Cinci motive pentru care angajații români nu vor să se întoarcă la birou

Traficul, cheltuielile, parcarea, sau modul în care se împacă viața personală cu cea profesională se numără printre motivele pentru care patru angajați din zece nu vor să se întoarcă la birou, arată un studiu CBRE.

Peste 70% dintre angajatorii din regiunea EMEA se îndreaptă către sistemul de lucru hibrid, potrivit studiului Office Occupier Survey realizat anual de CBRE. Datele arată tendința de reîntoarcere la birouri a angajaților. Și în România, angajații par dornici să se întoarcă în sediile companiilor. Aproximativ 60% dintre respondenții unui sondaj online realizat de CBRE România în ultima jumătate a lunii aprilie au precizat că își doresc mai degrabă să lucreze la birou decât de acasă. La polul opus, 40% dintre români preferă să lucreze în continuare de acasă sau în sistem hibrid.

Cele 5 motive pentru care angajații nu vor să se întoarcă la birou sunt: Timpul pierdut în trafic – 35% dintre respondenții la sondajul CBRE consideră că pierd prea mult timp în traficul rutier către birou și înapoi; Cheltuieli suplimentare pentru transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată – 21% dintre participanții la sondaj nu sunt dispuși să investească în transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată pentru birou; Nu reușesc să îmbine eficient viața personală și cea profesională – 16% dintre angajați preferă să lucreze de acasă pentru a petrece mai mult timp alături de cei dragi; Găsirea unui loc de parcare – 11% dintre respondenți au precizat că dificultatea de a găsi un loc de parcare duce la reticența de a merge la birou; Modul neplăcut în care arată spațiul de lucru – peste 7% dintre salariați aleg să lucreze de acasă din cauza designului mediului de lucru.

Pe lângă argumentele precizate mai sus, respondenții menționează printre motive și lipsa opțiunilor de luat masa în apropierea biroului (peste 6%), cât și relocarea departe de acesta sau chiar în afara orașului în perioada pandemie (3%).

„Efervescența din piață privind noile moduri de lucru a generat un interes puternic din partea companiilor pentru soluții care implică procese de change management, lucru pe care îl observăm de altfel printr-o creștere semnificativă a proiectelor pe care suntem solicitați să le conducem folosind principii de management al schimbării. Vorbim de proiecte care variază de la 100 la 3500 de angajați implicați în proces, spre exemplu. Managementul schimbării facilitează modificarea și adaptarea spațiului de lucru pentru a fi îndeplinite nevoile firmelor și dorințele angajaților, mai ales când procesele sunt realizate în mod inteligent, de experți în implementarea acestora. Deși unele companii nu vor face nicio schimbare, ceea ce automat va genera frustrări printre angajați, tot mai multe companii au înteles că trăim o nouă paradigmă, cea a sistemului de muncă hibrid, și că aceasta cere în mod natural reamenajarea spațiilor de lucru”, declară Tudor Ionescu, Head of CBRE’s Romania Advisory & Transaction Services | Office.

Rezultatul sondajului desfășurat de CBRE arată că angajații care își doresc revenirea la birou pun în prim plan conectarea cu compania.

În plus, aceștia își doresc să fie la curent cu informații care îi ajută în carieră sau la îndeplinirea task-urilor (36%). Discuțiile cu colegii au reprezentant și ele unul dintre argumentele puternice pentru care angajații își doresc să revină la birou, însumând 33,4% din totalul răspunsurilor. Și lipsa spațiului de acasă a fost în favoarea lucrului de la birou cu 13,3%, la fel ca și lipsa mobilierului adecvat pentru care au optat 12%. În plus, 5% dintre angajați s-au gândit și la reducerea costurilor cu utilitățile, atunci când au votat să revină la birou.

Cei care își doresc reîntoarcerea la birou au însă o serie de așteptări când vine vorba de amenajarea spațiului de lucru la sediul companiei. Spațiile exterioare amenajate astfel încât angajații să poată lucra de afară contează pentru mai mult de 25% din angajați. De asemenea, foarte importante sunt și birourile fixe care lasă angajaților posibilitatea de a le amenaja după bunul plac (20%). Un sediu care are mai multe terase contează pentru 16% dintre angajați, iar 15,3% dintre respondenți consideră importante spațiile pentru fiecare departament. Peste 7% dintre angajați își doresc și un sistem de rezervare a biroului/a spațiului de lucru.

