Caleidoscop teatral

“Before Breakfast”, la Tearul Bulandra

Astăzi, la ora 20.00, Teatrul Bulandra, în colaborare cu Teatrul Tony Bulandra din Târgovişte, prezintă la Sala Liviu Ciulei Laborator o nouă producţie în cadrul proiectului Laboratorul de Noapte, Masterclass-ul BEFORE BREAKFAST de Eugene O’Neill,în regia Alexandrei Popescu (Clasa prof. Alexandru Darie).

Scenografia: Victor Diaconu (Clasa prof. Ştefan Caragiu).

Muzica originală: Nidal Hamad şi Andrei Mihai.

Lumini şi sunet: Gabi Lazăr.

Cu: Alexandra Sălceanu şi Bogdan Farcaş.

“Piesa Before breakfast de Eugene O’Neill, structurată într-un singur act, e centrată pe un lung monolog. O femeie, un bărbat. Femeia vorbeşte şi iar vorbeşte, iar cuvintele ei par să aibă un dublu destinatar: publicul şi abia apoi bărbatul ei. Aş socoti publicul ca un prim destinatar, căci el receptează, asimilând treptat – tulburat şi într-o crescândă stare de disconfort – întreaga dramă a femeii. Viaţa ei: un lung şir de nefericiri. Cauzate de soţ, de situaţia financiară precară, de lipsa oricărei speranţe. De unde şi importanţa textului şi interpretarea – nuanţată, insolită şi totuşi deloc patetică a femeii. Cel de-al doilea destinatar: soţul. Fără să scoată un cuvânt – totul reducându-se la gesturi, grimase, gemete, în fine fapte cu implicaţii definitive – bărbatul receptează sau nu spusele femeii. Dar acest al doilea destinatar pare a se adresa, la rândul lui, publicului. De ce? Fiindcă, aşa mut cum este, bărbatul e mult mai prezent decât femeia, iar viaţa lui – nerostită, neexplicată, nicicând supusă înţelegerii – devine bulversantă, iar senzaţia spectatorului este copleşitoare”, scrie Luminiţa Voina-Răuţ.

“Eroii lui Eugene O’Neill sunt ţesuţi din lumini din umbre, îmbinând tragicul cu comicul. Sunt frumoşi pentru că ştiu să iubească, sunt urâţi, fiindcă supără pe toată lumea, mai ales pe cei puternici, pe cei ce vor să-i înjosească şi să-i înfrângă. Deci ce poate fi mai ispititor pentru un actor decât să joace un rol creat de Eugene O’Neill? Căci dramaturgul american a simţit teatrul, l-a trăit şi l-a creat, conferindu-i şi tenta romantică, dar şi nuanţa realistă. Rolurile lui sunt pline, mustoase, creând situaţii inedite şi pitoreşti, dar şi momente de adevăr psihologic şi caldă pledoarie pentru omul nefericit… În piesele lui, erou nu este doar bărbatul; el creează şi admirabile chipuri feminine. Eugene O’Neill rămâne un irlandez rătăcit pe pământ american şi totuşi un irlandez până în măduva oaselor…”.

Fotografii: Claudiu Popescu.

Foamea noastră cea de toate zilele

Foamea noastră cea de toate zilele, un spectacol-cină

Centrul de Teatru Educaţional REPLIKA vă invită la cea mai recentă producţie, un spectacol inedit, cu numai 11 reprezentaţii, o cină la propriu, cu spectatori-musafiri: Foamea noastră cea de toate zilele.

Premiera oficială are loc astăzi, la ora 23.00.

Următoarele reprezentaţii sunt programate în 30 şi 31 octombrie, şi între 1 şi 8 noiembrie, la ora 18.00, ultimul spectacol putând fi vizionat în 11 noiembrie.

„Public şi artişti re-creează împreună, în cadrul unui spectacol-cină, unul dintre proiectele filantropului român Septimiu Bazilescu Ariston de a vindeca «foamea noastră cea de toate zilele». Având la bază câteva însemnări incomplete ale filantropului, găsite în documentare, dar şi o serie de interviuri cu oameni care şi-au pierdut casele în Sectorul 4 din Bucureşti, Foamea noastră cea de toate zilele creează o experienţă imersivă care îşi propune să exploreze natura sărăciei din România, relaţia dintre schimbarea socială reală şi procesul artistic, conflictul dintre realitate şi ficţiune şi felul în care îl consumăm în timpul participării la un spectacol”, explică autorul textului, Peca Ştefan.

Septimiu Bazilescu Ariston provine dintr-o mare familie de boieri din zona Focşani. A avut o pasiune pentru chimie alimentară încă din anii liceului. La naţionalizare, familia lui pierde totul.

