizat de Serghei Solovev, este filmul-manifest al rock-ului rusesc care a făcut istorie, influențând generații întregi. Poveștile anti-sistem, secvențele experimentale, coloana sonoră underground și o campanie de PR grandioasă l-au transformat într-un megahit de box-office. La doi ani după premiera filmului, protagoniștii au reușit să atragă peste 70.000 de oameni la un concert organizat pe stadionul Lujniki din Moscova, iar la un an după, URSS-ul s-a dezintegrat.

Drama de război Du-te și vezi! (Come and See, r. Elem Klimov, 1985) este considerată una dintre cele mai devastatoare opere din istoria cinematografului. Opt ani a durat până ce regimul sovietic să aprobe intrarea în producție, chiar dacă tema principală e mișcarea de rezistență împotriva forțelor germane. Filmul a avut parte de un succes imens după lansare, iar versiunea recent restaurată digital a fost premiată, anul trecut, la Veneția.

Un alt film-cult sovietic care s-a bucurat de aprecierea internațională și o uriașă popularitate în România comunistă, Moscova nu crede în lacrimi (Moscow Does Not Believe In Tears, r. Vladimir Menșov, 1980) a câștigat Oscarul pentru Cel mai bun film străin în 1981 și urmărește visurile, dorințele, iubirile și deziluziile a trei tinere muncitoare.

„Moscova nu crede în lacrimi“

 

Un film de care își amintesc chiar și cei ce erau foarte tineri în anii ’80, Gară pentru doi (Station For Two, r. Eldar Riazanov, 1982) a avut premiera la Cannes și o are în distribuție pe inegalabila Ludmila Gurcenko.

Gară pentru doi

Această poveste de dragoste dulce-amară dintre o chelneriță și un pianist acuzat pe nedrept de crimă va naște garantat nostalgii în rândul spectatorilor. La fel de nostalgică este și întoarcerea în vremurile în care s-a născut mișcarea break-dance, surprinsă într-o scenă emblematică în Curierul (Courier, r. Karen Șahnazarov, 1986). Un veritabil teenmovie în care un tânăr nonconformist se angajează ca mesager după ce ratează un examen de admitere filmul vorbește despre conflictul dintre generații, prăbușirea iminentă a Imperiului Sovietic și respingerea valorilor lui de către cei tineri.

Acestor cinci titluri din secțiunea Amintiri din URSS, produse de colosul sovietic Mosfilm, li se adaugă în program și Zboruri în vis și realitate (Flights in Dreams and in Reality, r. Roman Balayan, 1982), realizat de studiourile Dovjenko, în care aniversarea de 40 de ani îl aruncă pe protagonistul interpretat magistral de Oleg Iankovschi în criza vârstei mijlocii.

Zboruri în vis şi realitate

Sentimentul constant de disconfort și nemulțumire îl determină să facă lucruri extravagante și doar aparent amuzante, rănindu-i însă pe cei din anturajul lui – motiv pentru care filmul a dobândit imediat simpatia publicului din epocă tocmai pentru că mergea în răspăr cu imaginea idealizată a bărbatului sovietic.

 

Strălucitoarea Angela Gheorghiu, invitată de onoare

Superstarul Angela Gheorghiu, celebra soprană a timpului nostru, vine la Festivalul Internațional de Film  Transilvania, ca invitată de onoare a celei de-a 17-a ediții.

 

Diva Angela Gheorghiu

Vineri, pe 1 iunie, de la ora 19:00, Opera Națională Română Cluj-Napoca va fi gazda unui eveniment unic, în cadrul căruia Angela Gheorghiu va interpreta cîteva arii în fața publicului clujean, acompaniată de pianistul Alexandru Petrovici. Momentul va fi urmat de proiecția filmului Tosca (r. Benoît Jacquot) în care soprana joacă rolul titular.

Angela Gheorghiu şi Roberto Alagna în filmul „Tosca“

În istoria operei, Angela Gheorghiu este  un fenomen rar. O artistă cu o tehnică vocală excepțională și o inteligență dramatică și muzicală profundă, dar și un comunicator magnetic care pătrunde în inimile și mințile unui spectru panoramic de audiențe, legendara soprană a adus cele mai înalte valori ale artei la o scară neobișnuit de largă.

