Capitalul românesc se lipește cu greu de afacerile aviatice

Compania de stat Tarom raportează an de an pierderi uriașe și acumulează datorii imense, Blue Air e în însolvență și nimeni nu o mai poate salva, Dan Air a mizat pe noul aeroport de la Brașov și pe un scandal cu Romatsa pentru a-și face reclamă dar s-a mutat la Bacău, Carpatair a fost în insolvență, Air Oradea, compania ”patronată” de Ilie Bolojan, șeful CJ Bihor, se naște greu, iar Air Connect, după un început greu s-a vândut unui miliardar bolivian. Toate acestea arată că proprietarii români nu se descurcă foarte bine cu ale lor companii aviatice. 

Tarom, an de zile de jaf și management prost

Tarom este victima jafului de ani de zile, a managementului defectuos, a flotei alambicate, a nepotismelor și a maniei statului român de a ține în viață o companie care a primit ajutor în perioada pandemiei. Compania națională de transport aerian, deținută de Ministerul Transporturilor, raportează pierderi de mai bine de 14 ani, situația financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. Pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă; la nivel global, se estimează că impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 și o pierdere de trafic estimată de 60%. Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde USD din venituri brute din exploatare în 2020. Impactul direct este vizibil și pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde USD venituri în 2020, comparativ cu activitatea normală.

Blue Air, pe marginea prăpastiei

Multă vremea, Blue Air a fost compania a doua aviatică a României. Aceasta a întrat în insolvență în urma unei decizii a instanței. ”Admite cererea debitorului BLUE AIR AVIATION SA. În temeiul art. 71 alin.1 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolvenţă deschide procedura generală împotriva debitorului BLUE AIR AVIATION SA”, se arată pe site-ul Tribunalului Bucureşti.

Instanța a dispus conexarea dosarului nr. 6050/3/2023, adica cel prin care Air Claim a cerut în instanţă insolvenţa Blue Air şi anunţă că are de recuperat de la operatorul aerian aproximativ 85.000 euro.

Blue Air avea în septembrie 2022 datorii cumulate de 230 milioane euro, suma în care nu sunt incluşi banii pe care trebuie să îi returneze clienţilor cărora le-au fost anulate zborurile începând cu 6 septembrie.

Compania Air Claim, care asistă pasagerii să-și recupereze banii pe care companiile aeriene le datorează ca urmare a anulării sau întârzierii peste măsură a zborurilor, a cerut în instanță insolvența Blue Air, conform dosarului 6050/3/2023 deschis la Tribunalul București, în data de 27 februarie.

Blue Air a aparținut lui Nelu Iordache dar acesta vândut compania unor director din interiorul societății, Acești directori au cerut statului român să preia pachetul majoritar în contul ajutorului de stat acordat în timpul pandemiei. În prezent, Blue Air este în proprietatea statului și este în insolvență.

Dan Air, reclamă cu un scandal

Deschiderea aeroportului de la Brașov, a adus în prim plan Dan Air. Compania, controlată de pilotul Dan Iuhas, a acuzat  controlorii de trafic de la Romatsa că pun în pericol siguranța pasagerilor. Reprezentanții firmei au făcut referire la un zbor Tarom din decembrie 2007 care era să coste viața pasagerilor. Aeronava s-a lovit de o mașină pe pistă, în timpul decolării pentru că Romatsa R.A, spun cei de la Dan Air, nu s-a asigurat că pista era liberă. Dan Air a acuzat Romtsa și de faptul că închid aeroportul de la ora 19.00.  Recent, Dan Air a anunțat  că va renunțat la zborurile de pe aeroportul din Brașov, pe fondul deciziei aeroportului din Brașov de amânare a extinderii orarului de funcționare pentru luna ianuarie 2024. Compania a spus că se mută la Bacău.

Fără zborururi, dar vândută

Compania Air Connect, înființată de unul dintre foștii directori ai Blue Air, Tudor Constantinescu, are zborurile suspendat în acest moment după o decizie luată de managementul societății. Reprezentanții companiei aeriene au transmis că operatorul nu va mai efectua zboruri comerciale regulate începând cu data de 1 octombrie 2023. De asemenea, rutele din București spre Baia Mare, Suceava și Timișoara vor fi anulate.

