Autostrada închisă ar putea fi stricată și mai rău

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale S.A. va organiza o procedură de licitație deschisă pentru atribuirea contractului de servicii având ca obiect: „Expertiza tehnică asupra lucrărilor executate pentru obiectivul Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3, cuprins între km 43+855 – km 65+965, în lungime de 22,11 km”.

Durata contractului este 15 luni de la data intrării în vigoare. Primele 5 luni ale contractului sunt pentru finalizare expertizei tehnice. După primele 3 luni de la începerea contractului vor urma 12 luni necesare pentru instalarea sistemului de monitorizare a zonelor cu instabilitate a terenului. Asta înseamnă că în 2017 CNADNR ar putea decide demolarea unor porțiuni suplimentare din acest tronson închis azi pe motiv că în zona Aciliu au fost dizlocată o porțiune de 200 de metri din cauza terenului instabil și a construcției prost făcute. CNADNR, în calitate de beneficiar, a încheiat în data de 20.05.2011 Contractul de „Proiectare și Execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965” cu firma italiană Salini Impregilo Spa, în calitate de Antreprenor.

Din cauza a nerespectării obligațiilor asumate de către italieni, în data de 13.01.2016, CNADNR a notificat Antreprenorul cu privire la încetarea contractului menționat, în conformitate cu prevederile contractuale. „În vederea finalizării acestui obiectiv, având în vedere stadiul execuției lucrărilor, a defectelor existente în șantier și a lucrărilor rămase de executat, se impune clarificarea calității și cantității lucrărilor executate în șantier prin expertizarea acestora.

Expertiza se va pronunța și asupra Proiectului tehnic de execuție. Valoarea estimată a contractului de 1.808.496,00 lei fără TVA, (inclusiv cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10% din valoarea serviciilor), sumă ce va fi suportată din garanția de bună execuție a contractului reziliat”, se arată într-un comunicat al CNADNR. La nivelul Companiei de Autostrăzi s-a constituit un grup de lucru numit Unitatea de Implementare: Refacere Lot 3 Orăștie – Sibiu.

Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea ca principală sarcină repunerea traficului pe sectorul de 22 km în condiții de siguranță, lucrările de reparație fiind executate în regie proprie. Compania susține că din grupul de lucru fac parte specialiști în domenii precum: construcție drumuri și poduri, proiectare, geologie, topometrie, etc. Personalul necesar pentru realizarea obiectivului va fi asigurat de către Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri Cluj și Brașov. Acest colectiv de lucru își va desfășura activitatea sub coordonarea Direcției de Implementare Proiecte Autostrăzi și Drumuri Expres din cadrul Direcției Generale de Implementare Proiecte de Infrastructură Rutieră – CNADNR SA Central.

„Așa după cum am promis și m-am angajat la preluarea mandatului Orăștie-Sibiu va fi proiectul pe care îl vom trata cu maximă atenție. În paralel cu expertiza tehnică demarată pentru întreg lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu în lungime de 22 km, ne apucăm de lucru să reconstruim porțiunea excavată și să remediem toate deficiențele cunoscute la această dată. Am hotărât să refacem acest sector în regie proprie tocmai pentru a scurta timpii de execuție, astfel încât acest tronson de autostradă să fie refăcut cât mai repede.

Vreau să punctez din nou nevoia de implicare și, în acest sens, am decis și solicit tuturor celor implicați în refacerea acestui tronson să se mobilizeze exemplar. Vreau să aplicăm acestui proiect o tehnică de lucru prin asumarea responsabilităților. Am agrenat în Unitatea de Implementare specialiști care și-au asumat răspunderea de a finaliza acest tronson. În perioada imediat următoare aștept de la această echipă un program și un calendar al lucrărilor foarte clare și mai ales cu termene asumate. Această măsură de reziliere și finalizare a lucrărilor în regie proprie, abordată pentru prima dată de Companie, poate fi pusă în aplicare oricând pentru orice proiect care nu merge și unde constructorul dă dovadă de neseriozitate și întârzie proiectul nejustificat” a declarat Cătălin Homor, directorul general al CNADNR.