Angela Gheorghiu și-a câștigat renumele mondial odată cu debutul său, în 1992, la Royal Opera House, în La Bohème. În același an a debutat la Metropolitan Opera New York și la Opera de Stat din Viena. Prezența și vocea ei au impresionat publicul în cele importante săli de operă din întreaga lume. De-a lungul carierei impresionante a înregistrat cu cele mai mari case de discuri și a fost onorată cu numeroase premii, printre care amintim La Médaille Vermeille de la Ville de Paris, Ordinul Artelor și Literelor în grad de Ofițer și Cavaler din partea Guvernului francez, decorația “Nihil Sine Deo” acordată de Regele Mihai I al României, Premiul Cultural European pentru Muzică și premiul Victoire d’Honneur.

În 2000, regizorul Benoît Jacquot i-a lansat invitația de a interpreta rolul titular în ecranizarea operei Tosca de Puccini. Deși soprana nu mai interpretase până atunci acest rol, Jacquot și-a dorit-o pe ea în film, considerând că Gheorghiu are acel spirit de divă absolută care poate acoperi personajul.  Lansată în cinematografe în întreaga lume, producția în care Angela Gheorghiu apare alături de marele tenor Roberto Alagna și baritonul Ruggero Raimondi a fost bine primită de către presa internațională, după lansarea oficială în cadrul Festivalului de Film de la Veneția.

Filmul reinventează modul în care vedem opera și va fi proiectat în cadrul evenimentului special, găzduit de Opera Națională Română Cluj-Napoca. În deschiderea evenimentului, vocea inconfundabilă a Angelei Gheorghiu va cuceri publicul TIFF, acompaniată de pianistul Alexandru Petrovici, unul dintre cei mai prolifici artişti autohtoni ai generaţiei sale. Doctor în Muzicologie, artistul a colaborat, de-a lungul carierei, cu nume mari ale scenei ca: Franco Zeffirelli (în pelicula Callas Forever), Roberto Alagna, Denyce Graves, Leontina Văduva, Alberto Zedda, Mariana Nicolesco, Ludovic Spiess şi mulţi alţii.

Sâmbătă, 2 iunie, de la ora 19:00, iubitorii de operă vor avea ocazia să o revadă pe Angela Gheorghiu la Casa de Cultură a Studenților, unde soprana a acceptat invitația organizatorilor de a introduce proiecția specială a filmului Maria by Callas (r. Tom Volf). Vizionarea va fi precedată de proiecția clipului dedicat unui duet inedit: Angela Gheorghiu-Maria Callas, Habanera din opera Carmen a lui Bizet, duet peste timp care se regăsește ca un bonus pe discul Homage to Maria Callas, imprimat de Angela Gheorghiu în 2011.

 

Concerte & Evenimente Speciale

Printre surprizele din acest an se numără evenimentele muzicale hipnotizante, concertele în premieră, artiști-fenomen și titluri emblematice pentru cinematografia mută. Pentru iubitorii de muzică, ediția cu numărul 17 pregătește un adevărat regal. Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime” va fi gazda unui cine-concert grandios. Improvizațiile muzicale extraordinare realizate de pianistul și organistul francez multi-premiat Samuel Liégeon vor acompania live proiecția unuia dintre cele mai cunoscute horror-uri din istoria  filmelor mute – Fantoma de la Operă (The Phantom of the Opera, 1925).

„Fantoma de la Operă“, film din 1925

Concerte și cine-concerte de senzație vor face deliciul publicului, ca în fiecare an, la Casa de Cultură a Studenților. După aproape un secol de la lansare, Safety Last! (1923) este în continuare considerat de critici unul dintre cele mai frumoase filme mute, iar publicul TIFF îl va putea urmări la această ediție pe muzica live interpretată de același Samuel Liégeon.

Harold Lloyd în „Safety Last“

Un cine-concert special de 1 iunie, Ochiul Magic recreează universul poetic al regizorului Georges Méliès, cunoscut ca inventator al cinema-ului, în armonie cu compozițiile muzicale spectaculoase compuse de către Jean-François Alcoléa și interpretate live de către Alcoléa & Cie.