Bazilescu încearcă să fugă din ţară împreună cu soţia sa, Iulia. Este arestat şi ajunge în diferite puşcării: Balta Brăilei, Canal, Poarta Albă.

În 1962 primeşte o Bursă Rockefeller şi pleacă în America.

NASA îl angajează în cercetările nutriţionale pentru astronauţi, în cadrul programului Apollo.

Bazilescu este expulzat în 1970 de statul american şi revine în România.

În 1990, dezgustat de ce li se întâmplă unora ca Ion Raţiu sau Corneliu Coposu, Bazilescu intenţionează să aplice în Berceni, locul unde a locuit foarte mult timp şi a cunoscut cea mai cruntă sărăcie şi foame, programul său social, Foamea noastră cea de toate zilele, care îşi propune să eradicheze ideea de foame la nivelul micro-comunităţilor.

Direcţia de scenă înseamnă colaborarea a doi importanţi regizori, Ana Mărgineanu şi Radu Apostol, pentru un spectacol-unicat.

Foamea noastră cea de toate zilele nu este numai un spectacol inspirat şi documentat din realităţile categoriilor sociale defavorizate din sectorul bucureştean în care activează Centrul de Teatru Educaţional Replika, ci şi un spectacol destinat acestora.

Producţia a fost invitată şi va participa, în 14 noiembrie, la cea de-a 8-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Temps d’Images, Cluj-Napoca. Spectacolul reprezintă şi debutul în muzica de scenă al violonistului Raul Stănulescu.

Scenografia: Arh. Gabi Albu. Coregrafia: Carmen Coţofană.

În distribuţie: Agapiţa – Katia Pascariu Eugenia – Sabrina Iaşchevici, Iustin – Sebastian Marina, Gelu – Viorel Cojanu, Fane – Raul Stănulescu (vioară)

Centrul de Teatru Educaţional Replika reprezintă un spaţiu cultural interdisciplinar, dedicat explorării şi prezentării publice a creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.

Centrul REPLIKA îşi propune să devină o platformă de creaţie pedagogică şi artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta şi să-şi poată crea arta care le defineşte nevoile şi aşteptările. Organizatorii cred că accesul la orice manifestare culturală trebuie să fie gratuit, susţinut de întreaga comunitate.

Proiect cultural realizat cu sprijinul financiar al AFCN şi ArCuB, în cadrul programului Eşti Bucureşti.

Proiect artistic şi social susţinut de personalităţi ale vieţii publice din România, dintre care îi amintim pe: Ana Blandiana, Oana Pellea, Corina Şuteu, Mircea Toma, Mircea Kivu, Nicuşor Dan, Voicu Rădescu.

Parteneri: Primăria Sector 4 Bucureşti, Colectiv A, Active Watch.

Sponsori: Heineken Romania, Tom Fingerprint Studio, Florentin Tufă.

Fundaţia Calea Victoriei lansează proiectul „Omul Pernă”

În luna octombrie, Fundaţia Calea Victoriei lansează proiectul Omul pernă, o platformă culturală compusă dintr-un spectacol de teatru şi un website de promovare a literaturii şi video-ului noir. Acest proiect beneficiaza de finanţare ArCuB prin programul cultural „Eşti Bucureşti” 2015.

Platforma culturală transmedia cuprinde spectacolul de teatru Omul pernă, de Martin McDonaugh, şi website-ul de promovare (www.omulperna.ro) a literaturii originale noir şi a video-ului noir, cu tema Bucureştiul ascuns.

Platforma culturală va aduce, în luna noiembrie, premiera spectacolului Omul pernă, de Martin McDonaugh, în regia lui Eugen Gyemant, la Teatrul Act din Bucureşti. Spectacolul are în distribuţie patru dintre cei mai importanţi actori ai tinerei generaţii – Ionuţ Grama, Lucian Iftime, Cătălin Babliuc şi Dan Rădulescu.

Spectacolul este programat în 9, 10, 11, 12, 13 şi 14 noiembrie. Primele trei reprezentaţii sunt cu intrare liberă (participare pe baza de rezervare la victoriei@omulperna.ro). Iar pentru următoarele trei reprezentaţii, costul unui bilet este 35 lei.

Spectacolul Omul pernă începe cu imaginea puternică a pregătirii pentru o execuţie publică. Katurian (Ionuţ Grama) este un scriitor de povestiri de groază, anchetat pentru o serie de crime comise suspect de asemănător cu cele din povestirile sale. Însă adevăratul criminal se dovedeşte a fi, în acelaşi timp, artistul, pentru care arta este un fapt natural. Publicul este aşteptat la un spectacol deschis, puternic interactiv, care îşi propune să arate spectatorilor tineri că teatrul poate fi o experienţă la fel de vie şi de intensă precum filmul, animaţia sau jocurile video.