Primăvara aceasta, compania aeriană a inaugurat mai multe rute interne, din București spre Baia Mare, Sibiu, Târgu Mureș și Suceava. Vorbim, de asemenea, despre două rute externe, din Capitală și Cluj Napoca spre Budapesta (Ungaria).

AirConnect a zburat regulat din Constanța spre Cluj Napoca și Timișoara pe timpul sezonului estival. Rutele dintre Constanța și Oradea/Suceava au fost însă anulate înainte de debut. De asemenea, din motive necunoscute, cursele dintre București și Dubrovnik (Croația) au fost anulate la scurt timp după inaugurare.

Compania aeriană asigură însă că situația se va rezolva în prima parte anului 2024. Până atunci, Air Connect a fost vândută AeroItalia, societate care aparține miliardarului bolivian Germán Efromovich.

Compania transmite că această achiziție va permite să își consolideze prezența pe piața regională italiană și să își întărească capacitatea de legătură cu hub-ul de la Roma Fiumicino.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4594 Articole
Author

5 Comentarii

  1. normal:
    -e mai mult o activitate de export……cvompetitia e mare,
    nu e chiar ca la Gogoman/Dedeman.

  2. Basismul nu controleaza afacerile din aeroportul Ghimbav-Brasov. Asa ca, orice articol publicat impotriva acestui aeroport este bine venit. Duomul a dat si gazetele au luat.

  3. Orice tara cu numere pe case isi construieste primul aeroport in CENTRUL tarii ! Este geo-metric, geo-grafic, geo-logic, geo-centric si rector Geo-Bogza. Doar in Romania basita la cap s-a construit ultimul aeroport in centru, dupa peste 100 de ani de existenta a tarii ! Si atunci este mai hulit decat aeroportul din Oradia.

  4. Tarom are acelasi darii pe care le are si Air France …adica Air France are datorii de 10 ori mai mari decat TAROM dar si flota de 10 ori mai mare iar personalul cam de 30 ori …in pandemie Franta a dat un ajutor financiar catre Air France cam de 400 ori mai mare decat i se promite TAROM (bani de la stat plus cei aprobati de UE)…TAROM e capusata si condiliata de renumita firma Price Watters & Cooper (PWC), care a facut mai mult rau decat bine TAROM…Din cate observ si din acest articol tendentios, precum si din politica dusa in genunchi de România, inclusiv de ministrul transporturilor ca se doreste inchiderea companiri nationale….probabil hangarul TAROM va fi dat unui afacerist strain care vs stii exact sa profite de oportunitatile acestei claditi si de personalul care deserveste acolo…e clar ca mandria de a fi sluga e mai mare decat efortul de a fi stapani in tara lor pentru cei din conducerea si presa Romaniei…

  5. MA mir foarte :

    Chiar in Fata Aeroportului au fost MASACRATI Cinic si Salbatic cateva ZECI de Tineri de la Scoala de Secuitate de la Baneasa …

    UNII au sugerat ca au fost ELIMINATI ca sa NU SE stie NIMIC de CE au fost SILITIsa fca la Universitate in Nopatea de 21- 22 Decembrie, la Loviluitzia LIFTElor Dezlantzuite in SATuu’ fara CAINId de Paza, numit ROMANIA.

    Adica, voiesc a ZICE ca ACOLO exista o … Traditie de Impuscari … 🙂

    DACA ar fiImpuscate ACOLO TOATE Leprele Ticaloase si Criminale care au DEMOLAT si TAROMul, alta Data UnaDintreCeleMaiBune Companii Aviatice din Lume.

    AR FI o Cestie BUNA, cu Dubla Seminficatie :

    ImPuscarea LEPRELOR, chiar la Monumentul respectiv de la Locul CRIMEI, ar un OMAGIU Implicit adus acelor TINERI UCISI, UCISI, UCISI de catre alti Narozi si DeGenerati, din aceeasi Magma Putinda iesita din COOORuu’ lu
    ‚ DREACuu’, ca SI Leprele care au prabusit TAROMuu’ … …
    ImPuscarea lor, a Leprelor ar fi o Pedeapsa Meritata si daca NU se desfiinta Pedepsa Capitala, la Ordin STRAIN si cu Aprobarea Slugilor LOCALE, care altfel NU ar fi avut CURAJul Cretin de a DISTRUGE ROMANIA Timp de 34 de Ani …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.