Ajutor de stat pentru salvarea Tarom

Executivul a aprobat în şedinţa de joi ajutorul de stat pentru TAROM, în valoare de 471,04 milioane de lei, decizia fiind un pas important pentru salvarea companiei, a scris ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pe pagina de Facebook.

„Am aprobat astăzi în şedinţa de Guvern ajutorul de stat pentru TAROM! Acest ajutor, cu o valoare de 471,04 milioane de lei, este acordat în baza unei decizii emise de Comisia Europeană în data de 29 aprilie 2024”, a notat ministrul.

Potrivit acestuia, suma alocată are următoarele destinaţii: până la 214,3 milioane de lei reprezintă ajutor de restructurare care se propune a fi acordat sub forma de capitalizare în anul 2024, suma de 12,51 milioane de lei reprezintă majorarea de capital social efectuată în anul 2023, iar 244,22 milioane de lei reprezintă împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare în anul 2020 şi dobânzile aferente actualizate.

„TAROM va utiliza cele 214,3 milioane de lei (cu destinaţie de capital de lucru) pentru acoperirea deficitului de lichiditate şi echilibrarea financiară a companiei în anul 2024. Prin aceste operaţiuni se va crea contextul rentabilizării companiei şi trecerii acesteia pe profit încă din 2024. Decizia de astăzi reprezintă un pas important pentru salvarea companiei TAROM, un brand naţional şi internaţional cu tradiţie în domeniul aviatic”, a adăugat şeful de la Transporturi.

Valoarea ajutorului de stat individual de restructurare aprobat prin Decizia Comisiei Europene este de 95,3 milioane euro, echivalent în lei de până la 474,193 milioane de lei, se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre prin care s-a aprobat ajutorul.

Comisia Europeană a aprobat, pe 29 aprilie, planurile României de a acorda transportatorului aerian naţional deţinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei), în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, a informat un comunicat al Executivului comunitar.

Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

Aprobarea ajutorului de stat pentru TAROM reprezintă un certificat de sănătate al companiei, decizia Comisiei Europene fiind un avantaj pentru găsirea unor investitori pentru operatorul aerian naţional, a declarat, pe 29 aprilie, pentru AGERPRES, comisarul european pe transporturi, Adina Vălean.

„Este o propunere de restructurare, un plan pe care TAROM l-a propus şi Comisia l-a găsit bun. Aş vrea să spun că aprobarea acestui ajutor de stat de 95,3 milioane de euro reprezintă, totodată, un certificat de sănătate al companiei, în sensul în care acest ajutor de stat plus planul de restructurare pe care Comisia l-a analizat în detaliu reprezintă un nou început. Practic, vom avea de-a face cu o companie care pleacă de la zero, fără datorii, sănătoasă, cu un plan bun şi nu putem decât să ţinem pumnii strânşi ca în viitor să performeze”, a spus Vălean.

La 28 mai 2021, România a notificat Comisiei Europene un plan de restructurare a companiei TAROM care stabilea un pachet de măsuri de raţionalizare a operaţiunilor operatorului aerian, de reînnoire a flotei sale învechite şi de reducere a costurilor.

Ulterior, în luna iulie 2021, Comisia a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanţă cu normele UE privind ajutoarele de stat. În cursul investigaţiei aprofundate, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de iniţiere a procedurii.

În prezent, măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

2 Comentarii

  1. Parcă anul trecut, c.e.obliga guvernul să își recupereze ajutoarele date ilegal din bugetul statului român acestor companii! Cum a rămas, că în tren? C.E.a dat liber la furat din bugetul statului român? Așadar, cetățenii menținuți in sărăcie și bugetul statului român se aruncă doar firmelor cu capital politic sa rămână în funcțiune, cetățenii pot crăpa in sărăcie și inaniție!

  2. @ 18:57
    Daca dispare TAROM si ramane WIZZAIR in situatie de monopol in Romania, sa ne scrii si noua ce „parere” ai dupa ce ai calatorit cu astia (pret/calitate servicii). In ceea ce priveste „ajutorul pentru restructurare” aprobat de CE dupa lupte seculare (desi pe la dansii companiile de aviatie nationale sunt protejate de stat direct/indirect fara ezitare), daca este conditionat de „cedarea de rute” de catre TAROM, acesta est un alt pas catre falimentarea companiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.