Bicicleta Pegas, o super afacere

 

Fabricată de-a lungul a mai bine de două decenii la Uzina de armament Tohan, bicicleta Pegas a devenit simbolul mai multor generații de copii care s-au plimbat cu ea pe străzile din fața caselor ori în jurul blocurilor. O legendă care și-a scris istoria în anii comunismului, atunci când puține lucruri înseninau copilăria. Lăsată de izbeliște în anii 90, când piața a fost invadată de modelele ieftine aduse din China, bicicleta românească a fost transformată astăzi dintr-o amintire într-o afacere de succes de către Andrei Botescu, fondator al Atelierelor Pegas.

Cotidianul: Cum v-a venit ideea unei afaceri cu bicicleta copilăriei noastre?

Andrei Botescu: Ideea cu bicicleta și, mai departe, cu bicicleta copilăriei noastre, mi-a venit după ce am fost la studii în Suedia, o țară unde bicicletele sunt foarte folosite, toată lumea merge pe bicicletă, pentru că există o infrastructură foarte dezvoltată. Și în cei trei ani pe care i-am petrecut acolo la studii era, în general, singurul mijloc de transport pe care îl foloseam. Când m-am întors am vrut să continui stilul de viață și am cumpărat două biciclete, mie și prietenei mele, biciclete urbane, de oraș. Mergeam cu ele la muncă, mergeam peste tot, iar a un moment dat s-a întâmplat să fie furate. Atunci ne-am pus problema ce facem, de unde ne luăm alte biciclete și cum reducem riscul de a fi furate din nou, asta era o treabă. Și ne-am gândit că ne-ar trebui niște Pegas-uri, pentru că sunt niște biciclete frumoase, de suflet, dar nu sunt valorizate de hoți. Și am căutat, am văzut că nu se mai fabrică. M-am ambiționat și am zis că de ce n-am putea să le fabricăm noi. Cam așa a început tot. Am fost la diferite târguri de profil, mi-am făcut o echipă, am căutat un designer industrial, un inginer.

Reîntoarcerea la Uzina Tohan

Ați fost și la Tohan, uzina unde s-au fabricat bicicletele în anii ’70 – ’80. Mai colaborați cu ei ?

– Încă nu, dar e posibil să închiriem un spațiu acolo, undeva în a doua jumătate a anului. Noi vrem să începem să fabricăm aici. O variantă ar fi la Tohan.

După ’90 bicicleta Pegas a intrat într-un con de umbră.

– Au apărut bicicletele mai ieftine din China. Nici nu au ținut, cei care erau acolo, pasul cu trendurile și, ușor-ușor, a devenit mai scumpă, mai grea și demodată, nu a mai cumpărat-o nimeni.

Dar marca Pegas era înregistrată.

– Un brand expiră o dată la 10 ani și nu a mai existat interesul să-l reînregistreze, din moment ce ei și-au oprit producția, au vândut linia de producție, nu s-a mai interesat nimeni. Am înregistrat brandul în 2009 și am început să vindem în 2012.

Câte modele aveți ?

– Am pornit cu un model. Cel cu șa lungă făcut pentru adulți. Ideea era să aducem copilăria înapoi. Acum am ajuns la peste 25 de modele diferite și dacă adăugăm și model-culoare, ajungem pe la 130.

Unde le produceți?

– Facem design și prototipare în România. Producem mare parte din subansambluri în Taiwan, dar și în Cehia, Polonia, Japonia, Germania, Italia.

Realizări mari cu bani puțini

De ce resurse financiare ați dispus la început?

– Ce am calculat eu că am cheltuit atunci, la început, 70.000 de euro, dar strânși cu greu, nu-i aveam pe toți inițial, mai un împrumut la prieteni, mai un overdraft pe card.

Câte biciclete vindeți pe an?

– Anul trecut am vândut vreo 16.000, iar anul acesta vrem să trecem de 20.000. Vrem să vindem și biciclete mai scumpe, bicicletele asistate electric și să menținem un ritm de dublare a cifrei de afaceri.

Există cereri pentru bicicletele electrice?

– Este la un nivel incipient în România, iar în afară, deja încasările pe biciclete electrice au depășit încasările pe biciclete normale. Nu ca număr de biciclete, dar ca cifre financiare.

Dar bicicletele electrice nu prea înseamnă sport…

– Ba da. Te asistă să pedalezi cât vrei tu, e pe nivele și practic îți mărește raza de utilizare, adică poți să mergi mai mulți kilometri și mai repede. Pentru că de multe ori noi ne grăbim, mai ales aici, în București, avem treabă, trebuie să ajungem în 10 minute la Unirii. Ce facem? Nu mai luăm bicicleta pentru că nu ajungem. Nu. O luăm și prindem viteză. Și ajungem.

Un brand românesc pentru diaspora

V-ați gândit să și exportați ?