Tot pe scena Casei de Cultură a Studenților, vocea inconfundabilă a Emilianei Torrini va acompania sound-ul hipnotizant al formației belgiene The Colorist Orchestra, într-un decor spectaculos care va transforma show-ul într-o memorabilă experiență audio-video. Dakha Brahka revine la Cluj cu o explozie de energie și o călătorie muzicală originală, trupa fiind renumită pentru improvizațiile spontane inspirate de folclorul ucrainean.

Trupa Dakha Brakha

Câteva secvențe din Moromeții 2, cel mai așteptat film românesc al anului, vor fi prezentate în premieră publicului TIFF, în deschiderea uneia dintre cele mai vibrante petreceri ale acestei ediții. Taraful Marian Sandu din Videle și sătenii de frunte din satul Talpa, locul în care s-a turnat atât filmul original, cât și continuarea acestuia, vor încinge atmosfera la Chef ca-n Teleorman, în Form Space. În același spațiu va avea loc și premiera VUNK – Jur să spun adevărul, primul documentar al unei trupe din România, cu imagini și povești inedite, începând cu participarea la „Cântarea României” în 1988 și continuând cu momentele cheie din anii ‘90, când trupa încă performa sub numele de Vank.

După succesul primei ediții, infiniTIFF – secțiunea dedicată realității virtuale (VR), noilor forme de storytelling și cinematografiei interactive, revine la TIFF într-un cadru special amenajat la ClujHub. Cinefilii și toți cei pasionați de noile forme de storytelling audiovizual vor avea ocazia să descopere un program incitant de experiențe VR, Live Cinema și Loop Cinema. Printre cele mai importante evenimente dedicate industriei din acest an se numără infiniTIFF Summit – conferința în cadrul căreia vor fi analizate noile tendințe la intersecția dintre film, storytelling și tehnologie și care a atras deja înscrierile a zeci de doritori.

Pe 26 și 27 mai, programul Weekend la Castel include jocuri interactive, ateliere creative și spectacole pentru copii pe timp de zi, urmând ca după lăsarea serii, curtea Castelului Banffy de la Bonțida să se transforme în decorul unor evenimente spectaculoase. Grădina plăcerilor (1925), primul film oficial al regizorului Alfred Hitchcock, acompaniat live de orchestra Notes & Ties, umple seara de sâmbătă, iar duminică este momentul premierei în România pentru Tokyo Vampire Hotel, filmul regizorului japonez Sion Sono, inspirat de miturile autohtone și turnat parțial în Cluj.

Tokyo Vampire Hotel

Porțile castelului nu se vor închide decât la finalul  Full Moon Party, una dintre cele mai iubite petreceri din festival, care la această ediție e găzduită de clădirile castelului bântuit încă de stafia contelui Banffy.

În cadrul evenimentului celebrat la nivel mondial #Bergman100, Muzeul de Artă va găzdui expoziția Ingmar Bergman and his legacy in fashion and art, o colecție impresionantă de fotografii, articole, interviuri și imagini video, care marchează 100 de ani de la nașterea marelui cineast.

 

10 zile de premiere, proiecții eveniment și ateliere

EducaTIFF sărbătorește 10 ani de existență, prilej cu care lansează tuturor copiilor și adolescenților invitația de a se bucura la TIFF2018 de cea mai bogată ediție de până acum! Programul include un număr de 15 proiecții cu filme aduse în premieră în România, un film în premieră mondială, un cine-concert de excepție, un documentar care poate deschide noi orizonturi, plus ateliere distractiv-educative –atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice – susținute  de traineri specializați în diverse domenii din lumea filmului, educației cinematografice și gândirii critice.

Programul de educație cinematografică pentru elevi ia startul vineri, 25 mai, de la ora 10:00, la Universitatea Sapientia, cu o proiecție recomandată celei mai noi categorii de spectatori inclusă în selecție, 5 ani +, Selecție internațională de 10 scurtmetraje, producții din Canada, Lituania, Finlanda, India, Spania, Mexic, Marea Britanie, Taiwan, Brazilia, Ucraina, Franța, Iran, China, Rusia.

