Brânduşa Novac, Circul Globus: „Important e ca lumea să înţeleagă că Circul nu este un bâlci, este o artă”

– Aţi început un demers de instituţionalizare a artei Circului..

– Suntem singura instituţie din România care-şi pregăteşte singură artiştii, nu există şcoală de circ şi ne zbatem să reuşim. Fondurile primite pentru spectacole, o parte din ele le cheltuim pentru pregătirea artiştilor. Toate celelalte instituţii au licee, facultăţi, iar oamenii vin deja pregătiţi. Bugetul nostru este însă încărcat de această povară. Am făcut un prim pas anul trecut şi am reuşit în cadrul instituţiilor de cultură din Bucureşti să se înfiinţeze şcoala „Circ and Variete Globus”. Numai că avem nevoie de clădire, de manageri, de angajaţi şi, sper eu, în câteva luni vom putea depăşi această barieră şi vom merge mai departe.

– Ce vârste vor avea elevii iniţiaţi în arta Circului?

– Trebuie să-i pregătim din clasa a cincea să înveţe, la fel ca balerinii. Trimitem profesorii noştri în clasa a patra la şcoli să facă o masă mare de copii, iar dintre ei, după ce-i învaţă ABC-ul, să selecţionăm o clasă şi aceasta să înceapă pregătirea şi să se înscrie la şcoala de lângă circ. E necesar ca ei să înveţe de mici şi să nu-i luăm din sportul de performanţă deja accidentaţi. Disciplinele în care-i pregătim nu sunt în funcţie de aptitudini, ci încercăm să ocolim problemele fizice ale acestora. În clasele IX-XII pot continua studiile la liceul de lângă circ şi sperăm ca în următorii ani să înfiinţăm o clasă de artă de circ la UNATC sau la o facultate particulară. Cu siguranţă vom reuşi. Şcoala va fi finanţată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Primăria Municipiului Bucureşti.

– În ultima perioadă a scăzut sau a crescut interesul spectatorilor pentru Circ?

– Am constatat că an de an, spectacol de spectacol, numărul lor creşte. Cu câteva procente, dar este în creştere. Acest lucru se datorează spectacolelor noastre pe care le tratăm cu seriozitate. Oamenii vorbesc între ei, se duc la colegi şi la prieteni şi spun că au văzut un spectacol deosebit. Acest lucru îi determină şi pe ceilalţi să vină să vadă. Important este să reuşeşti să găseşti ingredientele necesare pe care şi le doresc spectatorii şi trebuie să te ridici la o valoare internaţională.

– Publicul care vine la circ este format din copii, adolescenţi sau adulţi?

– Copii, adulţi, şi mai puţin adolescenţi. Noi am creat spectacolul „4U” special pentru adolescenţi, cu muzică live şi trupe în vogă. În trecut am făcut poveşti, numai că adolescenţii, crescând, spuneau că nu mai sunt mici să meargă la circ.

– Cum pot fi aduşi în număr cât mai mare la circ spectatorii?

– Spectacol de spectacol trebuie să le dăm altceva. Cu siguranţă imaginaţia nu-mi va juca feste pe viitor şi nu-mi fac probleme. Important este să-i atragem să vină o singură dată şi atunci am câştigat. Greu e să-i aduci la Circul Globus dacă au văzut spectacolele circurilor particulare. E alt nivel şi spectatorii cred că, dacă vorbeşti de circ, e la fel peste tot. Important este să înţeleagă că dacă este un spectacol de circ în România, nu este neapărat al nostru. Pentru că în perioada ceauşistă exista numai Circul Globus, oamenii cred că suntem numai noi peste tot. Noi vom pleca la jumătatea lunii iulie, în august, septembrie şi octombrie, într-un turneu prin ţară. Sper să convingem oamenii că spectacolele noastre sunt deosebite.

– Care ar fi principalele diferenţe între circurile particulare şi circul de stat?

– Diferenţele pornesc de la corturi, de la mijloacele de transport care sunt conform standardelor europene, şi ajung la spectacolul propriu-zis, care de multe ori, în circul particular, nu oferă ce anunţă pe poster. Diferenţa între amploarea şi profesionalismul nostru nici nu am cum să o compar. La noi intră în spectacol 60 de artişti, la ei cam 10. Merg aşa pentru că văd că ţine. Ce ne supără este că preţul biletelor lor este la fel ca al nostru. Subvenţia pe care o primim de la stat asigură diferenţa de preţ de bilet între cel real şi cel pe care-l plăteşte spectatorul. Preţul minim al biletelor noastre ar trebui să fie 20 de euro, dar nivelul de trai este scăzut acum. În străinătate preţul biletelor este între 20 şi 100 de euro. Oare de ce oamenii au bani pentru concertul Madonna, spre exemplu, iar la circ biletul ar trebui să fie foarte ieftin şi, dacă se poate, gratis?