– Noi avem 8-10% export, parte din el este pentru diaspora. Românii plecați își cumpără. Dar există și străini care apreciază bicicletele noastre. Nu am avut timp să depunem foarte mult efort pentru că noi avem un business bazat pe crearea unor comunități. Așa ne validăm noi produsul, nu printr-o perspectivă de competiție de preț. Avem câteva colaborări. Ca și punctate, avem magazine în Suedia, UK, Luxemburg, Italia. Dar ca să ajungem să exportăm până la 30-50% din cifra de afaceri, experimentăm acum cu Amazon. Fiind o piață online uriașă, am testat și cred că următorul pas va fi să începem acolo o campanie.

Ați vândut pachetul majoritar unei companii mari.

– Da. Clar că mi-aș fi dorit să-l țin eu toată viața pentru mine, dar să ajungi la dezvoltarea asta cu sute de modele, diverse busisness-uri pe piețe internaționale, export-import, zeci de magazine pe care vrem să le deschidem acum, nu puteam singur. E nevoie de un efort financiar, e nevoie de investiții. Business-ul Pegas la acest moment este un business de investiții și nu aveam cum să fac asta singur. Nu găseam pe cineva în România care să zică ok, îți dau eu banii ăștia, dar nu vreau decât foarte puțin din afacerea ta.

V-a fost teamă că nu mai aveți control asupra afacerii?

– Până să accept și să semnez am mai căutat cel puțin vreo 30 de investitori, iar dacă n-am simțit chimia respectivă, am zis ok, asta e. Eram gata să semnăm și am zis nu, am îndoieli. Acum am găsit niște oameni care se potrivesc cu valorile noastre.

Trebuie să ținem pasul, să ne adaptăm

Ce public țintă aveți?

– E foarte greu de definit, deși mai mult de jumătate au 35+, au avut experiență cu Pegas, dar vin din spate și tineri care au nevoie de identitate. Eu consider că suntem unul dintre puținele branduri românești autentice pentru end-useri și simt nevoia să se asocieze cu branduri românești. Pe de altă parte, avem și noi departamentul de dezvoltare, care urmărește diferite trenduri și face producțiile specifice pentru toate segmentele de piață. Pentru că noi vrem să ne asumăm toată piața de biciclete, nu doar o nișă, cum am început. Și avem și biciclete electrice, biciclete cu roți groase – fatbike, am intrat și pe piața de mountain bike și pe piața de BMX.

Am văzut că nu faceți doar biciclete

– Facem și patine cu rotile. Avem și o linie de skateboard-uri. Inclusiv skateboard electric. Și o linie de trotinete. Le-am dezvoltat sub alte branduri, Scandal și Bliss, să nu facem confuzie cu bicicletele. Mobilitatea urbană se schimbă foarte mult în ultimii ani, înainte era de necrezut să vezi atât de mulți oameni care merg pe trotinetă electrică la serviciu, iar acum sunt peste tot. Și trebuie să ținem pasul, să nu ne trezim cum a făcut Pegasul după anii ’90. Trebuie să ne adaptăm.

Bucureștiul nu este un oraș prietenos pentru bicicliști. Chiar dacă s-au mai făcut câteva piste de biciclete, sunt puține, iar traficul este destul de dificil. Vi se pare periculos să se circule în București cu bicicleta?

– Nu mi se pare periculos. Cred că oamenilor care merg mai mult pe bicicletă începe să nu li se pară periculos. Șoferii au început să fie mai educați.

Fiindcă vorbeați de comunități, credeți că aceste comunități de bicicliști, și poate și producătorii, ar putea să facă demersuri ca primăria să facă mai multe piste de biciclete

– De 6 ani tot sper. În fiecare an îmi spun că la anul viitor vor fi piste de biciclete, o să vindem de 10 ori mai mult. Pentru că în ziare apare că s-au votat nu știu câte sute de kilometri. Fac planuri de afaceri bazat pe asta. Deja nu mai cred. Am făcut un program de bike sharing prin aplicație și am aruncat în oraș 2.000 de biciclete, pe care le poți închiria și, dacă merge treaba, anul viitor poate vor fi 20.000 și poate pot să forțez prin număr. Să creez un pic de panică cu programul de biciclete. Ce facem, sunt prea multe biciclete, hai să le facem piste, că ăștia merg aiurea.

Închiriere prin aplicația bike sharing

Spune-ți-ne puțin despre sistemul de închiriere a bicicletelor.

– Am lansat-o pe 12 mai. Este un sistem, se numește dockless smart bike sharing, prin care poți lăsa bicicleta aproape oriunde. Sunt niște zone virtuale recomandate de noi. Iei bicicleta cu telefonul și o deschizi, are o închizătoare pe roată. Ele sunt monitorizate prin gps și gprs, semnalul de telefonie și satelitul gps, astfel că le poți vedea, le poți rezerva, iar noi le putem vedea de asemenea când sunt în curțile oamenilor, unde n-ar trebui să fie. E foarte amuzant să prindem hoți.

Au fost multe persoane interesate de această aplicație ?

– Avem 30.000 de utilizatori în trei săptămâni, deci cam 10.000 pe săptămână. Și nu se opresc. Asta, în condițiile în care poate la început am făcut un pic de promovare, dar acum nu mai facem.