„Anul trecut am observat mulți părinți veniți la film EducaTIFF cu copiii preșcolari. Și cum cei mici încă nu știau să citească subtitrările, părinții le șopteau toate replicile. Anul acesta, pentru a le veni în întâmpinare, am inclus în program două proiecții special gândite pentru copiii mici, cu un calup internațional de scurtmetraje, dintre care 9 sunt animații non-verbale, ce n-au nevoie de cuvinte pentru a fi înțelese, iar al zecelea e un scurtmetraj spaniol cu actori, care cucerește prin comicul, simplitatea și eficiența cu care dezvăluie, pe înțelesul tuturor, principiul unei „găuri de vierme” din cosmos”, spune Raluca Bugnar, selecționer EducaTIFF.

Una dintre marile surprize EducaTIFF este Insula Câinilor (recomandat elevilor din clase gimnaziale și de liceu), animație adusă în premieră națională la Cluj, după ce a deschis anul acesta Festival de Film de la Berlin, unde regizorul Wes Anderson a și câștigat trofeul Ursul de Argint.

„Insula câinilor“, în regia lui Wes Anderson

 

Zombillenium (recomandat elevilor din clase gimnaziale și de liceu) vine să le demonstreze liceenilor că pot fi cuceriți și ei de o animație cool, cu zombi, vampiri, vârcolaci și vrăjitoare între care nu e deloc ușor să alegi un personaj preferat. Emoționant și plin de empatie, Candoarea fratelui meu (recomandat elevilor din clase gimnaziale și de liceu) ajută publicul să treacă peste multe prejudecăți. Desculț (recomandat elevilor din clase primare și gimnaziale) folosește mult umor și gingășie pentru a-i ajuta pe copii să înțeleagă ce se întâmplă când oamenii ajung să se războiască; e un film ușor de iubit, ce a câștigat Premiul Publicului la Festivalul Cottbus, Germania. Generație după generație de spectatori poate să ateste: filmele în care caii sunt personaje principale sunt speciale și merg direct la inimă, iar Wendy (recomandat tuturor categoriilor de vârstă) păstrează această regulă. Un alt film pe care publicul EducaTIFF îl va îndrăgi fără rezerve vine din Serbia: Vânătorii de vrăjitoare (recomandat elevilor din clase primare și gimnaziale) și mixează cu succes genurile cele mai apreciate de micii spectatori – comedia și thrillerul.

Ziua Copilului, 1 iunie, este marcată cu un program special și foarte cuprinzător la EducaTIFF. O proiecție pentru toate categoriile de vârstă, recomandată a fi urmărită în familie, va începe la ora 11:00, la Cinema Florin Piersic – documentarul Povești în mișcare (Moving Stories, regia Rob Fruchtman, 2017, SUA), despre felul în care viața unor copii din medii dezavantajate din India, România, Coreea de Sud și Irak a fost influențată în bine de dansatorii itineranți ai companiei Battery Dance. Intrare este liberă la acest eveniment, la care vor participa și invitați speciali, dornici să-și împărtășească experiența cu spectatorii.

Tot de 1 iunie, de la ora 13:00, are loc premiera mondială a filmului românesc Străjerii, o aventură cu și pentru copii, recomandată pentru toate categoriile de vârstă. Peripețiile de pe ecran au fost filmate în zona Râșnov, unde cei 19 copii – actori s-au distrat pe cinste, trăind la cort, cu mâncare făcută la cazan și îmbăiere la râu. După-masa, de la ora 17:00, la Casa de Cultură a Studenților, copiii de toate vârstele și familiile lor sunt așteptați la cine-concert Ochiul Magic, să descopere începuturile cinematografiei și ale animației prin filmele de referință ale lui Georges Méliès, alături de o coloană sonoră live, jucăușă și curajoasă.

