Întrunit în şedinţă publică, marţi, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite şi a decis să aplice sancţiuni celor două posturi TV pentru inserarea de sporturi publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive, respectiv pentru încălcări ale unor articole din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
Astfel, postul Antena 1 a primit o amendă de 10.000 de lei, deoarece la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive nu s-a ţinut cont de dispoziţiile articolului 28 alineatul (1) litera a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora: „Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) – (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui’. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru următoarele transmisiuni: Marele Premiu de Formula 1 de la Zandvoort-Olanda din 25 august 2024, respectiv Marele Premiu de Formula 1 al Italiei din 1 septembrie 2024.
Postul Antena 3 CNN a primit o amendă de 10.000 de lei pentru ediţia din 7 septembrie a emisiunii „Descoperiţi”, difuzată cu încălcarea prevederilor articolului 40 alineatul (2) şi ale articolului 47 alineatul (3) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Printre titlurile afişate pe ecran s-au regăsit: „Regii de rromi şi alegerile! Campanie cu descinderi”; „Reţeaua care transporta migranţi în Italia, destructurată de poliţişti”; „Mega-operaţiunea anului şi conexiunea cu un lider al rromilor”.
Articolul 40 (2) prevede „În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt”.
Articolul 47 (3) precizează „Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice”.
De asemenea, constatând încălcări ale dispoziţiilor Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru o serie de spoturi publicitare aferente campaniilor de promovare pentru: Aspivita, produsele „Impruvis”, Venostim şi Prostadynon, precum şi CelaNext + Roboflex.
Aloooo, CNA de ce nu interziceți orice publicitate pe medicamente ca în străinătate pe tv? Va granita să amendați, da e corect, dar nu dați în fugă sa interziceți publicitatea medicamentelor prin intermediul ecranelor tv!