Câţi bani poate pierde România de pe urma autostrăzii demolate

Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR).

Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60. Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie.

Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor.

La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie.

În acest moment, principalul adversar al oficialilor români este timpul. „Dacă România nu demonstrează funcţionalitatea autostrăzii Orăştie-Sibiu în cursul anului viitor, reconstrucţia totală a acestui tronson, atunci pierdem întreaga alocare financiară pe Orăştie-Sibiu. Discutăm despre 400 milioane de euro”, susţine Nazare.

Fostul ministru spune că viitoarele costuri de reconstrucţie nu vor mai fi suportate din bani europeni şi nici din banii prevăzuţi pentru construcţia lotului 3.

Până în august au fost plătiţi 94% din cei 182,9 milioane de euro, suma din contractul semnat cu italienii de la Salini Impregilo. Mai mult decât atât, România a mai plătit constructorului în jur de 40 de milioane de euro daune către firma italiană după ce aceasta a câştigat un proces la Curtea de Arbitraj.

Practic, România a plătit pentru autostrada cu probleme 120%. Lotul 3 a fost finanțat în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile. Alexandru Nazare acuză CNADNR, companie condusă de Narcis Neaga, că nu lucrează transparent. „Compania de Drumuri trebuie să înveţe să lucreze transparent, sunt trei expertize făcute dar nicio procedură de achiziţie pentru cele trei expertize nu e pe site, nu ştim cine sunt experţii, şi mai grav, nu avem nici din partea ministerului soluţie de remediere.

Deci nu ştim nici care este problema, nici soluţia, nici cât costă, nici din ce bani va fi acoperită”, a declarat acesta la Digi 24. Situaţia autostrăzilor din România este catastrofală. De la începutul acestui an şi până azi, s-au pus în circulaţie 11,8 km. de autostradă între Arad şi Nădlac şi s-au scos 22 de km., tronsonul 3 de pe Sibiu-Orăştie.

Un document al CNADNR, prezentat de România Liberă, arată că la kilometrul 60 pe autostrada Sibiu-Orăştie specialiştii au găsit apă la opt metri sub asfalt. „Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3 metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie”, se arată în nota de constatare a CNADNR.

Oficialii companiei dar şi cei ai constructorului, firma italiană Impregilo Salini, au pretins tot timpul că este vorba de câteva fisuri superficiale şi că acestea vor fi remediate.

Însă, în urmă cu o lună, CNADNR a luat în premieră decizia închiderii unui lot de autostradă, cel care cuprinde km. 60, pentru reparaţii. „E vorba de o zonă de 200 de metri din autostradă care deja a fost excavată sau demolată. Despre aceste probleme se știe aproape de când s-a semnat contractul. Studiul de fezabilitate a fost făcut de mântuială.

Constructorul, după începerea lucrărilor, la scurt timp, sesizând probleme cu terenul de acolo care aluneca și se misca a cerut niște suplimentări importante pentru soluții tehnice care să rezolve problema în zonă, adică un tunel și un viaduct îngropat. Soluțiile au fost respinse de compania națională de drumuri”, a declarat Cătălin Drulă, vicepreședinte Asociația Pro-Infrastructură, citat de B1TV.

Lotul 3 de autostradă a fost inaugurat în luna noiembrie anul trecut, cu două zile înainte de turul doi de scrutin al alegerilor prezidenţiale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.