Toți copiii și adolescenții care văd un film EducaTIFF se pot înscrie în Competiția Tineri Critici de Film: organizatorii așteaptă din partea lor, pe adresa educatiff@tiff.ro o cronică scrisă sau filmată, în stil vlog. Elevii pot câștiga premii speciale oferite de Pegas și Samsung: o bicicletă pentru câștigătorul din clasele primare, o tabletă pentru câștigătorul din clasele gimnaziale și un smartphone pentru câștigătorul din clasele de liceu.

EducaTIFF completează oferta de educație cinematografică prin ateliere cu intrare liberă. Atelierele vor avea loc la Muzeul de Artă Cluj-Napoca. Primul atelier le este dedicat cadrelor didactice, organizat în parteneriat cu CinEd, și va avea loc în week-end-ul 26-27 mai. Pentru elevii din clasele mici sunt pregătite două ateliere de animație – unul în care să creeze personaje și altul în care să-și inventeze propria animație de buzunar. Elevii de gimnaziu se pot înscrie la atelierele Speak-Up, care îi vor antrena pentru vorbitul în public. Iar liceeni vor avea parte de două ateliere practice: actorie cu actrița Dorotheea Petre și fotografie cu Adi Bulboacă.

 

Film Food: Gusturi și povești din lumea gastronomiei mondiale

După succesul primei ediții, secțiunea Film Food revine la Festivalul Internațional de Film Transilvania cu povești savuroase despre arta culinară și oamenii care i-au dedicat întreaga viață. Selecția de secrete și detalii picante dezvăluite de filmele din secțiune va fi dublată de experiențe gastronomice live oferite de trei dintre cei mai apreciați chefs din România, invitați speciali la Cluj.

În Totul despre stelele Michelin (Michelin Stars – Tales from the Kitchen), regizorul Rasmus Dinesen ne oferă pe tavă o analiză profundă, onestă și relevantă asupra ierarhiei stabilite de către cel mai popular ghid gastronomic din lume. Care sunt calitățile principale ale chef-ilor distinși cu 3 stele Michelin, cât de profitabil a devenit acest sistem de rating în epoca de aur a artei culinare și cum arată culisele unei bucătării bine clasate – toate acestea le aflăm dintr-o serie de interviuri savuroase cu reprezentanții industriei. Filmul prezentat de Nespresso va fi urmat de o cină specială, începând cu ora 20:00, preparată în bucătăria restaurantului Bricks de chef Paul Oppenkamp. După o largă experiență internațională, Oppenkamp s-a stabilit în România și conduce The Artist din București, unul dintre cele mai bune restaurante de fine dining din Europa, conform clasamentelor Tripadvisor. Cunoscut pentru abordarea sa modernă asupra gătitului, chef-ul de origine olandeză combină tehnicile clasice cu bucătăria modernă și influențele românești, generând combinații surprinzătoare de texturi și arome care revoluționează experiența culinară. Evenimentul va avea loc luni, 28 mai, iar spectatorii pot achiziționa deja pachetul limitat de bilete care le permite prezența atât la proiecția filmului, cât și la cină.

Într-o aventură gastronomică în jurul lumii ne invită și Mâncare la pachet (Food on the Go, r. Mercedes Cordova). Cucina italiana, bogăția de arome mediteraneene care a cucerit un întreg mapamond, s-a reinventat odată cu milioanele de imigranți care au format o influentă diaspora în locuri precum New York sau Buenos Aires. Mărturii de pe întreg globul ne oferă indicii despre cum au fost reinterpretate rețetele italiene, evidențiind beneficiile culturale datorate imigraţiei sau conflictului dintre tradiţii. Documentarul este prezentat de Staropramen, iar proiecția va fi urmată de cina-eveniment preparată de chef Alex Peticean (D’artagnan), un maestru format în cele mai bine cotate bucătării din țările nordice. Cu multă creativitate, D’artagnan îmbină ingredientele de calitate, texturile și tehnicile moderne de gătit într-o modalitate inedită. Iubitorii de film și artă culinară îl vor întâlni marți,29 mai, începând cu ora 20:00, la restaurantul Bricks, pentru cina specială pregătită cinefililor la finalul proiecției filmului.

Publicul TIFF are ocazia de a urmări pe marele ecran  munca și evoluția lui Alain Ducasse, unul dintre cei mai renumiți maeștri bucătari şi mentori culinari din lume.