De asemenea, conform datelor CBRE, există câteva caracteristici în amenajarea unui spațiu de lucru care îi fac pe angajați să se simtă bine și să fie mai productivi. Printre acestea sunt atmosfera generală creată de aspectul biroului (40%), mobilierul ergonomic (22%), modul în care este integrată tehnologia necesară conferințelor video (peste 16%), zonele de lounge (12%) și hot desking – posibilitatea de a lucra de la orice birou din spațiul de lucru (11%).

Privind din punctul de vedere al angajatorilor, rezultatele studiului Office Occupier Survey realizat anual de CBRE în regiunea EMEA, dezvăluie intențiile companiilor privind locul de desfășurare a activității. Conform acestor rezultate doar 6% dintre companii impun munca exclusiv de la birou, în timp ce 70% permit întoarcerea voluntară. În același timp, 72% dintre angajatori spun că se îndreaptă către sistemul de lucru hibrid.

Astfel, în ceea ce privește sistemul de lucru hibrid, cei mai mulți angajatori (43%) le solicită angajaților să lucreze de la birou un anumit număr de zile pe săptămână, stabilit de comun acord între companie/echipă și angajați. Totodată, 33% le cer angajaților să lucreze de la birou un anumit număr de zile stabilit doar de companie sau echipă. Datele arată că 17% nu le cer și nu au în plan să impună cât de des să lucreze de la sediul companiei. În același timp, 7% dintre angajatori permit angajaților să decidă câte zile pe săptămână să lucreze de la birou.

Aproape 90% dintre companiile chestionate au indicat că vor face modificări în strategia lor de real-estate ca urmare a pandemiei. Legat de acest lucru, sondajul a demonstrat, de asemenea, importanța tot mai mare a strategiei de design a spațiilor de lucru, în comparație cu aceeași perioadă de acum un an. Companiile caută din ce în ce mai mult să crească zonele colaborative – de la 36% anul trecut la 63% și revizuiesc standardele de proiectare (de la 22% anul trecut la 50%). Îmbunătățirea sau creșterea facilităților la locul de muncă (de la 9% anul trecut la 36%) și modificarea compartimentării pentru a oferi mai mult spațiu deschis au crescut, de asemenea, în popularitate. Sondajul a scos în evidență și o dorința de a pune un accent sporit pe sănătate și wellness, 41% dintre companii menționând acest lucru ca fiind important.

De asemenea, un număr tot mai mare de companii se așteaptă ca portofoliile lor de birouri să se extindă. În urmă cu un an, o treime dintre companii se așteptau să se extindă fizic în următorii trei ani. Procentul a crescut acum la peste 40 % în ansamblu, cifra ajungând la 60 % în sectorul tehnologic.

Nu în ultimul rând, companiile își doresc să colaboreze cu lideri din business pentru o comunicare targetată și strategii, cu parteneri din IT pentru experiențe hibride prin video conferințe mai bune, să adopte reguli privind vaccinarea, testarea și purtarea măștilor sau să organizeze evenimente sau alte activități pentru a încuraja revenirea la birou.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

4 Comentarii

  1. Ce-ar fi face ca strungarul, vopsitorul,brutarul,chirurgul să lucreze de acasă?.
    Rău a ajuns economia românească,..cretinii care vor lucrul de acasă sunt cei care umplu videochaturile!!..da sa lucreze de acasă dar salariul să fie 70 % din cel dat ăluia care vine la firmă!!..
    Să nu primească vaucere prime,gradații, concediu jumătate din cel normal,…să stea închis în camera lui de acasă până îl duce popa cornea la cele sfinte!!..
    S-a văzut rezultatul statului acasă în învățământ!!…75% din elevi analfabeți, iar parașutele din învățământ în vacanțe !!..
    Au avut ca model președintele țării, săptămâna de lucru de 3 zile!!..
    La așa țară, asa președinte, așa popor!!

  2. De cand au aparut primele studii pe acesta tema am spus ca e la misto sondajul, am si motivat cu argumente, acum pare ca o dau la’ntors cu munca de acasa, acesti sondajori!

  3. Personal, de acord cu lucrul de acasă!
    De când mi-am adus de lucru acasă, la bloc, deși acum se plâng de atâta căldură, vecinii mei, datorită mie, privesc cu optimism la iarna viitoare!

  4. Asta cu locul de parcare e de tot rasul.Romanul pentru doua sute de metri pana la destinatie nu merge pe jos ca-i sanatos,prefera masina personala .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.