Compania italiană Salini Impregilo a contestat în instanţele româneşti şi internaţionale decizia CNADNR de a anula contractul pentru lotul 3 din Autostrada Orăştie-Sibiu, dintre Cunţa-Sălişte. „Salini Impregilo S.p.A denunţă gravele încălcări contractuale ale CNADNR privind proiectarea şi construcţia lotului nr. 3 al Autostrăzii Orăştie –Sibiu, cu o lungime de 22 km, atribuit către Impregilo în mai 2011. Aceste încălcări contractuale culminează cu decizia aceleiaşi CNADNR, asumată pe 13 ianuarie 2016, de a rezilia unilateral contractul în cauză şi de a reatribui lucrările printr-o nouă licitaţie”, se spune într-un comunicat de presă al companiei italiene.

Conform documentului, lucrările, cu o valoare totală de 126 de milioane de euro, începute în 20 iunie 2011 şi cu termen estimat de finalizare pe 17 aprilie 2013, au suferit modificări repetate ale proiectului impuse de către CNADNR, cauzând o creştere a costurilor şi a termenului de predare, ca urmare a unor evenimente neprevăzute (alunecări de teren cu o dimensiune şi întindere imprevizibile) pe care Salini Impregilo le-a gestionat în baza unor acorduri încheiate dar niciodată respectate de către CNADNR.

„Aceeaşi CNADNR a ignorat toate deciziile CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor, organizaţie desemnată prin contract pentru soluţionarea disputelor dintre părţi), care au dat câştig de cauză în mod repetat companiei Salini Impregilo; nu a plătit niciodată sumele adjudecate, care au ajuns la un total de 31 milioane euro. În septembrie 2014, CNADNR, împreuna cu Ministerul Transporturilor din România, au decis în scopuri pur electorale, să deschidă traficul pe acest lot de autostradă până la jumătatea lunii noiembrie 2014, chiar dacă erau perfect conştienţi de faptul că multe dinlucr ările suplimentare, esenţiale pentru corpul autostrăzii, nu erau finalizate, şi costul acestora nu fusese recunoscut către Constructor.

Odată deschis, acel segment Orăştie – Sibiu a fost închis ulterior ca urmare a unor cedări structurale datorate imposibilităţii de a finaliza lucrările”, se spune în sursa citată. Italienii susţin că CNADNR şi Ministerul Transporturilor au fi ignorat solicitările Salini Impregilo S.p.A. de a finaliza lucrările, în prezent oprite, prin amânarea disputelor cu privire la costurile suplimentare, anterior recunoscute şi acordate de CAD în favoarea Salini Impregilo.

Având în vedere toate acestea „Salini Impregilo intenţionează să conteste în toate instanţele naţionale şi internaţionale decizia CNADNR, care în afara faptului că aduce atingere reputaţiei companiei, este complet nejustificată, iresponsabilă şi decisivă pentru acoperirea deficienţelor contractantului, şi în general ale României, cu privire la realizarea unei lucrări finanţate în proportie de 85% din Fonduri Europene”. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a motivat în urmă cu două luni de ce a decis ruperea contractului cu italienii.

„Am primit analizele și expertizele din CNADNR care arată că materialele de construcție nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările sunt necorespunzătoare. Proiectul nu a fost respectat”, a spus Costescu. CNADNR a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva Salini Impregilo. „Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

În acest sens, CNADNR a solicitat organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: de înşelăciune, de efectuare de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public. CNADNR se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la bugetul de stat. Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR).

Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60. Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie.

Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor. La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie. Lotul trei al autostrăzii, inaugurat de Guvernul Ponta în noiembrie 2014, în plină electorală pentru Preşedinţie, dar a fost închis la începutul lunii septembrie.

În urma scandalului declanșat de închiderea tronsonului Săliște-Cunța, de 22 de kilometri, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CNADNR a decis înlocuirea directorului general Narcis Neaga cu Cătălin Homor (director general interimar al Metrorex), ordinul în acest sens fiind semnat pe 8 decembrie 2015 de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Pe 11 noiembrie 2015, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte. Iată constatările: – S-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se şi în faza de construcţie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi emiterea autorizaţiilor de construcţie au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri.

De menţionat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentaţiile necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru terenurile suplimentare; – Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluţiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condiţiile de imprevizibilitate.

Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren şi recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părţi; – Având în vedere întârzierile, precum şi nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, parte din ele au fost soluţionate, parte nu; – Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov.

Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului şi ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei; – Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare; – La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare şi execuţie a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăştie, dar el nu a fost promovat oficial şi nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficienţelor; – Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate.

A aprobat, însă, şi continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri. – CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract; – Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc; – Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului şi nu doar o parte din lucrare.

Acţiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului; Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie.

Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4582 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.