Alain Ducasse

O somitate publică, dar discretă, evaluat cu 18 stele Michelin și proprietar a 23 de restaurante, maestrul a permis să fie urmărit de camera de filmat timp de doi ani, rezultatul fiind Misiunea lui Alain Ducasse (La quete d’Alain Ducasse, regia Gilles de Maistre), care a fost proiectat anul acesta la Berlin. Filmul prezentat de LIDL va fi urmat de surpriza gătită de chef Florin Dumitrescu, unul dintre cei mai iubiți maeștri bucătari din România. A devenit chef la vârsta de 18 ani, iar în cei peste 12 ani petrecuți în bucătărie, a gătit pentru celebrități ca Nicolas Cage, Roger Federer, Wesley Snipes, Francis Ford Coppola sau Jean-Claude Van Damme. Pe 30 mai, de la ora 20:00, se va reîntâlni, la restaurantul Bricks, cu publicul TIFF, pentru o experiență gastronomică deosebită.

Povești despre oameni și gusturi descoperim și în documentarul La o băută cu Schumann (Schumann’s Bar Talks, r. Marieke Schroeder).

La o băută cu Schumann

Fondatorul Schumann’s Bar, o adevărată instituţie, este şi scriitor: cartea sa „The American Bar” a devenit un clasic al genului. Ajuns la onorabila vârstă de 75 de ani, Charles Schumann ne călăuzeşte într-o călătorie globală pentru a descoperi cele mai cool baruri, pornind din New York și ajungând până în Tokio sau Havana. Filmul urmărește istoricul fiecărui local şi ni-i prezintă pe oamenii care sfințesc locul, tranformând localurile în adevărate legende urbane. Proiecția este programată pentru 30 mai, ora 22:00, la Sapientia.

Film Food este o secțiune prezentată de Staropramen, cu sprijinul Nespresso și Lidl România.

 

Shockproof Film Festival la TIFF: Proiecții-performance

Unul dintre cele mai excentrice evenimente cinematografice din lume, Shockproof Film Festival din Praga primește mână liberă din partea organizatorilor celei de-a 17-a ediții a TIFF, într-o secțiune ce se anunță delicios de interactivă, ușor incomodă, dar, fără îndoială, de neratat. Meniul Carte Blanche Shockproof Film Festival include proiecții-performance hilare, cu filme horror underground sau producții de un gust discutabil, care cel mai probabil i-ar oripila pe cinefilii puritani. Grație intervențiilor ireverențioase operate live de echipa festivalului ceh, filmele capătă o a patra dimensiune și, fără a dezvălui prea multe dintre surprizele acestui program pregătit special pentru TIFF, tot ce vă putem promite este că adevăratul spectacol nu va fi doar pe ecran, ci și în sală.

Nexus (1994), povestea nebună regizată de José María Forqué despre un dictator extraterestru care primește sfaturi de la un cristal vorbitor, va face deliciul fanilor sci-fi. The Tingler (r. William Castle, 1959) reînvie nostalgia filmelor horror ale anilor ‘50, avându-l ca protagonist pe legendarul actor Vincent Price în rolul unui patolog care descoperă că sentimentul de frică stimulează creșterea unui parazit din corpul omenesc pe care doar țipetele îl pot anihila. E primul film din istorie care redă pe ecran un trip pe LSD, drogul halucinogen folosit de doctor în experimentele sale. Pregătiți-vă însă pentru un trip și vacarm pe cinste în sala de cinema!

Trash Humpers (2009) este un experiment bizar și cinic al regizorului Harmony Korine, o provocare extremă chiar și pentru cei mai curajoși dintre cinefili. Ca să fiți preveniți, o să vă spunem doar că patru tomberoane vor avea mult de suferit în timpul acestei proiecții vintage, de pe VHS. Trufandaua acestei secțiuni e apariția extravagantă a Maiei Morgenstern din Exodus to Shanghai (r. Anthony Hickox, 2015), un mix neortodox între Lista lui Schindler și Ticăloși fără glorie, parțial filmat în România.