Unde aveți magazine ?

– Avem patru magazine acum în București. Mai deschidem unul la Băneasa, la Park Lake, pe Magheru. În țară avem la Vâlcea, se deschide unul acum la Suceava, Constanța, deschidem la Cluj, Iași, Ploiești și, mai mult ca sigur, anul ăsta la Brașov.

Aveți și ateliere de reparații ?

– Unde este spațiu mai mare putem face și atelier de reparații. Bicicleta necesită mentenanță, o revizie, chiar dacă n-are nimic.

La ce cifră de afaceri ați ajuns anul trecut?

– Anul trecut, la două milioane de euro și anul ăsta deja am trecut de un milio, să sperăm că facem patru milioane.

Ce fel de biciclete faceți ?

– Suntem focusați pe zona urbană, biciclete de oraș. Dar există bicicletele de tip fatbike care sunt bune pentru felurite terenuri neconvenționale, cum ar fi nisip, zăpadă, noroi. Eu am mers iarna cu ele pe zăpadă mare, când era Bucureștiul aproape blocat și mergeam foarte bine cu ele. Avem și partea de touring, am început cu un model Poenaru, o să aducem și ceva mai avansat. Biciclete de mers mult, adică sunt oameni care merg în concediu în Portugalia, de exemplu, pentru o lună și fac trasee toată luna repectivă. Merg mii de kilometri. Dar și în România există un traseu până la Dunăre, e un traseu pe circuit european.

Ce soluții le-ați oferi celor care cumpără biciclete, cum le pot transporta ?

– Avem partea de biciclete pliabile destul de dezvoltată și avem și pliabile electrice. Mai ales pentru cei care stau la un etaj superior sau pur și simplu merg cu ea la birou. Avem biciclete pliabile foarte ușoare pe care poți să le iei cu tine să le pui lângă scaunul de birou, dacă simți că ar fi în pericol să le lași afară.

Încă nu am văzut biciclete lăsate, ca în alte țări occidentale, la marginea drumului. Încă se mai fură ?

– Se fură. Știm de la sistemul de bike sharing. Noi le lăsăm pe stradă și apoi le căutăm cu poliția în curțile oamenilor, scări de bloc. Dacă nu sunt furate 10 pe zi, înseamnă că s-a întâmplat ceva. Dar recuperăm cam 80% din ele.

Extindere prin franciză

Acum o să vindeți biciclete și în sistem de franciză ?

– Ne-am dat seama că pentru noi business-ul merge foarte bine cu magazine monobrand, adică magazine în care este tot universul Pegas. Am lucrat de aproape 8 luni la un pachet de franciză prin care, practic, îi punem antreprenorului la dispoziție cam tot ce-i trebuie. El va trebui să fie un bun actor local, va trebui să devină parte din comunitatea locală pentru că noi așa construim business-ul, să atragem comunități acolo, să încurajăm evenimente de avangardă.

Punem la dispoziție marfă cu credit furnizor. Adică el nu trebuie să plătească, trebuie să-și amenajeze magazinul și îi dăm și un pachet de conectare digitală printr-un tasking cu site-ul nostru. Asta înseamnă că, dacă el are 10 biciclete în magazin, are acces la celelalte 130 de modele oricând, cu clientul în magazin.

Am făcut și un cargo bike cu cafea și am făcut și brand-ul nostru de cafea. Clientul/antreprenorul poate să meargă la evenimente și să activeze magazinul în același timp cu servitul cafelei. Am făcut o zonă de gaming, cu o bicicletă care se conectează online cu un soft prin care intri în concurs cu oameni din întreaga lume. Asta ca să acoperim activitățile de iarnă. O să vindem și un pachet cu senzori cu un home train, și așa poți să o transformi în bicicletă de casă. Vrem să fie un fel de plug and play, vrei să faci treabă, ai un buget minim, noi te ajutăm cu credit și consultanță, devii un membru al comunității noastre, ești în permanență supravegheat și sfătuit.

Un antreprenor trebuie să îndeplinească anumite criterii financiare pentru a obține franciza ?

– Măcar 10.000 euro cred că sunt necesari. Poți fi foarte economic, pentru că avem niște modele de amenajare a magazinului, care poate fi mai mult sau mai puțin costisitoare. Noi le-am făcut, designerii din Pegas, și ne putem adapta la soluții de genul, am un buget redus, hai să vedem ce facem cu el.

Aveți semnale de la persoane care vor să-și deschidă magazine?

– Da. Deja ne scriu. Avem semnale și în România, dar și în afară, UK, Suedia. De multe ori sunt români care vin și spun, eu trăiesc în țara asta de mai mulți ani, aici toată lumea merge pe bicicletă, vreau să deschid un magazin. Sunt din țările cu mulți bicicliști, nu neapărat români.

Recomanda 4

1 Comentariu

  1. -Unde le produceți?
    -… Cehia, Polonia, Japonia, Germania, Italia… tăiați tot și lăsați… China! Este mare diferenta intre „fabricată” si „ansamblată” in Romania, domnule Andrei Botescu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.