– Ce au de pierdut spectatorii care nu vin la circ?

– Aş începe cu faptul că timp de două ore ieşi din nebunia cotidiană şi te destinzi. La circ adrenalina este la maxim, vezi un spectacol live de calitate. Multe dintre spectacolele internaţionale nu sunt la fel de bune şi creative, realizate cu atâta pasiune. Cu mulţi ani în urmă am trimis un DVD la Moscova cu un spectacol şi cei de acolo ne-au spus: “Felicitări că aţi reuşit să realizaţi un spectacol ca în Vest cu banii din Est”. Cred că spune mult, mai ales că vine de specialişti.

– S-a simţit acut criza în 2009?

– Noi nu am resimţit criza, ci o palmă a presei din primele spectacole din toamnă când apăruse gripa porcină. Câţiva ziarişti au scris articole de genul “părinţi, chiar nu vă e milă de părinţii voştri?”. Atunci încasările noatre au scăzut cu 30%, pentru noi chiar a fost dramatic. Şcolile şi grădiniţele se retrăgeau, a fost rău. Am cumpărat chiar măşti să dăm la fiecare copil.

– Pe lângă lipsa unui cadru instituţional, o altă problemă a artiştilor Circului este refuzul firmelor de asigurări de a încheia contracte.

– Atât timp cât arta circului este periculoasă, riscantă, e mult mai interesant să iei banul unui om care lucrează la birou şi care poate nu se va accidenta niciodată decât să cotizezi la cei cărora li se poate întâmpla şi o dată pe lună. Cred că este o schemă financiară, altfel nu-mi explic. Totuşi, în străinătate, aceste asigurări se fac pentru artişti. Cred că ar trebui şi noi să ne aşezăm.

– Ce demersuri se pot face?

– Am anunţat aceste firme că dacă nu vin în scurt timp cu o propunere completă, ne vom adresa firmelor din străinătate, este unica soluţie. Noi am apelat la compatrioţii noştri, sperăm să ia o hotărâre înţeleaptă.

– O altă problemă este cea legată de terenurile Circului.

– Sper ca terenurile date pe Legea 10 să reintre în posesia noastră şi să devină de utilitate publică pentru că, altfel, Circul riscă să se desfiinţeze. Terenurile ne sunt necesare în special pentru animale. În condiţiile în care nu vor fi ale noastre, nu vom avea nici unde să aruncăm gunoiul, pentru că este luat tot terenul de jur împrejur. În momentul în care la circ nu mai sunt spectacole cu animale, oamenii nu mai vin. Există o educaţie a românilor că la circ trebuie să fie şi animale. Am încercat să realizăm şi spectacole fără animale şi au venit doar 100 de oameni. Atunci nu pot să spun decât “S.O.S., ajutaţi Circul”. Acest apel este atât către autorităţi, cât şi către toţi cei care ne iubesc. Sunt sute, zeci de mii de spectatori care ne calcă pragul anual, peste 180.000 de spectatori. Atunci cred că e bine să mergem mai departe, mai ales că suntem consideraţi pe locul trei în lume. Dacă am putea trece peste adresarea în sens peiorativ a circului, şi nu am mai folosi termenul de bâlci, am fi foarte fericiţi. Ce reproşăm autorităţilor este că terenurile se puteau da moştenitorului şi în altă parte, nu trebuiau să ne sacrifice.

– Potrivit criticii de specialitate, Circul Globus este pe locul trei în lume.

– Am spus din modestie pe locul trei, pentru că sunt spectacole care au fost cotate, spre exemplu în prima ediţie a Festivalului Internaţional de Artă a Circului din Bucureşti, pe locul întâi în Europa. Noi am spus că suntem pe locul trei datorită premiilor internaţionale la Monte Carlo, în 2002 şi 2007, când am luat bronzul. Per ansamblu, când intri în competiţie cu un spectacol întreg, am demonstrat că suntem primii. În artă este mai greu să dai note, atunci discutăm de gusturi. Când specialiştii spun că suntem printre primii în lume, atunci putem afirma şi noi acest lucru.

– Vă mulţumesc!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.