Maia Morgensern în „Exodus to Shanghai“

 

O selecție de scurtmetraje cehești din același registru cinematografic (dovadă și titlul unuia dintre ele, Vaginator: Dawn of the Bitches) completează programul-șoc al acestei secțiuni în care spectacolul-surpriză din sală promite să-l depășească pe cel de pe ecran. Într-o butaforie special pregătită în spațiile din fosta hală industrială devenită hub-ul H33 din Cluj, spectatorii sunt încurajați să intre pe propria răspundere și să se manifeste liber. Let the show begin!

 

Premieră mondială a documentarului „Dacii Liberi”

Dacii Liberi (The Free Dacians), documentarul de lung metraj, semnat de Andrei Gorgan și Monica Lăzurean-Gorgan, va avea premiera oficială în România, joi, 31 mai, la Cinema Florin Piersic, în prezența regizorilor și a unor protagoniști ai documentarului. Iar pe 29 mai, filmul se va bucura de o proiecție în avanpremieră, în aer liber, în peisajul spectaculos de la Arkhai Sculpture Park, din satul Vlaha.

Care este adevărata identitate a poporului român? Cine suntem, individual și colectiv? Dintre toate episoadele istoriei noastre, Dacia a devenit subiectul celor mai multe dezbateri, polemici și teorii, mai mult sau mai puțin fanteziste. Așadar, polemicile și discuțiile aprinse nu vor sta deoparte de documentarul Dacii Liberi.

Filmul aduce laolaltă viețuitorii unui sat dacic, un istoric și un arheolog – membrii unei trupe de reconstituire istorică, un grup de mistici daci, un organizator de proteste, administratorul sitului UNESCO Sarmisegetusa Regia și participanți la Congresele de Dacologie. Pe toți îi unește pasiunea comună pentru daci. Îi desparte însă viziunea diferită pe care fiecare dintre ei o are asupra unui episod istoric care devine, de la an la an, tot mai popular în România.

„Nu cred că la români e vorba atât de o obsesie a originilor, cât de o obsesie a prezentului. Orice membru al unei comunități se auto validează și prin calitățile comunității din care face parte. Și cum despre daci se știe foarte puțin, e mai simplu să spui orice despre ei, decât să nu spui.

Iar dacă un istoric spune «Dar nu există dovezi că a fost așa» i se poate răspunde, sec, cu «Dar nu există nici dovezi că nu ar fi fost așa». Ar fi suficient dacă aș ști că acest film i-a făcut pe unii dintre noi să înceapă să gândească puțin altfel”, se destăinuie Andrei Gorgan, unul dintre cei doi realizatori ai documentarului.

Monica Lăzurean-Gorgan, producător și regizor de film, a produs, co-produs sau a fost producător delegat pentru mai multe lungmetraje de ficțiune și documentare care au fost selectate la Berlinale, Sundance, Locarno și multe alte festivaluri internaționale de film (Doar o răsuflare, Chuck Norris vs. Communism, Domestic, Colivia, Nu mă atinge-mă).

Doar o răsuflare, documentar de lung metraj în regia Monicăi, a fost premiat la Sarajevo IFF în 2016, unde a câștigat Heart of Sarajevo pentru cel mai bun film documentar. De asemenea, filmul a câștigat Premiul Gopo, Premiul LET’S CEE Film Festival și Premiul în cadrul Festivalului ASTRA pentru cel mai bun film documentar românesc în anul 2017.

Andrei Gorgan este editor de film. A semnat prin montaj o serie de documentare și filme de ficțiune: Doar o răsuflare – documentar, co-producție Manifest Film și HBO Central Europe, Domestic – lung metraj în regia lui Adrian Sitaru și altele.

Dacii Liberi este o co-producție Manifest Film și Fundația Romania One.

 

 

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.

Cu sprijinul: Ministerului Culturii și Identității Naționale, Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene

Prezentat de: Staropramen

Sponsor Principal: Banca Transilvania

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Pare promitator TIFF-ul de anul acesta. Totusi, cel putin pentru mine, sectiunea cea mai importanta o reprezinta filmele lui Ingmar Bergman, de care nu ati amintit.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.