Pornind de la spectacol şi de la întrebările pe care acesta le va ridica, site-ul www.omulperna.ro îşi propune să devină un hub al pasionaţilor de cultura noir. Site-ul va provoca publicul larg să înscrie pe el conţinut noir (povestiri, poezii, scenarii, aplicaţii pentru telefon, jocuri de calculator) cu tema Bucureştiul ascuns. Site-ul are ca public ţintă toate categoriile de vârstă, atât cititori, cât şi potenţiali scriitori, pasionaţi de gaming, videodesign, iubitori de istorie veche şi recentă a Bucureştiului. Textele şi video-urile relevante înscrise pe site vor fi prezentate în cadrul evenimentului multimedia Bucureştiul ascuns. Data evenimentului urmează să fie anunţată pe site.

Regizor şi coproducător: Eugen Gyemant.

Scenograf: Maria Nicola.

Un proiect conceput de Roxana Crişan şi realizat cu sprijinul Alinei Neagu – resposabil PR.

Festivalul de animaţie “Impuls”

Doar 10 zile ne despart de începutul celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie ImPuls (Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie Spectacole de colecţie), o ediţie cu totul specială, în cadrul căreia va avea loc Gala Aniversară Ţăndărică 70.

În perioada 7-18 noiembrie, Teatrul Ţăndărică va îmbrăca ţinuta de sărbătoare şi îşi va întâmpina publicul cu peste 70 de evenimente dedicate copiilor, tinerilor şi adulţilor.

Vor fi 12 zile în care cei mici şi cei mari sunt aşteptaţi la spectacole de teatru susţinute de trupe din ţară (Timişoara, Oradea, Sibiu, Cluj, Târgu-Mureş, Galaţi, Iaşi, Baia Mare, Braşov, Craiova şi Bucureşti) şi din străinătate (China, Bulgaria, Belgia, Spania, Italia, Polonia), ateliere, conferinţe, dialoguri şi discuţii teatrale, lansări de carte, decernarea premiilor de excelenţă în animaţia românească, precum şi o Gală aniversară.

De asemenea, pe toată perioada festivalului, la sediul din Lahovari al Teatrului Ţăndărică vor fi prezentate, în cadrul expoziţiei Călătoria lui Ţăndărică, marionete atent alese dintr-o istorie de 70 de ani a teatrului, păpuşi care marchează principalele repere în evoluţia teatrului de animaţie din România, rememorând atât artişti, cât şi personaje ce au consacrat această artă teatrală.

Ediţia din acest an a Festivalului Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie ImPuls vine cu un nou concept, mai complex, tema fiind Teatrul pentru copii şi tineret faţă în faţă cu publicul său.

După 10 ani în care conţinutul acestuia s-a diversificat şi a evoluat constant, festivalul a trecut la o nouă etapă, reuşind să se adapteze cerinţelor noii generaţii şi, totodată, să se alinieze la tendinţele actuale în teatrul vizual şi de animaţie la nivel mondial.

Odată cu începerea acestei noi ediţii a Festivalului, Teatrul Ţăndărică anunţă continuarea Campaniei DĂRUIEŞTE ZÂMBETE, DONEAZĂ CĂRŢI ŞI JUCĂRII, ce are ca scop colectarea de cadouri pentru copiii cu vârste cuprinse între 1 şi 18 ani, internaţi la Spitalele “Marie Curie” şi “Grigore Alexandrescu” din Bucureşti. Donaţiile se pot face până în data de 13 decembrie, la sediul din Lahovari. Din respect pentru copii, sunteţi rugaţi să donaţi doar obiecte îngrijite sau noi.

Teatrul Ţăndărică este un reper pentru teatrul de animaţie românesc. Fondat în 1945, cu o strategie repertorială consolidată în timp şi un portofoliu de titluri din literatura românească şi universală care nu mai au nevoie de nicio introducere (Pinocchio, Cenuşăreasa, Capra cu trei iezi, Punguţa cu doi bani, Păcală, Cei trei purceluşi, Lampa lui Alladin, Motanul Încălţat etc.).

Teatrul Ţăndărică urmăreşte, în permanenţă, să alinieze teatrul de animaţie şi teatrul vizual din România la tendinţele mondiale. Teatrul se implică, astfel, constant, în iniţiative care au rolul de a promova şi de a creşte calitatea teatrului românesc vizual şi de animaţie: programe pentru artişti debutanţi, proiectul Studio Anima (unde se joacă adaptări libere după opere clasice: Faust, Candid, Play Shakespeare, Golem sau Galaxia Svejk) şi deja consacratele festivaluri internaţionale – Festivalul de vară Teatru, stradă şi copil (ajuns la cea de-a patra ediţie), respectiv Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie.ImPuls.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.